نیازمند راهبردی جدید در نظام سنجش و پذیرش دانشجو هستیم

به گزارش وبلاگ داستان نویسی، نایب رئیس مجلس شورای اسلامی سیاست برگزاری کنکور سراسری در پنج دهه گذشته را دارای اشکالات متعدد دانست و گفت: کشور نیازمند راهبردی جدید در نظام سنجش و پذیرش دانشجو است.

نیازمند راهبردی جدید در نظام سنجش و پذیرش دانشجو هستیم

از وبسایت وزارت بهداشت درمان آموزش پزشکی دیدن نمایید.

سیدامیرحسین قاضی زاده هاشمی در گفت وگو با خبرنگاران با اشاره به کنکور سراسری و اهمیت آن در مشخص سرنوشت نسل جوان کشور اظهار کرد: جامعه ایران برای جایابی افراد در موقعیت های شغلی و اجتماعی احتیاجمند نظام های متعدد غربالگری است.

وی با بیان اینکه برگزاری کنکور سراسری با در نظر دریافت سختی ها و استرس هایی که برای دانش آموزان و خانواده های آنان ایجاد می نماید، تا به امروز نتوانسته رسالت خود در جایابی افراد در سمت های شغلی و اجتماعی را فراهم آورد، توضیح داد: سنجش و پذیرش داوطلبان کنکور باید منطبق بر شایستگی فردی و میزان توانمندی افراد برای پذیرش مسئولیت های پس از تحصیل باشد.

نایب رئیس مجلس شورای اسلامی با تأکید بر اینکه وقتی ملاک سنجش و پذیرش در نظام آموزشی سیگنال دهی برای جایابی افراد در موضعیت های مناسب تحصیلی، شغلی و اجتماعی باشد، آزمونی به نام کنکور سراسری بی معنا خواهد شد، گفت: در آن صورت با یک نظام متکثر و متنوع در سنجش و پذیرش دانشجو روبرو خواهیم بود.

نماینده مردم مشهد در مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه وظیفه نظام آموزش و پرورش در این فرایند پرورش شایستگی های فردی در نسل جوان است، اظهار کرد: وقتی احتیاجها در آموزش عالی مشخص باشد و آموزش و پرورش هم به وظایف خود به خوبی عمل کند، نظام سنجش متناسب با احتیاج جامعه، شایستگی و علاقه افراد، آنان را به سمت آموزش عالی مثمرثمر و کاربردی راهنمایی خواهد نمود.

وی با بیان اینکه باید بپذیریم عدالت آموزشی و به تبع آن عدالت اجتماعی در آزمون سراسری کنکور محقق نشده است، تأکید کرد: فشار روانی بر دانش آموزان و خانواده ها و سرخوردگی های ناشی از عدم قبولی در رشته مطلوب از مهمترین آسیب های کنکور سراسری به شمار می آیند.

قاضی زاده هاشمی گفت: جولان بعضی در انتشار ابزارهای یاری آموزشی کنکور، برتری مستمر مدارس پولی در بازی آموزش بازاری و مدارس خاص، استمرار شکاف طبقاتی و نابرابری اجتماعی، تخریب تعادل تربیتی، خنثی شدن برنامه درسی رسمی، بیکاری فارغ التحصیلان، تغییر رشته مکرر دانشجویان، حافظه محوری، بی توجهی به استعداد دانش آموزان، آموزش غیرکاربردی و غیرعمیق، تضعیف علوم انسانی و علوم پایه، ضایع شدن ده ها هزار میلیارد تومان بودجه بخش آموزش و.... از جمله مسائل کنکور سراسری و موکول کردن آینده افراد به برگزاری آزمونی چند ساعته است.

نایب رئیس مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه بیش از پنج دهه از سیاست برگزاری کنکور در قالب جذب و پذیرش دانشجو می گذرد، گفت: در این دوران انواع تغییرات در این حوزه را شاهد بودیم. گاه عدم تمرکز، دقت بر استانداردسازی سؤالات، حذف کنکور از راستا افزایش ضریب تأثیر معدل و سابقه تحصیلی، گاه ایجاد سهمیه و زمانی هم توسعه ظرفیت دانشگاه ها را پاسخی برای حل مسائل دانسته ایم که تجربه ثابت کرد هیچکدام از این راستاها برای ایجاد اتصال میان آموزش عالی و جامعه آنگونه که باید مؤثر نبوده است.

قاضی زاده هاشمی با تصریح اینکه عدم تحلیل صحیح از شرایط سبب شده همیشه انگشت اتهام به سمت نهادهای مسئول مانند آموزش و پرورش، سازمان سنجش، وزارت علوم و ... نشانه رود، گفت: جامعه احتیاجمند سامانه ای است که بر اساس آن بتواند افراد را برای قرار دریافت در موقعیتهای مختلف اجتماعی شناسایی کند؛ حال آنکه کنکور فقط بخشی از علوم تدریس شده به دانش آموزان را مبتنی بر حافظه محوری در زمان خاص و قدرت تست زنی سنجش و انتخاب می نماید.

وی اضافه نمود: مسلماً هر آنچه در طی سال های آموزش به دانش آموزان تدریس شده منجر به یادگیری در آنان نشده است و سنجش محفوظات ملاک مناسبی برای شناسایی شایستگی افراد نخواهد بود. همچنین ورود به دانشگاه، ممکن است احتیاجمند احراز صلاحیت های دیگری باشد که اساساً در برنامه درسی رسمی آموزش و پرورش جای نمی گیرد.

نماینده مردم مشهد و کلات در مجلس شورای اسلامی با تأکید بر اینکه اکنون نظام های دانشگاهی نسبت به نوع داوطلب ورودی خود هیچ اعمال نظری ندارد و به تبع آن مسئولیتی هم نمی پذیرد، اظهار کرد: دانشگاه ها باید بتوانند تقاضای خود برای هر کد رشته را دقیق تر اعمال نمایند و نسبت به تعریف شایستگی های ورودی های هر کد رشته فعال شوند تا بتوانند نسبت به جایابی فارغ التحصیلان خود در موقعیت های شغلی آینده، پاسخگویی داشته باشند.

وی با بیان اینکه باید نظام آموزش عالی، خانواده ها، آموزش و پرورش و دانش آموزان در یک حرکت فازبندی شده به سمت اصلاح روش گام بردارند، گفت: اکنون دانشگاه ها نوع و ترکیب وزنی شایستگی های فردی مدنظر خویش را برای ورودی های کدرشته هایشان تعریف نکرده اند. از سوی دیگر آموزش و پرورش هم داده های قابل سنجشی ناظر بر احراز شایستگی های فردی دانش آموزان فراوری نمی نماید و برنامه مشخصی برای شناسایی و پرورش شایستگی های متنوع و متکثر در دانش آموزان ندارد.

قاضی زاده هاشمی با بیان اینکه جامعه نیز به دلیل موقعیت های متفاوت اجتماعی و مالی افراد شرایط منصفانه ای را ندارد، تأکید کرد: شاه کلید تغییر در نظام سنجش و پذیرش دانشجو، طراحی یا مشخص منابع سنجش است. مهمترین ظرفیت موجود، امکان برگزاری امتحانات نهایی متوسطه دوم در تمامی دروس و بر اساس سرفصل درسی (نه کتاب درسی) است.

نایب رئیس مجلس شورای اسلامی توضیح داد: سازمان سنجش نیز در کنار این مسئله می تواند آزمون استاندارد شایستگی را طراحی و به صورت سالانه برگزار کند. همچنین آموزش و پرورش می تواند از ابتدای متوسطه اول نسبت به شناسایی، پرورش و سنجش مستمر شایستگی های فردی در قالب راهنمایی تحصیلی اقدام کند و این روش نسخه آغازینی است که قابلیت عملیاتی شدن را تا سه سال دیگر خواهد داشت.

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 27 شهریور 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: romantizm.ir شناسه مطلب: 772

به "نیازمند راهبردی جدید در نظام سنجش و پذیرش دانشجو هستیم" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "نیازمند راهبردی جدید در نظام سنجش و پذیرش دانشجو هستیم"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید