تعویق مراسم اهدای جایزه ترویج علم به دلیل کرونا، احتمال برگزاری مراسم در بهمن ماه

به گزارش وبلاگ داستان نویسی، دبیر بیست ویکمین دوره جایزه ترویج علم درباره تاخیر در اهدای جایزه ترویج علم بیان نمود: امیدواریم تا روز زن در علم در بهمن ماه بساط کرونا برچیده گردد و بتوانیم مراسم اهدای جایزه ترویج علم را به صورت حضوری برگزار کنیم. کارهای مقدماتی اهدای جایزه اجرا شده و فقط جلسات حضوری هیئت داوران برای آنالیز کاندیداها باقی مانده است که در اولین فرصت و با بهبود شرایط این جلسات برگزار می گردد.

تعویق مراسم اهدای جایزه ترویج علم به دلیل کرونا، احتمال برگزاری مراسم در بهمن ماه

به گزارش خبرنگاران، دکتر اکرم قدیمی، رئیس انجمن ترویج علم ایران، در اختتامیه هفته ترویج علم تا هفته پژوهش، درباره تاسیس انجمن ترویج علم گفت: جرقه تاسیس انجمن ترویج علم در سال 1378 طی هم اندیشی راهکارهای گسترش علوم در ایران زده شد تا این انجمن پایگاهی برای ترویج علم در ایران گردد.

وی با بیان این که پایگاه ترویج علم را کل کشور می دانیم اضافه نمود: انجمن ترویج علم از سال 1391 جزو انجمن های برتر کمیسیون انجمن های علمی بوده است. در طی سال های فعالیت انجمن ترویج علم، 20 دوره جایزه ترویج علم به بیش از صد برگزیده داده شده است. علاوه بر جایزه ترویج علم، جایزه خانم میرهادی و جایزه استاد بهمن بیگی را اضافه کردیم، نشست ها و همایش های مختلفی طی این سال ها برگزار گردید و نشریه ترویج علم منتشر شد. به تازگی تفاهم نامه ای با پژوهشکده تاریخ علم دانشگاه تهران امضا کردیم تا نشریه تاریخ علم را نیز منتشر کنیم.

قدیمی با اشاره به کارگروه های تشکیل شده در انجمن ترویج علم گفت: سرمایه انجمن ترویج علم استادان و دوستانی هستند که اکنون در خدمتشان هستیم وگرنه از لحاظ بودجه و امکانات تقریبا زیر صفر قرار داریم. ما باور داریم آینده را باید علم بسازد.

در ادامه این نشست، دکتر مسعود صادقی، رئیس پژوهشکده تاریخ علم دانشگاه تهران و یکی از دبیران نشست های انجمن ترویج علم درباره تفاهم نامه میان پژوهشکده تاریخ علم و انجمن ترویج علم بیان نمود: با امضای این تفاهم نامه زمینه ای فراهم شد که مجله تاریخ علم دانشگاه تهران که مجله ای علمی پژوهشی است و به دو زبان فارسی و انگلیسی منتشر می گردد، منعکس کننده بحث های نظری تاریخی در مورد ترویج علم باشد و پژوهش هایی که انجام می گردد را هم انعکاس دهد. ان شاالله این همکاری ابعاد دیگری نیز پیدا کند و بتوانیم آموزش دانشگاهی و مقاطع تحصیلی برای ترویج علم راه اندازی کنیم.

وی با اشاره به موضوعات نشست ها گفت: گونه های مختلف تاریخ علم، آموزش رسمی تاریخ علم به شکل تخصصی و آسیب شناسی تاریخ علم از جمله موضوعاتی است که در این سری نشست ها به آن ها پرداخته شد. دغدغه مشترک پژوهشکده تاریخ علم و انجمن ترویج علم، پرورش و ترویج تفکر علمی در مقابل نگاه های غیرعلمی ای است که در جامعه وجود دارد.

در بخش دیگری از این رویداد، دکتر مهرناز خراسانچی، یکی دیگر از دبیران نشست های انجمن ترویج علم گفت: در این چهار هفته به نقش مراکز فرهنگی در حوزه های علمی پژوهشی پرداختیم. ضرورت ترویج علم در حوزه های دانشگاهی، ضرورت هم افزایی سمن ها و نقش مراکز واسط مانند کتابخانه ها در ترویج علم، فرآیند اشتراک گذاری پژوهش ها و چگونگی دسترسی به کتاب ها در کتابخانه ملی و فراوری دانش به وسیله کتابخانه ها و اهمیت حضور پارک های موضوعی در ترویج علم و همچنین فعالیت های ترویجی پژوهشگاه اقیانوس شناسی بیان شد.

وی گفت: امیدوارم با برنامه ریزی کاری کنیم که فرآیند نشست های موضوعی به هر ترتیبی که ظرفیت آن وجود دارد، ادامه پیدا کند و بحث ترویج علم را با استمرار این نشست ها نهادینه کنیم.

در ادامه، دکتر الهه حجازی، به بیان جزئیاتی در مورد نشست هایی که دبیری آن ها را بر عهده داشت، پرداخت و گفت: در این نشست ها، ترویج علم از منظر نهادهای علمی و دانشگاهی آنالیز شد و طی آن ها، میزبان مدیر آسمان نمای گنبد مینا، قائم مقام موزه علوم و فناوری، عضو هیئت علمی دانشگاه تهران و معاون ابتدایی وزارت آموزش و پرورش بودیم.

وی اضافه نمود: در این نشست ها، فعالیت آسمان نمای گنبد مینا و موزه علوم و فناوری در دوران شیوع کووید-19، ترویج علم و ارتباطات و توانمندسازی منابع انسانی تشریح شد.

در بخش دیگری از این جلسه، محمد پویا، عضو هیئت علمی انستیتو پاستور در مورد نشست هایی که در زمینه سلامت و ترویج علم برگزار گردید، گفت: در جلسه اول میزبان دبیر انجمن فراوریکنندگان و صادرکنندگان مواد بیوتکنولوژی ایران بودیم و ایشان درباره پتانسیل های شرکت های ما در مورد فراوری داروهایی با فناوری های نوین صحبت کردند. در جلسه دوم با دکتر امین از دانشگاه علوم پزشکی تهران درباره اولویت های تحقیقات در حوزه سلامت گفت وگو کردیم. در هفته سوم رئیس پژوهشکده معتمد جهاد دانشگاهی درباره تاثیر سبک زندگی بر پیشگیری از سرطان صحبت کردند و نشست های هفته چهارم و پنجم به ترتیب به کرونا و سلامت روان و واکسن کرونا اختصاص یافت.

وی با ابراز امیدواری برای ادامه دار بودن این نشست ها گفت: باید از پلتفرم هایی که مخاطب عام دارد، استفاده کنیم تا هدف اصلی ترویج علم محقق گردد.

در ادامه، دکتر طیبه شهمیرزادی درباره نشست هایی که دبیری آن ها را برعهده داشت، بیان نمود: در نشست اول، به بحث مجلات ترویجی به عنوان بستری برای بیان پژوهش ها به زبان ساده به مخاطبان پرداخته شد، در نشست دوم، موضوع خدمت رسانی به کاربران بخش کشاورزی با راه اندازی شبکه اجتماعی کشاورزی آنالیز شد، در نشست سوم در مورد ترویج دانش و فنون کشاورزی گفت وگو کردیم و نشست چهارم به تسهیل دسترسی به منابع علمی با راه اندازی سامانه های تخصصی اختصاص یافت.

وی در خاتمه ابراز امیدواری کرد که این برنامه ها در سال های آینده به صورت پخته تر و جامع تر ادامه یابد.

در بخش دیگری از این نشست، مریم فیروزی، دبیر بیست ویکمین دوره جایزه ترویج علم با بیان این که یکی از مهم ترین کارهای انجمن ترویج علم، برگزاری بیست دوره جایزه ترویج علم بوده است، درباره برگزاری آن در امسال گفت: امیدوار بودیم روز 20 آبان مراسم اهدای جایزه را داشته باشیم، اما به دلیل شیوع کرونا این گردهمایی ممکن نشد. در نهایت تهدید کرونا را به فرصت تبدیل کردیم و با برگزاری نشست های ترویجی تا هفته پژوهش، احتمال دادیم شاید تا 27 آذر با بهبود اوضاع بتوانیم جایزه را اهدا کنیم، اما شرایط بهبود نیافت. امیدواریم تا روز زن در علم در بهمن ماه بساط کرونا برچیده گردد و بتوانیم مراسم اهدای جایزه ترویج علم را به صورت حضوری برگزار کنیم. کارهای مقدماتی اهدای جایزه صورت گرفته و فقط جلسات حضوری هیئت داوران برای آنالیز کاندیداها باقی مانده است که در اولین فرصت و با بهبود شرایط این جلسات برگزار می گردد.

وی درباره موضوعات نشست هایی که برگزار گردید، گفت: در این نشست ها به نقش انجمن های علمی در ترویج علم پرداخته شد و طی آن ها در خدمت مهمانانی از انجمن جامعه شناسی، انجمن ایرانی اخلاق در علوم و فناوری، انجمن دیرینه شناسی، دبیر کمیسیون انجمن های علمی و انجمن مطالعات صلح ایران بودیم.

فیروزی در بخش خاتمهی سخنان خود، بر ارتباط موثر و سیستماتیک انجمن ترویج علم با دیگر نهادها برای نهادینه کردن ترویج علم تاکید نمود.

در خاتمه این نشست، بهاره صفوی، دبیر انجمن ترویج علم ایران درباره نشست هایی که با موضوع رسانه و ترویج علم برگزار گردید، گفت: در این نشست ها، میزبان سیاوش صفاریان پور، روزنامه نگار و برنامه ساز علمی، صادق کرمیان، مدیر اداره علمی و دانشگاهی خبرنگاران، علیرضا خنجری، هم بنیانگذار یکی از استارتاپ های فراوری محتوا، محمدجواد ترابی، روزنامه نگار و زرین زردار، متخصص در حوزه ارتباطات بودیم. در این نشست ها، بیشتر از این که نگاه نظری داشته باشیم، به تجربیات این عزیزان پرداختیم و همین باعث شد بازخوردهای خوبی داشته باشیم.

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 14 بهمن 1399 بروزرسانی: 14 بهمن 1399 گردآورنده: romantizm.ir شناسه مطلب: 1051

به "تعویق مراسم اهدای جایزه ترویج علم به دلیل کرونا، احتمال برگزاری مراسم در بهمن ماه" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تعویق مراسم اهدای جایزه ترویج علم به دلیل کرونا، احتمال برگزاری مراسم در بهمن ماه"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید