صدور مجوز 45 برند جدید فراوری دخانیات، وزارت صمت جوابگو باشد

به گزارش وبلاگ داستان نویسی، معاون وزیر بهداشت صدور مجوز های جدید فراوری مواد دخانی را مغایر با مصوبات ستاد کشوری کنترل دخانیات دانست.

صدور مجوز 45 برند جدید فراوری دخانیات، وزارت صمت جوابگو باشد

به گزارش گروه اجتماعی خبرنگاران، علیرضا رئیسی با اشاره به خبر صدور مجوز 45 برند جدید دخانیات شامل 30 برند تنباکو، اظهار کرد: وزارت بهداشت اقدام اخیر مرکز برنامه ریزی و نظارت بر دخانیات کشور را مغایر مصوبه جلسه نهم ستاد کشوری کنترل دخانیات که برطبق آن کاربرد عطر و طعم در محصولات دخانی و ثبت برند جدید از مصادیق تبلیغ به شمار می رود، دانسته و خواهان ورود و رسیدگی نهاد های نظارتی به موضوع است.

وی ادامه داد: پیشنهاد تصویب تبصره 3 ماده 102 قانون برنامه پنجم توسعه از سوی وزارت صمت برای تاسیس کارخانجات فراوری محصولات دخانی در کشور به میزان تقاضای داخل و با هدف جلوگیری از قاچاق و مسئولیت پذیر کردن صنایع در برابر قاچاق محصولات بوده است؛ در صورتی که علیرغم راه اندازی حدود 20 کارخانه فراوریی و تامین احتیاج مصرف داخل، این وزارتخانه با ادعای افزایش مصرف و قاچاق این محصولات کماکان به صدور مجوز های جدید برای فراوری این محصولات می پردازد.

معاون بهداشت اعلام کرد: متاسفانه مسئولین حوزه های نظارتی توجه کافی به نگرانی های حوزه سلامت در این خصوص نشان نداده اند و وزارت صمت به سیاست توسعه ای در این حوزه ادامه می دهد.

رئیسی با اشاره به این که آمار ها دلالت بر ثابت بودن و تا حدودی فرایند کاهشی مصرف سیگار در کشور دارد، گفت: بنابراین وزارت صمت باید به جای صدور مجوز فراوری دخانیات، به پیاده سازی کد رهگیری و ردیابی محصولات دخانی و ساماندهی عرضه این محصولات تا سطح خرده فروشی برای شفافیت زنجیره عرضه که تاکنون به طور کامل اجرا نشده است و از الزامات قانون مبارزه با قاچاق کالا و ارز و معاهدات بین المللی که عضو آن هستیم، بپردازد تا ضمن کنترل قاچاق، میزان دقیق مصرف هم تعیین گردد.

وی خاطر نشان کرد: علیرغم شواهد دنیای مبنی برناپایدار بودن صنعت دخانیات و تغییر حوزه فعالیت این صنایع از کشور های توسعه یافته به کشور های در حال توسعه، به دلیل اجرای سیاست های انقباضی برای کاهش فراوری و مصرف دخانیات در کشور های پیشرفته دنیا، متاسفانه شاهد رشد و گسترش این صنعت در کشورمان هستیم.

وی، بزرگنمایی قاچاق و آمار مصرف مواد دخانی را بهانه ای برای توسعه صنعت مرگ آور دخانیات دانست و اضافه کرد: سواستفاده از شرایط موجود مالی با بزرگ جلوه دادن قاچاق و میزان مصرف محصولات دخانی بهانه ای برای ادامه صدور مجوز فراوری این محصولات در کشور شده است، در حالیکه با این ترفند کهنه صنایع دخانی کارایی خودش را در کشور های دنیا از دست داده است.

معاون بهداشت وزارت بهداشت در سرانجام تاکید نمود: وزارت صمت تاکنون جوابگوی مکاتبات وزارت بهداشت در مورد سیاست های ترویجی صنعت دخانیات از سوی آن وزارتخانه نبوده است.

منبع: خبرگزاری دانشجو
انتشار: 7 بهمن 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: romantizm.ir شناسه مطلب: 308

به "صدور مجوز 45 برند جدید فراوری دخانیات، وزارت صمت جوابگو باشد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "صدور مجوز 45 برند جدید فراوری دخانیات، وزارت صمت جوابگو باشد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید