ستیریزین،کاربردها و عوارض

به گزارش وبلاگ داستان نویسی، ستیریزین یک آنتی هیستامین است که کاربردهای فراوانی در درمان علائم آلرژی دارد. در این مقاله به کاربردها و عوارض این دارو اشاره میکنیم.

ستیریزین،کاربردها و عوارض

موارد مصرف ستیریزین

ستیریزین از کهیر جلوگیری نمی کند و یا از یک واکنش حساسیتی جدی (مانند آنافیلاکسی) جلوگیری نمی کند و آن را درمان نمیکند. بنابراین، اگر پزشک شما اپی نفرین را برای درمان واکنش های آلرژیک تجویز نموده باشد، همواره تزریق نماینده اپی نفرین را با خود همراه داشته باشید. از سیتیزین به جای اپی نفرین استفاده نکنید.

نحوه مصرف ستیریزین HCL

در صورت مصرف بدون نسخه این دارو برای خود درمانی، قبل از مصرف تمام نکات روی بسته بندی محصول را بخوانید.

اگر سوالی دارید، با مسئول داروخانه مشورت کنید. اگر پزشک شما این دارو را تجویز نموده است، آن را طبق دستور معمولا به صورت روزانه مصرف کنید.

اگر از قرص های جویدنی استفاده می کنید، هر قرص را خوب بجوید و سپس قورت دهید. اگر از قرص هایی که به سرعت حل میشوند استفاده می کنید، اجازه دهید قرص روی زبان حل شود و سپس آن را، با آب و یا بدون آب ببلعید.

اگر از شکل مایع این دارو استفاده می کنید، دوز آن را با دقت با استفاده از وسیله میزان گیری / قاشق خاص میزان گیری کنید. از قاشق خانگی استفاده نکنید زیرا ممکن است دوز مناسب را دریافت نکنید.

دوز بر اساس سن، شرایط پزشکی و پاسخ به درمان معین میشود. دوز خود را افزایش ندهید و یا این دارو را بیشتر از دستورالعمل مصرف نکنید.

اگر علائم آلرژی شما بهبود نیافتند، اگر زخمهای تان پس از 3 روز درمان بهبود نیافتند یا اگر بیش از 6 هفته وجود کهیرها طول کشیدند، به پزشک اطلاع دهید.

در صورتی که شرایط شما بدتر شود یا اگر فکر می کنید مشکل جدی پزشکی دارید (مانند واکنش آلرژیک بسیار جدی / آنافیلاکسی)، فورا به پزشک مراجعه کنید.

عوارض جانبی

با مصرف این دارو خواب آلودگی، خستگی و خشکی دهان ممکن است رخ دهد.درد معده ممکن است به خصوص در بچه ها هم رخ دهد.

اگر هر یک از این اثرات همچنان ادامه داشت یا بدتر شد، به سرعت به پزشک یا داروساز اطلاع دهید.

به یاد داشته باشید که پزشک این دارو را بدین علت تجویز نموده است که نفع آن را بیشتر از خطر عوارض جانبی آن در نظر گرفته است. بسیاری از افراد با مصرف این دارو عوارض جانبی جدی ندارند.

اگر عوارض جانبی جدی، از جمله: مشکل ادرار، ضعف دارید بلافاصله به پزشک خود اطلاع دهید.

واکنش آلرژیک بسیار حساس به این دارو نادر است. با این حال، اگر متوجه علائم واکنش شدید آلرژیک شدید، از جمله: خارش / تورم (به ویژه صورت / زبان / گلو)، سرگیجه شدید و مشکل تنفس، فورا به پزشک مراجعه کنید.

هشدارها

قبل از مصرف ستیریزین، اگر به این دارو؛ یا به هیدروکسیزین؛ یا به لووستیریزین حساسیت دارید؛ یا اگر آلرژی دیگری دارید به پزشک یا داروساز اطلاع دهید.

این محصول ممکن است حاوی مواد غیر فعالی باشد که می توانند واکنش های آلرژیک و دیگر مسائل را ایجاد نمایند. برای اطلاعات بیشتر با داروساز خود صحبت کنید.

قبل از استفاده از این دارو، پزشک یا داروساز را از سابقه پزشکی خود آگاه سازید، به ویژه سوابقی همانند: دشواری در ادرار (مثلا به خاطر بزرگ شدن پروستات)، بیماری کلیوی، بیماری کبد.

اگر از این دارو برای درمان کهیر استفاده می کنید، در صورت بروز هرگونه از این علائم فورا به پزشک اطلاع دهید، چرا که آنها ممکن است نشانه هایی از بیماری های جدی تری باشند: کهیرهایی که رنگ های غیر معمول دارند، کهیرهایی که مثل کبودی یا تاول به نظر میرسند، کهیرهایی که خارش ندارند.

این دارو ممکن است سبب خواب آلودگی شما شود. تا زمانی که مطمئن نشدید که میتوانید کارهایی که احتیاجمند هشیاری هستند را با خیال راحت انجام دهید، از رانندگی، استفاده از ماشین آلات یا هر کاری که مستلزم هشیاری است خودداری کنید..

فرآورده های مایع این دارو ممکن است حاوی قند باشند. در صورت ابتلا به دیابت، رعایت احتیاط توصیه می شود. در خصوص استفاده بی خطر از این محصول با پزشک یا داروساز مشورت کنید.

قبل از انجام عمل جراحی، پزشک یا دندانپزشک خود را در خصوص تمام محصولاتی که استفاده میکنید (از جمله داروهای تجویزی، داروهای بدون نسخه و محصولات گیاهی) آگاه سازید.

در دوران بارداری، این دارو باید تنها در صورت احتیاج مصرف شود. در خصوص خطرات و مزایای آن با پزشک خود صحبت کنید.

این دارو به شیر مادر منتقل می شود. قبل از شیردهی با پزشک خود مشورت کنید.

تداخلات دارویی

تداخلات دارویی میتوانند عملکرد داروهای شما را تغییر دهند یا خطر ابتلا به عوارض جانبی جدی را افزایش دهند.

فهرستی از تمام محصولاتی که استفاده می کنید (از جمله داروهای تجویزی / غیر تجویزی و محصولات گیاهی) تهیه کنید و آن را به پزشک و داروساز خود ارائه دهید. بدون تایید پزشک خود مصرف داروها را آغاز یا متوقف نکنید و دوز آنها را تغییر ندهید.

در صورت مصرف داروهای دیگر که باعث خواب آلودگی می شوند مانند داروهای ضد افسردگی یا ضد سرفه (مانند کدئین، هیدروکودون)، داروهای خواب یا اضطراب (مانند الپرازولام، لورازپام، زولپیدم)، آرامبخشهای عضلانی (مانند کاییزوپروتول، سیکلوبنزاپرین) یا سایر داروهای ضد هیستامین (مانند کلرفنیرامین، دیفن هیدرامین)، پزشک خود را آگاه سازید.

برچسب روی تمام داروهای خود (مانند آلرژی یا سرفه و سرماخوردگی) را آنالیز کنید زیرا ممکن است حاوی مواد تشکیل دهنده ای باشند که موجب خواب آلودگی می شوند. از داروساز در خصوص نحوه استفاده مطمئن داروها را سوال کنید.

این دارو را با سایر داروهای ضد هیستامین مورد استفاده برای پوست (مانند کرم، پماد، اسپری دیفن هیدرامین) استفاده نکنید زیرا ممکن است افزایش بروز عوارض جانبی رخ دهد.

ستیریزین بسیار شبیه به هیدروکسی ایزین و لوکوسیتیرین است. از مصرف این داروها در هنگام استفاده از ستیریزین خودداری کنید.

این دارو ممکن است با تست های آزمایشگاهی خاص (از جمله آزمایش آلرژی پوست) تداخل داشته باشد، و احتمالا باعث نتایج کاذب خواهد شد. اطمینان حاصل کنید که پرسنل آزمایشگاهی و تمام پزشکان شما می دانند که شما از این دارو استفاده می کنید.

مصرف دوز بالا یا اوردوز

در صورتی که دوز بالایی مصرف شود با مرکز مسمومیت یا اورژانس تماس گیرید.

در تهران می توان با مرکز مسمومیت با شماره تلفن 1490 تماس بگیرید.

ساکنان دیگر شهر ها می توانند با مرکز کنترل مسمومیت استانی یا اورژانس 115 تماس بگیرند.

نکته های مهم

ستیریزین را به بقیه افراد جهت مصرف ندهید. این برخلاف قانون است.

تست های آزمایشگاهی و یا پزشکی (مانند فشار خون، ضربان قلب، رشد در بچه ها) ممکن است به صورت دوره ای برای نشان دادن پیشرفت شما و یا کنترل عوارض جانبی انجام شود.

برای جزئیات بیشتر با پزشک خود مشورت کنید.

منبع: سایت راستینه

منبع: راسخون
انتشار: 12 آبان 1400 بروزرسانی: 12 آبان 1400 گردآورنده: romantizm.ir شناسه مطلب: 1488

به "ستیریزین،کاربردها و عوارض" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "ستیریزین،کاربردها و عوارض"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید