اسکلت 7500 ساله ای که راز سالم ماندش هنوز کشف نشده!

به گزارش وبلاگ داستان نویسی، اسکلت 7500 ساله تپه شازند

مدت ها پیش در تپه سرسختی شازند اسکلتی پیدا شد که کاملا سالم مانده بوده و هیچ تخلخلی در آن به وجود نیامده است و همین باعث تعجب همگان شده بوده است. این اسکلت 7500 ساله تپه شازند بدون هیچ مشکل و حتی جدا شدگی به همان حالت که صاحب آن به زمین افتاده بوده و جان خود را از دست داده بوده است، به همان صورت کاملا شکل خود را حفظ کرده و دانشمندان پس از این که این اسکلت را به آزمایشگاه منتقل کردند، علت سالم ماندن آن را متوجه شدند. در ادامه پیشنهاد می کنیم که با ما در خبرنگاران همراه باشید تا به اتفاق یکدیگر، راز سالم ماندن این اسکلت 7500 ساله تپه شازند را از زبان یابندگان و کارشناسان باستان شناسی بشنویم.

اسکلت 7500 ساله ای که راز سالم ماندش هنوز کشف نشده!

این اسکلت چند سال پیش بود که در این تپه به شکلی که گفتیم، یعنی کاملا سالم کشف شد و باعث تعجب همگان شد و حالا پس از گذشت این مدت، دلیل سالم ماندن آن را اعلام نموده اند. رئیس تیم کاوشگران تپه سرسختی شازند، در ابتدا در این باره این گونه گفت که: به دلیل این که خاک تپه سرسختی شازند دارای خاصیت قلیایی است، اسکلت 7500 ساله و اشیا و آثار باستانی را در خود سالم نگه داشته است.

با کوشش این گروه که منجر به کشف اسکلت این مرد 7500 ساله در استان مرکزی گشت، سرپرست تیم باستان شناسی در این زمینه بیان نمود که استان مرکزی از لحاظ جغرافیایی و نگاه مطالعات باستان شناسی در 2 فرهنگ مهم دوران پیش از تاریخ در قسمت زاگرس مرکزی و منطقه مرکزی فلات ایران را در خود جای داده است.

سرپرست گروه در این باره گفت که؛ قبل از کاوش و آنالیز استان مرکزی و به ویژه تپه سرسختی شازند اطلاعات باستانی استان بسیار محدود بود، اما مطالعات در سال 1391 شروع شد و در تپه سرسختی که در شرق زاگرس مرکزی قرار گرفته است کار لایه نگاری از آن در ابتدا صورت گرفت.

به گفته این گروه؛ هدف از لایه نگاری در این تپه آنالیز این موضوع است که، این تپه از چه زمان تا چه زمانی محل سکونت صاحب این اسکلت یا مردمانش بوده است. چندین سال پیش بود که در قلعه سرسختی که در روستای سرسختی شازند و در 50 کیلومتری اراک و حاشیه شرقی منطقه زاگرس مرکزی واقع شده است، لایه هایی از دوره پیش از تاریخ، دوره تاریخی و اسلامی مشاهده شده است. نتایج مطالعات اجرا شده بر روی اسکلت نشان از این دارد که این اسکلت 7500 ساله در واقع متعلق به یک مرد 40 ساله در دوران نوسنگی است.

این دوران دقیقا مصادف با خروج انسان ها از غار است، همان دورانی که کوشش برای زندگی و کشف ناشناخته هایش را شروع کرد و برای ادامه زندگی جدیدش، دشت ها و زمین های فراخ و سر سبز را انتخاب نمود. با این تفاسیر این گروه در بیان این که دلیل این وقفه برای اعلام نتایح تحقیقاتشان را بعضی از بوروکراسی ها اعلام کردند.

البته این مسئله را نیز در ادامه افزودند که در باستان شناسی، تکنیک هایی وجود دارد که ارزش تاریخی یک منطقه را به صورت واضح تری نشان می دهد. نوع پوشش گیاهی، اسکن و عکس های هوایی از محوطه در واقع عاملی بود که فضای کاوش تعیین و منتهی به کشف چنین اسکلت با ارزش و قدیمی را برای ما موجب گردد.

گروه باستان شناسی که این اسکلت را مورد آنالیز قرار دادند، در آنالیز های خود متوجه شدند که این اسکلت متعلق به دوران پیش از تاریخ است و این دوران دقیقا شامل دوران نوسنگی و دوره مس سنگی می گردد.

در دوره نوسنگی، پس از این که آب و هوا دچار تغییرات شد و کره زمین عصر یخبندان را پشت سر گذاشت، انسان ها از غارها وارد دشت ها شدند و به کار کشاورزی و دامپروری پرداختند.

در این دوره، هنوز فلز کشف و اختراع نشده بوده و افراد ابزارهای سنگی با خود داشتند، در آن موقع انسان ها اجساد اطرافیانشان را در کف خانه های خود دفن می کردند، داد و ستدهای منطقه ای با بعضی منطقه ها همانند سیلک ها در کاشاسن و دیگر منطقه ها زاگرس انجام می دادند و افزایش جمعیت داشتند که باعث تشکیل سلسله مراتب اجتماعی و پیچیدگی های مختلف اجتماعی و مالی شد. بر اساس گفته کارشناسان باستان شناسی، دوره نوسنگی درست در اواخر هزاره 6 قبل از میلاد مسیح را شامل می گردد.

تیم کارشناسی اعلام نموده اند که آثار بسیار زیادی از دوره های پیش از تاریخ و این اسکلت 7500 ساله در عمق 6 متری کشف شد و با توجه به این مورد که در استان مرکزی تا به امروز اثر تاریخی با این قدمت کشف نشده بوده است، این کشف 7500 ساله می تواند تاریخ استان مرکزی و توابع آن را بیش از پیش نشان دهد.

درباره شرایط نگهداری این اسکلت گروه کارشناسی می گویند که کارهای استحکام بخشی اسلکت به وسیله یک گروه از تهران اجرا شده است و شرایط کنونی اسکلت نیز به صورت کلی شرایط مطلوبی است و اقدامات تهویه محیط به درستی اجرا شده است.

تعیینه اصلی و شاخص این اسکلت این است که سالم است. کارشناسان با بیان این مزیت عنوان و بیان نموده اند که حتی دندان های این اسکلت سالم است و دلیل این صحت و سلامت بودن، خاصیت قلیایی بودن خاک منطقه است و به دلیل اسیدی نبودن استخوان از بین نرفته است.

درباره تپه سرسختی شازند باید بگوییم که یک عکس در سال 1346 از این منطقه گرفته شده است که نشان می دهد بر روی تپه یک قلعه قرار داشته است و دقیقا به همین خاطر به این منطقه تپه قلعه سرسختی می گویند و نشان می دهد که از 7 تا 8 هزار سال پیش در منطقه سکونت وجود داشته است و اطراف تپه که روستا نیز می باشد، نشان می دهد که فضای مناسبی برای سکونت بوده است به همین خاطر این تپه ارزش و اهمیت بسیار بالایی دارد.

منبع: الی گشت
انتشار: 4 اردیبهشت 1401 بروزرسانی: 4 اردیبهشت 1401 گردآورنده: romantizm.ir شناسه مطلب: 1670

به "اسکلت 7500 ساله ای که راز سالم ماندش هنوز کشف نشده!" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "اسکلت 7500 ساله ای که راز سالم ماندش هنوز کشف نشده!"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید