معرفی 12 مکان خوش آب و هوا برای کمپینگ اطراف تهران

به گزارش وبلاگ داستان نویسی، در اطراف تهران مکان های فوق العاده جذابی برای گردش های یک روزه و کمپینگ وجود دارد که می توانید برای اقامت یک روزه و اتراق یا چادر زدن به آنجا بروید. امروز در مجله خبرنگاران درباره برترین مکان ها برای کمپینگ در اطراف تهران نوشته ایم. اگر در پی برنامه ریزی یک گردش و سفر کوتاه آخر هفته ای خارج از تهران هستید، حتما تا سرانجام این مطلب همراه ما باشید.

معرفی 12 مکان خوش آب و هوا برای کمپینگ اطراف تهران

شهر شلوغ و پر دود و غبارآلود تهران محل زندگی میلیون ها شهفرایندی است همیشه در پی فرار از زندگی ماشینی و روزمرگی های خود هستند! برای بیشتر تهرانی ها آخر هفته ها فرصت خوبی برای برطرف خستگی و تجدید قوا پس از یک هفته کلافگی و مشغله های جوراجور است. مقصد اصلی این سفرها هم معمولا نواحی سرسبز و خوش آب و هوای اطراف تهران یا شهرهای شمال کشور است.

چند توصیه برای حفاظت از محیط زیست در زمان کمپینگ

مکان های زیبا و بکر طبیعی از هر زمان دیگری آسیب پذیرتر شده اند. طبیعت امانتی در دست ماست که باید در محافظت از آن مسئولانه برخورد کنیم. هر چند بیشتر دوستداران طبیعت و کسانی که عادت به کمپینگ در طبیعت دارند، رفتارهای مسئولانه و سازگار با محیط زیستی دارند، ولی همچنان کسانی هستند که با رفتارهای نابجا و حتی ناخواسته دست به تخریب طبیعت می زنند. در اینجا قبل از اینکه برترین مکان ها برای کمپینگ اطراف تهران را معرفی کنیم، سراغ چند نکته مهم رفته ایم که برای حفاظت از طبیعت در حین کمپینگ اهمیت زیادی دارد.

بازیافت را از یاد نبرید

ریختن زباله در طبیعت بیش از هر عادت دیگری به طبیعت آسیب وارد می نماید. سعی کنید اگر عادت به بازیافت در زندگی عادی خود دارید، این عادت خود را در هنگام گردش در طبیعت و کمپینگ هم از یاد نبرید. برای مثال، حتما کیسه هایی به همراه داشته باشید تا بعد از انتها کمپینگ بتوانید زباله ها و پسماندهای خود را در آن بگذارید. به جای استفاده از ظروف و لوازم پلاستیکی یک بار مصرف هم بهتر است که وسایل خانه را همراه ببرید تا زباله کمتری فراوری کنید.

تجهیزات سازگار با محیط زیست همراه داشته باشید

قبل از اینکه به سفر کمپینگ بروید، حتما دقت داشته باشید تجهیزاتی همراه بردارید که کمترین مضرات را برای طبیعت داشته باشند. لوازم و تجهیزات پلاستیکی مانند چادر، ظروف، ابزارآلات و غیره در نهایت به زباله تبدیل می شوند. بنابراین سعی کنید از تجهیزاتی بهره ببرید که از مواد طبیعی همانند کنف، پنبه و سایر مواد بازیافتی ساخته شده باشند.

مراقب رها کردن مواد صنعتی در طبیعت باشید

معمولا کسانی که برای کمپینگ به طبیعت می فرایند، بسیاری از محصولات خانگی همانند انواع شوینده، مواد مرطوب نماینده، خمیر دندان، کرم های ضد آفتاب و حشره کش ها را همراه خود می برند. متأسفانه این محصولات از مواد شیمیایی ساخته شده اند که بیشترین ضرر را برای طبیعت دارند. بنابراین بهتر است که پیش از سفر محصولات کاملا سازگار با طبیعت و پایداری همراه خود بردارید و زباله های خود را هم پس از انتها سفر در محفظه های دربسته قرار دهید تا بعدا در محل دفع زباله بگذارید.

به حیات وحش احترام بگذارید

حیات وحش امروز از هر زمان دیگری بیشتر در معرض نابودی قرار گرفته است. بنابراین اگر دوستدار طبیعت هستید و حیوانات را هم دوست دارید، حتما دقت کنید در محلی چادر و وسایل کمپینگ خود را برپا کنید که محل زندگی حیوانات نباشد. حتما اطمینان حاصل کنید در جایی که چادر می زنید به پوشش گیاهی آسیبی نمی رسانید. اگر احتیاج به درست کردن آتش دارید، حتما در جایی که قبلا آتش روشن شده یا خشک است آتش درست کنید.

بیشتر بخوانید: معرفی عظیم ترین و مجذوب نماینده ترین پارک های آبی جهان

1- روستای امامه، تفرجگاه دلخواه شاهان قاجار

روستای امامه که در منطقه رودبار قصران از توابع شمیرانات قرار گرفته است، از خوش آب و هواترین نواحی ییلاقی تهران است. این روستای کوهستانی مملو از جاذبه های طبیعی و تاریخی، برای مدت های مدیدی محل سرگرمی و شکار مورد علاقه شاهان خاندان قاجار بوده است. انبوهی از جاذبه های طبیعی از چشمه های جوشان، باغ های پربار میوه، رودها و آبشارهای خروشان، دشت ها و مراتع سرسبز و دلفریب به همراه منظره ها کوهستانی که در هر چهار فصل سال پوشیده از برف هستند، روستای امامه را تبدیل به مقصد گردشگری بی نظیری نموده اند.

قلعه مازیار، چشمه پیر حمزه و امازاده ها نور و شاه حسین از شناخته شده ترین جاذبه های تاریخی این دهکده مجذوب نماینده و تماشایی هستند. جهتهای کوهنوردی، رودخانه و چشمه های امامه این روستا را به مکان ایده آلی برای کمپینگ اطراف تهران تبدیل نموده است. برای دسترسی به روستای امامه که در فاصله 50 کیلومتری شمال شرق تهران قرار گرفته است، باید ابتدا به عظیمراه شهید بابایی بروید. سپس جاده لشگرک را ادامه داده و سپس با دنبال کردن تابلوهای هدایت به امامه برسید.

2- شمشک، روستاگردی و کمپینگ با چاشنی برف و اسکی

شمشک یکی از تماشای ترین روستاهای اطراف تهران است که از دیرباز نامش با برف و اسکی گره خورده است. بی شک تماشای ترین مکان روستای همیشه سفیدپوش شمشک پیست اسکی آن است که بعد از دیزین، عظیمترین پیست اسکی کشور به شمار میرود. با این حال، جاذبه های شمشک تنها در پیست آن خلاصه نمی گردد. قله های سر به فلک کشیده، آبشارهای تماشای و بعلاوه وجود شله ها یا همان کلبه های چوبی مثلثی شکل از شمشک مکان بسیاری خوبی ساخته می تواند برای هر کسی که می خواهد برای یکی دو روز از شلوغی و آلودگی مرکز در امان باشد مقصد بسیار مجذوب نمایندهی باشد. برای دسترسی به روستای شمشک هم می توانید همان جهت روستای امامه را دنبال کنید. در فاصله 5 کیلومتری این روستا هم شمشک قرار گرفته است.

3- کردان، روستای شگفت انگیز و پر جاذبه

کردان روستای ییلاقی با آب و هوای شگفت انگیز در نزدیکی شهر کرج است که مدت هاست به مقصد موردعلاقه آخر هفته های شهفرایندان تهرانی تبدیل شده. کردان از آن دست روستاهای مجذوب نمایندهی است با سرگرمیات مهیج و سرگرم نماینده و همینطور جاذبه های طبیعی و آثار باستانی تماشای خود هر آنچه از یک جاذبه گردشگری انتظار دارید را در خود دارد. حاشیه و امتداد رودخانه کردان می تواند محل مناسبی برای برپا کردن چادر و کمپینگ اطراف تهران باشد. می توانید در کنار کمپینگ در ارتفاعات این روستا به کوهنوردی بپردازید و بعلاوه در سایت پروازی آن سوار بر پاراگلایدر شوید و منظره های سرسبز و چشم نواز منطقه را از زیرپای خودتان نظاره کنید.

در کنار این، کردان جاذبه های تاریخی مجذوب نمایندهی همانند برج مقبره و پل بانو صحرا دارد که می توانید در فرصت مناسب سری به آنها بزنید. برای دسترسی به روستای کردان که در غرب شهر کرج قرار گرفته است، باید ابتدا به این شهر سفر کنید. از کرج هم باید ابتدا وارد جهت آزادراه شده و به سمت قزوین بروید. 20 کیلومتر بعد به تابلوی خروجی روستای کردان خواهید رسید.

بیشتر بخوانید: ترسناک ترین مکان های گردشگری ایران که هرگز نباید به آنجا بروید!

4- شهرستانک، بهشتی در اطراف تهران

شهرستانک روستای بسیار زیبایی در دهستان آسارا در اطراف شهر کرج است. شهرستانک با آب و هوای معتدل و سرد خود دارای تابستان های خنک و دلپذیری است. بعلاوه زمستان های این روستای زیبا هم سرد هستند. با این حال، بسته به علاقه خود می توانید در هر فصلی از این روستای خارق العاده تماشا کنید. اگر دوستدار منظره درختان پرشکوفه بهاری هستید، اولین فصل سال می تواند زمان مناسبی برای سفر به این روستا باشد. در فصل تابستان هم می توانید منظره درختان سرسبز و باغ های پربار میوه را داشته باشید. از آنجایی که شهرستانک تابستان های بسیار معتدلی دارد، می تواند مکان خوبی برای فراز از گرما و کمپینگ اطراف تهران باشد.

اگر از علاقه مندان به فصل پاییز هم هستید، باید بگوییم پاییزهای شهرستانک با آن فضای جادویی مملو از برگ های زرد و نارنجی درختان می تواند خاطره ای فراموش نشدنی را برای شما رقم بزند. زمستان های شهرستانک هم بسیار سرد و برفی هستند و اگر به منظره های زمستانی با درختان سفیدپوش علاقه دارید، فرصت سر زدن به این روستای تماشایی را در زمستان از دست ندهید. برای رسیدن به شهرستانک ابتدا باید از تهران به سمت کرج بروید. بعد از عبور از کرج هم باید وارد جاده چالوس شوید. پس از عبور از آسارا و ماهان و درده به دو راهی خواهید رسید و از آنجا هم با دنبال کردن تابلوی راهنما به روستای شهرستانک خواهید رسید.

5- آهار، روستایی با طبیعتی خیال انگیز

روستای آهار در منطقه رودبار قصران، یکی دیگر از مقصدهای فوق العاده خوش آب و هوا برای سفرهای یک روزه و کمپینگ اطراف تهران است. روستای آهار با رودهای پرآب و منظرههای طبیعی خیال انگیز، می تواند یک مقصد فوق العاده برای سفرهای آخر هفته و کمپینگ اطراف تهران باشد. باغ های سرسبز و مملو از میوه های خوش رنگ و لعاب و همینطور کوچه باغ های باصفا باعث شده تا پیاده روی در این روستا تجربه ای مجذوب نماینده باشد. روی هم رفته، آب و هوای مطلوب کوهستانی و طبیعت رنگارنگ آهار و طبیعت رؤیایی، این روستا را به مکان بسیار مجذوب نمایندهی برای وقت گذرانی و کمپینگ نموده است.

برای دسترسی به روستای آهار ابتدا باید راهی عظیمراه شهید بابایی شوید. در این عظیمراه هم تا ورودی جاده لشگرک رانندگی کنید. از ابتدای این جاده تا خود روستای آهار هم حدودا 33 کیلومتر فاصله است. وقتی به پلیس راه انتهای این جاده رسید باید در جهت فشم حرکت کنید. با عبور با گذشتن از حاجی آباد و اوشان و قبل از فشم باید وارد جاده فرعی دره بهشت شوید. با طی کردن این جهت به روستای آهار می رسید.

بیشتر بخوانید: 3 مقصد بکر و زیبا برای مسافرت تابستان در مرداد و شهریور

6- فشم، یک مقصد رؤیایی برای تعطیلات آخر هفته

فشم یکی از نواحی بسیار خوش آب و هوای شهرستان شمیرانات است که می تواند مقصد بسیار خوبی برای سفر آخر هفته و کمپینگ اطراف تهران باشد. این منطقه ییلاقی بکر و سرسبز با جاذبه های طبیعی بی نظیرش همانند دشت، رودخانه و آبشارهای تماشایی می تواند یک روز عالی و خاطره انگیز را برای مسافری رقم بزند. از دیگر جاذبه های فشم می توان به دره آهنگرک، بقعه امامزاده ابراهیم، کوه ها و باغ های میوه، پیست اسکی دربندسر، غار اسبول و رودخانه فشم اشاره نمود که همه اینها باعث شدند تا شهر زیبا به مقصد رؤیایی برای تعطیلات آخر هفته تبدیل گردد. برای دسترسی به فشم می توانید از جهت اتوبان بابایی به جاده لشگرک رفته و از آنجا هم وارد جاده فشم شوید.

7- روستای افجه، طبیعتی بکر بیخ گوش مرکز

روستای افجه در لواسان از دیرباز از ییلاقات دلپذیر اطراف تهران بوده اند که با آب و هوای بی نظیر و پوشش گیاهی چشم نوازش همیشه پذیرای تهرانی هایی خسته از دود و ماشین بوده است. روستای افجه جاذبه های طبیعی و تاریخی زیادی دارد که از آن جمله می توان به دشت هویج، آبشارهای پسچویک و موآب، حمام روستای افجه و قلعه ساکا (هر دو بازمانده از دوران شاه عباس صفوی) اشاره نمود. روستای افجه با دسترسی فوق العاده راحت و نزدیکی به مرکز می تواند یک مقصد بسیار خوب برای کمپینگ اطراف تهران باشد. برای رسیدن به روستای افجه ابتدا باید وارد اتوبان شهید بابایی شوید و از آنجا به جاده لشگرک برانید. با طی کردن این جاده به شهر لواسان می رسید. پس از لواسان هم به تابلوی روستای افجه می رسید.

بیشتر بخوانید: برترین مقاصد سفر ماه عسل در ایران

8- روستاهای وردیج و واریش، محل دامنه ارواح سنگی و از زیباترین ییلاقات کشور

روستاهای وردیج و واریش از زیباترین منطقه ها ییلاقی در شمال غرب مرکز هستند. روستاهای وردیج و واریش با آب و هوای دلپذیر و قرار گرفتن در ارتفاعات کوه های پهنه حصار به خصوص مورد علاقه دوستداران کوهنوردی هستند. روستاهای وردیج و واریش جاذبه های طبیعی منحصر به فردی زیادی دارند که می توان از آن جمله به دامنه ارواح سنگی اشاره نمود. این ناحیه پوشیده از سنگ ها و صخره هایی با اشکال و شمایل عجیب و غریب و مبهوت نماینده پرحفره است که از دور شباهت باورنکردنی به بدن و سر جانوران دارند. از دیگر جاذبه های طبیعی روستای وردیج می توان به آبشارهای لت مال هم اشاره نمود.

برای رسیدن به روستاهای وردیج و واریش چند جهت وجود دارد. می توانید به وسیله اتوبان تهران-کرج به این روستاهای خوش آب و هوا دسترسی پیدا کنید. در این اتوبان به پمپ بنزین ورد آورد می رسید و از آنجا باید به سمت خیابان شهید اردستانی تغییر جهت دهید. با رانندگی در این خیابان هم می توانید به ورودی جاده وردیج-واریش برسید. دیگر جهت دسترسی به روستاهای وردیج و واریش به وسیله اتوبان همت است. پس از این باید از شهرک شهید باقری عبور نموده و با گذشتن از دوربرگردان و بلوار پژوهش، به شهرک دانشگاه شریف وارد شده و در انتهای خیابان شهید اردستانی به تابلوی ورودی وردیج-واریش برسید.

9- طالقان، مقصدی مجذوب نماینده برای کمپینگ

در میان مکان هایی که در این مطلب برای کمپینگ اطراف تهران معرفی کردیم، احتمالا طالقان از همه مشهورتر باشد. این شهر زیبا که در بین کوه های البرز قرار گرفته، با جاذبه های طبیعی و تاریخی خود مدت هاست مورد علاقه گردشگران قرار گرفته است. تنوع جاذبه های طالقان از چشمه ها و آبشارهای خروشان، کوه های سر به فلک کشیده، یخچال های طبیعی و همینطور آثار تاریخی و البته آب و هوای دلپذیر آن باعث شده تا طالقات در تمام فصل های سال پذیرای گردشگران باشد.

طالقان از جمله شهرهایی است که حیات وحش بی نظیری دارد که در آن انواع پرندگان و پستانداران از جمله خرگوش، کفتار، گراز، خرس، عقاب، زاغچه، شغال، گرگ، کبک دری، قوش، دم جنبانک و دیگر حیوانات زندگی می نمایند. بنابراین اگر می خواهید این آخر هفته سفری به طالقان انجام دهید، حتما حواستان به گونه های جانوری دوست داشتنی منطقه باشد و مراقب باشید به زیستگاه های این حیوانات اغلب در معرض خطر آسیبی نرسانید.

دسترسی به طالقان از تهران بسیار راحت و سرراست است. ابتدا باید وارد اتوبان تهران-کرج شوید و از آنجا به سمت قزوین رانندگی کنید. پس از اینکه از شهرهای کرج و هشتگرد عبور کردید و در فاصله 4 کیلومتری آبیک، به جاده طالقان می رسید.

10- برغان، روستایی با جاذبه های تاریخی و گردشگری بی نظیر

برغان که در شهرستان ساوجبلاغ و در فاصله 13 کیلومتری شهر کرج در استان البرز قرار گرفته، روستای فوق العاده تماشایی در میان دو رود سنج و شاهرود است. روستای برغان علاوه بر منظرههای طبیعی مسحورنماینده خود با توجه به گذشته تاریخی خود جاذبه های تاریخی زیادی از جمله آتشگاه کرج، حسینیه، مسجد، پل، میدان، قلعه ایلخانی، زیارتگاه چهل دختر دارد. در کنار گردش در این مکان های تاریخی اگر علاقه مند به اسب سواری هستید می توانید سراغ یکی از دو باشگاه سوارکاری این روستا بروید.

برای دسترس به روستای برغان چند راه وجود دارد. ابتدا می توانید از تهران وارد اتوبان تهران-کرج شوید. از آنجا هم به سمت قزوین رانندگی کنید تا به کردان برسید. پس از طی 20 کیلومتر باید وارد جاده کردان-برغان شوید. در این جهت پس از پشت سر گذاشتن چند روستا به برغان می رسید.

11- دشت آزو، مکانی برای تماشای منظره دماوند

در نزدیکی مرکز در جاده هراز، روستای بسیار زیبایی به نام نوا وجود دارد که مکان بسیار بکر و مجذوب نمایندهی برای گذارندن یک شب در طبیعت است. این روستای زیبا که از توابع شهرستان لاهیجان است به باغ های گیلاس و آلوی خود شهره است. البته بسیاری از گردشگران تهرانی به علت دشت سرسبز و تماشای آزو به روستای نوا می فرایند. دشت آزو با منظره تماشای که از قله پاشوره دماوند دماوند دارد و مرتع های سرسبز انباشته از انواع گل های وحشی دشت پرشکوه و بی نظیری است که بی شک ارزش سفر کمپینگ اطراف تهران را دارد.

برای رسیدن به دشت آزو ابتدا باید وارد جاده هراز شوید. پس از حدود 2 الی 3 ساعت رانندگی به آب اسک خواهید رسید. 2 الی 3 کیلومتر پس از آب اسک، خروجی روستای نوا را در سمت راست جاده خواهید دید. از ابتدای این جاده تا روستای نوا فقط 10 کیلومتر فاصله دارید. پس از رسیدن به روستای نوا باید در امتداد رودخانه روستا حرکت کنید. سپس به کارخانه آب معدنی روستای نوا می رسید که پارکینگ بسیار خوبی برای خودرو دارد. از اینجا به بعد را باید حدود 45 دقیقه پیاده روی کنید تا به دشت آزو برسید. جهت پیاده روی دشت آزو اصلا سخت نیست و حتی خردسالان و افراد سالمند هم می توانند به راحتی این جهت را بپیمایند.

12- دریاچه لزور، جواهر آبی رنگ تهران

دریاچه لزور یا دریاچه سد سیاهرود که به معجز چشمه هم معروفیت دارد، دریاچه شگفت انگیزی در دل رشته کوه البرز است که چشم هر بیننده ای را خیره می نماید. دریاچه لزور برای ساکنان تهران یا کرج و همینطور سایر استان های همجوار منطقه زیبا و خوش آب و هوایی است که برای سپری کردن آخرهفته ها و تعطیلات کوتاه، مقصد فوق العاده مطلوبی است. دریاچه لزور که در کنار روستای تاریخی به همین قرار گرفته است. روستای لزور که خود یک جاذبه تماشای به شمار میرود، با قدمتی 400 ساله بناها و مکان های تاریخی زیادی از امامزاده خوشنام، امامزاده معصوم تا پل سنگی و قلعه قل دوش و غیره دارد. علاوه بر این، در کنار دریاچه می توانید چشمه های بسیاری زیبایی را مشاهده کنید.

کو هنوردی، کمپینگ، دوچرخه سواری در کوهستان و همینطور پیاده روی از جمله سرگرمیاتی است که می توانید در دریاچه و روستای لزور تجربه کنید. برای رسیدن به دریاچه لزور ابتدا باید راهی جاده تهران-فیروزکوه شوید. در فاصله 10 کیلومتری شهرستان فیروزکوه و بعد از پمپ بنزین نمرود به سه راهی لاسم می رسید. در اینجا باید به سمت بخش ارجمند تغییر جهت دهید. بعد از رسیدن به بخش ارجمند باید 13 کیلومتر دیگر را طی کنید تا پس از عبور از روستا های شادمهن و اهنز، به روستای لزور برسید. در حالی که تمام جاده منتهی به روستای لزور آسفالت است، ولی پس از آن برای رسیدن به دریاچه لزور باید از روستا جهت خاکی کوتاهی را طی کنید.

نوشته های مرتبط

16 رسم سلام و احوالپرسی در کشورهای مختلف جهان

آداب جالب و عجیب غذا خوردن و رستوران رفتن در کشورهای مختلف جهان

بومگردی یا اکوتوریسم چیست و چرا در دوران پساکرونا مهم است

چرا این 11 مکان محبوب ترین مقاصد سفر بعد از کرونا هستند؟

منبع: افق کوروش
انتشار: 8 مهر 1400 بروزرسانی: 8 مهر 1400 گردآورنده: romantizm.ir شناسه مطلب: 1446

به "معرفی 12 مکان خوش آب و هوا برای کمپینگ اطراف تهران" امتیاز دهید

3 کاربر به "معرفی 12 مکان خوش آب و هوا برای کمپینگ اطراف تهران" امتیاز داده اند | 1 از 5
امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "معرفی 12 مکان خوش آب و هوا برای کمپینگ اطراف تهران"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید