راهنمای سفر به مسکو ، شهر اسرارآمیز و دیدنی روس ها

به گزارش وبلاگ داستان نویسی، مسکو (Moscow) پایتخت و شلوغ ترین شهر موجود در پهناورترین کشور جهان یعنی روسیه است که البته پر جمعیت ترین شهر روس ها با داشتن جمعیتی بالغ بر 13 میلیون نفر در خود نیز بحساب می آید. وسعت پایتخت روسیه به نسبت پایتخت ایران تقریبا سه و نیم برابر بیشتر بوده و به همین خاطر می توان در آن هم با بخش های بسیار پر تراکمی روبرو شد و هم با نواحی فوق العاده آرامش بخش و دنج! گردشگران و مسافرانی که به هر دلیلی قصد کسب تجربه سفر به شهر مسکو را دارند، باید بدانند که در حال حرکت به سوی یکی از فوق العاده ترین شهرهای قاره اروپا و حتی کل جهان هستند و از این رو بهتر است حسابی خود را برای یک گشت و گذار ماجراجویانه در اقصی نقاط این شهر آماده نمایند. توجه داشته باشید شهر مسکو از جاذبه های توریستی و اماکن تاریخی متعددی در کنار سایر امکانات شهری خود نظیر ایستگاه های مترو با ظاهری خاص و ویژه برخوردار بوده و به همین خاطر بهتر است جهت بازدید از تمامی جاهای دیدنی مسکو، حتما با یک راهنمای محلی، تورهای مسافرتی و حتی راهنمای سفر به مسکو مجله گردشگری خبرنگاران در طول زمان سفر همراه شوید تا به اطلاعات مهمی در این خصوص و همچنین هزینه های سفر به مسکو دست پیدا نمایید.

راهنمای سفر به مسکو ، شهر اسرارآمیز و دیدنی روس ها

اطلاعاتی مغتنم در مورد سفر به مسکو

در ابتدای راهنمای سفر به مسکو باید بدانید با توجه به عدم فراگیری و نفوذ زبان انگلیسی در کشور روسیه، زبان اصلی مردم شهر مسکو نیز همان زبان روسی است منتها، با این تفاوت که دسته کم شما گردشگران و توریست های عزیز با مسائل کمتری برای معاشرت با اهالی این نقطه از روسیه و همچنین بیان احتیاجهای خود به زبان انگلیسی روبرو خواهید شد، زیرا به دلیل اهمیت های اقتصادی، سیاسی، فرهنگی و آموزشی درصد زیادی از جمعیت جوان و سالخورده این شهر اشراف نسبتا کاملی به زبان بین المللی از دیرباز تاکنون پیدا نموده اند. واحد پولی مسکو روبل (Ruble) بوده و ساعت رسمی آن نیز به نسبت شهر تهران در حدود 90 دقیقه عقب تر هست. قدرت برق شهری مسکو همان 220 ولت و 50 هرتز بحساب می آید و دوشاخه و پریزهای آن نیز درست مطابق با دوشاخه ها و پریزهای کشور خودمان ساخته شده اند. همچنین ضروری است در راهنمای سفر به مسکو بدانید که کد کشور روسیه +7 و شماره های ضروری جهت برقراری ارتباط شما عزیزان به هنگام وقوع حوادث غیر مترقبه با ارگان های رسمی عبارتند از: 102 جهت برقراری تماس با پلیس، 112 جهت ارتباط با واحد شرایط اضطراری و 103 شماره تلفن اورژانس. جهت رانندگی در کشور روسیه از طرف راست بوده و رانندگان شهر نیز بایستی از همین قوانین تبعیت کنند. در خاتمه این بخش از راهنمای سفر به مسکو باید این را نیز اضافه کنیم که شهر مسکو بطور کلی تنها دارای 3 فرودگاه بین المللی به نام های شرمتیوو، ونوکووا و دوموده دوو بوده که شما می توانید با توجه به فرودگاه مقصدتان در این شهر یا توسط تاکسی ها و اتوبوس هایی که در نزدیکی هر کدام از این خاتمهه های هوایی دارای ایستگاه های مخصوصی هستند، خود را به مرکز مسکو برسانید یا اینکه از خطوط ریلی و پر سرعتی که اتفاقا همچون ایستگاه های تاکسی و اتوبوس در حوالی این سه فرودگاه تعبیه شده اند، به سوی خاتمهه های خطوط متروی داخل شهری حرکت کنید و از این طریق رسما وارد شهر پر جنب و جوش مسکو شوید.

شرایط آب و هوایی مسکو

طبق اعلام رسمی از سوی سازمان هواشناسی کشور روسیه، شرایط جوی موجود در مسکو از نوع مرطوب قاره ای بحساب می آید که این به معنی داشتن تابستان های گرم و حتی خیلی گرم برای مسکو و همچنین زمستان هایی بسیار سرد و البته طولانی در پایتخت روسیه تلقی می گردد. جالب است بدانید آب و هوای مسکو معمولا در فصل های بهار و پاییز مناسب سلیقه و نظر اغلب توریست ها و گردشگران اقصی نقاط دنیا بوده که قصد سفر به این نقطه از سرزمین روس ها را دارند و در زمستان نیز بطور معمول دمای هوا تا منفی 10 درجه سانتیگراد کاهش پیدا خواهد نمود. در راهنمای سفر به مسکو ناگفته نماند که برخلاف تصور عامه، در فصل زمستان نیز می توان شاهد روزهای گرمی بود که دمای هوا در آن از مرز صفر درجه پایین تر نرود!

فهرستی از هزینه های سفر به مسکو

سفر به مسکو هم می تواند برای شما گردشگران و بازدیدکنندگان این شهر تاریخی با هزینه های بسیار مناسب تمام گردد و هم با هزینه های خارج از حد تصور! به همین خاطر این بار ما تصمیم گرفتیم تا به جای تشریح هر کدام از هزینه های سفر به مسکو بصورت اجاقتصادی نگاهی به هزینه داشته باشیم که بدین توضیح هستند:

انجام سفر با هزینه های گران و گزاف: گردشگران و توریست هایی که از توان اقتصادی بالایی برخوردار هستند، براساس راهنمای سفر به مسکو باید بدانند که مسکو می تواند برای آنان تداعی گر یک بهشت بی خاتمه بر روی زمین باشد. این گروه از مسافران مسکو می توانند به آسانی در هتل های چند ستاره این شهر اقدام به رزرو سوئیت های 2 تخته و سوپر لوکس کنند و به ازای هر شب اقامت خود چیزی در حدود 8 هزار روبل روسی را پرداخت کنند. همچنین، آنان می توانند در هر کدام از تورهای گردشگری که می خواهند، ثبت نام کنند و با پرداخت تنها 1500 روبل از اغلب جاهای دیدنی مسکو بازدید بعمل آورند. برای خورد و خوراک این دسته از میهمانان نیز نمی توان سقف معینی را تعیین کرد، چرا که از استطاعت اقتصادی کافی برخوردار هستند و می توانند بهترین غذاها را در مجلل ترین رستوران ها میل کنند. گفتنی است که این افراد قطعا تنها با تاکسی های دربست شروع به تردد در سطح شهر خواهند کرد که هزینه این جا به جایی درون شهری چیزی نزدیک به 500 روبل است.

انجام سفر با هزینه های کاملا معمولی و مناسب: اگر از دسته کسانی هستید که در طول سفر هم دست از دو دوتا چهارتا بر نمی دارید و حواستان حسابی به دخل و خرج است، باید بگوییم شما بهترین کسانی هستید که می توانند در شهر مسکو به راحتی به گشت و گذار بپردازند. شما می توانید برای اسکان خود به ازای مبلغی بین 2500 تا 3500 روبل در یک اتاق دو تخته خوابه آن هم از یک هتل معمولی و یا یک هاستل مجهز اقامت داشته باشید. ناهار خود را با هزینه ای میان 400 تا 600 روبل تمام کنید و اجازه ندهید که هزینه های سفر به مسکو از 1000 روبل روسی بیشتر گردد! برای اینکه بتوانید به معنای درست کلمه یک سفر مقرون به صرفه را تجربه نمایید و خیلی هم در شیش و بش خصاصت فرو نروید، در راهنمای سفر به مسکو توصیه می کنیم تا حد امکان از جاذبه های گردشگری رایگان یا اماکن تاریخی و موزه هایی بازدید بعمل آورید که نهایتا هزینه ورودی آنان چیزی بین 300 تا 700 روبل برایتان خرج به همراه داشته باشد.

انجام سفر با کمترین میزان هزینه: در راهنمای سفر به مسکو باید بدانید که می توانید با کمترین میزان هزینه و قیمت، تجربه حضور در پایتخت کشور روسیه را بدست آورید. برای اینکه هزینه های سفر به مسکو به نازل ترین سطح خود برسید، تنها کافی است که برای اقامت خود به دنبال هاستل های معمولی بروید که کرایه اتاق هایشان در حدود 600 روبل بوده و برای مسائل مربوط به خورد و خوراکتان نیز یا خودتان آشپزی کنید و یا در صورت تمایل به سرو یک غذای رستورانی، از کافه تریاهای موجود در اقصی نقاط مسکو که آن هم چیزی کمتر از 400 روبل برایتان خرج به همراه خواهد داشت، استفاده نمایید. جهت جا به جایی در داخل شهر مسکو نیز از بلیط های تک سفره خطوط متروی این شهر که 55 روبل قیمت گذاری شده اند، بهره گیری کنید و به جای بازدید از جاذبه های پولی نیز از جاذبه های رایگان همچون بعضی از کلیساها و تمامی فضاهای سبز استقبال نمایید.

نکاتی جهت صرفه جویی در هزینه های سفر به مسکو

اقامت در هاستل

شاید به ندرت بتوان در این دنیا کسی را پیدا کرد که از گران بودن هزینه های سفر به مسکو بی اطلاع باشد! یکی از بخش های مهم هزینه های سفر به مسکو، هزینه های مرتبط با مکان اقامتی شما در مدت زمان سفرتان به این شهر بوده که توصیه می کنیم در صورت تمایل به صرفه جویی در این قسمت از هزینه هایتان، حتما از هاستل های مختلفی که در مسکو آماده پذیرایی از شما و همراهانتان هستند، استفاده نمایید. از جمله هاستل هایی که قطعا با اقامت در آن ها به خودی خود سبب کاهش هزینه های سفر به مسکو خواهید شد، هاستل Godzillas نام دارد که از قدمتی بسیار بالا در شهر مسکو برخوردار بوده و در داخل یکی از محلات نسبتا خلوت و دنج این شهر واقع شد. گفتنی است که دور تا دور این هاستل قدیمی و بزرگ را کافه رستوران های ارزان قیمت تشکیل داده و یک ایستگاه مترو نیز درست در نزدیکی ساختمان قدیمی همین هاستل نهاده شده است. همچنین بد نیست بدانید که در سراسر شهر مسکو تعداد زیادی هاستل و میهمانخانه ارزان قیمت به چشم می خورند که برای دستیابی به آنان تنها می بایست به کمی گشت و گذار در سطح مسکو بپردازید. هاستل های روسی از قانون نانوشته جالبی تبعیت می کنند و آن، ارائه یکسری از خدمات مختلف و متنوع رفاهی در یک بازه قیمتی معین به مسافران است. از دیگر هاستل های مقرون به صرفه ای که شما می توانید جهت اقامت از آن ها بهره گیری نمایید، هاستلی است به اسم Dahostel که تقریبا در بخش مرکزی مسکو واقع شد. البته ناگفته نماند که جهت کاهش هزینه های سفر به مسکو تنها رزرو و کرایه اتاق از هاستل ها مطرح نیست و آنان می توانند به جای اسکان یافتن در هاستل های معمولی و مناسب این شهر، از هتل های ارزان قیمت مسکو که قطعا از ستاره های کمتری برخوردار هستند نیز استفاده بعمل آورند.

خوردن غذا در رستوران های ارزان

خوشبختانه در مسکو برای هر میزان بودجه و سلیقه ای می توان با فهرست بلند بالایی از غذاهای مختلف بومی و غیر بومی روبرو شد. سرو غذا در رستوران های شیک و مجلل شهر مسکو می تواند در کنار لذت بی انتهایی که برایتان به دنبال خواهد داشت، از قیمت و هزینه های بسیار گزافی نیز برخوردار باشد! به همین خاطر پیشنهاد می کنیم جهت کاهش هزینه های سفر به مسکو حتما از رستوران های ارزان قیمت موجود در این شهر نظیر مجموعه رستوران های Grabil استفاده نمایید که در منوی غذایی خود همواره دارای تعدادی از غذاهای سبک و مقرون به صرفه برای آن دسته از گردشگرانی بوده که به دنبال صرفه جویی در هزینه های سفر به مسکو هستند.

استفاده از مترو

جالب است بدانید که متروی شهر مسکو در دنیا صاحب عناوین و افتخارات متعددی است و به همین خاطر به جهت کاهش هزینه های سفر به مسکو توصیه می کنیم که برای جا به جایی های درون شهری خود، حتما از خطوط متروی این شهر استفاده نمایید و با نازل ترین قیمت ها به سراغ خرید بلیط های تک سفره و دو سفره بروید. در راهنمای سفر به مسکو گفتنی است که با توجه به شرایط اقلیمی حاکم در اغلب روزهای سال، با اینکه بهترین راه کاهش هزینه های سفر به مسکو تنها استفاده از پاهایتان و پیاده روی بوده، اما گاهی ضروری است که حتما برای عبور و مرور خود دست به دامن ناوگان حمل و نقل درون شهری مسکو شوید که در بین تمامی آنان این متروی مسکو بوده که از هزینه های کمتری برای شما برخوردار شده و دارای ایستگاه هایی هست که به عنوان جاذبه های توریستی نیز بحساب آورده می شوند.

بازدید از جاذبه های رایگان مسکو

در تمام نواحی شهر مسکو شما می توانید با جاذبه های مختلف توریستی و گردشگری روبرو شوید که البته بایستی برای تعداد زیادی از آنان هزینه ورودی پرداخت کنید یا بلیط مربوط به بازدید از آن جاذبه را تهیه نمایید. اما در این میان، شما می توانید با کمی زرنگی هم از جاهای دیدنی مسکو استفاده نمایید و هم در مجموع، هزینه های سفر به مسکو را تا حد قابل توجهی کاهش دهید. یکی از روش های قابل استفاده برای این منظور، سوار شدن بر اتوبوس های گردشگری با پرداخت مبلغ منصفانه و مقرون به صرفه ای است که سبب می گردد شما هم با شهرگردی مسکو آشنا شوید و هم با جاذبه ها و اماکن تاریخی و دیدنی موجود! از دیگر روش های کاهش هزینه های سفر به مسکو، استفاده از تورهای رایگان پیاده روی در شهر بوده که معمولا در تمامی فصول از سوی آژانس های معتبر و فعال گردشگری برگزار می شوند. ساعت شروع این تورهای رایگان پیاده روی جهت بازدید از مناطق تاریخی و جذاب مسکو 10:45 صبح بوده و معمولا نیز مکان شروع حرکت کسانی که در این نوع از تورهای گردشگری نام خود را ثبت نموده اند، از میدان Slavyanskaya در حوالی خاتمهه متروی Kitai-Gorod قرار داده می گردد و در طول مدت زمان آن که چیزی تقریبا بین دو تا دو ساعت و نیم نیز به طول می انجامد، از جاذبه هایی نظیر کاخ کرملین، سالن تئاتر بولشوی، کلیسای سنت باسیل نیز بازدید بعمل آورده می گردد. به علاوه تمام موارد گفته شده در مورد کاهش هزینه های سفر به مسکو، شما می توانید با کمی اطلاع از تقویم میلادی کشور روسیه و روزشماری تاریخ های آن، در روز پنجشنبه از سومین هفته هر ماه به سراغ اماکنی در این نقطه تاریخی بروید که به نوعی دستخوش تخفیف های 100% برای بازدیدکنندگان خود شده و هزینه های ورود به آنان یا کاملا رایگان بوده و یا بسیار کاهش یافته است، نظیر موزه فضاپیمایی مسکو که اتفاقا از هواداران متعددی نیز برخوردار است. همچنین نباید از حضور در محیط های کاملا رایگان شهر مسکو همچون پارک گورکی نیز به جهت هزینه های سفر به مسکو غافل شد. گفتنی است در مجموعه فضای سبز گورکی هم از امکانات تفریحی استفاده شده است و هم از برنامه های مختلف فرهنگی در فصل تابستان همچون برگزاری بازارچه های محلی، کنسرت های کوچک خیابانی و حتی موزه گالری های بسیار چشم نواز و قابل توجه!

فرهنگ غذایی مسکو

فرهنگ غذایی موجود در مسکو تنها قسمتی از فرهنگ غذایی غنی و بسیار گسترده کشور روسیه بوده که در آن می توان با کلی غذای بومی و غیر روسی که تنها با گذشت زمان در فرهنگ غذایی روس ها ترویج پیدا نموده اند و به نوعی توسط آشپزهای روسی نیز پذیرفته شده اند، روبرو شد. جالب است بدانید فرهنگ غذایی با بهتر است بگوییم رژیم غذایی در کشور روسیه تنها به یک مدل خاص و منحصر بفرد منتهی نمی گردد و به راحتی می توان در جزئیات ذائقه غذایی مردم این کشور با غذایی ها رو به رو شد که مستقیما از فرهنگ های دیگر اروپای شاقتصادی یا مرکزی و حتی خاورمیانه تاثیر پذیرفته اند. همچنین بد نیست بدانید در کنار متریال های غذایی همچون انواع گوشت، ماهی، سیب زمینی، نان، غلات، خامه ترش و خاویار می توان با مواد غذایی دیگر نیز در فرهنگ غذایی روسیه روبرو شد که کاملا خارجی هستند و از سایر کشورهای همسایه وارد صنعت غذایی این نقطه شدند.

فهرستی از محبوب ترین کافه ها و رستوران های مسکو

مسکو یکی از بزرگترین شهرهای کشور روسیه بحساب می آید که به دلیل برخورداری از جاذبه های توریستی متعدد، همواره با استقبال زیادی از سوی گردشگران داخلی و خارجی روبرو می گردد و به همین خاطر اگر بگوییم در این شهر با تعداد زیادی از مراکز اقامتی و همچنین کافه رستوران های کلاسیک و مدرن رو به رو خواهید شد، حرف بی فایده ای نزده ایم! همچنین ناگفته نماند که در شهر تاریخی و زیبای مسکو شما می توانید با کافه ها و رستوران های گران یا مقرون بصرفه روبرو شوید که متاسفانه یا خوشبختانه، در این بخش از مطلب راهنمای سفر به مسکو ما چاره ای جز پرداختن به محبوب ترین اماکن غذاخوری موجود را نداریم.

رستوران Piccolino

در ابتدای این بخش از راهنمای سفر به مسکو، شاید بد نباشد در مورد یکی از محبوب ترین و در عین عال مناسب ترین رستوران های شهر مسکو یعنی رستوران پیکولینو صحبت کنیم که به ارائه انواع و اقسام غذاهای ایتالیایی مشغول است و فضای داخلی آن بگونه ای دیزاین و طراحی شده که تداعی گر یک خانه روستایی بسیار قدیمی و دوست داشتنی هست. لازم به ذکر بوده که بیشتر میزهای موجود در این رستوران بصورت خانوادگی در نظر گرفته شده و به همین خاطر محیط آن کاملا دنج و مساعد جهت میل کردن یک وعده غذای گرم ایتالیایی است، اما باید بدانید که اگر قصد صرفه جویی در هزینه های سفر به مسکو را دارید، از این رستوران دوری کنید.

رستوران Buono

رستوران Buono واقع در طبقه 29 از هتل Radisson Royal بوده و مالکیت آن تحت اختیار شرکت Ginza Project هست که یک مجموعه دار بسیار معروف و بزرگ از بهترین رستوران های شهر مسکو بحساب آورده می گردد. در این رستوران نیز عمدتا همه نوع غذای روسی و بین المللی با بهترین کیفیت ممکن تهیه و پخته می شوند، اما در بین منوی غذایی این رستوران توصیه می کنیم حتما از غذاهای کلاسیک ایتالیایی نیز سفارش دهید. ضروری است بدانید رستوران Buono یکی از آن رستوران های سوپر لوکس و بسیار گران قیمت بوده که می تواند در کل سطح شهر مسکو با آن روبرو شد و به همین خاطر علاقمندان به حضور در این رستوران باید از مدت ها قبل خواسته خود را مطرح کنند و یکی از میزهای این رستوران را رزرو کنند، خصوصا میزهایی که در کنار پنجره ها نهاده شده و از چشم انداز فوق العاده ای نسبت به منطقه پایین دست هتل نیز برخوردار هستند. همچنین از قلم نیفتد که سرآشپز رستوران Buono، شخصی است به نام ویلیام لامبرتی که در کل قاره اروپا بسیار مشهور و معروف تلقی می گردد.

کافه رستوران گالری

اگر همچون جاهای دیدنی مسکو به دنبال مکانی ویژه و خاطره ساز برای خوردن یک وعده غذای باکیفیت روسی هستید، پیشنهاد می کنیم حتما سری به کافه رستوران گالری مسکو بزنید که سرآشپز آن Sergey Markin نامیده می گردد و در آن می توان به طیف گسترده ای از غذاهای بین المللی و خوشمزه اقصی نقاط دنیا دست پیدا کرد. در مورد کافه رستوران گالری بایستی بدانید که معمولا از محیط این مکان غذاخوری به عنوان یک نمایشگاه کوچک جهت برپایی گالری عکاسی یا نقاشی هایی که به سبک هنر معاصر کشیده شده اند، استفاده می گردد و همواره نیز در آن می توان با اجراهای زنده ای از خوانندگان بومی و حتی بین المللی روس روبرو شد و غذای مورد علاقه خود را در بین پایکوبیی از انواع نورهای رنگی و یک موسیقی دلنشین سرو نمود. ناگفته نماند که کافه رستوران گالری تنها چند سال است که افتتاح شده و توانسته از محبوبیت بسیاری نیز در این مدت برخوردار گردد.

رستوران O2 Lounge

این رستوران یکی از فعال ترین مجموعه های آشپزی در زمینه پخت و تهیه انواع و اقسام سوشی های ژاپنی در شهر مسکو بوده که در آن یکی از مجرب ترین تیم های آشپزی به سرپرستی نیکولا کوتوا در حال فعالیت هستند. رستوران O2 Lounge در طبقه دوازدهم از هتل Ritz Carlton نهاده شده و به دلیل موقعیت مرتفع آن به راحتی می توان به چشم اندازی شگرف و 360 درجه از نمای کلی سطح شهر مسکو و جاذبه های گردشگری برجسته ای همچون کاخ کرملین روسیه و میدان سرخ دست پیدا کرد.

رستوران CDL

CDL نام یکی از رستوران های گران قیمت و مجلل واقع شده در بخش مرکزی مسکو بوده که فارغ از جذابیت های خاصش، فقط ساختمانی که این رستوران در داخل آن استقرار یافته است نیز به عنوان یکی از اماکن تاریخی و مرتبط با سده نوزدهم میلادی بحساب می آید و قطعا بازدید تنها از آن نمی تواند برای شما گردشگران و توریست های عزیز سفر نموده به مسکو خالی از لطف بوده باشد. در رستوران CDL شما با بهترین و باکیفیت ترین غذای سنتی روسیه روبرو خواهید شد که با دستان هنرمند و ذوق تمام نشدنی بهترین سرآشپز مسکو (Alexander Popov) تهیه و پخته می شوند. فضای داخلی این رستوران به شکل مبهوت کننده می تواند تمام ذهن و جسم شما را درگیر کند و شما را به سال های نه چندان دور که فرهنگ روسی سلطان بی رقیب کل قاره اروپا بشمار می آمده، منتقل نماید. ضروری است بدانید تمام غذاهای رستوران CDL تنها با متریال های غذایی ارگانیک درست می گردد و برای حضور در آن بایستی حتما از قبل میز مورد نظرتان را رزرو نموده باشید. همچنین از جمله شاخص ترین مشتریانی که در این مکان بسیار تماشایی و فوق العاده خوشمزه نیز حضور داشته اند، می توان به جورج بوش و رونالد ریگان اشاره نمود.

کافه رستوران Pushkin

اگر از نظر اقتصادی در سفر به مسکو هیچگونه مسئله ای ندارید، حتما یادتان باشد که یکی از وعده های غذایی خود را در کافه رستوران Pushkin میل کنید که از جمله مقاصد قشر اعیان بحساب می آید و در آن می توانید با بهترین غذاهای محلی و غیر محلی روبرو شوید و به دلیل کیفیت خاص غذاهای این کافه رستوران جذاب و دوست داشتنی تا مدت ها از طعم و مزه غذاهای این مجموعه تعریف و تمجید کنید. نباید فراموش کنید که برای حضور در کافه رستوران پوشکین نیز همچون سایر رستوران های مجلل و مشهور واقع شده در پایتخت کشور روسیه، باید حتما از مدتی قبل به فکر تهیه و رزرو یک جای مناسب در فضای داخلی آن باشید!

رستوران Varvary

وقتی از رستوران Varvary در راهنمای سفر به مسکو صحبت می کنید، باید بدانید که این رستوران همواره از جمله محبوب ترین و بهترین رستوران های مسکو بحساب می آمده و توانسته با شایستگی تمام نام خود را در سال 2011 میلادی در بین 50 رستوران برتر دنیای قرار دهد! در این رستوران بسیار مشهور روسی شما می توانید با غذاهایی از کشورهای مختلف دنیا روبرو شوید و از نزدیک طعم جادویی غذاهای اصیل و سنتی روسیه را که به شکل ماهرانه و مدرنی طبخ شده اند، امتحان نمایید. گفتنی است که طراحی و دیزاین فضای داخلی این رستوران تنها با سه رنگ مشکی، نقره ای و قرمز صورت پذیرفت.

معرفی تعدادی از محبوب ترین خوردنی های شهر مسکو

سالاد مخصوص روسی

سالاد مخصوص روسی در اصل همان سالا الویه است که شاید بتوان گفت امروزه همه دنیا با طرز تهیه آن کاملا آشنایی دارند و هم با طریقه خوردن و استفاده از مواد جانبی غذایی در کنار آن! سالاد الویه در کشور ما از محبوبیت بسیار بالایی برخوردار بوده و اگر بگوییم کدبانوها و آشپزهای ایرانی خیلی بهتر از آشپزهای روسی پیروز به تهیه و پخت این غذاهای خوشمزه و بسیار لذیذ هستند، دروغی را بر زبان جاری ننموده ایم! با تمام این اوصاف پیشنهاد می کنیم حتی اگر خودتان هم یکی از بهترین کسانی در کل دنیا بشمار می روید که برای تهیه این نوع سالاد خوشمزه و سفید رنگ از مهارت خاصی بهره می برید، حتما در سفر به مسکو از این سالاد مخصوص روسی استفاده نمایید، چرا که پایتخت نشینان برای تهیه این نوع سالاد از بهترین و تازه ترین متریال های غذایی در کنار لذیذترین و همچنین سبک ترین سس مایونز استفاده می کنند. بد نیست بدانید ابداع کننده سالاد الویه کسی نیست جز لوسین الیویه (Lucien Olivier) که در سال های میانی دهه 1800 میلادی توانست به ابتکار مهمی در صنعت غذایی جهت دست پیدا کند و در رستوران خود برای نخستین بار یک سالاد فوق العاده خوشمزه را ایجاد نماید. البته سالاد الویه این سرآشپز فرانسه ای با ساده ترین مواد غذایی تهیه و پخته می شد تا اینکه به تدریج و با آشنایی بیشتر مردم دنیا با سالاد الویه او، دستور پخت های مختلفی نیز با انواع و اقسام مواد غذایی سالم برای این نوع سالاد روسی نوشته شدند!

مدوویک (کیک عسلی)

کیکی عسلی یا همان مدوویک (Medovik) یک نوع از کیک های مختلف و رنگارنگی است که می توان در همه جای کشور روسیه و به خصوص شهر مسکو به آن دست پیدا کرد. این کیک از 5 تا 15 لایه کیک اسفنجی تشکیل می گردد و در بین لایه های آن نیز از مغزهای مختلف و همچینن شربتی کاملا شیرین استفاده می کنند و پس از مدتی صبر نموده تا شربت ریخته شده میان لایه های کیک به خوبی به خورد آن رفته و بافت اسفنجی آن را نرم کند. در خاتمه نیز جهت دیزاین این نوع کیک از عسل و خامه شیرین استفاده می کنند که قطعا می تواند یک خوردنی فوق العاده زیبا و خوشمزه برای آن دسته از گردشگران و مسافرانی تلقی گردد که عاشق خوردن چیزهای شیرین هستند.

ژولین قارچ

این غذا یکی از رایج ترین خوراکی های موجود در کافه رستوران های کلاسیک یا مدرن بحساب می آید و می توان گفت حداقل در 90٪ رستوران های روسیه می توان نام آن را به عنوان پیشنهاد ویژه در منوهای غذایی پیدا کرد. ژولین قارچ از ترکیب قارچ های خرد شده با مقداری خامه ترش و پنیر تهیه می گردد و جهت ترد شدن و رنگ طلایی به خود دریافت آن، ماده غذایی آماده شده را به خوبی گریل می کنند. این غذای محبوب روسیه را یا می توان در بشقاب های معمولی سرو نمود و یا آن را در داخل کراستی از نان میل کرد. در راهنمای سفر به مسکو توجه داشته باشید ظاهر این غذا کاملا معمولی است و شاید در برخورد اول شما با آن خیلی نتوانید با این نوع غذای خوشمزه روسی ارتباط برقرار کنید، ولی باید این را به خوبی بدانید که این غذا از طعم و مزه ای جادویی برخوردار بوده و قطعا از امتحان کردن آن پشیمان نخواهید شد. گفتنی است قارچ یکی از مهمترین متریال های غذایی موجود در کشور روسیه بوده که می توان وجود آن را در بسیاری از غذاهای این مرز و بوم به سهولت مشاهده کرد

سوپ برش

سوپ برش یکی دیگر از غذاهای مشترک میان فرهنگ های غذایی ایران و روسیه بحساب می آید که در نواحی مختلف شاقتصادی ایران تنها با کلم، چغندر و حتی مقداری کمی گوشت تهیه شده و رنگ آن نیز قرمز می گردد و این در حالی است که آشپزهای روسی برای تهیه این نوع سوپ فوق العاده خوشمزه و کاملا مغذی از مواد غذایی دیگری همچون سبزیجات، سیب زمینی و خامه ترش روسیه ای نیز استفاده می کنند. سوپ برش با اینکه یک غذای کامل تلقی می گردد، اما معمولا در وعده های غذایی کشور روسیه و شهرهای مختلف آن نظیر مسکو به عنوان یک پیش غذا سرو می گردد و مردم این کشور نیز همچون ما ایرانیان، سوپ برش را همراه با مقداری نان چاودار یا نان سیر میل می کنند. در خاتمه این بخش از راهنمای سفر به مسکو باید خاطر نشان کنیم که اگر روزی به مسکو و سرزمین روسیه سفر کردید، خاک این کشور را بدون میل کردن این سوپ بسیار لذیذ ترک نکنید که بعدها پشیمان خواهید شد.

شیشلیک

اگر از دسته گردشگران و توریست هایی هستید که نمی توانید به غذاهای کبابی مقاصد مختلف نه بگویید، توصیه اکید داریم که حتما از شیشلیک روسی در سفر خود به شهر مسکو میل نمایید و خود به شخصه متوجه مزه عمیق و فوق العاده لذیذ آن شوید. شیشلیک یکی از غذاهای بین المللی کل دنیا بوده که در بسیاری از کشورها به همین نام و در بسیاری دیگر از کشورها با نام های مختلف شناخته می گردد. برای تهیه کباب شیشلیک آشپزهای روسی از به سیخ کشیدن گوشت بره، گوشت سالمون، گوشت گاو و حتی گوشت مرغ استفاده می کنند و در بین تکه های مختلف آن نیز از انواع و اقسام سبزیجات تازه همچون گوجه، فلفل و غیره بسته به سلیقه و ذائقه خود بهره برده و سپس آن را همراه با مقداری نان، سس گوجه پرادویه و همچنین ترشی میل می کنند.

استراگانوف

استراگانوف در حقیقت همان ژولین قارچ در منوی غذایی مردم کشور روسیه بوده، با این تفاوت که در ژولین قارچ تنها از خامه ترش و قارچ استفاده می گردد و برای تهیه استراگانوف از مقداری گوشت هم در این میان بایستی استفاده کرد! در بخش های مختلفی از سرزمین روسیه شما می توانید با انواع و اقسام غذاهای محلی و بین المللی روبرو شوید که استراگانوف گل سر سبد تمام این غذاها بحساب می آید و می توان همواره مقداری از این غذا را بر سر سفره ها مشاهده نمود. گفتنی است به دلیل خوش طعمی و محبوبیت استراگانوف شما می توانید حتی با یک جستجوی ساده به بسیاری از کشورهای صاحب نام دنیای که در تهیه این نوع غذای گوشتی به مهارت خاصی دست پیدا نموده اند، برسید، منتها پیشنهاد می کنیم برای درک بهتری از مزه اصیل این نوع غذا حتما در اولین فرصت ممکن سری به مسکو بزنید و با مزه واقعی و خامه ای این غذا رو به رو شوید.

بلینی (پنکیک روسی)

این پنکیک در حقیقت همان کرپ فرانسوی است که تنها با دستور پخت روسی تهیه می گردد و عمدتا نیز آن را با تاپینگ های شیرین میل می کنند. پنکیک بلینی (Blini) از صندلی مهمی در فرهنگ غذایی مردم روسیه و همچنین راهنمای سفر به مسکو برخوردار بوده و به همین خاطر کمتر کسی را می توان از تبعه روسی در سرتاسر خاک این کشور پیدا کرد که تمایلی به خوردن این نوع پنکیک ساده و سبک نداشته باشد! گفتنی است که برای تکیمل مزه جادویی این نوع پنکیک روسی معمولا از مربا، خامه ترش، سالمون دودی، قارچ خامه ای و البته در بهترین و لاکچری ترین حالت ممکن نیز از خاویار استفاده می کنند. همچنین به جز پنکیک Blini، پنکیک دیگری به اسم Syrniki نیز در روسیه تهیه می گردد که هواداران متعددی داشته و از آن به عنوان یک وعده صبحگاهی یا دسر استفاده می کنند.

شاه ماهی نمکی یا سالمون دودی

خوشبختانه فرهنگ غذایی مردم روسیه بسیار گسترده و متنوع است و شما می توانید در کنار طیف مختلفی از غذاها با یکسری از غذاهای دریایی تازه نیز رو به رو شوید. در روسیه از ماهی ها به 3 حالت دودی شده، مارینه شده یا نمکی در تهیه غذاهایشان استفاده بعمل می آورند و برای رسیدن حالت اولیه ماهی به وضعیت مورد نظرشان حسابی دقت می کنند تا مبادا در حین انجام فرآیند تبدیل کردن ماهی، تازگی آن از بین برود! در روسیه از ماهی مارینه شده یا دودی در کنار یک تکه پنکیک ساده به عنوان یک غذای کامل در رستوران ها و سالن های غذاخوری این کشور یاد می گردد و از شاه ماهی نمکی نیز در نوعی از سالادِ مخصوص به این سرزمین یعنی سالاد Shuba استفاده شده و روی آن را با مقداری چغندر، پیاز، مایونز و همچنین سبزیجات آب پز شده پوشش می دهند. شاید خالی از لطف نباشد که بدانید در شهر مسکو تا دلتان بخواهد می توانید با غذاهای دریایی فوق العاده لذیذ روبرو شوید.

پیراشکی روسی

یکی دیگر از خوردنی های فوق العاده محبوب مردم شهر مسکو پیراشکی یا بهتر است بگوییم مینی پای های مخصوص به این کشور هست که با مواد غذایی متنوعی تهیه می شوند. برای تهیه و پخت پیراشکی روسی بایستی مواد مورد نظر خود را در داخل خمیر پیراشکی بریزید و سپس آن را همچون یک دامپلینگ بسته بندی نموده و در داخل مایکروویو یا ماهیتابه سرخ نمایید. جالب است بدانید در فرهنگ غذایی روسیه از پیراشکی به عنوان یک پیش غذا استفاده می گردد، در حالیکه معمولا ما ایرانیان از این نوع غذای خمیری شیرین به عنوان یک غذای کامل استفاده می نماییم. گفتنی است پیراشکی های روسی از موادی همچون گوشت گوسفند یا ماهی سالمون، سیب زمینی، تخم مرغ، کلم، پنیر و در صورت احتیاج کمی مواد افزودنی شیرین تهیه می شوند و با توجه به محبوبیت بالای آن ها به راحتی می توان در اقصی نقاط شهر مسکو به آنان دست پیدا کرد.

نوشیدنی های روسیه

در راهنمای سفر به مسکو باید بدانید که یکی از ارکان مهم موجود در رژیم غذایی ملت روس، نوشیدنی های سرد و گرمی است که اتفاقا از تنوع بسیار زیادی نیز برخوردار هستند. در روسیه تعداد نوشیدنی های گرم از نوشیدنی های سرد بسیار بیشتر بوده و در نوشیدنی های گرم نیز این چای است که از هواداران بسیار متعددی برخوردار هست. جالب است بدانید که در جوامع روسی هنوز هم چای با سماور تهیه می گردد و بسیاری از رستوران های سنتی این کشور از سماور هم به عنوان یک وسیله دکوری در محیط کاری خود استفاده می کنند و هم به عنوان یک وسیله کاملا کاربردی در دم کشیدن چای!

جاهای دیدنی مسکو

روسیه درست به اندازه وسعت و شکوه خود در طول تاریخ از قدمتی قابل توجه برخوردار بوده و شاهد بزنگاه های مهمی تاریخ در بستر خود هست. این کشور همواره در بسیاری از برهه های زمانی حضور داشته و از خود نیز نقش مهمی را برجای گذاشته است. بخش عمده ای از تاریخچه کهن روسیه در پایتخت یا بهتر است بگوییم مسکو روایت شده و به همین خاطر می توان تنها با کمی گشت و گذار در میان جاهای دیدنی مسکو روزهای جذاب و فراموش نشدنی را برای خود و دیگر همسفران به ارمغان آورد. در ادامه این بخش از راهنمای سفر به مسکو قصد معرفی برترین جاهای دیدنی مسکو را نموده ایم.

کاخ کرملین

در وهله اول بد نیست بدانید که در زبان روسی به قلعه ها و دژهایی که درون شهرها ساخته می شوند و متشکل از چندین بنای دیگر هستند، کرملین گفته می گردد که می توان نمونه های شاخص و چشم نوازی از این قبیل جاذبه های دیدنی و دوست داشتنی را در روسیه مشاهده نمود. مشهورترین کرملین روسیه که از شهرتی دنیای برخوردار است و به عنوان یکی از پرچم داران صنعت توریسم روس ها بحساب می آید، کرملین مسکو بوده که دارای 4 کلیسای جامع همراه با برج و همچنین 5 کاخ مهم و بسیار باشکوه در دل خود است که مهمترین آنان نیز همان کاخ کرملینی بوده که مقر اصلی فعالیت ها و همچنین اقامت رئیس جمهور بشمار می رود. مجموعه دیدنی و ارزشمند کرملین مسکو یکی از بهترین اماکنی بوده که می توان در سفر به این شهر از آن بازدید بعمل آورد. در راهنمای سفر به مسکو گفتنی است که در بسیاری از مواقع معنی کلمه کرملین بطور کلی تغییر پیدا می نماید و صرفا از آن برای اشاره به دولت روسیه استفاده می گردد، همچون کاخ سفید که همه دنیا می دانند مقر اصلی فرماندهی و دفتر اجرائیات روسای جمهور آمریکا است. کرملین نام یک مجموعه بسیار وسیع و چشم نواز در مرکز شهر مسکو بوده که در کنار میدان سرخ و کلیسای سنت باسیل از جمله نمادهای اصلی پایتخت مردم روسیه بحساب می آید. کاخ کرملین در خلال سال های 1837 تا 1849 میلادی بدست یک گروه سازنده با مسئولیت معماری خوشنام و معروف به اسم Konstantin Thon در مکان اولیه کاخ باروک ساخته شد و برای این منظور، مسئولان وقت مسکو چاره ای جز تخریب کاخ باروک نداشتند تا بتوانند فضایی مناسب به وسعت چیزی نزدیک به 25 هزار مترمربع را جهت احداث کاخ کرملین را بدست آورند. معمار سرشناس کاخ کرملین که سازنده کلیسای جامع مسیح منجی نیز بوده، ساختمان کرملین را به شکل مستطیلی همراه با یک حیاط داخلی طراحی و نمای ظاهری آن را بگونه ای ایجاد کرد که گویی کاخ بزرگ کرملین از سه طبقه تشکیل می گردد، در حالیکه اصلا اینگونه نیست و این ساختمان مرکزی تنها دارای 2 طبقه هست! شایان ذکر است که مجموعه بزرگ کرملین از یک کاخ باستانی در کنار 9 کلیسای تاریخی که هر کدامشان مربوط به زمان خاص در سده های چهاردهم تا هفدهم میلادی بوده، برخوردار است و تعداد اتاق های این مورد از جاهای دیدنی مسکو نیز 700 عدد تخمین زده شد. همچنین ساختمانی که در سمت چپ کاخ اصلی کرملین به چشم می آید، دارای تالاری به عنوان محل انجام ملاقات های رسمی و همچنین اتاق های ویژه جهت اقامت خانواده تزار روس در گذر زمان بوده است. ناگفته نماند که در مجموعه بزرگ کرملین 5 تالار به اسم پادشاهان فقید روسی نامگذاری شده و در تالارهای مخصوص نیز تنها کارهای ویژه ای نظیر برگزاری جلسات دیپلماتیک، ملاقات های دولتی و همچنین اجرای مراسم ملی در تالار Georgievsky، انعقاد قراردادهای بین المللی و امضای معاهدات فی مابین در تالار Vladimirsky صورت می پذیرند.

عبادتگاه نوودویچی

عبادتگاه نوودویچی (Novodevichiy) از جمله جاهای دیدنی مسکو بوده که به گواهی تاریخ از سده هفدهم میلادی تاکنون به هیچ عنوان دچار ویرانی و تخریب نشده است! این عبادتگاه در سال 1525 میلادی در بخش جنوب غربی ناحیه تاریخی شهر مسکو ساخته شده، محدوده آن توسط دیوارهایی بلند و قطور کاملا معین شده اند و دور تا دور آن را نیز پارک ها و فضاهای سبز متعددی پوشش داده اند. عبادتگاه نوودویچی همچون سایر اماکن تاریخی و برجسته روسی از نقش برجسته ای در تاریخ کهن این سرزمین برخوردار بوده و در سال 1812 توسط فدائیان ناپلئون بناپارت محاصره و سپس تصرف می گردد. جالب است بدانید این مکان مقدس و باشکوه پیش از آنکه به یک موزه دیدنی و جذاب در برهه زمانی کمونیسم تبدیل گردد، محبسی بود جهت زندانی کردن زنان مجرم که البته خیلی با این نوع کاربری در طول تاریخ کشور روسیه مورد استفاده قرار نگرفت! همچنین در مورد صومعه نوودویچی این را نیز باید افزود که این مورد از جاهای دیدنی مسکو از سال 2004 میلادی در فهرست میراث دنیای سازمان یونسکو نهاده شده و در نزدیکی آن یک قبرستان به همین نام یعنی قبرستان نوودویچی نیز به چشم می آید که محل دفن اشخاص مشهوری نظیر آنتوان چخوف و نیکولای گوگول در خود هست.

باغ وحش مسکو

یکی از جاهای دیدنی مسکو که به مرور زمان گسترش پیدا کرد و به موازات آن نیز از شهرت و محبوبیت بالایی در بین اهالی روسیه برخوردار شد، باغ وحش شهر مسکو بوده که در سال 1846 میلادی توسط یک محقق و بصورت کاملا چوبی، در مساحتی نزدیک به 10 هکتار تاسیس شد. در آن زمان باغ وحش مسکو تنها از 286 گونه مختلف جانوری نگهداری می کرد و رفته رفته با گذشت زمان، این مجموعه در سال 1919 میلادی به عنوان باغ وحش ملی روسیه انتخاب شد و سپس در سال 1922 نیز تملک آن برای همواره به شهر مسکو واگذار شد. باغ وحش در سال 1926 توانست بر مساحتی داخلی خود بیافزاید، متراژ خود را به 18 هکتار افزایش دهد و در سال 1990 نیز یکبار دیگر مورد مرمت و بازسازی قرار گیرد، منتها این بار مسئولان شهری در کوشش جهت از بین بردن سازه های چوبی در این باغ وحش بودند و در طی مراحل نوسازی این باغ وحش که یکی از جاهای دیدنی مسکو هست، برای آن یک ورودی بزرگ به شکل قصر صخره ای، پل و همچنین قسمت هایی با شرایط بهتر جهت نگهداری از حیوانات در نظر دریافتد.

کلیسای جامع عید تبشیر

این کلیسا که یکی از جاهای دیدنی مسکو به حساب می آید، در ابتدا تنها مخصوص تزارهای روس ساخته شده بود تا اینکه در طول زمان استفاده و حضور در آن برای عموم مردم بومی و غیر بومی روسی آزاد شد. کلیسای جامع عید تبشیر (Cathedral of the Annunciation) از جمله کلیساهای موجود برای پیروان مذهب ارتدکس روسی بوده که در حوالی یکی از میدان های اصلی مجموعه کرملین نهاده شده و بسیاری از ساختمان های مهم و بزرگ پیرامون خود را به یکدیگر وصل می نماید.

پارک گورکی

گورکی نام یک پارک مرکزی در شهر مسکو است که در سال 1928 میلادی تاسیس شده و به جهت بزرگداشت یکی از نویسندگان مطرح روسی یعنی ماکسیم گورکی به این عنوان نامگذاری شد. پارک گورکی از وسعتی 120 هکتاری برخوردار بوده و در آن می توان با جاذبه های مختلف فرهنگی و تفریحی روبرو شد. این پارک که یکی از جاهای دیدنی مسکو بوده، درست در کنار رودخانه مسکو نهاده شده و ایستگاه متروی Park Kultury نیز در حوالی آن واقع شده است.

کلیسای جامع سنت باسیل

سنت باسیل نام یکی دیگر از جاهای دیدنی مسکو بوده که در بخش مرکزی شهر نهاده شده است. کلیسای سنت باسیل با دستور مستقیم از سوی ایوان مخوف ساخته شد و در ابتدا تنها دارای 8 کلیسای کوچک یا همان شاپل بود و بعدها، دو کلیسای دیگر نیز به بخش های داخلی آن افزوده گشت. این کلیسای خوش آب و رنگ با گنبدهایی به شکل و شمایل پیازهایی در حال چرخش یکی از مهمترین جاهای دیدنی مسکو محسوب می گردد. جالب است بدانید کلیسای سنت باسیل تا سال 1600 میلادی به عنوان مرتفع ترین سازه موجود در کل سرزمین روسیه تلقی می شد و از سال 1990 میلادی نیز نام آن همچون دیگر جاهای دیدنی مسکو در فهرست آثار دنیای سازمان یونسکو به ثبت رسید. شایان ذکر است که در مورد این بنای فوق العاده دیدنی و عجیب نقل شده که ایوان مخوف پس از اتمام مراحل ساخت این کلیسا توسط پوستنیک یاکلووف به دلیل اینکه مات و مبهوت زیبایی های خارق العاده این شاهکار معماری شده بود، دستور به کور کردن معمار و سازنده آن داد تا دیگر نتواند در هیچ کجای دنیا چیزی حتی شبیه به آن را بسازد!

کلیسای جامع مسیح منجی

این کلیسا که یکی از معروف ترین جاهای دیدنی مسکو بوده، با داشتن ارتفاعی 103 متری بلندترین کلیسای آیین ارتدکس در دین مسیحیت بحساب می آید که پس از سقوط اتحاد جماهیر شوروی و در خلال سال های 1995 تا 2000 میلادی در نقطه مکانی که قبلا یک کلیسای دیگر وجود داشته، ساخته شد. در راهنمای سفر به مسکو جالب است بدانید پیش از ساخت کلیسای جامع مسیح منجی، کلیسای دیگری درست در همین مکان وجود داشته که بنابر اطلاعات تاریخی مختص آن، کلنگ ساخت و احداث این کلیسا در سال های نخست سده نوزدهم میلادی بر زمین کوبیده شده و مدت زمان به خاتمه رسیدن ساخت کلیسای اولیه نیز نزدیک به چهل سال طول کشیده است. با تمام این اوصاف، کلیسای مذکور در سال 1931 میلادی با دستور مستقیمی از ژوزف استالین برای همواره نابود و در همین بازه زمانی قرار شد تا در جای این کلیسا، یک کاخ بسیار بزرگ و مجلل در قلب شهر مسکو ساخته گردد و از آن به عنوان اجلاس قانونگذاری برای کل کشور روسیه استفاده گردد. ساخت کاخی که استالین قولش را به دولتمردان زمان خویش داده بود، در سال 1937 میلادی شروع شد، اما هیچگاه پروژه مد نظر او به خاتمه نرسید و با حمله برق آسای نازی ها در سال 1941 میلادی، عملیات ساخت و ساز این کاخ باشکوه نیمه تمام باقی ماند و در نهایت همه ستون های فولادی آن با گذشت یکسال جمع آوری شدند تا بالاخره کلیسای فعلی یعنی کلیسای جامع مسیح منجی که یکی از جاهای دیدنی مسکو هست، در آن ساخته گردد.

نگارخانه دولتی ترتیاکوف

پاول ترتیاکوف یکی از شخصیت های هنری برجسته و معروف در روسیه است که برای نخستین بار تصمیم می گیرد تا تمامی آثار خود را در قالب یک نگارخانه جذاب و چشم نواز تحت عنوان نگارخانه ترتیاکوف در سال 1856 میلادی تاسیس نماید. نگارخانه یا بهتر است بگوییم گالری کوچک اما به شدت محبوب و دوست داشتنی وی ظرف مدت زمان کوتاهی به کانون اصلی توجهات مردم شهر مسکو و توریست های سفر نموده به پایتخت کشور روسیه تبدیل می گردد و اکنون باید بگوییم که این نگارخانه چه به لحاظ مادی و چه به لحاظ معنوی یکی از ارزشمندترین جاهای دیدنی مسکو بحساب می آید. علاقمندان و بازدیدکنندگان این نگارخانه دولتی بایستی بدانند که این مجموعه بطور کلی دارای 52 تالار تماشایی بوده که بازدید از هر کدامشان می تواند ذهن و روح شما را به بازه های مختلف تاریخی منتقل کند. جالب است بدانید در بیشتر تابلوهای هنری پاول ترتیاکوف شما می توانید با المان های مختلفی از آداب و سنت بومی مردمان روس در کنار جذابیت های بصری بی خاتمهی که آثار او کاملا مشهود است، روبرو شوید و از نزدیک با سبک و نحوه زندگی روس ها در گذشته های بسیار دور آشنایی پیدا نمایید. شایان ذکر است که در این نگارخانه که یکی از معروف ترین جاهای دیدنی مسکو بوده، تنها آثاری از هنرمندان قدیمی به عرصه نمایش درآمده و علاقمندان به تماشای آثار هنری جدیدی که عمدتا مربوط به اوایل قرن بیستم تا امروز هستند، می توانند به گالری ترتیاکوف مراجعه کنند.

کلیسای جامع دورمیشن

دورمیشن نام کلیسایی با تاریخچه کاملا حماسی در کنار گنبدهای طلایی رنگ، فضای داخلی چشم نواز و همچنین ستون های به رنگ سفید بوده که از جمله جاهای دیدنی مسکو بحساب آورده می گردد. این کلیسا نخستین بار در سال 1326 میلادی تاسیس شد و در سال 1470 میلادی برای بار دوم از سوی یک معمار خوش ذوق ایتالیایی به اسم Aristotle Fioravanti مجددا قسمت هایی از این کلیسا مجددا طراحی شد. کلیسای جامع دورمیشن یکی از کلیساهای اصلی و حیاتی برای پیروان ارتدکس مسیحیت در روسیه محسوب می گردد که همواره در آن بزرگترین جشن های مذهبی و فستیوال های رسمی مسکو اجرا می شوند. کلیسای دورمیشن همواره و در تمام طول تاریخ پر فراز و نشیب روسیه از صندلی حائز اهمیتی حتی پس از اینکه در برهه ای از زمان، پایتخت روسیه از شهر مسکو به شهر سن پترزبورگ انتقال یافت، برخوردار بوده و با اینکه در سال 1918 میلادی از سوی کمونیست ها درب های آن تا مدت ها بسته شد اما با بازگشایی مجددش در سال 1990 بار دیگر شاهد حضور پر رنگ مردم در فضای جذاب و دیدنی این کلیسا و همچنین برگزاری مراسم ها و جشنواره های مختلف در آن بوده ایم.

میدان سرخ

یکی از جاهای دیدنی مسکو، میدان سرخ هست که از قدمتی بالغ بر 500 سال برخوردار بوده و همواره نیز می توان نام آن را در بزنگاه های مهم تاریخی در پیشینه کهن سرزمین روس ها پیدا نمود. این میدان که از سوی سازمان دنیای یونسکو به عنوان یک میراث ارزشمند دنیای به ثبت رسیده، بستر قرارگیری ساختمان های مهمی نظیر کلیسای سنت باسیل و کاخ بزرگ کرملین در پیرامون خود بوده و می توان با حضور در آن به اکثر خیابان های اصلی و پر اهمیت مسکو دست پیدا کرد. ضروری است بدانید در میدان سرخ مسکو همه ساله کنسرت های مختلفی از خوانندگان مطرح دنیا برگزار می شوند و در این میدان، مقبره لنین نیز واقع شده است.

موزه هنرهای مدرن

برای آن دسته از گردشگران و مسافرانی که به هنرهای مدرن یا بهتر است بگوییم به سبک هنر معاصر علاقمند هستند، باید بگوییم این موزه جذاب و دوست داشتنی می تواند تا حد زیادی حس شوق و اشتیاق آنان را ارضا نماید. موزه هنرهای مدرن شهر مسکو در سال 1999 میلادی در خیابانی به اسم Petrovka در حوالی بلواری در مرکز مسکو به نام Petrovsky در یک ساختمان زیبا با سبک معماری نئوکلاسیک که توسط سازنده مشهور روسی یعنی Matvei Kazakov ساخته شده، افتتاح شد و مسئولیت صفر تا صد ایده پردازی و کارهای اجرایی آن نیز بر عهده رئیس دانشگاه هنر روسیه (Zurab Tsereteli) نهاده شد. در این موزه فوق العاده تماشایی شما می توانید با آثار مختلفی از هنرمندان اقصی نقاط دنیا رو به رو شوید و از حضور در چنین مکان هنری حسابی لذت ببرید. توجه داشته باشید که موزه هنرهای مدرن مسکو در دسامبر سال 2003 میلادی به دلیل حجم بالای آثار موجود در آن مجبور شد تا قسمتی از آثار هنری خود را به مکان دوم یا همان شعبه دوم موزه انتقال دهد تا گردشگران و بازدیدکنندگان بتوانند در محیط خلوت تر و دنج تر به تماشای این قبیل آثار برجسته هنری بپردازند. شایان ذکر است که در بخش های میانی این موزه، آثار شخصی مدیر این مجموعه یعنی Zurab Tsereteli نهاده شده و در کنار ساختمان اصلی آن نیز یک مدرسه برای آموزش هنرجویان مستعد در نظر گرفته شده است.

مجموعه باغ الکساندر

این باغ درست در کنار جداره های غربی کاخ بزرگ کرملین ساخته شده و از طولی بالغ بر 860 متر برخوردار است. باغ الکساندر یکی از جاهای دیدنی مسکو بوده که دارای سه بخش متفاوت از هم هست و می توان در هر کدام از قسمت های این باغ، با کلی جاذبه تاریخی و مجسمه های زیبا و چشم نواز روبرو شد که بیانگر بخشی از فرهنگ و سنت مردمان روس در طول تاریخ هستند. از قلم نیفتد که قدمت این مجموعه مربوط است به سال 1823 میلادی و در تمام طول سال نیز گردشگران و اهالی شهر مسکو و همچنین سایر مردم روسیه می توانند از آن بازدید بعمل آورند.

موزه هنری پوشکین

موزه هنری پوشکین یکی از جاهای دیدنی مسکو بوده که مالک انحصاری آن تنها دولت روسیه محسوب می گردد و در آن بیش از پانصد هزار اثر مختلف هنری از زمان افتتاح یعنی از سال 1912 تا کنون به عرصه نمایش گذاشته شده است. این موزه که در ابتدا تنها جهت استفاده با کاربری آموزشی از سوی دولت روسیه مورد توجه نهاده شده بود، بصورت کاملا تدریجی از نام و آوازه بلند بالایی برخوردار بوده و خیلی زود تبدیل به یکی از اصلی ترین جاهای دیدنی مسکو شد. در موزه هنری پوشکین شما می توانید با بخش ها و مجموعه های هنری مختلفی رو به رو شوید که چه هنرمند باشید و چه یک بازدید کننده عامه قطعا از حضور و بازدید این جاذبه گردشگری مسکو احساس نارضایتی نخواهید داشت. در این مکان دیدنی مجموعه ای از آثار چشم نواز امپرسیونیستی، پست امپرسیونیستی و مدرنیستی در قالب یک گالری مشترک از هنر تعاملی جوامع اروپایی و آمریکایی در خلال قرن های 19 و 20 نهاده شده که توصیه می کنیم به عنوان بخشی از راهنمای سفر به مسکو، حتما از این بخش جذاب و هنری نیز دیدن فرمایید. ناگفته نماند که این موزه در ابتدا با نام افتخاری موزه الکساندر سوم که در آن برهه از زمان تزار روس ها بحساب می آمد، افتتاح شد و سپس با پیروزی انقلاب روسیه در سال 1917 میلادی و نابودی حکومت رومانوف، نام این موزه نیز همچون بسیاری دیگر از مناطق و اماکن شهر مسکو تغییر یافت و آن را موزه هنرهای غربی نامیدند تا اینکه با گذشت زمان یعنی در سال 1937 میلادی نام این موزه از سوی دولت روسیه به سبب احترام و پاسداری از زحمات الکساندر پوشکین (شاعر و نویسنده روسی) به اسم کنونی تغییر پیدا کرد.

تالار نمایش بولشوی

بولشوی نام یکی از جاهای دیدنی مسکو بوده که در سال 1776 میلادی به فرمان کاترین کبیر در منطقه ای به اسم تورسکوی در شهر مسکو ساخته شد. این تالار نمایش که از شهرتی دنیای در مورد اجرا و برگزاری اپراهای مطرح دنیا و پایکوبی باله برخوردار است، تاکنون سه بار در سال های 1805 میلادی، 1812 میلادی و همچنین 1853 میلادی دچار حریق گسترده ای شده و بیشتر بخش های آن بصورت تمام و کمال تخریب و در آتش از بین رفته اند، اما هر دفعه مسئولان شهر مسکو درصدد مرمت و بازسازی آن برآمده اند و توانسته اند یکی از نمادهای اصلی فرهنگ و هنر روس ها را مجددا احیا کنند. گفتنی است تالار بولشوی که یکی از جاهای دیدنی مسکو بوده، دارای صحنه ای متشکل از 7 سطح جداگانه و مجزا از هم هست و ظرفیت آن در حال حاضر، 1750 نفر شمارش شد. بد نیست بدانید که نخستین باله اجرا شده در این تالار اثری از چایکوفسکی به نام دریاچه قو بوده که در سال 1877 میلادی در این مکان بر روی صحنه رفته است.

مکانی اقامتی به اسم کولومنسکو

کولومنسکو (Kolomenskoe) نام یک منطقه بسیار خوش آب و هوا و همچنین سرسبز در کنار یک رودخانه خروشان است که در حال حاضر به عنوان یکی از مناطق تفریحی و جذاب جهت برگزاری فستیوال های مختلف روسی، در یک فضای باز و بسیار چشم نواز از سوی اهالی شهر مسکو مورد استفاده قرار می گیرد و مکان اقامتی مذکور نیز در همین منطقه از دیرباز ایجاد شده است. اقامتگاه کولومنسکو همواره مورد توجه شاهان و تزارهای روسیه بوده که در این بین ایوان مخوف و سزار میخائیل از سایر تزارها بیشتر به این اقامتگاه تابستانی علاقه داشتند و به همین خاطر هر دو نفر در مدت زمان حیاتشان تغییرات متعددی را در این مکان اقامتی ایجاد نمودند. اقامتگاه کولومنسکو که یکی از جاهای دیدنی مسکو بوده، در زمان به سلطنت رسیدن سزار الکسیس تبدیل به یک کرملین روستایی با کاخی تماما ساخته شده از چوب و همچنین تعدادی بنای دیگر در کنار اتاق هایی مجلل شد و خیلی طول نکشید تا مجموعه دیدنی و دوست داشتنی این سزار روسی پس از مرگ وی رو به خرابی و ویرانی رفته و در نهایت توسط کاترین کبیر بطور کلی نابود گردد.

دیدنی ترین ایستگاه های متروی دنیا

بدون هیچ شکی و با علم به اینکه ما تنها توانسته ایم بخش کوچکی از جاهای دیدنی مسکو را در این بخش از مطلب راهنمای سفر به مسکو به شما مخاطبان و همراهان عزیز معرفی نماییم، باید بگوییم مسکو یکی از فوق العاده ترین شهرهای عصر حال حاضر ما بوده که قطعا سفر جهت بازدید و حضور در نواحی مختلف آن می تواند توام با لذت ها و تجربیات غیر قابل توصیفی باشد! در شهر مسکو آنقدر همه چیز حال و هوای فانتزی و خیالی به خود گرفته که حتی ایستگاه های متروی این پایتخت اروپایی نیز مطابق با طراحی و معماری های بسیار منحصر به فردی ساخته شده اند و دولت روسیه از آنان به عنوان جاذبه های گردشگری زیرزمینی برای صنعت توریسم خود استفاده می نماید! جالب است بدانید ایده اولیه جهت ساخت ایستگاه های مترو در شهر مسکو به عنوان یک برنامه کلان دولتی از سوی مسئولان این شهر روسی در سال 1935 میلادی صورت گرفت و در آن برهه، نخستین ایستگاه متروی این شهر بگونه ای طراحی و احداث شد که بیانگر شان و منزلت والای حکومت شوروی در دنیا باشد. بعد از ساخت نخستین ایستگاه متروی شهر مسکو، گروه زیادی از مردم بصورت خود جوش حاضر شدند تا در کنار سایر کارگران شهرداری شهر خود دست به حفاری و کندن تونل هایی بزرگ جهت ساخت مسیرهایی بیشتر برای تردد زیرزمینی و همچنین ایستگاه های متعددی برای دستیابی به متروی مسکو بزنند که بایستی ضمن تقدیر از کوشش و همت آنان این را نیز اذعان داشت که شکوه و جذابیت بی مثال کنونی ایستگاه های متروی پایتخت روسیه، مدیون همین اشخاص در طول تاریخ هست. به هر حال امروزه متروی مسکو از 14 خط فعال مسافربری برخوردار است و می تواند روزانه چیزی نزدیک به 9 میلیون مسافر را در میان بخش های مختلف این شهر جا به جا نماید. شایان ذکر است که بیشتر ایستگاه های متروی این شهر با تندیس و ستون های مرمری، کف پوش های سنگی، چلچراغ ها و شمعدانی های زینتی، شیشه های رنگی و سایر وسایل دکوری و آنتیک طراحی و تزئین شده که به معنای درست کلمه هر کدامشان یک جاذبه توریستی و دیدنی زیرزمینی بحساب آورده می شوند.

مناسب ترین زمان سفر به پایتخت روسیه

در راهنمای سفر به مسکو توجه داشته باشید که اگر با سردی هوا و مسائل ناشی از آن خیلی مشکل ندارید، پیشنهاد می کنیم برنامه سفر خود به شهر تاریخی و دیدنی مسکو را در آخرین ماه های منتهی به سال نو میلادی ترتیب دهید تا در این بازه زمانی هم از جنب و جوش مردم این کشور بازدید بعمل آورید و هم به معنای درست کلمه سردی طاقت فرسای روسیه را حس نموده باشید. همچینن اگر هم دوست دارید تعطیلات خود را در شرایط آب و هوای معتدل تا نیمه گرم در این کشور و پایتختش سپری نمایید، بهتر از ماه می تا ماه جولای را برای این منظور در بین سایر ماه های میلادی روسیه پیدا نخواهید کرد. علاوه بر این بازه های زمانی، براساس راهنمای سفر به مسکو توصیه می کنیم در صورت تامین منابع اقتصادی در طول سفر و داشتن وقت کافی برای گشت و گذار در بین جاهای دیدنی مسکو، حتما خود را در روزهای نخست ماه ژوئن مهیای حضور در این شهر توریستی کنید.

منبع: همگردی
انتشار: 26 مهر 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: romantizm.ir شناسه مطلب: 61

به "راهنمای سفر به مسکو ، شهر اسرارآمیز و دیدنی روس ها" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "راهنمای سفر به مسکو ، شهر اسرارآمیز و دیدنی روس ها"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید