13نکته درباره آلودگی تالاب ها

به گزارش وبلاگ داستان نویسی، تالاب ها به عنوان محیط هایی که میان خشکی و آب محسوب می شوند، از اهمیت بالایی برخوردار هستند. تالاب ها در کنار تامین آب و فراهم کردن موقعیت های معیشتی مانند ماهیگیری، باعث پایداری تنوع زیستی و پایش رودخانه ها می شوند و از این جهت اهمیت بالایی دارند.

13نکته درباره آلودگی تالاب ها

به گزارش خبرنگاران،تالاب ها گرچه بعضا محیط های آبی کوچکی هستند اما وظایف بزرگی در محیط زیست دارند. تالاب ها خدمات گوناگونی به موجودات زنده ارائه می کنند و در عین حال با چالش های زیادی از جمله آلودگی روبه رو هستند. در ادامه به 10 نکته درباره عوامل آلودگی تالاب ها و تاثیرات آن اشاره خواهیم کرد:

تالاب ها ذخیره گاه های ژنتیکی خوبی هستند و از ورود آلودگی به دریا یا هر منبع آبی دیگری که بعد از آن واقع شده است، جلوگیری می کنند.

حفاظت تالاب ها و منابع آبی از دو بعد کمی و کیفی اهمیت دارند.

نیاز است که هم حق آبه زیست محیطی تالاب ها پرداخته و هم به آلودگی آن ها توجه شود اما در حقیقت تا به امروز برای تالاب ها هیچ کاری انجام نشده و امروزه شرایط سلامت تالاب های شمال کشور بسیار خطرناک است.

مشخص حق آبه عنصری اساسی برای حفظ پایداری کمی منبع آبی است.

تمام تالاب های فلات مرکزی همچون تالاب گاوخونی، دریاچه نمک قم و بختگان به شدت دچار کم آبی هستند و باید حق آبه آن ها پرداخت شود.

پساب ها همچنین فاضلاب های انسانی باعث آلودگی تالاب ها می شوند.

پساب های کشاورزی، فاضلاب های بیمارستانی، فاضلاب های صنعتی و فاضلاب های انسانی وارد رودخانه ها می شوند و چون تالاب ها از رودخانه ها تغذیه می کنند، آلوده می شوند.

تالاب انزلی در شمال کشور به شدت دچار آلودگی و مسئله اصلی در شمال کشور آلودگی تالاب انزلی و رودخانه های زرجوب و گوهررود است .

رودخانه های زرجوب و گوهررود که از کوه های سراوان سرچشمه می گیرند و شیرابه زباله ها وارد آن ها می شود و پس از عبور از منطقه ها پرتردد، آبی بسیار آلوده را وارد تالاب انزلی می کنند و باعث آلودگی می شوند.

در شمال دریاچه نمک قم تالابی به نام بند علی خان وجود دارد که هرگز حق آبه ای به آن وارد نشده است و تنها حق آبه وارد شده به آن مربوط به پساب شهرک چرم ورامین است.

صنایع چرم به دلیل استفاده از آرسنیک آلوده ترین پساب را دارند که این سم های مهلک ناشی از آرسنیک وارد تالاب ها می شود و رسوب می کند و در جنوب تهران و اسلامشهر پراکنده می شود.

آلودگی های نفتی نیز باعث آسیب به تالاب ها می شوند برای مثال با انتشار نفت در تالاب ها، پرهای پرندگان چرب و نفت وارد بدنشان می شود.

ورود آلودگی به تالاب ها سبب می شود پوشش گیاهی، تنوع زیستی تالاب ها و آبزیان از بین می رود.

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 1 تیر 1401 بروزرسانی: 1 تیر 1401 گردآورنده: romantizm.ir شناسه مطلب: 1720

به "13نکته درباره آلودگی تالاب ها" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "13نکته درباره آلودگی تالاب ها"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید