چگونه هر روز 5 صبح از خواب بیدار شویم؟

به گزارش وبلاگ داستان نویسی، صبح زود بیدار شدن از سخت ترین کارها است، مخصوصا اگر بعد از تعطیلات طولانی مدت قرار باشد دوباره به کار و دانشگاه برگردیم سخت تر هم می گردد. شاید شما هم از اطرافیانتان شنیده باشید یا حتی خودتان دائم این را بگویید که من آدم صبح بیدار شدن نیستم یا من صبح ها سخت بیدار میشم. ولی باید بدانید که همه می توانند سحرخیز بودن را تجربه نمایند، البته اگر راه و روش آن را بدانند.

چگونه هر روز 5 صبح از خواب بیدار شویم؟

در این مطلب از خبرنگاران مگ می خواهیم به شما راز و رمز سحرخیزی را یاد بدهیم. با پیروی از این دستورالعمل می توانید هر روز به راحتی 5 صبح بیدار شدن را تجربه کنید و از روزتان بیشترین استفاده را داشته باشید.

آنچه می خوانید:

1. هدف از زود بیدار شدن را برای خودتان معین کنید

2. آنچه به دست می آورید و از دست می دهید را درک کنید

3. روی زمان خواب تمرکز کنید

4. سعی نکنید همه چیز را تغییر دهید

5. یک روتین صبح گاهی داشته باشید

6. آلارم ساعت را هوشمندانه تنظیم کنید

7. بدون موبایل بخوابید

1. هدف از زود بیدار شدن را برای خودتان معین کنید

بیدار شدن قبل از دیگران واقعا سخت است و حتما باید برای آن علتی داشته باشید، در غیر این صورت اصلا امکان پذیر نیست. منظور ما از هدف داشتن به این معناست که بدانید برای انجام چه کاری تصمیم دارید صبح زود بیدار شوید. مثلا اگر در آستانه فارغ التحصیلی هستید، درس خواندن و آماده شدن برای دفاع از سرانجام نامه می تواند هدف خوبی باشد.

باید بدانید که به صورت کلی کار کردن در صبح ها راحت تر از شب ها است پس اگر قصد انجام کارهای مهم را دارید، باید تصمیم بگیرید که صبح زود بیدار شوید. اگر هنوز نمی توانید هدف و علتی برای سحرخیزی پیدا کنید می توانید از سوال های تحلیلی زیر یاری بگیرید.

از خودتان این سوال را بپرسید:

چرا [بیان مشکل شما] است / هستند / می گردد؟

مثلا چرا کتاب های نخوانده در کتابخانه من زیاد است؟

همینطور به پرسیدن چرا ادامه دهید تا به هدف برسید. البته بیشتر از 5 بار این کار را انجام ندهید.

مثال:

+ من می خواهم هر روز ساعت 5 صبح از خواب بیدار شوم.

- چرا می خواهید هر روز ساعت 5 صبح از خواب بیدار شوید؟

+ من زمان بیشتری می خواهم تا بهره وری بیشتری داشته باشم.

- چرا می خواهید بهره وری بیشتری داشته باشید؟

+ من می خواهم نوشتن را تمرین کنم.

- چرا می خواهید نوشتن را تمرین کنید؟

+ من می خواهم کتاب بنویسم.

- چرا می خواهید کتاب بنویسید؟

+ من می خواهم شغلی داشته باشم که کار خلاقانه ای انجام دهد.

- چرا می خواهید شغلی خلاقانه داشته باشید؟

+ من تصور می کنم که این رضایت بخش ترین کاری است که یک فرد در زندگی حرفه ای خود می تواند انجام دهد.

آغاز مسیر با یک هدف کوچک و عمیق شدن روی آن به شما یاری می نماید تا درک بهتری از آنچه که می خواهید به دست بیاورید داشته باشید. این مدل سوال و جواب ها به شما نشان می دهد که آیا صبح زود بیدار شدن بخشی از مشکل شما را حل می نماید یا نه.

صبح زود بیدار شدن به شما چند ساعت اضافه در روز هدیه می دهد که بدون مزاحمت هیچ شخص دیگری بتوانید به کارهای خود برسید. این تمام چیزی که اغلب ما به آن احتیاج داریم.

2. آنچه به دست می آورید و از دست می دهید را درک کنید

وقتی قرار است سحر خیز بودن را تجربه کنید باید به خوبی بدانید چه چیزی را در ازای آن از دست می دهید. اگر نمی توانید از دورهمی های شبانه و فیلم تماشا تا آخر شب دست بکشید پس هنوز برای صبح زود بیدار شدن آماده نیستید.

اگر آنچه را در این مسیر از دست می دهید از قبل بپذیرید، دیگر تلاشی برای حفظ آن نخواهید کرد و به همین راحتی برنامه تان را تغییر می دهید. اما بیایید خوش بین باشیم و اول درباره چیزهایی که به دست می آورید صحبت کنیم.

آنچه به دست می آورید:

  • زود بیدار شدن به این معنی است که هر روز چند ساعت فرصت دارید که هر کاری تا می خواهید را انجام دهید. به احتمال زیاد ساعت 5 صبح کسی غیر از شما بیدار نیست که مزاحمتان گردد. می توانید در این ساعت نقاشی کنید، یک کسب وکار تازه راه اندازی کنید، بنویسید و به هر کار مورد علاقه تان بپردازید.
  • قشر پیشین مغز شما بلافاصله بعد از بیدار شدن فعال می گردد و همین موضوع باعث افزایش خلاقیت تان می گردد. نویسندگانی که صبح های زود بیدار می شوند این تجربه را داشته اند که صبح ها خیلی سریع تر از زمان های دیگر در روز می نویسند. شما می توانید این موضوع را در خاطرات و زندگی نامه نویسندگان مشهور پیدا کنید.
  • این یک پیروزی بزرگ است؛ چند ساعت خلوت کردن با خلاق ترین نسخه از خودتان.

آنچه از دست می دهید:

  • شما زمانی که در شب سپری می کردید به صبح منتقل نموده اید. اگر می خواهید چند ساعت به طول روزتان اضافه کنید باید کمتر بخوابید که این کار واقعا سخت و برای سلامتی مضر است. اگر کمتر بخوابید یا نمی توانید زود بیدار شوید یا به یک جغد شب بیدار تبدیل می شوید که در طول روز خستگی و خواب آلودگی او را آزار می دهد.
  • اگر 6 صبح بیدار می شوید اما تا 8 صبح عملا هیچ کاری نمی توانید انجام دهید و در حال کلنجار رفتن با خود برای جداشدن از رختخواب هستید درواقع 2 ساعت از روزتان را از دست داده اید. 2 ساعتی که می توانستید در آن خوابی خوش ببینید اما بی هدف بیدار شده اید.

چند نکته دیگر

اگر قرار است 5 صبح بیدار شوید و کار را آغاز کنید پس باید ساعت 5 بعد از ظهر هم کار را تمام کنید. یعنی 4 ساعت وقت دارید به کارهای قبل از خواب بپردازید. چند کار وجود دارد که باید در این 4 ساعت انجام دهید:

  • رفت وآمد بین محل کار و خانه (حدود 1 ساعت)
  • پختن غذا و خوردن آن (حدود 1 ساعت و نیم)
  • ورزش کردن (حدود 1 ساعت و نیم)

پس می بینید که چیز زیادی از این 4 ساعت باقی نمی ماند. البته این کارها همواره هم 1 ساعت طول نمی کشد. مثلا ممکن است پختن غذا نیم ساعت طول بکشد یا یک روز مسیر خلوت باشد و زودتر از 1 ساعت به خانه برسید. اگر هم که فریلنسر هستید و در خانه کار می کنید اصلا این زمان از برنامه شما حذف می گردد.

برای حفظ سلامت روح و روان تان بهتر است از این برنامه خشک و تقریبا ماشینی خارج شوید تا بتوانید به قول و قراری که برای صبح زود بیدار شدن با خودتان گذاشته اید پایبند بمانید:

  • روزهایی که ورزش نمی کنید با دوستان تان شام بخورید و وقت بگذرانید.
  • هفته ای یک روز را به فیلم تماشا و سرگرمی با دوستان تان اختصاص دهید.
  • هفته ای یک روز به خودتان مرخصی بدهید و دیر بخوابید یا دیر بیدار شوید.
  • یک روز در هفته را به خودتان اختصاص بدهید، قوانین را زیر پا بگذارید و از بی نظمی لذت ببرید.

ما قبلا در راهنمای برنامه ریزی روزانه مفید و کاربردی برترین روش برنامه ریزی روزانه و راه پایبند بودن به آن را آموزش داده ایم.

3. روی زمان خواب تمرکز کنید

وقتی قرار است 5 صبح از خواب بیدار شوید یعنی نباید خیلی دیر بخوابید. اگر شب ها تا دیروقت بیدار بمانید و کار کنید یا درس بخوانید هرگز نمی توانید صبح های زود بیدار شوید. اگر هم خودتان را مجبور به این کار کنید، بدترین شکل از سخت بیدار شدن از خواب را تجربه می کنید. شما می توانید برای آغاز از دو راه چاره زیر بهره ببرید.

به میزان کافی بخوابید

اگر شما معمولا 6 ساعت می خوابید به این معنا نیست که در این برنامه تازه هم 6 ساعت برایتان کافی است. برای اینکه شانس زود بیدار شدن تان را افزایش دهید باید 8 ساعت بخوابید. وقتی قرار است ساعت 5 صبح بیدار شوید پس باید 9 شب بخوابید.

در روزهای اول بیشتر از حد احتیاج بخوابید

در روزهای اول بهتر است بیشتر از 8 ساعت بخوابید تا بدنتان بدون احتیاج به تنظیم ساعت، به راحتی 5 صبح بیدار گردد. مثلا در چند هفته اول ساعت 7.5 یا 8 شب بخوابید و وقتی بدن به بیداری در 5 صبح عادت کرد، آرام آرام ساعت خواب را به 9 شب نزدیک کنید.

4. سعی نکنید همه چیز را تغییر دهید

شما نمی توانید یکباره تعداد زیادی تغییر را به صورت هم زمان در زندگی تان ایجاد کنید. تغییر الگوی خواب تغییر بزرگی است که برای تبدیل کردن آن به عادت هر روزه باید شکیبا باشید. اگر احساس می کنید برای این کار احتیاج به همراهی کسی دارید حتما از یکی از اعضای خانواده یا دوستان خود یاری بگیرید تا شما را در این مسیر همراهی کند. سعی کنید تغییرات را به روشی که برایتان مجذوب کننده و سرگرم کننده است به زندگی تان وارد کنید تا ماندگار باشند.

5. یک روتین صبح گاهی داشته باشید

این طبیعی است که بلند شدن از رختخواب کمی سخت باشد. شما می توانید با تنظیم و انتخاب یک روتین صبح گاهی برای خودتان انگیزه بیرون آمدن از رختخواب ایجاد کنید. مثلا می توانید روزتان را با ژورنال نویسی آغاز کنید، نقاشی بکشید یا کمی نرمش نموده و از موسیقی مورد علاقه تان لذت ببرید.

در اینجا چند توصیه برای ایجاد روتین صبح گاهی به شما ارائه داده ایم:

  • مراقبه
  • یوگا
  • درست کردن چای یا قهوه

اگر برایتان سخت است که یک روتین متناسب با خودتان تنظیم کنید با این فهرست آغاز کنید و کم کم کارهایی که بیشتر دوست دارید را به آن اضافه کنید.

6. آلارم ساعت را هوشمندانه تنظیم کنید

اغلب ما عادت نموده ایم که چندین ساعت مختلف را پشت سر هم تنظیم می کنیم تا صدای زنگ آلارم بلند گردد و یکی یکی آن ها را خاموش کنیم. چرا؟ چون می خواهیم بیشتر بخوابیم. پس اگر این عادت را دارید از آلارم ساعت موبایل تان برای بیدار شدن استفاده نکنید چون طبق عادت همیشگی آن را خاموش نموده و می خوابید.

به جای آن می توانید از یک ساعت رومیزی بهره ببرید و آن را کوک کنید تا صدای تازهی شما را از خواب بیدار کند. بعلاوه می توانید یک زنگ آلارم تازه که تا به حال نشنیده اید را از اینترنت پیدا کنید و بهره ببرید تا بعد از شنیدن آن طبق روال همیشگی عمل نکنید.

7. بدون موبایل بخوابید

اگر می خواهید صبح ها بهره وری بالایی داشته باشید بدون موبایل تان بخوابید. این کار ابتدا سخت به نظر می آید چون چه خوشتان بیاید چه نیاید، همه ما به موبایل هایمان اعتیاد داریم. اما باید موبایل را کنار بگذارید تا راحت به خواب بروید و صبح هم که بیدار می شوید بلافاصله به سراغش نروید.

این کار به شما یاری می نماید بهتر بخوابید و به راحتی از رختخواب بیرون بیایید. بعلاوه وقتی موبایل را بیرون از اتاق خواب قرار می دهید وقتی زنگ آلارم ساعت را می شنوید مجبور هستید از تخت بیرون بیایید و کمی راه بروید تا آن را قطع کنید. در نتیجه به راحتی بیدار می شوید.

مرور کلی

صبح زود بیدار شدن همانقدر که مجذوب کنندهیت دارد سخت هم هست. اگر واقعا دوست دارید 5 صبح بیدار شوید و این کار به افزایش بهره وری شما یاری می نماید، به توصیه ها و راه چارههایی که در این مطلب عنوان کردیم عمل کنید تا شما هم در جمع 5 صبحی ها باشید.

این مطلب صرفا جنبه آموزش و اطلاع رسانی دارد. پیش از استفاده از توصیه های این مطلب حتما با پزشک متخصص مشورت کنید. برای اطلاعات بیشتر بیانیه برطرف مسؤولیت خبرنگاران مگ را بخوانید.

منبع: betterhumans

پاسخ به چند پرسش پرتکرار

برترین ساعت برای بیدار شدن چه ساعتی است؟

پاسخ این سوال کاملا بستگی به شما دارد. آیا صبح زود بیدار شدن برایتان مفید است یا فقط قرار است چند ساعت بی علت بیدار باشید. در اولین بند این مطلب توضیحات کامل درباره این موضوع داده شده است. با دنبال کردن فهرست پرسش و پاسخ ها می توانید برترین ساعت برای بیدار شدنتان را پیدا کنید.

زود خوابیدن من را از سرگرمیات و دوستانم جدا می نماید. باید چکار کنم؟

اگر واقعا 5 صبح بیدار شدن برایتان مهم است و کاربرد دارد می توانید زمان مهمانی ها و دور هم جمع شدن ها را به آخر هفته منتقل کنید تا بتوانید شب را تا دیروقت بیدار بمانید و روز آدینه هم دیر از خواب بیدار شوید.

چطور بدون آلارم صبح زود از خواب بیدار شم؟

با زیاد کردن ساعت خواب می توانید به راحتی صبح زود بیدار شوید. زمان خواب را به 8 یا 9 ساعت افزایش دهید تا بدن بدون احتیاج به آلارم به راحتی بیدار گردد و احساس خواب آلودگی هم نداشته باشید.

آیا برای موفقیت حتما باید صبح زود از خواب بیدار شویم؟

هیچ قانونی وجود ندارد که موفقیت را وابسته به صبح زود بیدار شدن بداند. با توجه به شغل، اهداف و شرایط زندگی تان می توانید مسیری که باید برای موفقیت بپیمایید را برنامه ریزی کنید و پیش ببرید. پس خودتان را محدود به چهارچوب ها نکنید.

منبع: دیجیکالا مگ
انتشار: 17 فروردین 1402 بروزرسانی: 17 فروردین 1402 گردآورنده: romantizm.ir شناسه مطلب: 1877

به "چگونه هر روز 5 صبح از خواب بیدار شویم؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "چگونه هر روز 5 صبح از خواب بیدار شویم؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید