14 زمان طلایی برای نوشیدن آب که نباید از آن ها غفلت کنید

به گزارش وبلاگ داستان نویسی، بخش زیادی از بدن انسان از آب تشکیل شده است و همه سلول های بدن به آب احتیاج دارند. آب برای عملکرد دستگاه گوارش، قلب، ریه ها و مغز لازم است. صرف نظر از اینکه بدن به چقدر آب احتیاج دارد، نوشیدن آب در برخی زمان های خاص یک حرکت هوشمندانه محسوب می گردد. با ما در این مقاله از خبرنگاران مگ همراه باشید تا با برترین زمان نوشیدن آب آشنا شوید.

14 زمان طلایی برای نوشیدن آب که نباید از آن ها غفلت کنید

بهتر است چه زمانی آب بخوریم؟

نوشیدن آب در موارد زیر اهمیت زیادی دارد:

1. وقتی فکر می کنید گرسنه هستید

گاهی اوقات که احساس گرسنگی می کنید، در حقیقت تشنه هستید. چون مغز این محرک ها را مثل هم تشخیص می دهد. بنابراین بهتر است قبل از اینکه به سراغ غذا بروید، ابتدا اندازهی آب بنوشید. سپس چند دقیقه صبر کنید تا ببینید که آیا میل به غذا خوردن برطرف می گردد یا خیر.

2. وقتی از خواب بیدار می شوید

اول صبح یکی از برترین زمان ها برای نوشیدن آب است. چون بدن شما چند ساعتی است که هیچ نوع غذا و مایعاتی دریافت ننموده و تا حدی کم آب شده است. وقتی از خواب بیدار می شوید، به جای قهوه ابتدا یک تا دو لیوان آب بنوشید. این کار به خصوص زمانی که باید اول صبح دارو مصرف کنید، اهمیت زیادی دارد.

در ابتدای روز، می توانید آب نصف لیموترش را در یک لیوان آب بریزید تا علاوه بر هیدراته کردن بدن اندازهی آنتی اکسیدان، ویتامین C و پتاسیم دریافت کنید. بعد از آن می توانید به سراغ قهوه مورد علاقه ی خود بروید.

3. هر وقت عرق می کنید

هر چیزی که باعث تعریق شما گردد (سونا، هوای گرم، ورزش و…)، به از دست دادن مایعات بدن منجر می گردد. وقتی عضلات گرم می شوند، بدن عرق می نماید تا این گرما را دفع کند. بنابراین، باید آب زیادی بنوشید تا بدن تان خنک گردد.

4. قبل، حین و بعد از ورزش کردن

هنگام ورزش برای جایگزین کردن آنچه که به وسیله تعریق از دست می دهید، به اندازه زیادی آب احتیاج دارید. حتی اگر کم آبی بدن ناچیز باشد، ممکن است عملکرد شما در طی ورزش تحت تأثیر قرار بگیرد.

اگر ورزش شدید انجام می دهید، باید از یکی دو روز قبل از آغاز تمرین آبرسانی به بدن را آغاز کنید. اگر بخواهید این کار را به ساعت پایانی موکول کنید و دقیقاً قبل از ورزش اندازه زیادی آب بنوشید، دچار مسائل گوارشی می شوید.

برای ورزش با شدت میانه (مثل دویدن یا پیاده روی سریع) باید 30 دقیقه قبل از آغاز فعالیت بدنی حدود 480 تا 600 میلی لیتر آب بنوشید و در هنگام ورزش هر 10 تا 15 دقیقه یکبار 180 تا 360 میلی لیتر آب مصرف کنید. پس از اتمام ورزش هم ضروری است 480 تا 720 میلی لیتر آب بنوشید.

5. وقتی بیمار هستید

هنگام بیماری هیدراتاسیون نقش مهمی در درمان شما دارد. مسائلی مانند اسهال، استفراغ و تب همگی می توانند باعث از دست دادن اندازه زیادی آب شوند. بنابراین به محض اینکه این علائم آغاز شدند، اندازه زیادی آب بنوشید. از مصرف نوشیدنی های الکلی و نوشیدنی های کافئین دار بپرهیزید. چون باعث کم آب شدن بدن می شوند.

6. وقتی با هواپیما سفر می کنید

آیا تا به حال به این فکر نموده اید که چرا هنگام سفر با هواپیما زیاد تشنه می شوید؟ همه چیز به ارتفاع ربط دارد. هر چقدر هواپیما بالاتر می رود، هوای کابین خشک تر می گردد و تقریباً نیمی از هوای کابین از بیرون به داخل جریان می یابد. برای مقابله با رطوبت بسیار کم، یک بطری آب خالی به همراه داشته باشید تا در طول پرواز در صورت احتیاج آن را از آب پر کنید.

7. وقتی ماساژ می گیرید

اگر قبل از ماساژ آب بنوشید، عضلات شما نرم تر و انعطاف پذیرتر می شوند و ماساژور راحت تر می تواند روی آن ها کار کند. علاوه بر این، در حین ماساژ موادی در بدن آزاد می شوند که باید بعد از اتمام کار با نوشیدن آب فراوان به دفع آن ها یاری کنید. این موضوع به خصوص زمانی که ماساژهای سنگین می گیرید، اهمیت زیادی دارد.

8. قبل از آغاز دوره قاعدگی

نوشیدن آب قبل از آغاز عادت ماهیانه و در حین پریود به کنترل مسائل قبل از قاعدگی یاری نموده و نفخ را کاهش می دهد. یکی از مهم ترین دلایل گرفتگی دردناک عضلات یا سردرد، کم آبی بدن است. مطالعه روی زنان جوان مبتلا به دیسمنوره (قاعدگی بسیار دردناک) نشان داد که افزایش مصرف آب مدت زمان پریود را کوتاه می نماید، درد لگن را کاهش می دهد و احتیاج به داروهای مسکن را کم می نماید.

9. وقتی در اواسط روز احساس بی حالی می کنید

احتمالاً برایتان پیش آمده که در اواسط بعد از ظهر و حدود ساعت سه انرژی تان را از دست بدهید. این اتفاق بسیاری از افراد را در ساعات پایانی روز به نوشیدن قهوه ترغیب می نماید. اما مشکل این است که قهوه ممکن است خواب شما را در طی شب کاهش دهد. تحقیقات نشان می دهد که مصرف کافئین حتی 6 ساعت قبل از غذا می تواند خواب را مختل کند. مصرف میان وعده های شیرین هم توصیه نمی گردد. چون بعد از افزایش ناگهانی قند خون باعث افت قند خون و کاهش انرژی بدن می شوند.

شواهد نشان می دهد که شرایط هیدراتاسیون بدن به طور مستقیم بر خلق و خو، حافظه و ادراک بصری تأثیر می گذارد و کم آبی بدن علاوه بر خستگی، باعث عصبانیت، سردرگمی و افسردگی می گردد. وقتی در اواسط روز احساس خستگی و بی حالی می کنید، یک لیوان بزرگ آب را با لیمو یا سایر طعم دهنده ها مزه دار نموده و بنوشید تا خلق و خوی شما را تقویت کند.

10. وقتی سردرد دارید

یکی از مهم ترین محرک های میگرن کم آبی بدن است. برخی از افراد گزارش می دهند که حتی کاهش جزئی مصرف مایعات می تواند به سردرد شدید منجر گردد. علاوه بر این، کم آبی بدن ممکن است باعث احساس گیجی گردد و در برخی موارد حتی به درمان پزشکی احتیاج داشته باشد.

اگر مستعد میگرن هستید، همواره یک بطری آب در دسترس داشته و مراقب اندازه آب مصرفی خود باشید. برترین زمان نوشیدن آب وقتی است که احساس می کنید یک درد شدید در حال وقوع است. در این مواقع نوشیدن یک لیوان آب می تواند شما را نجات دهد. افزایش مصرف آب شدت میگرن و دفعات بروز آن را کاهش می دهد.

11. قبل از خوردن یک وعده غذایی

نوشیدن یک لیوان آب قبل از صرف غذا احساس سیری را افزایش داده و از پرخوری جلوگیری می نماید؛ درنتیجه، می تواند به کاهش وزن یاری کند. در یک مطالعه کوچک، افرادی که قبل از وعده غذایی 500 میلی لیتر آب می نوشیدند و در طول روز به اندازه دلخواه آب دریافت می کردند، آنالیز شدند. در طی 12 هفته، این افراد تقریباً 1/4 کیلوگرم بیشتر از کسانی که از این دستورالعمل پیروی نمی کردند، وزن کم کردند.

اگر آبی که می نوشید خنک باشد، بهتر است. در یک مطالعه کوچک که روی گروهی از مردان انجام شد، افرادی که دو لیوان آب خنک با دمای 35 درجه فارنهایت (1/6 درجه سانتی گراد) مصرف کردند، در مقایسه با گروهی که آب گرم یا داغ نوشیدند، غذای کمتری خوردند. چون دمای پایین سرعت هضم غذا را کاهش می دهد و به کنترل اشتها یاری می نماید.

12. وقتی می خواهید وزن کم کنید

آب بدون اینکه کالری دریافتی شما را بالا ببرد، باعث افزایش حس سیری می گردد. اما فواید آن به همین یک مورد محدود نمی گردد. آب متابولیسم بدن را بالا می برد و باعث تسریع لیپولیز (فرآیند چربی سوزی بدن برای فراوری انرژی) می گردد.

13. وقتی غذاهای پرفیبر می خورید

نوشیدن آب در کنار غذاهای پرفیبر (غلات کامل، حبوبات، میوه ها و سبزیجات) بسیار مهم است. آب در دستگاه گوارش به وسیله فیبر جذب می گردد. بنابراین اگر همراه با غذاهای پرفیبر آب بنوشید، مدفوع نرم تر و اجابت مزاج شما منظم تر می گردد.

14. زمانی که به تمرکز احتیاج دارید

آیا می دانستید تقریباً سه چهارم مغز شما حاوی مایع است؟ اگر سطح آب بدن خیلی پایین بیاید، عروق خونی در این اندام مهم کوچک می شوند. یک مطالعه چینی نشان داد که کوچک شدن عروق خونی مغز می تواند بر هماهنگی، حافظه کوتاه مدت، دامنه توجه و استقامت تأثیر بگذارد. بنابراین اگر احساس خستگی می کنید، مصرف نوشیدنی انرژی زای حاوی کافئین را کنار بگذارید و به جای آن آب بنوشید. نوشیدن آب به شما یاری می نماید که به حالت اولیه برگردید.

بدن ما به چقدر آب احتیاج دارد؟

مردان و زنان بزرگسال در طی روز به ترتیب به 15/5 و 11/5 لیوان مایعات احتیاج دارند. این اندازه مایعات را می توان با مصرف آب و سایر نوشیدنی ها و بعلاوه خوردن غذاهای آب دار تأمین کرد. البته احتیاج افراد مختلف با هم فرق دارد و به عواملی مثل سلامتی، اندازه فعالیت بدنی و آب و هوای محل زندگی بستگی دارد. بنابراین، بهتر است با پزشک در خصوص اندازه مایعات مورد احتیاج خود مشورت کنید.

کلام پایانی

نوشیدن آب از کم آبی که باعث تغییر خلق و خو، گرم شدن بیش از حد بدن، یبوست و سنگ کلیه می گردد، جلوگیری می نماید. آب کالری ندارد و زمانی که جایگزین نوشیدنی های شیرین می گردد، می تواند هم اشتها را کاهش دهد و هم به کنترل کالری دریافتی یاری کند.

شما باید در طول روز به طور مداوم آب بنوشید. با این حال، برخی زمان ها برای نوشیدن آب از اهمیت بیشتری برخوردارند، برای مثل صبح وقتی از خواب بیدار می شوید، وقتی زیاد عرق می کنید یا خسته هستید، هنگام ورزش یا بیماری و قبل از آغاز عادت ماهیانه.

این مطلب صرفا جنبه آموزش و اطلاع رسانی دارد. پیش از استفاده از توصیه های این مطلب حتما با پزشک متخصص مشورت کنید. برای اطلاعات بیشتر بیانیه برطرف مسؤولیت خبرنگاران مگ را بخوانید.

منابع: webmd, everydayhealth

منبع: دیجیکالا مگ
انتشار: 6 مرداد 1401 بروزرسانی: 6 مرداد 1401 گردآورنده: romantizm.ir شناسه مطلب: 1752

به "14 زمان طلایی برای نوشیدن آب که نباید از آن ها غفلت کنید" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "14 زمان طلایی برای نوشیدن آب که نباید از آن ها غفلت کنید"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید