پیش بینی پیشرفت بیماری پارکینسون با یک آزمایش خون

به گزارش وبلاگ داستان نویسی، پژوهشگران دانشگاه نیوکاسل و دانشگاه کمبریج در مطالعه اخیرشان پیروز به توسعه یک آزمایش خون شده اند که می تواند پیشرفت بیماری پارکینسون را پیش بینی کند.

پیش بینی پیشرفت بیماری پارکینسون با یک آزمایش خون

به گزارش خبرنگاران و به نقل از گیزمگ، پژوهشگران اخیرا آزمایش خونی ای را توسعه دادهاند که توسط آن به راحتی می توانند چگونگی پیشرفت بیماری پارکینسون را دریابند. آنها امیدوارند آزمایششان بتواند به افراد مبتلا در مدیریت بهتر این بیماری یاری کند.

طی این مطالعه پژوهشگران، 250 فرد را که در بیش از 150 نفر از آنها اخیرا بیماری پارکینسون تشخیص داده شده بود، مورد آنالیز قرار دادند. ایده این بود که نمونه خون از بیماران گرفته گردد و بعضی از نشانگرهای زیستی را اندازه گیری نمایند تا دریابند آیا می توانند پیشرفت این بیماری را طی سه سال آینده پیش بینی نمایند یا خیر.

پژوهشگران به طور خاص به دنبال علائم التهاب و پیری سلول (یعنی زمانی که سلول ها توانایی تقسیم را از دست داده اند) بودند.

آنالیز نمونه های خون افراد نشان داد: افراد مبتلا به بیماری پارکینسون تلومرهای کوتاه تر که یکی از نشانه های پیری سلول است را نسبت به دیگر افراد دارند. پژوهشگران توانستند شرایط پیری سلول در این بیماران را تا 18 ماه آینده نیز پیش بینی نمایند. تلومر (Telomere) پایانه فیزیکی کروموزم های خطی است که از یک توالی غیر کدنماینده تشکیل یافته است. در پستانداران تلومر مرکب از تعداد متغیری توالی های تکراری، با رمز TTAGGG است.

بیماری پارکینسون با مرگ تدریجی سلول های عصبی دوپامین مغز معین می گردد. اعتقاد بر این است که این موضوع به دلیل تجمع توده های ناسازگار کروی شکل پروتئین آلفا سینوکلین (alpha-synuclein) ایجاد می گردد. این پروتئین سمی اغلب به عنوان اجسام لویی شناخته می شوند. بیماری پارکینسون همان لرزش در شرایط استراحت است که شیوع آن بیشتر در سنین پیری است؛ اما در جوانان هم دیده می گردد. شیوع آن در تمام مناطق جهان یکسان است؛ یعنی درصد شیوع بیماری با تغییر در منطقه خیلی فرق نمی کند. به طور کلی این بیماری بر اثر از بین رفتن سلول های ترشح نماینده ماده ای به نام دوپامین (که یک انتقال دهنده عصبی است) و تجمع آلفا-سینوکلئین رخ می دهد.

یافته های این مطالعه در مجله Parkinsons Disease منتشر شد.

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 9 فروردین 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: romantizm.ir شناسه مطلب: 465

به "پیش بینی پیشرفت بیماری پارکینسون با یک آزمایش خون" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "پیش بینی پیشرفت بیماری پارکینسون با یک آزمایش خون"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید