نقش ویتامین D بر شدت بیماری و مرگ ومیر کووید 19

به گزارش وبلاگ داستان نویسی، پژوهشگران با انجام یک مطالعه تاثیر کمبود ویتامین D را بر شدت بیماری کووید-19 و مرگ ومیر ناشی از آن آنالیز کردند. در این مطالعه عنوان شده افرادی که پیش از ابتلا به کرونا، دچار کمبود این ویتامین بودند، شدت بیماری و مرگ و میر بیشتری داشتند.

نقش ویتامین D بر شدت بیماری و مرگ ومیر کووید 19

به گزارش ایسنا، دکتر غزاله اسلامیان، عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی درباره مطالعه صورت گرفته درمورد ارتباط کمبود ویتامین D با شدت بیماری و مرگ ومیر کووید-19، گفت: ما در این مطالعه ارتباط کمبود ویتامین D با شدت بیماری و مرگ و میر ناشی از کرونا را هم در افرادی که قبل از ابتلا به کرونا، دچار کمبود ویتامین D بودند و هم در افرادی که در روز اول ابتلا تعیین شد دچار کمبود این ویتامین هستند، آنالیز کردیم.

وی با اشاره به نتایج این طرح گفت: در این مطالعه تعیین شد که در هر دو گروه این افراد، شدت بیماری کووید-19 بیشتر است. جالب توجه این بود که در افرادی که از قبل دچار کمبود این ویتامین بودند، ولی درمانی برای آن ها انجام نشده بود؛ شدت بیماری کووید-19 و مرگ ومیر بیشتر بود.

عضو هیئت علمی دانشکده تغذیه دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی درباره اهمیت این یافته پژوهشی شرح داد: بسیاری از افراد تصور می نمایند که زمانی که مبتلا به کرونا شدند، باید ویتامین D مصرف نمایند. درحالی که مسئله مهم این است که باید قبل از ابتلا نیز حواسمان به سطح سرمی ویتامین D باشد و طبق پروتکل ها و زیر نظر پزشک درمان خود را پیگیری کنیم.

وی با تاکید بر پرهیز از مصرف خودسرانه ویتامین D، گفت: در دوران همه گیری کووید، بعضی افراد به خاطر پیشگیری به صورت خودسرانه ویتامین D مصرف کردند و دچار مسمویت شدند.

اسلامیان با اشاره به تاثیرات ویتامین D در سیستم ایمنی بدن گفت: بسیاری از افراد ویتامین D را با پوکی استخوان و جذب کلسیم می شناسند؛ در حالی که یکی از تاثیرات این ویتامین در سیستم ایمنی و بعضی فرآیند های مهم ایمنی بدن است. به علت همین نقش؛ خیلی از افرادی که دچار کمبود ویتامین D هستند، خیلی زودتر از دیگر افراد در معرض عفونت های تنفسی مثل کووید-19، آنفلوآنزا و ... قرار می گیرند.

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی در خصوص منابع ویتامین D گفت: منابع غذایی برای ویتامین D بسیار محدود هستند. مقدار کمی از این ویتامین در ماهی های چرب وجود دارد بعلاوه در زرده تخم مرغ و در محصولات غنی شده با ویتامین D، مثل شیر غنی شده و ... موجود است؛ ولی نکته مهم این است که ما معمولاً ماهی های چرب و یا زرده تخم مرغ را به صورت روتین مصرف نمی کنیم. حتی اگر فردی به صورت روتین هم مصرف کند، باز هم نمی تواند حد مورد احتیاج روزانه را دریافت نکند؛ به همین علت مجبور به مصرف مکمل هستیم.

وی ادامه داد: مسئله مهم بعدی این است که ویتامین D، ویتامینی است که در بدن ما از طریق نور خورشید ساخته می گردد؛ ولی ما به خاطر آلودگی هوا، قرنطینه، استفاده از ضد آفتاب، پوشش در روز های سرد سال و ...، از این طریق نیز قادر به تامین ویتامین D نیستیم و به همین علت نمی توانیم روی آن حساب کنیم.

اسلامیان ضمن تاکید دوباره به آنالیز سطح سرمی ویتامین D، گفت: سالمندان، بیماران زمینه ای، بچه ها و افرادی که دارو های خاص مصرف می نمایند، باید از نظر مقدار این ویتامین آنالیز شوند و طبق نظر پزشک ویتامین D را دریافت نمایند.

این پژوهشگر تغذیه در خصوص تامین ویتامین D برای بچه ها، گفت: موضوع جالب توجه این است که شیر مادر، مقدار ویتامین D مورد احتیاج نوزاد را تامین نمی کند؛ به همین علت باید بچه ها به صورت منظم ویتامین A+D دریافت نمایند. بعلاوه پس از دو سالگی نیز باید طبق آزمایش برای کودک ویتامین D تجویز گردد.

وی ادامه داد: بسیاری از والدین، همان دوز ویتامین D که خودشان مصرف می نمایند را به بچه ها می دهند. در حالی که مقدار مورد احتیاج بچه ها، پایین تر است. به همین علت افراد باید حتماً زیر نظر پزشک، مقدار ویتامین D دریافتی خود را تنظیم نمایند تا مسئله ای ایجاد نگردد.

اسلامیان در خصوص جزئیات این مطالعه گفت: این تحقیق بر روی 248 نفر از بیماران در بیمارستان شهدای تجریش و زیر نظر مرکز تحقیقات سلامت مردان و بهداشت باروری صورت گرفته است.

در انجام این مطالعه علیرضا فاطمی، سید حسین اردهالی، غزاله اسلامیان و مروارید نورمحمدی؛ پژوهشگران مرکز تحقیقات سلامت و بهداشت باروری مردان، گروه بیهوشی و مراقبت های ویژه، بیمارستان شهدای تجریش و دانشکده علوم تغذیه و صنایع غذایی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی با یکدیگر مشارکت داشتند.

نتایج این مطالعه با عنوان ارتباط کمبود ویتامین D با شدت و مرگ ومیر کووید-19 در ایران: یک مطالعه مشاهده ای آینده نگر در نشریه علمی Acute and Critical Care منتشر شده است.

منبع: فرارو
انتشار: 23 فروردین 1401 بروزرسانی: 23 فروردین 1401 گردآورنده: romantizm.ir شناسه مطلب: 1657

به "نقش ویتامین D بر شدت بیماری و مرگ ومیر کووید 19" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "نقش ویتامین D بر شدت بیماری و مرگ ومیر کووید 19"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید