تور ترکیه: معروف ترین سوپ های ترکیه

به گزارش وبلاگ داستان نویسی، 8 مورد از خوشمزه ترین سوپ های ترکیه

کشور ترکیه به خاطر آشپزی و غذاهای خوشمزه و لذیذش در سرتاسر جهان معروفیت دارد و اگر به این کشور سفر کنید می توانید تجربه شکم گردی فوق العاده ای را داشته باشید. در این میان، سوپ جایگاه ویژه ای در آشپزی ترکی دارد و در شهرهای مختلف ترکیه انواع سوپ و آش تهیه می گردد. ترک ها عاشق سوپ هستند و به ویژه در فصل سرما انواع سوپ را به عنوان پیش غذا یا یک وعده غذای سبک و خوشمزه میل می نمایند. در این مطلب قصد داریم برترین و خوشمزه ترین سوپ های ترکیه را به شما معرفی کنیم که بیش از همه در بین مردم ترکیه (و گردشگران) محبوبیت دارند. در ادامه با خبرنگاران همراه باشید.

تور ترکیه: معروف ترین سوپ های ترکیه

بهترین تجربه سفر را با تور ترکیه در خاطراتتان ثبت کنید. از استانبول زیبا تا آنتالیا رویایی و بالون سواری در شهرهای ترکیه تا کلی تفریح دیگر در انتظار شماست، خاطراتی از مردم مهمانواز ترکیه که همیشه در ذهن شما خواهد ماند.

1- سوپ عدس یا مرجیمک | Mercimek Corbasi

مرجیمک چورباسی یکی از محبوب ترین و متداول ترین سوپ های ترکیه است و به ویژه در فصل زمستان به صورت گرم مصرف می شود. این سوپ که همان سوپ عدس است از ترکیب عدس قرمز، پیاز، گوجه، فلفل، گوجه و فلفل و نعنا خشک تهیه می شود و سوپی سبک، لذیذ و مقوی محسوب می شود. در شهرهای مختلف ترکیه سوپ مرجیمک چورباسی را به روشی خاص و متفاوت تهیه می نمایند و مادران ترکی هر کدام با توجه به سلیقه شان چیزی به آن کم یا اضافه می نمایند. در رستوران های ترکیه به ویژه شهر استانبول می توانید سوپ عدس خوشمزه را به عنوان پیش غذا یا یک وعده شام سبک و لذیذ سفارش بدهید و از طعم بی نظیر آن لذت ببرید.

2- سوپ عروس یا ازوگلین | Ezogelin Corbasi

یکی از معروف ترین سوپ های ترکیه سوپی به نام سوپ عروس است که پشت این نامگذاری داستان جالبی هم وجود دارد. این طور گفته می شود که مادرشوهری از تازه عروسش به نام ازو درخواست کرد که برای او سوپی تهیه کند. ازو که مواد اولیه زیادی در منزل نداشت تصمیم گرفت با هر آن چه که در خانه وجود دارد سوپی خوشمزه تهیه کند. او عدس، بلغور، برنج، رب گوجه، فلفل قرمز و نعنا را با یکدیگر ترکیب کرد و سوپی بسیار لذیذ و خوشمزه درست کرد. از آن به بعد این سوپ خوشمزه به نام سوپ ازوگلین معروفیت پیدا کرد و به دخترانی که قرار است ازدواج نمایند حتما طرز تهیه این سوپ را آموزش می دهند. تاریخچه این سوپ هرچه باشد چیزی که مهم است این است که سوپ ازوگلین امروزه یکی از محبوب ترین و خوشمزه ترین سوپ های ترکیه ای است و در بیشتر شهرهای ترکیه این سوپ خوشمزه و مقوی تهیه می شود.

3- سوپ یایلا | Yayla

یایلا چورباسی یا سوپ یایلا بر پایه ماست تهیه می شود و یکی از پرطرفدارترین سوپ های ترکیه به شمار میرود. این سوپ گاهی سوپ ماست هم نامیده می شود و از ترکیب ماست یا سبزیجات معطری مثل نعنا، خرفه، جعفری و …)، برنج و نخودفرنگی تهیه می شود. خاستگاه اصلی این سوپ به ساکنین اولیه منطقه آناتولی برمی شود و به علت ترکیبات ساده و طعم بی نظیرش بسیار محبوب است. سوپ یایلا را در خاتمه با کمی نعنا خشک و فلفل پاپریکا خشک شده تزیین و سرو می نمایند. سوپ یایلا تا حدودی شبیه به آش دوغ است که در نواحی ترک زبان ایران هم تهیه می شود.

4- سوپ ترخینه | Tarhana Soup

ما ایرانی ها با سوپ یا آش ترخینه آشنا هستیم و در بسیاری از شهرها و منطقه ها ایران هم این سوپ تهیه می شود. ترکیه اشتراکات فرهنگی و غذایی زیادی با ما دارد و یکی از این نقاط اشتراک همین سوپ ترخینه است. خمیر ترخینه با ترکیب سیر، پیاز، آب گوشت، جعفری تازه، شوید، نعنا خشک، ماست، مخمر و آرد تهیه می شود و بعد این خمیر به صورت گلوله های کوچک و بزرگی در می آید و زیر نور آفتاب خشک می شوند. این گلوله های ترخینه ماده اولیه برای تهیه یک سوپ فوری و خوشمزه است. بخش سخت این سوپ همان تهیه گلوله های ترخینه است که البته به صورت آماده هم فروخته می شود. سوپ ترخینه یکی از معروف ترین سوپ های ترکیه است و به علت آماده سازی سریع و راحتی که دارد بسیار پرطرفدار است. برای تهیه این سوپ تنها کمی آب، آب گوشت، رب و فلفل قرمز به گلوله های خمیری اضافه می نمایند و وقتی سوپ یکدست و روان شد آن را سرو می نمایند.

زنان روستایی و شهرهای کوچک ترجیح می دهند خودشان گلوله های ترخینه را تهیه نمایند. اما همان طور که گفتیم در شهرهای بزرگ مثل استانبول، آنکارا و … ترخینه ها را به صورت آماده می خرند و تنها با اضافه کردن مواد، سوپی خوش طعم به وجود می آورند.

5- سوپ سیرابی | Iskembe Corbasi

اشکمبه یا شکمبه نام یکی دیگر از سوپ های ترکیه است که همانطور که می توان حدس زد با شکمبه یا سیرابی گوسفند تهیه می شود و بسیار چرب و لذیذ و خوش طعم است. در واقع اگر اهل کله پاچه هستید و از طعم آن لذت می برید پس مطمئنا عاشق سوپ سیرابی هم خواهید شد. این سوپ را همراه با سیر و سرکه می خورند که ترکیبی فوق العاده به وجود می آورد. مردم ترکیه هم معتقدند که این سوپ را باید اول صبح خورد تا انرژی کافی برای آغاز روز را به ما بدهد. به همین علت مثل کله پزی ها که در تمام شهرهای ایران وجود دارد، در هرکجا که بروید رستوران های مخصوصی را می بینید که این سوپ لذیذ را به فروش می رسانند. بسیاری از رستوران ها تا پاسی از نیمه شب هم باز هستند و به ارائه این سوپ می پردازند.

6- سوپ گزنه | Isirgan Corbasi

سوپ ایسیرگان یا سوپ گزنه یکی دیگر از معروف ترین سوپ های ترکیه است که با استفاده از برگ های گزنه تهیه می شود. این سوپ طرز تهیه بسیار ساده ای دارد و خوبی آن این است که خرید مواد اولیه آن کاملا رایگان است. در نقاط مختلف ترکیه گیاه گزنه در طبیعت و به ویژه اطراف استانبول می روید و مردم به راحتی می توانند به اندازه دلخواه از این سبزی کوهی بچینند و این سوپ خوشمزه و گیاهی را تهیه نمایند. البته همان طور که می دانید برگ های این گیاه بسیار گزنده و دردناک هستند و به همین علت حتما باید با دستکش چیده شوند. در ترکیه هنگامی که سوپ آماده شد به آن سیب زمینی اضافه می نمایند و معتقدند که سیب زمینی بافت و طعم واقعی سوپ را به آن می دهد.

7- سوپ بادام | Badem Corbasi

سوپ بادام یا بادم چورباسی یکی دیگر از سوپ های ترکیه ای است که با طعم لذیذ و مطبوعی که دارد هواداران بسیار زیادی پیدا نموده است. سوپ بادام اولین بار در آشپزخانه قصرهای عثمانی به ویژه قصر ادیرنه تهیه شده است. شهر ادیرنه به خاطر بادام هایش معروفیت دارد و در بیشتر غذاها از جمله این سوپ لذیذ از بادام استفاده می شود. این سوپ در آن موقع در جشن ها و ضیافت های رسمی شاهزاده جهانگیر و شاهزاده بایزید، پسران سلطان سلیمان طبخ و سرو می شد و کم کم به یکی از محبوب ترین سوپ های ترکیه تبدیل شد. ماده اصلی این سوپ بادام است که با موادی مثل آرد، شیر، آب گوشت و جوز هندی ترکیب می شود و روی آن هم با چند دانه انار و بادام تزیین می شود. این سوپ در عین حال که بسیار خوشمزه است بسیار مقوی و سرشار از ویتامین ای، منیزیم و پتاسیم است.

8- سوپ سلطان | Sultan Corbasi

آخرین مورد از خوشمزه ترین سوپ های ترکیه ای که به شما معرفی می کنیم سوپ سلطان است. البته گول نام این سوپ را نخورید، چون تقریبا هیچ ارتباطی به سلطان های عثمانی ندارد! در واقع، اگر در گوگل نام سوپ سلطان را جستجو کنید با انواع سوپ ترکیه ای به نام سوپ سلطان روبرو می شوید که ترکیبات مختلفی دارند. جالب این که سوپ سلطان دستور تهیه مشخصی ندارد و در هر منطقه و شهری یک سوپ را به نام سوپ سلطان می شناسند. با این حال، در رستوران های استانبول متداول ترین این سوپ ها را به عنوان سوپ سلطان مشاهده خواهید کرد که از ترکیب نخود فرنگی، بادام، آرد، تخم مرغ و خامه پرچرب تهیه می شود.

منبع: weloveist.com

منبع: الی گشت
انتشار: 7 اسفند 1400 بروزرسانی: 7 اسفند 1400 گردآورنده: romantizm.ir شناسه مطلب: 1620

به "تور ترکیه: معروف ترین سوپ های ترکیه" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تور ترکیه: معروف ترین سوپ های ترکیه"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید