غریب آبادی: آژانس نهاد وابسته به دولت آمریکا نیست، نصب سانتریفیوژهای جدید در نطنز

به گزارش وبلاگ داستان نویسی، سفیر و نماینده دائم کشورمان نزد سازمان های بین المللی در وین، گفت: آژانس بین المللی انرژی هسته ای یکی از نهادهای وابسته به دولت آمریکا نیست که بولتون بتواند دستورکار بازدیدهای مقامات آن را معین کند.

غریب آبادی: آژانس نهاد وابسته به دولت آمریکا نیست، نصب سانتریفیوژهای جدید در نطنز

به گزارش خبرنگاران، کاظم غریب آبادی روز دوشنبه با انتشار پیامی در توییتر، به ادعای جان بولتون واکنش نشان داد و نوشت: آژانس، یکی از نهادهای وابسته به دولت آمریکا نیست که بولتون بتواند دستورکار بازدیدهای مقامات آن را معین کند. سفر فروتا، مدیرکل موقت آژانس، در چارچوب تعاملات و همکاری های معمول ایران و آژانس صورت پذیرفت.

وی اضافه نمود: ضمن رد هرگونه ادعایی درخصوص فعالیت های پنهانی هسته ای توسط ایران، این بازدید هیچ دستورکار خاصی، آنگونه که بولتون آرزو می کرد، نداشت. طبیعتا، در این بازدید، همکاری ها در سه حوزه راستی آزمایی برجام، پروتکل الحاقی و موافقت نامه جامع پادمان، مرور شدند.

نماینده دائم کشورمان نزد سازمان های بین المللی در وین اعلام نمود: هرگونه تلاشی برای ایجاد اخلال و انحراف در همکاری های سازنده و فعالانه ایران و آژانس و اعمال فشارهای نابجا به آژانس، کاملا مخرب بوده و با اقدامات مناسب ایران نیز روبرو خواهد شد.

جان بولتون مشاور امنیت ملی کاخ سفید عصر شنبه در پیامی توئیتری مدعی شد که گزارش جدید آژانس بین المللی انرژی اتمی که در پرتو قطعنامه 2231 شورای امنیت سازمان ملل متحد منتشر شده، حاکی از وجود مواد یا فعالیت های هسته ای احتمالی اعلام نشده از سوی ایران است.

وی اضافه نمود: سرپرست آژانس بین المللی انرژی اتمی در حالی به ایران می رود که به تازگی آژانس شورای [حکام] را آگاه نموده که محتمل است تهران مواد و یا فعالیت های هسته ای پنهانی داشته باشد. ما به دیگر کشورهای عضو شورای [حکام] آژانس می پیوندیم که مشتاق دریافت گزارش کامل در سریع ترین زمان ممکن هستند.

گزارش روز گذشته آژانس، حاکی از نصب سانتریفیوژهای جدید در نطنز است

غریب آبادی همچنین اعلام نمود که بعد از اعلام رییس جمهوری کشورمان مبنی بر کنار گذاشتن تمامی تعهدات ایران در زمینه تحقیق و توسعه هسته ای تحت برجام در پنجشنبه گذشته، روز گذشته مدیرکل موقت آژانس طی گزارشی به اعضای آژانس اعلام نمود که ایران در روز شنبه 15 شهریور به آژانس خبر داد که میخواهد سانتریفیوژهای پیشرفته اضافی را در کارخانه غنی سازی سوخت نطنز نصب و آن ها را با اورانیوم طبیعی تست کند.

غریب آبادی اضافه نمود: برابر این گزارش، در همین روز نیز آژانس راستی آزمایی کرد که 22 سانتریفیوژ آی آر چهار، 1 سانتریفیوژ آی آر پنج، 30 سانتریفیوژ آی آر شش، و 3 سانتریفیوژ آی آر شش اس، نصب شده یا در حال نصب هستند. این گزارش همچنین می افزاید که تمامی این سانتریفیوژها آماده تست با یو اف شش هستند.

نماینده دائم کشورمان همچنین گفت: ایران روز گذشته (17 شهریور) نیز به آژانس خبر داد که لوله های سانتریفیوژها در دو خط تحقیق و توسعه را مجددا نصب خواهد نمود تا یک زنجیره 164 تایی سانتریفیوژ آی آر چهار و یک زنجیره 164 تایی آی آر دو ام را در خود جای دهد.

غریب آبادی پیش از نیز از سفر مدیر کل موقت آژانس بین المللی انرژی اتمی به تهران خبر داده بود. وی گفته بود که این دیدار کرنل فروتا جزئی از تعاملات و همکاری های جاری ایران و آژانس و در چارچوب رایزنی های سطح بالا میان طرفین است.

310311

منبع: خبرآنلاین
انتشار: 18 مهر 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: romantizm.ir شناسه مطلب: 28

به "غریب آبادی: آژانس نهاد وابسته به دولت آمریکا نیست، نصب سانتریفیوژهای جدید در نطنز" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "غریب آبادی: آژانس نهاد وابسته به دولت آمریکا نیست، نصب سانتریفیوژهای جدید در نطنز"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید