افتتاح موزه خودروهای تاریخی ایران
به گزارش وبلاگ داستان نویسی، ساختمان تازه موزه خودروهای تاریخی ایران با حضور رییس بنیاد مستضعفان و وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی افتتاح شد.
روز شنبه، اول آبان ماه ساختمان نو موزه خودروهای تاریخی ایران با حضور پرویز فتاح، رییس بنیاد مستضعفان و عزت الله ضرغامی، وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی، افتتاح شد. در جریان این مراسم از لوح موزه نیر در معرض دید حضار قرار گرفت. این مجموعه در برگیرنده نمونه های نادر در صنعت خودروسازی است که از سال 1382 با نمایش مجموعه ای غنی از خودروهای تاریخی راه اندازی شده بود که تا پیش از سال 1357 وارد ایران شده است. بازسازی و مدرن سازی ساختمان موزه از سال 99 آغاز شده بود و به گفته مدیرعامل موسسه فرهنگی موزه های بنیاد مستضعفان، قرار بود در بهار 1400 افتتاح شود؛ اما ظاهرا محدودیت کرونا، افتتاح آن را به تعویق انداخت.
موزه خودروهای تاریخی ایران که به پارکینگ خودروهای لوکس تاریخی، منحصربه فرد و آنتیک شباهت دارد، دربرگیرنده پیرس آرو لیموزین آب طلاکاری شده که تنها نمونه پنتر لیزر تولیدشده در دنیا و تنها اتومبیلی است که حاصل کار مشترک کمپانی های مرسدس بنز، پورشه و فولکس واگن است. همچنین مجموعه ای غنی از مدل های رولزرویس از جمله رولزرویس سیلور گوست احمد شاه قاجار، مدل افسانه ای فانتوم چهار ضدگلوله که زمان تولید آن از 1950 تا 1956 میلادی بود و فقط 18 دستگاه در کل دنیا وجود داشت و یک دستگاه آن ضدگلوله بود که برای خانواده سلطنتی ساخته شد، فانتوم 3 و مجموعه مرسدس بنزها شامل مدل استثنائی 500 کا، 600 لیموزین و 190 SL نیز در این مجموعه نگهداری می شود.
بخش دیگر مجموعه خودروهای تاریخی ایران، شامل خودروهای سوپر اسپرت است که از آن جمله، می توان به لامبورگینی میورا و کانتاش، فراری سوپر فست 500، بیتزارینی، چند مدل پورشه مدل 356 و پورشه 911 توربو اشاره کرد. علاوه بر این، کرایسلر 300 به همراه مجموعه جانبی مجذوب کننده آن، کادیلاک فلییت وود و لینکلن کانتیننتال لیموزین از دیگر خودروهای تولید آمریکا هستند که در این مجموعه نگهداری می شوند.
همچنین کالسکه سلطنتی ناصرالدین شاه قاجار که قدیمی ترین کالسکه موجود در ایران معرفی شده و کالسکه مخصوص تاج گذاری که هر دو ساخت کارخانه معروف واگن فابریک در کشور اتریش هستند نیز در این موزه به نمایش گذاشته شده اند.
در جریان مدرن سازی ساختمان موزه، برخی از این خودروها تعمیر و بازسازی شدند که انتقادهایی به شیوه تعمیر این خودروهای تاریخی وارد شده بود. قنبری، مدیرعامل موسسه فرهنگی موزه های بنیاد مستضعفان قبلا دراین باره با اشاره به راه اندازی کارگاه های اختصاصی برای بازسازی این خودروها، از تعمیر و بازسازی آن ها با خضور هنرمندان، استادان و متخصصان ایرانی و با بهره گیری از معتبرترین و به روزترین مواد و متریال بتونه، آسترهای دوجزئی، مواد زیرسازی، رنگ، کلر و... و مطابق با بالاترین استانداردهای دنیای و توجه به ویژگی های هر اثر از قبیل جنس بدنه (فولاد و آهن، آلومینیوم، فایبرگلس، چوب و تلفیق انواع آن ها)، نوع تزیینات چرم، چوب، پارچه و سایر موارد خبر داد و اذعان داشت:
برخی از خودروهای موجود در گنجینه، همچون مرسدس بنزهای سری 600، رولزرویس های فانتوم در مدل های مختلف، لامبورگینی های کانتاش و میورا، پیرس آرو، فراری سوپرفست، بیزارینی، موریس آکسفورد، پنتر و کالسکه های تاریخی که سابقه بازسازی آن ها در کشور کمتر وجود داشته یا اصلا وجود نداشته، از مشاوران خارجی و برای بخشی از خودروها که دانش و سابقه بازسازی و بازسازی آن ها در کشور وجود داشت، از مشاوران مجرب داخلی استفاده شده است.
شایان ذکر است که موزه خودروهای تاریخی ایران بین کیلومتر 10 و 11 جاده مخصوص کرج، انتهای کوچه 25 قرار گرفته است و با نمایش 61 وسیله نقلیه از خودرو تا موتورسیکلت و کالسکه از روز دوشنبه، سوم آبان ماه پذیرای بازدیدکنندگان باز خواهد بود. بنیاد مستضعفان علاوه بر موزه خودروهای تاریخی، مالکیت موزه دفینه، کاخ مرمر یا موزه هنر ایران و موزه زمان را نیز در اختیار دارد.
منبع: کجارو / خبرگزاری ایسنا