صاحبخانه ها در تهران نمی توانند بیش از 25 درصد اجاره را بالا ببرند

به گزارش وبلاگ داستان نویسی، طبق اعلام وزارت راه و شهرسازی، مصوبه تیرماه سال گذشته ستاد کرونا درخصوص تمدید قراردادها و میزان افزایش اجاره بها تا تیرماه سال جاری به قوت خود باقی است؛ بنابراین قراردادهایی که زمان تمدید آنها تا تیرماه 1400 می باشد به صورت اتوماتیک قابل تمدید است و حداکثر سقف افزایش اجاره نیز بر مبنای سال گذشته خواهد بود.

صاحبخانه ها در تهران نمی توانند بیش از 25 درصد اجاره را بالا ببرند

به گزارش خبرنگاران، تیرماه سال 1399 ستاد ملی کرونا بیان کرد که قراردادهای اجاره باید یک سال تمدید گردد. در این خصوص اعلام شد اگر صاحبخانه ها در تهران بیش از 25 درصد، در دیگر کلانشهرها بالاتر از 20 درصد و در سایر شهرها بیش از 15 درصد اجاره را بالا ببرند مستاجر می تواند نپذیرد و به مراجع قضایی شکایت کند تا قرارداد او با رقم های اعلامی از سوی ستاد کرونا تمدید گردد.

روز گذشته محمود محمودزاده ـ معاون وزیر راه و شهرسازی ـ بیان کرد که اجرای مصوبه ستاد ملی کرونا درباره قراردادهای اجاره در سال 1400 و تا سه ماه پس از اعلام رسمی انتها کرونا اجباری است. محمودزاده البته گفت که به زودی حداکثر سقف مجاز افزایش نرخ اجاره به زودی اعلام می گردد.

امروز هم پروانه اصلانی ـ مدیرکل دفتر اقتصاد مسکن وزارت راه و شهرسازی ـ بیان کرد: بر اساس مصوبه ستاد کرونا در سال 1399 قرار شد تا قراردادهای اجاره از تیرماه سال گذشته به مدت یک سال به طور اتوماتیک و با نرخ هایی که در هر شهر اعلام می گردد، تمدید گردد. بنابراین قراردادهایی که زمان تمدید آنها تا تیرماه 1400 می باشد به صورت اتوماتیک و مطابق مصوبه سال گذشته قابل تمدید است.

اصلانی ادامه داد: بعد از تیرماه 1400 نیز بر اساس تصمیمی که ستاد ملی کرونا خواهد گرفت، مجدداً در این باره اتخاذ تصمیم خواهد شد.

وی توضیح داد: وزارت راه و شهرسازی درصدد است تا مصوبه جدیدی را با توجه به شرایط روز، تدوین و به تصویب برساند. این مصوبه جدید متناسب با شرایط روز و با توجه به تغییرات قیمتی و کاهش رشد قیمت های مسکن، خواهد بود.

اصلانی تصمیم گیری در مورد پیشنهاد جدید وزارت راه و شهرسازی را برای موضوع اجاره بها که در حال تدوین است برعهده ستاد ملی کرونا دانست.

مدیرکل دفتر اقتصاد مسکن وزارت راه و شهرسازی یادآور شد: ستاد ملی کرونا سال 1399 مصوب کرد تا حداکثر افزایش میزان اجاره بها و رهن در تهران تا 25 درصد، در سایر کلانشهرها تا 20 درصد و در سایر شهرها تا 15 درصد قابل قبول و اجرایی است.

بنا بر این گزارش، با وجود آنکه سال گذشته ستاد کرونا برای قراردادهای اجاره سقف مشخص کرد، آنالیز های میدانی از دفاتر املاک نشان می دهد که این مصوبه چندان از سوی موجران و حتی مستاجران جدی گرفته نشده و عمده قراردادها بر اساس تفاهم طرفین و بعضا بالاتر از نرخهای مصوب، منعقد می گردد. اغلب هم مستاجران شروط مالکان را می پذیرند و کمتر پرونده ای به شورای حل اختلاف می رود.

منبع: جام جم آنلاین
انتشار: 9 اردیبهشت 1400 بروزرسانی: 9 اردیبهشت 1400 گردآورنده: romantizm.ir شناسه مطلب: 1217

به "صاحبخانه ها در تهران نمی توانند بیش از 25 درصد اجاره را بالا ببرند" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "صاحبخانه ها در تهران نمی توانند بیش از 25 درصد اجاره را بالا ببرند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید