دست ایران بر روی ماشه ، تنگنای ترامپ در نشست شورای امنیت سازمان ملل متحد

به گزارش وبلاگ داستان نویسی، غرب می داند که آستانه تحمل ایران در قبال سیاست های غلط آنان به سرانجام رسیده و ایران یکبار در سال 84 به این بدعهدی ها سرانجام داده و همان سال ها دانش هسته ای ایران با سرعتی بی بدیل رشد خود را در پیش گرفت.

دست ایران بر روی ماشه ، تنگنای ترامپ در نشست شورای امنیت سازمان ملل متحد

گروه سیاسی خبرنگاران، امید فعال؛ در نشست سه شنبه شورای امنیت، 14 کشور عضو شورای امنیت ملل متحد حمایت خود را از برجام بیان کردند و قطعنامه واشنگتن برای تمدید تحریم تسلیحاتی ایران نتوانست موفقیتی به دست آورد.

در ابتدای این نشست ایرزماری دیکارلو، معاون دبیرکل سازمان ملل، با اعلام تأسف از خروج آمریکا از برجام هم زمان خواهان اجرای کامل تعهدات ایران در برجام شد.

موضوع ادامه تحریم ها علیه ایران هم زمان با شیوع جهانی کرونا از دیگر مسائل مورد اشاره دیکارلو بود و او در این ارتباط گفت: آنتونیو گوترش دبیر کل سازمان ملل متحد خواهان برطرف تحریم هایی شده که پاسخ ایران به بیماری کووید -19 را سخت می نماید.

زیاده خواهی آمریکا تمامی ندارد

وزیر خارجه آمریکا در ادامه این نشست با تشکر از بیانیه کشور های اروپایی بر لزوم ادامه تحریم ایران تأکید کرد و گفت: اگر شما اقدام نکنید، ایران قادر به خرید جنگنده خواهد بود و این کشور، اروپا را در تیررس خود قرار خواهد داد. ایران می تواند در مدت 4 ماه با خرید جنگنده های روسی، شهر های ریاض، دهلی و حتی رم و ورشو را پوشش دهد.

آمریکا خود ناقض این معاهده بین المللی است و هدفی جز کارشکنی در روابط ایران با اروپا ندارد. دونالد ترامپ در روز 18 اردیبهشت رسماً خروج آمریکا از برجام را بیان کرد و بار ها برجام را موجودی مزاحم معرفی نموده است. آمریکا در این نشست به حدی در میان متحدانش منزوی شده بود که مایک پمپئو سریع جلسه را ترک کرد.

حمایت چین و روسیه از ایران

نماینده چین در ادامه این نشست، با تمدید تحریم های ایران مخالفت کرد و آمریکا را مسئول اصلی شرایط اتفاق افتاده دانست؛ پکن معتقد است که آمریکا باید اجرای تحریم های غیرقانونی خودش را متوقف نموده و به جهت اجرای برجام برگردد.

واسیلی نبرنزیا، نماینده روسیه در سازمان ملل متحد، در بخشی از سخنرانی خود گفت: تحریم های یک سویه آمریکا علیه ایران چه با هدف تغییر رژیم اجرا شده باشد و چه با این هدف که ایران نتواند در آن فضا نفس بکشد، بحرانی را ایجاد نموده که مسئولیتش بر عهده آمریکا است. واشنگتن دو سال پیش از توافقی که با زحمت فراوان حاصل شده بود کنار کشید؛ آن هم درحالی که پیش تر قدم به قدم آن را تضعیف نموده بود.

رفتار دوگانه اروپایی ها در تقابل با ایران

نماینده بریتانیا هم در این جلسه با اشاره به دروغ های واهی خود ایران را متهم به اقداماتی خلاف برجام کرد و ادامه سخنان خود، گفت: کوشش یک جانبه برای فعال کردن مکانیسم ماشه با برجام همخوانی ندارد، در نبود یک راهکار کارا توافق برجام بهترین راهکار موجود است.

حمید بعیدی نژاد درباره نتیجه جلسه شورای امنیت سازمان ملل در توییتر بیان کرد: جلسه شورای امنیت سازمان ملل، با حمایت دائم از توافق هسته ای ایران و محکومیت سیاست های آمریکا، ثابت کننده اتحاد میان همه اعضا به جز آمریکا بود. آمریکا به حدی، میان متحدان، منزوی شد که پمپئو مجبور شد جلسه را خیلی زود ترک کند.

محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه کشورمان سخنان خود با نقل قولی از مرحوم محمد مصدق، نخست وزیر اسبق ایران در این شورا شروع کرد.

وی در بخشی از سخنان خود با بیان اینکه هر نوع اقدام در خصوص تمدید تحریم های ایران پاسخ قاطع ایران را به همراه خواهد داشت، اضافه کرد: همان طور که در نامه رئیس جمهوری اسلامی ایران به رهبران دولت های به جامانده در برجام در 8 مه اعلام شد، هرگونه محدودیت جدید توسط شورای امنیت، برخلاف تعهدات اساسی است که به ملت ایران داده شده است. در چنین سناریویی، گزینه های ایران، همان طور که قبلاً به بقیه کشور های به جامانده در برجام اطلاع داده شده، قاطع خواهد بود و ایالات متحده و هر موجودیتی که ممکن است به آن یاری کند - یا به رفتار غیرقانونی امریکا تن دهد- مسئولیت کامل آن را بر عهده خواهد داشت.

محمدجواد ظریف در انتها، سخنرانی خود را با نقل قول دیگری از محمد مصدق به اتمام رساند: در انتها، بگذارید دوباره از سخنان نخست وزیر مصدق در شورای امنیت در سال 1951 استفاده کنم که گفت این شورا نخواهد توانست، در توجه به استدلال های مستحکم ما به قانون، قصور ورزد. با این حال، این شورا یک نهاد حقوقی نیست، بلکه در درجه اول یک نهاد سیاسی است که بالاترین مسئولیت های سیاسی را بر عهده دارد؛ بنابراین بی تردید درک خواهد نمود که ما به فشار چه از جانب دولت های خارجی و چه از جانب نهاد های بین المللی تن در نمی دهیم.

امیرعلی ابوالفتح کارشناس مسائل بین الملل درباره نشست مجازی شورای امنیت نوشت:

1-آمریکا توانست به وسیله ارائه گزارش دبیرخانه سازمان ملل، ایران را به عنوان عامل حملات موشکی به تأسیسات آرامکوی عربستان معرفی کند.

2-آمریکا صراحتاً خواهان تمدید تحریم های تسلیحاتی ایران شد و تهدید کرد در صورت خودداری شورای امنیت سازمان ملل برای تمدید این تحریم ها، به مکانیسم ماشه مندرج در قطعنامه 2231 شورای امنیت متوسل گردد.

3-تمامی 14 عضو دیگر شورای امنیت سازمان ملل، برجام را برای حفظ صلح و امنیت جهانی ضروری توصیف کردند.

4-تعدادی از کشور ها با نگرانی آمریکا برای انتها یافتن تحریم تسلیحاتی ایران و نقض برجام توسط ایران همراهی کردند.

5-هیچ کشوری در خصوص رأی خود به پیش نویس قطعنامه شورای امنیت مبنی بر تمدید تحریم های ایران که از سوی امریکا ارائه شده است، سخنی به میان نیاورد.

6-بعضی از اعضا صراحتاً و بعضی نیز تلویحاً، توسل احتمالی امریکا به مکانیسم ماشه علیه ایران را رد کردند.

7-روسیه و چین با صراحت، آمریکا را فاقد اختیار برای توسل به قطعنامه 2231 برای استفاده از مکانیسم ماشه معرفی کردند.

8-سه کشور اروپایی آشکار نکردند که در صورت توسل امریکا به قطعنامه 2231 در خصوص مکانیسم ماشه با آمریکا همراهی خواهند کرد.

9-سخنان محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران با نقل قولی از محمد مصدق، نخست وزیر ایران در زمان ملی شدن صنعت نفت در جلسه شورای امنیت سازمان ملل شروع شد.

10-ایران بیان کرد به رویکرد خود در قبال برجام ادامه و هر اقدامی را با اقدام متقابل پاسخ خواهد داد.

ترامپ از روز نخست استقرار در کاخ سفید در پی نابودی برجام بوده و هنوز به حماقت خود اصرار می ورزد و باید دید که آیا در آینده بازشاهد بدعهدی طرفین اروپایی و همراهی با توطئه های آمریکا خواهیم بود یا اینکه غرب به این مسئله پی برده است که دوران زمامداری آمریکا به انتها رسیده و هژمونی این قدرت پوشالی روبه افول است.

غرب می داند که آستانه تحمل ایران در قبال سیاست های غلط آنان به انتها رسیده و ایران یکبار در سال 84 به این بدعهدی ها انتها داده و همان سال ها دانش هسته ای ایران با سرعتی بی بدیل رشد خود را در پیش گرفت.

منبع: خبرگزاری دانشجو
انتشار: 13 شهریور 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: romantizm.ir شناسه مطلب: 744

به "دست ایران بر روی ماشه ، تنگنای ترامپ در نشست شورای امنیت سازمان ملل متحد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "دست ایران بر روی ماشه ، تنگنای ترامپ در نشست شورای امنیت سازمان ملل متحد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید