خبرنگاران پیغام به غرب از فردو

به گزارش وبلاگ داستان نویسی، تهران- خبرنگاران- روزنامه جام جم در گزارشی با عنوان پیغام به غرب از فردو، شروع غنی سازی 20 درصدی اورانیوم در نیروگاه فردو را سرانجام سیاست صبر و مراعات توصیف کرد.

خبرنگاران پیغام به غرب از فردو

در این گزارش می خوانیم: 25روز پس از ابلاغ قانون راهبردی مجلس با عنوان لغو تحریم ها و صیانت از حقوق ملت ایران، اجرای این قانون دیروز کلید خورد و تاسیسات هسته ای فردو به عنوان قلب غنی سازی 20درصدی جمهوری اسلامی ایران، بار دیگر به تپش افتاد. این اتفاق در حالی افتاد که در روزهای گذشته حرف و حدیث های زیادی درباره مغایرت آیین نامه اجرایی دولت با مفاد مصوبه مجلس منتشر شده بود و بعضی نمایندگان مجلس نسبت به تعلل دولت در اجرای این قانون گلایه نموده بودند. اما اکنون با آغاز غنی سازی 20درصد در فردو تعیین شد که در صورت ادامه همین فرایند از سوی دولت، می توان به سرنوشت مصوبه راهبردی مجلس امیدوار بود. دولت اگرچه اعلام نموده نسبت به مصوبه نمایندگان ملاحظاتی دارد اما اکنون که به قانون تبدیل شده اجرای آن را در دستورکار قرار داده است.

اولین محصول غنی شده UF6

سخنگوی دولت دیروز از دستور رئیس جمهوری برای اجرای قانون اقدام راهبردی برای لغو تحریم ها اطلاع داد و گفت: فرآیند تزریق گاز در فردو آغاز شده و به زودی اولین محصول اورانیوم غنی شده UF6 به دست می آید.

علی ربیعی توضیح داد: کلیه این فرآیند پس از انجام اقدامات اولیه از قبیل اطلاع رسانی به آژانس بین المللی انرژی اتمی و تحویل پرسشنامه طراحی بر مبنای تعهدات پادمانی کشور اجرا شده است.

علی اکبر صالحی، رئیس سازمان انرژی اتمی، روز شنبه با بیان این که سازمان متبوعش آماده اجرای قانون لغو تحریم هاست گفته بود آغاز غنی سازی بلافاصله پس از دستور رئیس جمهوری آغاز می شود. وی همچنین از تسلیم نامه جمهوری اسلامی ایران به آژانس برای اعزام بازرسان خود به ایران جهت فک پلمب اطلاع داده بود. وی در تشریح جزئیات اقداماتی که باید برای آغاز غنی سازی 20درصدی صورت گیرد گفته بود که باید تحت نظارت آژانس در آینده نزدیک، کپسول گاز اورانیوم را تعویض کنیم.

5 سال تعطیلی غنی سازی 20درصد

غنی سازی 20درصد یکی از حساسیت برانگیزترین بخش های فعالیت هسته ای جمهوری اسلامی ایران برای غرب بوده است. پیش از امضای برجام ایران برای مصارف صلح آمیز خود تحت نظارت آژانس بین المللی انرژی اتمی، غنی سازی 20درصدی را به عنوان یکی از فعالیت های خود توسعه داده بود اما با توجه به اصرار طرف غربی، این بخش از فعالیت ها پس از برجام تعطیل شد.

تعطیلی این فعالیت ها با وجود تمام تخلفات آمریکا و اروپا از برجام ادامه داشت و حتی پس از خروج آمریکا از برجام در سال 97 نیز دولت جمهوری اسلامی ایران کوشش کرد با رویکرد مدارا با طرف مقابل برخورد کند و بر همین اساس سراغ غنی سازی 20درصد نرفت. ایران یک سال پس از خروج آمریکا از برجام هم به همان شکل قبل و به صورت کامل توافق هسته ای را اجرا کرد و نهایتا پس از یک سال از خروج آمریکا و ادامه تعلل اروپا، ایران گام های پنجگانه هسته ای خود برای کاهش تعهدات برجامی را در 18 اردیبهشت 98 آغاز کرد.

واکنش اتحادیه اروپا و روسیه به غنی سازی 20 درصد

میخاییل اولیانوف نماینده روسیه در نهادهای بین المللی در شهر وین، اقدام ایران درخصوص رساندن غنی سازی اورانیوم به 20 درصد را قابل پیش بینی توصیف کرد.

اولیانوف در پیغامی توییتری نوشت: این که ایران اظهار داشت به غنی سازی اورانیوم در سطح 20 درصد ادامه می دهد، خبری فوری نیست. این گام با توجه به قوانین تصویب شده در مجلس ایران قابل پیش بینی بود.

این دیپلمات روس اضافه نمود: نکته اصلی اینجاست که با توجه به احتمال عادی شدن اوضاع پیرامون برجام، این اقدام قابل برگشت است.از سوی دیگر اتحادیه اروپا در واکنش به تصمیم ایران برای افزایش سطح غنی سازی اورانیوم مدعی شده که این اقدام ایران انحراف قابل ملاحظه ای از توافق هسته ای است.

انتها سیاست صبر و مراعات

آغاز اجرای قانون راهبردی مجلس و آغاز غنی سازی 20درصد در فردو پیغام های مختلفی برای غرب خواهد داشت و می تواند تلنگر جدی به کشورهای اروپایی باشد که اگر خواهان حفظ برجام هستند باید هرچه سریع تر تغییری در روینمودهای خود بدهند. تجربه تاریخی مردم ایران می گوید دشمن هرگز به اختیار خود تحریم ها را تعدیل ننموده و تنها عامل موثر که در گذشته بارها تجربه شده، هزینه مند کردن رفتار دشمن و منتفی کردن همان نتیجه ای است که دشمن در پی آن است، یعنی نشاندن ایران پای میز مذاکره از موضع ضعف.

ایران در همین چارچوب و در راستای اجرایی کردن قانون مجلس شورای اسلامی به دنبال ورود به حوزه هایی است که دشمن از آن نگرانی جدی دارد که یکی از آنها غنی سازی 20درصدی است.

فواد ایزدی، عضو هیات علمی دانشکده مطالعات جهان دانشگاه تهران در گفت وگو با جام جم با اشاره به آغاز غنی سازی 20 درصد در ایران می گوید: باید زودتر فرایند غنی سازی 20درصد را آغاز می کردیم اما به هر صورت آغاز این بخش از فعالیت ها در مقطع فعلی نیز می تواند پیغام های مهمی به غرب داشته باشد و به عنوان نمادی از پاسخگویی قاطع ایران (در زمینه هسته ای) به تخلفات طرف غربی شناخته شود. این استاد دانشگاه با بیان این که در سال های گذشته، کشور تحت فشار و محدودیت بود و بعضی از دانشمندان هسته ای کشور از سوی عوامل جنایتکار ترور شدند می گوید: احتیاج است که از سوی جمهوری اسلامی ایران پاسخ مناسبی به طرف مقابل داده شود. چراکه اگر در قبال فعالیت های ضدایرانی که از سوی طرف مقابل صورت می گیرد پیغام و پاسخی قاطع داده نشود آنها تصور می نمایند ایران در هر صورت و تحت هر شرایطی همچنان سیاست صبر و مراعات را در پیش می گیرد. ایزدی تاکید می نماید: طرف مقابل باید متوجه شود که دیگر صبر و مراعات ایران در قبال این فشارها به اتمام رسیده و باید منتظر اقدام عملی جمهوری اسلامی در استفاده از حقوق مسلم خود باشد.

تداوم در راستا غنی سازی 20درصد

در چنین شرایطی آغاز غنی سازی اورانیوم با غنای 20درصد را می توان نمایانگر احیای توسعه برنامه هسته ای و همچنین پاسخ محکمی به عهدشکنی متناوب شرکای برجامی دانست. احیای این بخش از فعالیت هسته ای کشورمان می تواند تا حدودی توازن از دست رفته در تعهدات برجامی را بازگرداند و البته طبیعتا با توجه به حساسیت غربی ها باعث واکنش هایی از سوی آنها خواهد شد.

حمیدرضا ترقی، تحلیلگر مسائل بین الملل در همین زمینه به جام جم می گوید: اقدام ایران نشان دهنده اتخاذ سیاست استراتژی مقاومت در برابر دشمن و طی راستای است که جمهوری اسلامی ایران به منظور برطرف تحریم ها اتخاذ نموده است. وی می گوید: جمهوری اسلامی ایران باید راستا آغازشده را با جدیت ادامه دهد و حتی در صورتی که طرف مقابل اقدام به تهدید و افزایش فشار نماید نباید از راهی که در پیش گرفته ایم کوتاه بیاییم بلکه لازم است تا راستا در پیش گرفته شده را تا زمانی که طرف مقابل به تعهداتش عمل کند ادامه دهیم و کوتاه نیاییم.

اهمیت مصارف پزشکی غنی سازی 20 درصد

مسعود اخوان فرد / کارشناس مسائل هسته ای

غنی سازی هسته ای مصارف متعددی دارد و یکی از آنها به خصوص در خصوص غنی سازی 20 درصد، مصارف پزشکی است. اهمیت فعالیت در این حوزه زمانی بیشتر می شود که نگاهی به عملکرد کشورهای غربی و حتی کشورهای دوست ایران در ماه های اخیر بیندازیم که برخلاف تمام موازین حقوقی، عرفی و اخلاقی بین المللی حاضر به فروش دارو و انتقال اقلام پزشکی و دارویی به جمهوری اسلامی ایران نشدند. خوب است بدانید که غنی سازی 20 درصدی برای فراوری رادیودارو و تشخیص و درمان بیماری های صعب العلاج مورد استفاده قرار می گیرد. ما در ابتدا که این موضوع مطرح شد چون ذخایر انرژی 20درصدی رو به اتمام بود به وسیله کشورهای عضو آژانس بین المللی انرژی اتمی خواستیم اقدام کنیم اما به واسطه مخالفت آمریکا به این موضوع، کارشکنی های زیادی در این عرصه صورت گرفت. پس از آن دانشمندان ما در این حوزه وارد شدند و ایران را در زمینه غنی سازی 20 درصدی به خودکفایی رساندند.

این موارد در سال های گذشته کمتر مورد توجه قرار گرفته و بیشتر مباحث سیاسی برجسته شده است. نکته دیگر این که ما به لحاظ چارچوب اساسنامه آژانس انرژی اتمی می توانیم از این توانمندی بهره ببریم. در همین رابطه البته کشورهای غربی به جار و جنجال پرداختند و حتی به تعهدات شان هم عمل نکردند. به نظر می رسد در این قضیه جای شاکی و متهم عوض شده است. ما در این رابطه مدعی هستیم جهان باید در عرصه بیماری به ایران چه در زمینه کرونا و چه در زمینه بیماری های صعب العلاج یاری کند؛ کما این که در موارد مشابه همکاری های بین المللی در حوزه های دارو و یاری های پزشکی وجود دارد اما متاسفانه در این حوزه یاریی به ایران نشد و حتی در بعضی از موارد هم با قلدری ایران را تحت فشار قرار دادند. بحث غنی سازی 20 درصدی ایران موضوعی مخفی نیست و قبلا هم این مساله را به اطلاع آژانس رساندیم و حق داریم در این عرصه فعالیت کنیم.

احیای مجدد صنعت هسته ای

زهره الهیان / عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی

آغاز غنی سازی 20 درصد که بعد از تصویب قانون لغو تحریم ها در شرایط حاضر صورت گرفت حاوی پیغامی جدی به اروپا و آمریکاست و از سوی این اقدام گویای اقتدار ملت ایران است که بعد از بی تعهدی طرف اروپایی و همچنین نقض برجام از طرف آمریکا، ملت ایران این حق را برای خود در نظر دارد و نمایندگان مجلس که نماینده ملت هستند این حق را برای ملت ایران قائل هستند که جمهوری اسلامی در راستا احیای صنعت هسته ای گام بردارد. ما شرایط غنی سازی 20 درصد را در راستا صلح آمیز مجددا احیا می کنیم و امیدواریم در راستا تحقیق، توسعه و غنی سازی بتوانیم این صنعت را به همان سرعت قبل پیش ببریم.

همچنین این اقدام این پیغام را به طرف اروپایی خواهد داد که در مهلت دو ماهه ای که مجلس در قانون لغو تحریم ها برای آنها قائل شده و درواقع به نوعی یک دوره راستی آزمایی است، اگر طرف اروپایی به تعهدات خود در برجام عمل کند تعهدات برجامی ایران به حالت قبل برمی شود و اگر این اتفاق نیفتاد، ایران لزومی نمی بیند به تعهدات خود پایبند باشد و نمایندگان با نظارت بر اجرای قانون لغو تحریم ها از دولت خواهند خواست که تمامی تعهدات برجامی را در راستای اجرای مفاد قانون لغو تحریم ها کنار بگذارد. غنی سازی 20 درصد در طول مدت بعد از امضای برجام به رغم نگرانی نخبگان، مردم و بعضا نمایندگان مجلس متوقف ماند و الان بهترین فرصت برای کشور ما است تا بتوانیم غنی سازی 20 درصدی را مجددا به شرایط سابق خود برگردانیم که این صنعت احیا شود و تا حدودی توازن از دست رفته به واسطه تعهدات برجام برشود. دولت با همکاری سازمان انرژی اتمی باید از توان و ظرفیت نخبگان برای احیای مجدد صنعت هسته ای استفاده کند.

منبع: ایرنا
انتشار: 22 بهمن 1399 بروزرسانی: 22 بهمن 1399 گردآورنده: romantizm.ir شناسه مطلب: 1062

به "خبرنگاران پیغام به غرب از فردو" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خبرنگاران پیغام به غرب از فردو"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید