تقویت حافظه با خوردن صبحانه

به گزارش وبلاگ داستان نویسی، به طور کلی، با افزایش سن، احتمال فراموشکاری همه ما بیشتر می گردد ولی اگر فعالیت فکری داشته باشیم، حافظه ما تغییر چندانی در سالمندی نمی کند. این فراموشکاری، بیشتر مربوط به حوادث اخیر است. ما چیزهایی را که مربوط به گذشته های دور است خوب به یاد می آوریم اما اتفاقات اخیر را فراموش می کنیم.

تقویت حافظه با خوردن صبحانه

تقویت حافظه با خوردن صبحانه

نویسنده:دکتر سهیلا خوش بین

صبحانه، حافظه کوتاه مدت را تقویت می نماید

به طور کلی، با افزایش سن، احتمال فراموشکاری همه ما بیشتر می گردد ولی اگر فعالیت فکری داشته باشیم، حافظه ما تغییر چندانی در سالمندی نمی نماید. این فراموشکاری، بیشتر مربوط به حوادث اخیر است. ما چیزهایی را که مربوط به گذشته های دور است خوب به یاد می آوریم اما اتفاقات اخیر را فراموش می کنیم.

به اسم مثال، خاطرات دوران جوانی را به یاد می آوریم اما نمی دانیم یک ساعت پیش که به خانه برگشتیم، کلید را کجا گذاشته ایم؟!

من توصیه هایی برای کاهش این حالت دارم اما تاکید می کنم که در موارد زیر حتما باید به پزشک (روان پزشک یا متخصص مغز و اعصاب یا متخصص طب سالمندی) مراجعه کرد:

اگر اسامی افراد را دایما فراموش می کنید.

اگر فراموشی تان نمی گذارد به تنهایی کارهای تان را انجام دهید.

اگر فکر می کنید حافظه تان روز به روز کمتر می گردد و سوالات تکراری می پرسید.

اگر یادگیری مهارت های تازه در شما کاهش یافته.

اگر اطرافیان به شما می گویند که فراموشکار شده اید.

و اما توصیه های 4گانه:

1از سوال کردن و گفتن اینکه موضوعی را فراموش نموده اید خجالت نکشید. به جای ناراحتی از این وضع، باید به راه هایی که حافظه تان را تقویت می نماید و یا از کم شدن آن جلوگیری می نماید، توجه کنید.

2 حتما صبحانه بخورید. اگر شما سالمند عزیز صبحانه مفید و مناسب خوردن را فراموش کنید، باید خودتان را برای یک روز فراموشکاری آماده کنید. خوردن صبحانه شامل کربوهیدرات ها (مواد قندی) یا پروتئین یا انواع چربی مثل کره، حافظه کوتاه مدت را تقویت می نماید.

3 تغذیه مناسب برای حفظ قدرت حافظه الزامی است. از مصرف قند، چربی و نمک بکاهید و مصرف میوه و سبزی تازه را بیشتر کنید تا اثر آن را بر حافظه خود ببینید. مصرف میوه علاوه بر تامین ویتامین A، B، E و C در پیشگیری از اختلال حافظه موثر است و کمبود این ویتامین ها می تواند موجب ضعف حافظه در سالمندان گردد.

4 هر روز سعی کنید یک مطلب تازه یاد بگیرید. کتاب یا روزنامه مطالعه کنید. با دوستان تان مشاعره کنید. برای نوه های تان قصه بگویید. هر روز اخبار گوش دهید و خبرهای مهم را بازگو کنید. جدول حل کنید یا بازی فکری مثل شطرنج با نوه ها یا دوستان تان انجام دهید. یک دفترچه یادداشت یا تخته سفید و ماژیک کنار تلفن قرار دهید و پیام ها یا کارهایی مثل مهلت پرداخت قبض آب و برق را یادداشت کنید. برای عینک، موبایل یا کلیدتان جای خاصی مثلا سبدی روی میز اتاق نشیمن در نظر بگیرید که جایش تعیین باشد.

منبع:www.salamat.com

منبع: راسخون
انتشار: 7 مهر 1400 بروزرسانی: 7 مهر 1400 گردآورنده: romantizm.ir شناسه مطلب: 1445

به "تقویت حافظه با خوردن صبحانه" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تقویت حافظه با خوردن صبحانه"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید