برای فرار از رنج و ناراحتی، حواس مان را پرت می کنیم

به گزارش وبلاگ داستان نویسی، آیا تا به امروز هنگام بازی کردن به بچه ها توجه کرده اید؟ آن ها حتی صدای شما را هم نمی شنوند! چنان غرق در بازی می شوند که هر چیز دیگری در دنیا را در آن لحظات فراموش می کنند. وقتی مشغول مطالعه یک کتاب جذاب هستید، هیچ صدایی را نمی شنوید؛ اطراف خود را به کلی فراموش می کنید و درکی از زمان ندارید. هنگام نوشتن نامه برای شخصی عزیز، تماشای فیلم یا انجام هر کار دیگری که برایتان جذاب است نیز این حالات اتفاق می افتد.

برای فرار از رنج و ناراحتی، حواس مان را پرت می کنیم

با این حال، تمرکز حواس واقعی، چیز متفاوتی است. تمرکز حواس، یک فرآیند آگاهانه و عمدی است که طی آن فکرتان را به صورت ارادی، در هر لحظه که بخواهید و روی هر موضوعی که بخواهید، به مدت مشخصی و نه فقط برای چند لحظه، متمرکز می کنید. تمرکز حواس، تنها به معنای متمرکز کردن ذهن روی کارها و موضوعات دلچسب، جذاب و مورد علاقه نیست، بلکه متمرکز کردن ذهن روی کارها و وظایف، مطالعات و چیزهای خسته کننده و غیر جذابی است که مجبور به انجام آن ها هستید.

زندگی در جهانی دیجیتال، باعث شده حواسمان پیاپی پرت شود و به جای پرداختن به کارهای اصلی به حاشیه کشیده شویم. زندگی ایده آلی که ما می خواهیم، نه تنها مستلزم انجام کارهای درست است، بلکه نیازمند آن است که کارهای نادرستی که ما را از راستا خارج می کند، انجام ندهیم. کتاب انحراف ناپذیر: اَبَرنیرویی به نام تمرکز حواس نوشته مشترک نیر ایال و جولی لی، تلاش می کند با ارائه راهکارهای عملی، به مسائلی پاسخ دهد که امروزه در زندگی مدرن با آن مواجهیم. شاید بیشتر ما گمان کنیم، نارضایتی علت حواس پرتی است؛ اما نویسندگان این کتاب بیان می کنند که ما برای فرار از رنج و ناراحتی، به مسائلی پناه می بریم تا حواس خودمان را به آن ها پرت کنیم.

دستگاه های الکترونیکی، عامل حواس پرتی در جهانی امروز

فرقی نمی کند محرک های درونی تحریکمان کنند یا بیرونی؛ کنش حاصل از آن یا هم راستا با هدف کلی تر ماست (کشش) یا هم راستا نیست (حواس پرتی). امروزه مردم به تلفن های همراهشان وابسته اند، اما گوشی ها فقط جدیدترین مانع ممکن اند. مردم از اینکه تلویزیون از آغاز ظهورش قدرت از کار انداختن مغز را داشته است، شاکی اند. قبل از آن، این قدرت در دست تلفن، کتاب های طنزآمیز و رادیو بود. حتی وجود نوشتار به گفته سقراط، موجب فراموشی در روح دانشجویان است. هرچند بعضی از این چیزها در مقایسه با وسوسه های امروز کسل کننده به نظر می آیند، اما عوامل حواس پرتی همیشه واقعیت های زندگی بوده و هستند. عوامل حواس پرتی این روزها متفاوت به نظر می رسند. میزان اطلاعات موجود، سرعت انتشار آن و دسترسی آزادانه از هرجا به محتوای جدید بر روی دستگاه های الکترونیکی مان سه رتبه اول را در ایجاد حواس پرتی دارند. اگر دنبال حواس پرتی هستید، راحت تر از هروقت دیگر می توانید آن را پیدا کنید.

چطور به حواس پرتی واکنش نشان می دهیم

در بازی زندگی، اغلب دیدن علت اصلی چیزها سخت است. وقتی ارتقای شغلی مان تأیید نمی شود، به جای اینکه درباره نداشتن صلاحیت و ابتکار عمل خود تأمل کنیم، احتمالا تقصیر را گردن همکار حقه بازمان می اندازیم که جای ما را گرفته است. وقتی با همسرمان جروبحثمان می شود، به جای پذیرش وجود مسائل حل وفصل نشده طی سال های متمادی، ممکن است دلیل اختلاف را یک اتفاق کوچک بدانیم. وقتی مخالفان سیاسی و ایدئولوژیکی مان را باعث تمامی مسائل جهان می دانیم، انتخاب می کنیم که علل عمیق و فراگیری را که درپس مسائل وجود دارند، جست وجو نکنیم. علل بی واسطه یک وجه مشترک دارند، آن ها به ما کمک می کنند مسئولیت را گردن چیز یا شخص دیگری بیندازیم. این به آن معنی نیست که توپ سفید و چوب بیلیارد در معادله دخالتی ندارند و همین طور آن همکار، بلکه آن ها یقینا تماما مسبب نتیجه نیستند. بدون درک و پرداختن به علل اصلی، در مصیبت خودساخته مان، تنها قربانیانی ناتوان هستیم.

عوامل حواس پرتی در زندگی ما از همین نیروها منتج می شوند، علل بی واسطه ای که گمان می کنیم باید آن ها را مقصر بدانیم؛ درحالی که علل اصلی پنهان مانده اند. ما عواملی مثل تلویزیون، هله هوله، شبکه های اجتماعی، سیگار و بازی های ویدیویی را مقصر می دانیم، اما همه این ها علل بی واسطه حواس پرتی ما هستند. اگر به علل اصلی حواس پرتی مان نپردازیم، پیوسته راه هایی پیدا می کنیم که خودمان را مشغول کنیم، چنین به نظر می رسد که مسأله اصلی خود حواس پرتی نیست، بلکه این است که ما چطور به آن واکنش نشان می دهیم.

نخستین چاپ کتاب انحراف ناپذیر: اَبَرنیرویی به نام تمرکز حواس با ترجمه عادله میرزائی در 238 صفحه با شمارگان یک هزار نسخه به بهای 43 هزار تومان از سوی نشر خوب راهی بازار نشر شده است.

منبع: ایبنا - خبرگزاری کتاب ایران
انتشار: 16 آذر 1399 بروزرسانی: 16 آذر 1399 گردآورنده: romantizm.ir شناسه مطلب: 938

به "برای فرار از رنج و ناراحتی، حواس مان را پرت می کنیم" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "برای فرار از رنج و ناراحتی، حواس مان را پرت می کنیم"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید