در کرمان رغبتی برای چاپ کتاب هایم وجود نداشت

به گزارش وبلاگ داستان نویسی، خبرنگاران/کرمان اخیراً درپاتوق کتابی که در سالن سعدی حوزه هنری اصفهان برگزار گردید، دو کتاب تاریخ سینمای سیار در ایران و سودای سیمرغ مجید فدائی سینماگر کرمانی رونمایی شد.

در کرمان رغبتی برای چاپ کتاب هایم وجود نداشت

دو کتابی که پژوهش هایی درباره سینما هستند که جایشان در کتاب های حوزه سینما خالی بود و مجید فدائی کوشش چندین ساله ای برای آن ها انجام داده و اکنون آنها در شهری غیر از کرمان رونمایی شدند و مشکل همیشگی بها ندادن به چنین فعالیت های ارزشمندی در کرمان باز هم خودش را نشان داد. با او گفت وگوی کوتاهی انجام دادم تا از کتاب هایش بیشتر بدانم.

مجید فدایی درباره دو کتابش گفت: این کتاب ها نتیجه پژوهش های سینمایی مجزایی بودند که اولی، تاریخ سینمای سیار در ایران در سال 1393 و سودای سیمرغ درسال 1394 آغاز شد.

موضوع سینمای سیار به دوران کودکی من برمی گردد

او ادامه داد: موضوع سینمای سیار به دوران کودکی من و نمایش فیلم های آموزشی در مدرسه بر می گردد، موضوعی که باعث علاقه من به سینما و فیلمسازی شد، و حتی در دوران دبیرستان نظام قدیم و در طرحی موسوم به طرح کاد که در دهه 60 به وسیله آموزش و پرورش در دبیرستان های کشور اجرا می شد هفته ای یک روزکار نمایش فیلم در مدارس را انجام می دادم.

این فیلمساز اضافه کرد: اولین بار در این کتاب تاریخچه نمایش های سیار فیلم در ایران و نقش کشورهای استعمارگر ازجمله شوروی، انگلیس و آمریکا در این رابطه مورد آنالیز قرار گرفته است، به علاوه در این کتاب نمایش فیلم و واکنش های مردم کرمان به سینمای سیار مورد آنالیز قرار گرفته، که از این جهت به نظرم این کتاب جایگاه نویی برای کرمان در حوزه تاریخ سینمای ایران مطرح می نماید.

فدائی با اشاره به واکنش های متفاوت مردم کرمان به سینمای سیار گفت: مهمترین واکنش مردم حمله به سینمای سیار و جلوگیری از نمایش فیلم های آمریکایی در دبیرستان حکمت رفسنجان بوده است.

کتاب سودای سیمرغ کتاب دیگری بود که هفته گذشته رونمایی شد فدائی در این کتاب سیاست های سینمایی چندین دوره مختلف را آنالیز نموده، اوبا اشاره به طاقت فرسا بودن کار این کتاب گفت:این کتاب حاصل یک پژوهش چندساله است که برای نخستین بار سیاست های سینمای کشور در بعد از انقلاب اسلامی تا سال 1392 (بیش از سه دهه) را مورد آنالیز قرار داده است.

فدائی ادامه داد: در این کتاب برای نخستین بار هشت دوره سیاستگذاری سینمایی در ایران مورد آنالیز قرار گرفته است. دوره هایی با عنوان دوره اول سینمای خوب، دوره دوم سینمای اسلامی، دوره سوم سینمای آرمانی، دوره چهارم سینمای متعهد، دوره پنجم سینمای مصلحانه، دوره ششم سینمای معناگرا، دوره هفتم سینمای ملی و دوره هشتم سینمای ارزشی.

در هر کدام از این دوره های سیاستگذاران به ارائه سیاست هایی اقدام نموده اند که به سینمای دلخواه و یا مورد نظر شان نزدیک بوده است.

او اضافه کرد: این تقسیم بندی بر اساس ایده سینمای ملی و بر اساس هفت شاخص ملی است که به وسیله سوزان هیوارد در آنالیز سینمای ملی فرانسه و چند کشور دیگر به کار گرفته شده است.

فدائی با اشاره به سختی های کار پژوهش گفت: اصولا مقوله پژوهش در کشور ما مقوله غریبی است و یکی از مسائل اساسی آن عدم دسترسی به منابع دست اول است، درواقع مراکزی که اطلاعات لازم را در اختیار دارند، یا وظیفه داشته اند که اطلاعات را ثبت و حفظ و نگهداری نمایند، یا بطور کلی وظیفه اصلی خودشان را انجام نداده و نمی دهند ویا اینکه فراتر از قانون با تصمیم گیری های شخصی مانع دسترسی پژوهشگران به این اطلاعات می شوند.

فرهنگ و جدیت حمایت از پژوهشگران را نداریم

او اضافه کرد: ما متاسفانه در کشورمان فرهنگ و جدیت حمایت از پژوهشگران و در کل امر پژوهش را نداریم. از همه مهمتر این عدم توجه البته از سوی کارشناسان و یا دستگاه های صورت می گیرد که وظیفه و فلسفه وجودی شان خدمت رسانی به امر پژوهش است.

دو کتاب مجید فدائی در حوزه هنری اصفهان منتشر شده اند از او درباره علت انتخاب اصفهان هم پرسیدم گفت: یکی از این دو کتاب با عنوان تاریخ سینمای سیار در ایران در حوزه هنری اصفهان و کتاب دیگر سودای سیمرغ به وسیله نشر فراهستی در اصفهان به چاپ رسیده اند اما چرا اصفهان، به این علت ساده که متاسفانه در کرمان عزمی در این باره وجود ندارد. کتاب سودای سیمرغ که به گفته بعضی کتاب مهمی است را دوست داشتم ناشر کرمانی چاپ کند اما رغبتی دراین باره وجود نداشت.

در کرمان دغدغه پژوهش وجود ندارد

او ادامه داد: ما در کرمان فضای فرهنگی و سینمایی مناسب که دغدغه پژوهش را داشته باشد، نداریم به علاوه برای کارهای پژوهشی فضای دانشگاهی می تواند موثر باشد. دانشگاه باهنر بعد از دانشگاه تهران تنها دانشگاهی بود که تا آن جایی که می دانم موافقت اصولی تاسیس رشته تئاتر را حداقل 25 تا 30 سال پیش بدست آورد یعنی حداقل یک یا دو دهه قبل از بسیاری از شهرهای دیگر، اما متاسفانه به دلایل شخصی و کوته بینانه نه تنها از این فرصت به درستی استفاده نشد بلکه سابقه بدی در این رابطه برجا مانده است، فرصتی که می توانست به تاسیس دانشکده هنرهای دراماتیک شامل سینما، تئاتر و انیمیشن منجر گردد در واقع ما خودمان خود خواسته جلوی آن را گرفتیم و کوته فکرانه اندیشیدیم. در حالی که اگر تشکیل می شد تاثیرات بسیار مثبتی در رابطه با آموزش و فراوری فیلم در کرمان و کشور داشت و می توانست فضای سینمایی مناسبی به خصوص در حوزه پژوهش های سینمایی و کارآفرینی فراهم کند.

فدائی ادامه داد: بعضی فکر می نمایند اگر این فضا بزرگ گردد جایی برای خودمان باقی نخواهد بود، غافل از اینکه فضای بزرگ تر فرصت و امکان فعالیت و رشد بیشتری را ایجاد خواهدکرد، درکی که مسئولان دانشگاهی و فرهنگی شهرهای دیگر واجد آن هستند. ولی متاسفانه به نظرم در کرمان نگرش ها محدود است.

فدائی در انتها گفت: در مورد پژوهش سینمایی با موضوع کرمان باید عرض کنم پژوهش تاریخ سینما در کرمان که حاوی اطلاعات ذی قیمتی در رابطه با سینما در کرمان است به وسیله اینجانب مراحل انتهای خودش را طی می نماید و چنانچه عمری باشد سال آینده به چاپ خواهد رسید.

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 26 فروردین 1401 بروزرسانی: 26 فروردین 1401 گردآورنده: romantizm.ir شناسه مطلب: 1661

به "در کرمان رغبتی برای چاپ کتاب هایم وجود نداشت" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "در کرمان رغبتی برای چاپ کتاب هایم وجود نداشت"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید