باید رغبت جامعه به سمت آموزش های مهارتی را به گفتمان عمومی تبدیل کنیم

به گزارش وبلاگ داستان نویسی، دبیر شورای عالی آموزش و تربیت فنی، حرفه ای و مهارتی تاکید نمود که باید رغبت جامعه به سمت آموزش های مهارتی سوق داده گردد.

باید رغبت جامعه به سمت آموزش های مهارتی را به گفتمان عمومی تبدیل کنیم

اگر علاقمند به دریافت بهترین خدمات تحصیل در انگلیس هستید با ما همراه شوید، با مجری مستقیم ویزای تحصیلی انگلیس، با دریافت مشاوره رایگان از مجربترین تیم مهاجرتی انگلستان، بهترین مسیر را به سوی دانشگاه های انگلیس انتخاب کنید.

به گزارش گروه دانشگاه خبرنگاران، محمدرضا سپهری دبیر شورای عالی آموزش و تربیت فنی، حرفه ای و مهارتی در نشست کارگروه تخصصی راهبری و هماهنگی در سیاست گذاری شورای عالی آموزش و تربیت فنی، حرفه ای و مهارتی که صبح امروز با حضور اعضای کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی در سازمان مرکزی دانشگاه فنی و حرفه ای برگزار گردید، گفت: آینده کار و مهارت در جهان و کشور به شدت در حال تحول و تغییر است.

سپهری با عنوان اینکه رویکرد جهانی به سمت مسائل مالی و اشتغال، انسان محور و برپایه تقویت مصاحبه های اجتماعی و توسعه پایداری است که در آینده کار و مهارت تغییر ایجاد می نماید توضیح داد: امروزه تغییرات جمعیتی براساس تغییرات دموکراتیک، تغییرات تکنولوژی و اقلیمی، جهانی شدن و تحولات غیرمترقبه است.

وی ادامه داد: این تغییرات از نظر بافت هم قابل مشاهده است و نیروی انسانی که وارد محیط کار می گردد شرایط یاددهی و یادگیری را براساس سلیقه تنظیم می نماید بنابراین نسل فناوری های مشارکتی، رفتار جوانان را در بازار کار جدید خواهد نمود و به همین دلیل باید در بستر آموزش های مهارتی، این نسل را بشناسیم.

دبیر شورای عالی آموزش و تربیت فنی، حرفه ای و مهارتی با بیان اینکه اشکال و شیوه های کار نیز در مشاغل جدید که وارد بازار کار می شوند تغییر می نماید گفت: ما به سمت کارکنان یادگیرنده حرکت می کنیم و در تغییرات ایجاد شده هوش مصنوعی، ربات ها و اینترنت به وجود می آیند که خود در بازار کار و آموزش و مهارت تاثیر گذاشته است.

وی اشاره نمود: در این بین احتیاج به مدیریت استعداد داریم که باید کمپین هایی برای نگهداشت این استعداد ها تشکیل دهیم. اشتغال پذیری مفهوم مهمی در دانشگاه ها شده است و نتایج و اثربخشی دانشگاه ها را نشان خواهد داد لذا در این زمینه ارتباط دانشگاه با صنعت نیز یکی از شاخص های ارزیابی دانشگاه ها قلمداد می گردد.

سپهری ادامه داد: جهانی کار به شدت در حال تغییر و انعطاف است، آموزش و یادگیری نیز در حال تغییر است. ما در شرایط فعلی با چالش هایی روبه رو هستیم و مشاغل در حال ازبین رفتن است، به عنوان مثال پیش بینی شده است که 47 درصد کارگران در آمریکا و 56 درصد افراد در کشور های گروه آسه آن (انجمن ملل آسیای جنوب شرقی) با خطر جایگزین شدن مشاغل خود روبرو هستند.

دبیر شورای عالی آموزش و تربیت فنی، حرفه ای و مهارتی با بیان اینکه فناوری تهدید دارد، اما مهارت و مشاغل جدید نیز ایجاد می نماید گفت: سهم جمعیت در سن جهانی و تغییرات اقلیمی، نیروی کار را تحت تاثیر قرار داده و شغل های جدیدی را در دستور کار قرار می دهد. در جهان اعلامیه ای در سازمان بین المللی کار منتشر شده که همه کشور ها باید مهارت و قابلیت را تقویت نمایند تا از توسعه و اقتصاد عقب نمانند.

وی اضافه کرد: شرایط حاکم بر جوامع با شیوع ویروس کرونا نیز باعث شده از 3.3 میلیارد نیروی کار، 83 درصد تحت تاثیر آن قرار بگیرند و سرعت کار افت پیدا کند. این موارد خطری است که در اثر این بحران به وجود آمده است پس باید در این شرایط انسجام سیاستی داشته باشیم.

سپهری گفت: باید این موضوع را به مصاحبه های اجتماعی تبدیل کنیم، و مصاحبه بین نهاد های تصمیم گیر در امر مهارت و آموزش های فنی و حرفه ای گسترش پیدا کند. اگر رغبت جامعه و مردم به سمت آموزش های مهارتی و دانشگاه فنی و حرفه ای و کاردانش کم است باید آن را به گفتمان عمومی تبدیل کنیم که آینده بچه ها در گرو آموزش های مهارتی است.

دبیر شورای عالی آموزش و تربیت فنی، حرفه ای و مهارتی در ادامه به رویکرد های پسا کرونا اشاره نمود و گفت: بسیاری از تعییرات در محیط کار ایجاد می گردد لذا باید در بخش اقتصاد سایبری، اقتصاد دانش بنیان، خدمات مردم محور، و ... حرکت کنیم.

وی با اشاره بر اینکه این شورا به دنبال استقرار نظام آموزشی یکپارچه مهارتی در کشور است تا تمام ذینفعان بتوانند آموزش های مهارتی را در کشور توسعه دهند اضافه کرد: از تمام اعضای کمیسیون آموزش و تحقیقات در این امر یاری می طلبیم چراکه این طرح حکمرانی، احتیاج به تقسیم کار دارد باید آموزش مهارتی متناسب با احتیاج های آمایشی و منطقه ای تدوین گردد.

سپهری گفت: سند آموزش های مهارتی در استان ها تنطیم شده است که احتیاج های خود را احتیاجسنجی کردند و ضروری است احتیاج های بازار کار را بشناسیم و باید در این رابطه یک اطلس با موضوع مهارت و شایستگی تدوین کنیم.

منبع: خبرگزاری دانشجو
انتشار: 26 شهریور 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: romantizm.ir شناسه مطلب: 771

به "باید رغبت جامعه به سمت آموزش های مهارتی را به گفتمان عمومی تبدیل کنیم" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "باید رغبت جامعه به سمت آموزش های مهارتی را به گفتمان عمومی تبدیل کنیم"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید