از فیزیوتراپی تا درمان کرونا، آیا موج جراحی در انتظار کشور است؟

به گزارش وبلاگ داستان نویسی، با توجه به شیوع ویروس کرونا بسیاری از افرادی که احتیاج به فیزیوتراپی دارند از ترس ابتلا به این بیماری به پزشک مراجعه نمی نمایند که ممکن است باعث ایجاد مسائل زیادی گردد.

از فیزیوتراپی تا درمان کرونا، آیا موج جراحی در انتظار کشور است؟

به گزارش خبرنگار بهداشت و درمان گروه اجتماعی خبرگزاری خبرنگاران، این روز ها با توجه به شیوع بیماری کرونا بسیاری از خدمات درمانی برای بیماران با مشکل روبه رو شده است، خیلی از بیماران از ترس ابتلا به کرونا ترجیح می دهند فعلا به بیمارستان ها و یا مراکز درمانی مراجعه ننمایند، این موضوع ممکن است باعث ایجاد مسائل زیادی گردد با این وجود به نظر می رسد حتی با سرانجام اپیدمی کرونا، شرایط سیستم سلامت دنیا همچون گذشته نخواهد بود.

موج جراحی در راه است؟

با توجه به پیشرفت تکنولوژی و همچنین در راستای مبارزه با بیماری کرونا کوشش شده است تا با یاری وزارت بهداشت اپلیکیشن هایی برای ویزیت بیماران توسط پزشکان ایجاد گردد اما این اپ ها در درمان بعضی از بیماری ها تاثیر چندانی ندارد.

یکی از این بیماری ها درمان افرادی است که احتیاج به فیزیوتراپی دارند؛ حامد احمدی گل فیزیوتراپیست در تبادل نظر با خبرنگار بهداشت و درمان گروه اجتماعی خبرگزاری خبرنگاران، در این مورد اظهار کرد: بسیاری از بیماران مبتلا به عوارض شکستگی ها و جراحی ها علی الخصوص جراحی های مفصلی، آسیب های عضلانی و بافت نرم و جراحی های تاندونی که در اندام های تحتانی و فوقانی هستند، جزء مراجعه اورژانسی به فیزیوتراپی هستند که در صورت عدم پیگیری و درمان دچار عوارض دائمی معلولیت و ناتوانی در انجام فعالیت های روزمره خواهند بود.

وی اضافه نمود: عدم درمان بعضی از بیماری های مفصلی، جراحی های دیسک های ستون فقرات و آسیب های سیستم اعصاب مرکزی و محیطی منجر به بروز فلج های حرکتی می گردد که اگر بیماران به فیزیوتراپیست ها مراجعه ننمایند ممکن است پس از سرانجام اپیدمی کرونا در کشور با موج جراحی ها روبه رو شویم که این موضوع می تواند مشکل ساز گردد.

این فیزیوتراپیست در سرانجام گفت: با توجه به شیوع بیماری کرونا در کشور، نقش فیزیوتراپی تنفسی را می توان مورد توجه قرار داد. بیماری کرونا شرایط تنفسی و ریه بیمار را تحت تأثیر قرار می دهد و علاوه بر اینکه تیم پزشکی و دارودرمانی به بالابردن میزان اشباع اکسیژن خون بیمار یاری می نماید، فیزیوتراپی نیز می تواند در بخش های ایزوله و ICU کرونا به بهبود حال بیماران مبتلا به کرونا یاری شایانی کند.

فیزیوتراپی و درمان کرونا

اما بسیاری از مردم تصور می نمایند با مراجعه به مطب ممکن است به بیماری کرونا مبتلا شوند در این زمینه مجید میرزا حیدری، عضو هیئت مدیره و مسئول کمیته فنی انجمن فیزیوتراپی ایران در خصوص اینکه آیا فیزیوتراپی می تواند باعث ابتلا به کرونا گردد، گفت: استفاده از موادهای فیزیوتراپی با توجه به عدم سرایت ویروس به وسیله پوست و نیز فاصله با صورت در نواحی اندام های فوقانی و تحتانی با لحاظ موارد ایمنی مثل ماسک مناسب و موارد ضد عفونی، خطری برای سرایت کرونا نخواهد داشت؛ لذا افراد دچار بیماری های مفصلی با اطمینان می توانند از خدمات فیزیوتراپی بهره مند شوند.

وی بیان نمود: همچنین تعدادی از بیمارانی که دچار کووید- 19 شده اند، پس از طی دوره بیماری دچار عوارضی مثل ضعف شدید عضلات تنفسی و نیز اندام ها می شوند که لزوم بازتوانی با مراجعه به مراکز فیزیوتراپی را الزامی می نماید .

فیزیوتراپی در منزل

به نظر می رسد در چنین شرایطی بهترین راه برای افرادی که احتیاج به درمان دارند حضور پزشکان در منزل بیماران است، تمرین درمانی به صورت تخصصی برای بیماران دچار آسیب های مفصلی و عضلانی می تواند در منزل برای بیماران انجام گردد و همچنین بیماران می توانند با یک سرچ ساده در اینترنت به کلینیک های تخصصی فیزیوتراپی در منزل دسترسی پیدا نمایند.

عدم درمان و صدمات جبران ناپذیر

باید به این موضوع توجه کرد که بروز معلولیت و چشم پوشی از درمان های فیزیوتراپی می تواند زمینه ساز کاهش سطح ایمنی فرد و احتمال افزایش دچار شدن به بیماری های عفونی مانند کرونا را در کل جامعه گردد؛ همچنین عدم درمان بیماری های عضلانی می تواند صدمات جبران ناپذیری برای یک فرد و خانواده وارد کند؛ لذا لزوم پیگیری درمان های مرتبط با فیزیوتراپی از سوی آحاد جامعه بیش از پیش امروز احساس می گردد.

4148

منبع: خبرگزاری دانشگاه آزاد آنا
انتشار: 12 تیر 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: romantizm.ir شناسه مطلب: 650

به "از فیزیوتراپی تا درمان کرونا، آیا موج جراحی در انتظار کشور است؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "از فیزیوتراپی تا درمان کرونا، آیا موج جراحی در انتظار کشور است؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید