یک کشف نو ژنتیکی ممکن است منجر به پیدایش گزینه درمانی نو برای سرطان ریه سلول کوچک گردد

به گزارش وبلاگ داستان نویسی، تخمین زده می گردد که 13 درصد از سرطان های ریه تشخیص داده شده، سرطان ریه سلول کوچک SCLC باشند. طبق گفته سازمان ملی بیماری های نادر ، SCLC یک نوع سرطان تهاجمی است که با رشد سریع و کنترل نشده سلول های خاصی در ریه ها تعیین می گردد.

یک کشف نو ژنتیکی ممکن است منجر به پیدایش گزینه درمانی نو برای سرطان ریه سلول کوچک گردد

اگر SCLC زود و قبل از توسعه تشخیص داده گردد، درمان های فعلی می توانند بیماری را در 25 درصد موارد کنترل نمایند.

اما تحقیق تازه ای روی جهش های ژن EP300 در SCLC شاید اوضاع را درگرگون کند.

پیش آگهی فعلی برای بیماران SCLC ضعیف است و تنها 7 درصد از بیماران بیش از 5 سال زنده می مانند. این نشان دهنده فقدان اهداف معتبر برای درمان و فقدان همزمان عوامل هدفمند برای درمان بیماری است.

با مطالعه مدل های موش های دستکاری شده ژنتیکی، محققان دریافتند که EP300 - پروتئینی که ژن EP300 آن را رمزگذاری می نماید - می تواند SCLC را تقویت یا مهار کند.

دانشمندان دریافته اند که بخشی از پروتئین EP300 - معروف به دامنه KIX - برای پیشرفت SCLC لازم است.

EP300 یک پروتئین چند عملکردی است و از دست دادن عملکرد دامنه هیستون استیل ترانسفراز آن، باعث ایجاد سرطان می گردد. این ایده با یافته های مدل های پیش بالینی تایید شده است. همحنین به طور غیرمنتظره ای، مدل ها نشان دادند که دامنه KIX جهش یافته EP300، هم اگر دست نخورده باقی بماند، باعث ایجاد بیماری می گردد.

به طور خاص، فعل و انفعالات پروتئین-پروتئین با واسطه دامنه KIX EP300 برای بقای سلول های SCLC و آسیب پذیری در برابر عوامل مهارگر حیاتی هستند.

این موضوع دامنه KIX EP300 را به عنوان هدفی برای توسعه داروها برای درمان SCLC، به ویژه یک مهارنماینده تعامل پروتئین-پروتئین دامنه KIX مطرح می نماید.

این یافته ممکن است برای انواع دیگر سرطان نیز مفید باشد. جهش های EP300 گسترده هستند و نقش مهمی در سرطان های دیگر از جمله لوسمی و سرطان پستان سه گانه منفی دارند. (سرطان پستان سه گانه-منفی Triple-negative breast cancer یا به اختصار TNBC به هر گونه سرطان پستان گفته می گردد که فاقد گیرنده استروژن (ER)، گیرنده پروژسترون (PR) و HER2/neu باشد.)

در حال حاضر، ما فقط طیف محدودی از درمان های شیمی درمانی را برای افراد مبتلا به سرطان ریه سلول کوچک در دسترس داریم که بسیاری از آنها دارای عوارض جانبی دشواری هستند.

این مطالعه آسیب پذیری بالقوه سرطان ریه سلول های کوچک را نشان داده که می تواند با داروهای نو و هدفمند، هدف قرار گیرد. با این حال، مطالعات بیشتری برای تایید این نتایج و ایجاد یک رویکرد درمانی نو مورد احتیاج خواهد بود.

این یافته البته فقط یکی از گزینه های درمانی نو بالقوه برای سرطان است.

روش های پژوهشی امیدوارنماینده دیگری هم اکنون در حال اجرا هستند، مانند توسعه روش های ایمنی درمانی یا پرتودرمانی با پرتو پروتون.

منبع

منبع: یک پزشک
انتشار: 19 خرداد 1401 بروزرسانی: 19 خرداد 1401 گردآورنده: romantizm.ir شناسه مطلب: 1708

به "یک کشف نو ژنتیکی ممکن است منجر به پیدایش گزینه درمانی نو برای سرطان ریه سلول کوچک گردد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "یک کشف نو ژنتیکی ممکن است منجر به پیدایش گزینه درمانی نو برای سرطان ریه سلول کوچک گردد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید