چرا خرید گوشیهای آیفون 12 منطقی نیست؟

به گزارش وبلاگ داستان نویسی، اپل گوشی های پرچم دار خود را ماه گذشته راهی بازار کرد. چهار گوشی با نام های آیفون 12 مینی، آیفون 12، 12 پرو و پرو مکس که امسال با ظاهری نسبتا جدید، پردازنده ای 5 نانومتری و پشتیبانی از اینترنت 5G راهی بازار شدند تا علاقه مندان به محصولات اپل بالاخره شاهد پیشرفتی محسوس در آیفون ها باشند. اما با این حال، باز هم خرید این گوشی ها به نظر منطقی نمی رسد. این طور حس می شود که آیفون 12 نتوانست از پس وظایفی که انتظار می رفت بربیاید و ارزش خرید خود را از دست داده. در ادامه به بررسی دلایل این موضوع می پردازیم.

چرا خرید گوشیهای آیفون 12 منطقی نیست؟

این مطلب حاوی نظرات شخصی نویسنده است.

اگر به وب سایت اپل و بخش آیفون ها سر بزنید، نوشته ای را با این مضمون که امسال سال پیشرفت است مشاهده می کنید. اما به نظر می رسد این نوشته حداقل در رابطه با آیفون 12 و مدل های مختلف آن آنقدر صادق نباشد.

قصد نداریم بگوییم چون آیفون 13 با قابلیت های زیادی وارد بازار می شود، بنابراین منطقی است تا آن زمان منتظر بمانیم. چرا که معمولا با این نوع تفکر، هر سال باید منتظر گوشی های جدید باشیم. ایده بسیار بدی است اگر تمایل به خرید محصولی داریم، یک سال منتظر بمانیم و خود را از تجربه داشتن آن محروم کنیم.

حتی اگر درست در زمان عرضه گوشی محبوب خود آن را خریداری کنید، فقط کافی است دو ماه منتظر بمانید و ببینید تا چه اندازه پیشرفت فناوری، گوشی شما را به یک محصول قدیمی تبدیل می کند. اگر این اتفاق هم رخ ندهد، حواشی پیرامون فناوری های هیجان انگیز نسل بعد آن قدر به چشمتان خواهد آمد که ممکن است شوق و ذوق خود را از دست بدهید.

بنابراین دلیلمان تنها آیفون 13 نیست. بلکه به خاطر چیزهای دیگر است که به نظر می رسد باید خرید آیفون 12 را از ذهن خود خارج کنید و به این نکته فکر کنید که آیا پرداخت چنین مبلغی برای آن ارزش دارد یا خیر؟ البته این سؤالی است که باید بعد از خواندن دلایل زیر از خود بپرسید.

  • گلکسی S21 چگونه می تواند آیفون 12 را از میان بردارد؟

چرا خرید گوشی های سری آیفون 12 منطقی نیست؟

نداشتن پیشرفت محسوس به نسبت قبل

این روزها یکی از کلیشه ای ترین چیزهایی که بعد از عرضه هر پرچم دار می بینیم، نبود تغییر محسوس آن به نسبت قبل است. با این حال برخی از شرکت ها نظیر سامسونگ، هواوی، شیائومی، وان پلاس و… حداقل شکل ظاهری گوشی های خود را کمی تغییر می دهند. اما اپل اصلا تمایلی به انجام این کار ندارد و به همین خاطر حتی گاهی انتقاد کاربران خود را هم به همراه دارد.

البته قصد نداریم به این موضوع برسیم که کیفیت آیفون ها بد است. در واقع کاملا برعکس این موضوع صدق می کند. آیفون ها شاید تغییرات کمی به نسبت نسل های گذشته داشته باشند، اما همان تغییرات بسیار مفید و کاربردی هستند که بتوانند محصولات این شرکت را در رقابت با کننده های قدرتمند اندرویدی سربلند کنند. اما امسال مشکلاتی وجود داشت که در ادامه آن ها را لیست می کنیم.

  • دوربین ها پیشرفت خوبی داشتند، اما فقط در مدل های پرو شاهد این موضوع بودیم.
  • همه آن ها به اینترنت 5G مجهز شده اند، اما با آنتن های نسل اول.
  • طراحی گوشی ها تغییر کرده اما آیفون ها هنوز زیبا نیستند.
  • مهم تر از همه اینکه نمایشگر همچنان 60 هرتزی است و نه حتی 90 هرتزی!

از اینترنت 5G فاکتور می گیریم. به نظر شما خرید آیفون 11 پرو در ازای پرداخت مبلغی کمتر، منطقی تر به نظر نمی رسد؟ واقعا سرعت اینترنت 4G آن قدری پایین است که نقش مشخص کننده ای در انتخاب بین این دو مدل داشته باشد؟ حتی اگر قصد خرید آیفون 12 را هم دارید، به نظر می رسد بهتر باشد به نیت تعویض آن با آیفون 13 این کار را انجام دهید. چون در غیر این صورت همان آیفون 11 هم می تواند تمام نیازهای شما را حتی یکی دو سال بعد ورود آیفون 13 هم برطرف کند.

  • آیفون 12 پرو مکس بهترین نمایشگر را در بین گوشی های هوشمند دارد

نمایشگر

از نمایشگر شروع می کنیم. جایی که بسیار انتظار داشتیم پنل هایی از نوع امولد با رفرش ریت 120 هرتز را حداقل در مدل های پرو ببینیم. اما تنها قابلیت اول را شاهد بودیم. نمایشگرها شفاف، باکیفیت و درخشان هستند اما آیا در سال 2020، باید به خاطر کیفیت بالای یک نمایشگر از آن تعریف و تمجید شود؟ اما چرا نمایشگر 90 هرتزی اهمیت دارد؟

وان پلاس نورد با اینکه یک گوشی میان رده به حساب می آید، اما از رفرش ریت 90 هرتز بهره می برد که به طرز قابل توجهی بهتر از مدل های 60 هرتزی است. پیکسل 5 که باز هم یک میان رده است، با نمایشگری 90 هرتزی راهی بازار شد. گلکسی S20 فن ادیشن به عنوان یک پرچم دار مقرون به صرفه، با نمایشگر 120 هرتزی راهی بازار شد. حتی آیپد پروی خود اپل هم نمایشگر 120 هرتزی دارد؛ تبلتی که در سال 2018 راهی بازار شد.

البته امسال واقعا قرار بود این اتفاق رخ دهد اما به خاطر شیوع ویروس کرونا و مشکلاتی در زنجیره تأمین، این اتفاق رخ نداد. با این حال باز هم شایعه ها روی این موضوع اتفاق نظر داشتند که تنها مدل های پرو به این نمایشگر مجهز می شوند و نه آیفون 12 و 12 مینی. اما این روزها می بینیم حتی پرچم دارهای مقرون به صرفه هم با چنین نمایشگرهایی راهی بازار می شوند. به هرحال به خاطر هر دلیلی که بوده، اپل حتی قابلیتی را که به یک استاندارد تبدیل شده بود برای گوشی های خود در نظر نگرفت.

هرچند به نظر می رسد این اتفاق قطعا در سال آینده و با ورود آیفون های 13 رخ خواهد داد. با این حال گفته می شود شرکت کوپرتینویی قصد ندارد دو مدل مینی و استاندارد را با نمایشگرهای 120 و یا حتی 90 هرتزی راهی بازار کند و همچنان روی 60 هرتز باقی خواهد ماند. بنابراین اگر قصد دارید برای خرید آیفون 13 یا 13 مینی منتظر بمانید، بهتر هست همین حالا سراغ آیفون 12 یا 12 مینی بروید.

دوربین

دوربین های آیفون 12 پرو مکس واقعا عالی هستند. اضافه شدن سنسور LiDAR هم این مجموعه را بسیار بهتر از قبل کرده. سنسور بزرگتر، گشودگی بیشتر دریچه دیافراگم، عملکرد بهتر لرزشگیر و چیزهایی از این دست. اما اگر قصد داشته باشید مدل مینی یا استاندارد را خریداری کنید چطور؟

این طور که به نظر می رسد، اگر قصد خرید گوشی های کوچک اپل را داشته باشید تنها به این خاطر که دوربین آن ها ممکن است بهتر باشد، باید بگوییم این کار را انجام ندهید. چون در واقع همان کیفیتی را دریافت خواهید کرد که آیفون 11 با قیمت کمتر برایتان ارائه می دهد. شایعه ها حاکی از آن است که سری آیفون 13 از سنسور اصلی به کار رفته در آیفون 12 پرو مکس بهره خواهند برد. بنابراین به نظر می رسد خرید مدل های غیر پرو آیفون 12 به خاطر بهبود دوربین اصلی منطقی نیست.

شاید برخی به قابلیت دالبی ویژن HDR به عنوان نقطه قوت دوربین های آیفون 12 اشاره کنند. موافقیم. قابلیت بسیار خوبی است. اما هنوز بسیاری از کاربران از سختی وارد کردن آن به برنامه های ویرایش ویدیوی دسکتاپ گله دارند. بنابراین به نظر می رسد این قابلیت هنوز برای رسیدن به پتانسیل خود، زمان زیادی نیاز دارد. البته اگر کاربر حرفه ای نیستید، اصلا دالبی ویژن HDR چه معنایی برایتان خواهد داشت؟

  • آیفون 13 و آیپد پرو 2021 احتمالا با مودم 5G ساخت اپل عرضه می شوند

آنتن های نسل اول 5G

معمولا اگر دستگاهی نسل اولی باشد، پیشنهاد می شود منتظر بمانیم تا به بلوغ کافی برسد. این موضوع در رابطه با گوشی های تاشو به خوبی صدق می کند و شاهد بودیم که در سال 2019 و با عرضه اولین گوشی تاشو چه اتفاقی رخ داد. شاهد این هم بودیم که گلکسی Z Fold 2 تا چه اندازه توانست ضعف های نسل قبل خود را بپوشاند.

آنتن های 5G در گوشی های آیفون 12 هم فوق العاده باکیفیت هستند و این موضوع غیرقابل انکار است. مودم به کار رفته در این گوشی ها از فرکانس هایی پشتیبانی می کند که هنوز در بسیاری از کشورها زیرساخت های لازم برای ارائه خدمات مربوط به آن فراهم نشده. اما با در نظر دریافت اینکه حتی بتوانید از اینترنت 5G استفاده کنید، باید بدانید این فناوری، یک فناوری نسل اولی است و اتفاقا به نظر می رسد عملکرد پایداری هم ندارد.

برخی از کاربران گزارش داده اند که در اغلب مواقع، آنتن روی هر دو حالت 5G و LTE از بین می رود. این موضوع حتی در مکان هایی که کیفیت آنتن دهی هم بسیار بالاست رخ می دهد. بدتر از همه اینکه برخی از کاربران از نقاط مختلف جهان گزارش داده اند که با سیم کارت های یک سری اپراتورها، شارژ باتری به سرعت تخلیه می شود.

هنوز نمی دانیم این موضوع ربطی به سخت افزار دارد یا اینکه با به روزرسانی های iOS برطرف خواهد شد. بنابراین به نظر می رسد حداقل در این لحظه، خرید آیفون 12 به خاطر مهم ترین دلیل برتری آن به نسبت نسل قبل، یعنی بهره مندی از اینترنت 5G، آن قدرها منطقی نیست.

  • مقایسه دوربین گلکسی S20 فن ادیشن با آیفون 12

نتیجه

به صورت کلی، وقتی در رابطه با خرید گوشی هوشمند صحبت می کنیم، افراد مختلفی وجود دارند. یک سری از کاربران هر سال و با ورود گوشی های جدید، محصول قدیمی خود را فروخته و کننده تازه وارد را خریداری می کنند. یک سری فقط به دنبال بهترین گوشی ها هستند و برایشان تفاوتی ایجاد نمی کند محصول انتخابی از چه برندی و با چه سیستم عامل راهی بازار می شود. مادامی که از سایرین بهتر باشد، آن را خریداری می کنند. دسته آخر، که در واقع این متن بیشتر برای آن ها مناسب است، تا زمانی که گوشی قدیمی بتواند آن ها را همراهی کند، آن را نگه می دارند.

روی صحبتمان با دسته آخر است. اگر قصد خرید آیفون های جدید را دارید، بهتر است در هزینه صرفه جویی کرده و آیفون 11 پرو را خریداری کنید. بدین ترتیب آن قدری می توانید ذخیره کنید که با ورود آیفون 13 آن را خریداری کنید. اگر هم واقعا تمایل به تجربه محصول جدید دارید و می خواهید از سرعت بالای اینترنت 5G بهره مند شوید، آیفون 12 و آیفون 12 مینی را خریداری کنید. چون به نظر می رسد اگر پیشرفت زیادی هم در نسل بعد وجود داشته باشد، بیشتر برای مدل های پرو خواهد بود و بدین ترتیب می توانید با این گوشی ها تا مدت ها به نیازهای خود رسیدگی کنید.

به خاطر داشته باشید که این مقاله فقط نظر شخصی نویسنده پیرامون کننده های جدید اپل و ارزش خرید آن هاست و ممکن است بسیاری از کاربران با آن مخالف باشند.

  • 8 گوشی اندرویدی که می توانند بهترین جایگزین آیفون 12 باشند

منبع: PhoneArena

منبع: دیجیکالا مگ
انتشار: 30 دی 1399 بروزرسانی: 30 دی 1399 گردآورنده: romantizm.ir شناسه مطلب: 1019

به "چرا خرید گوشیهای آیفون 12 منطقی نیست؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "چرا خرید گوشیهای آیفون 12 منطقی نیست؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید