شرایط ازدواج در کشور بحرانی است ، ضرورت تغییر ماهیت فرابخشی معاونت امور زنان دولت نو

به گزارش وبلاگ داستان نویسی، شرایط ازدواج جوانان در کشور بحرانی است و گذر از این بحران باید در اولویت کاری مسئولان مختلف قرار بگیرد.

شرایط ازدواج در کشور بحرانی است ، ضرورت تغییر ماهیت فرابخشی معاونت امور زنان دولت نو

سینا کلهر عضو هیات علمی مرکز پژوهش های مجلس شورای اسلامی در مصاحبه با خبرنگار گروه اجتماعی خبرنگاران، اظهار کرد: شرایط ازدواج جوانان در کشور بحرانی است و نشانه های بحران آن در 3 شاخص مختلف خود را نشان می دهد.

وی اضافه نمود: نخستین شاخص بحرانی بودن شرایط ازدواج جوانان سن آن بوده که بالا رفتن سن ازدواج در بین دختران و پسران و به ویژه در میان دختران با افزایش چشمگیری روبرو بوده است.

وجود 12 میلیون جوان در سن ازدواج در کشور!

عضو هیات علمی مرکز پژوهش های مجلس شورای اسلامی گفت: در گذشته سن ازدواج در پسران 25 تا 26 سال بود که این سن به 29 سال رسیده است و میانگین سنی ازدواج در بین دختران 18 تا 20 سال بوده است که هم اکنون به 24 سال رسیده است.

کلهر گفت: از موضوع تعداد ازدواج های اتفاق افتاده هم می توان به نام شاخص بحرانی دوم ازدواج جوانان یاد کرد و بر اساس آمار سال به سال تعداد ازدواج جوانان کم می شود و حجم قابل توجهی از جمعیت پسران جوان 20 تا 49 سال و دختران 15 تا 49 سال ازدواج نمی کنند.

وی گفت: بر اساس آخرین آمار نزدیک به 12 میلیون نفر از جوانان فعلی کشور، در بازه سنی مطرح شده هنوز ازدواج نکرده اند.

عضو هیات علمی مرکز پژوهش های مجلس شورای اسلامی گفت: سومین شاخص بحرانی ازدواج گرایش و نگرش جوانان به نام یک اولویت و دغدغه ذهنی در نظام فرهنگی ما مطرح نیست و یا کمتر اینگونه است.

کلهر یادآور شد: بر خلاف گذشته که از دوران نوجوانی به بعد در میان افراد و خانواده آن ها ازدواج دغدغه جدی افراد بود، امروزه دیگر از این دغدغه خبری نیست.

وی شرح داد: همزمان با شاخص های معین کننده بحران ازدواج در کشور با مسئله کاهش سن بلوغ جنسی نوجوانان و جوانان و فعال شدن غریزه جنسی زود هنگام بدون آنکه راهها و شیوه های مشروع و رسمی رفع کردن آن ها وجود داشته باشد هم روبرو هستیم.

کاهش سن بلوغ جنسی در جامعه!

عضو هیات علمی مرکز پژوهش های مجلس شورای اسلامی اضافه نمود: کاهش سن بلوغ جنسی و از طرف دیگر افزایش سن ازدواج جامعه را آبستن انواع بحران ها می کند و اینگونه است که می گوییم شرایط ازدواج جوانان در جامعه ما بحرانی است.

کلهر گفت: اگر باورمندی و اولویت قرار دادن ازدواج در جامعه برای دولت آینده تا حدودی مثل قبل شده و تمام تمام تصمیمات به تسهیل ازدواج منجر شود از این بحران تا حدودی فاصله می گیریم.

وی اضافه نمود: مسئله عدم ازدواج جوانان تنها به مسکن محدود نمی شود و مسائلی چون نظام آموزشی، شرایط سربازی جوانان و اشتغال، شرایط تفریح و فراغت جوانان هم بسیار مهم بوده و گاهی اهمیت این 3 مورد مهمتر از موضوع مسکن است.

عضو هیات علمی مرکز پژوهش های مجلس شورای اسلامی اضافه نمود: راه حل ساختاری مشکل ازدواج جوانان را حل نمی کند و مسائل جوانان یک مسئله فرابخشی است و در ابتدا باید به اولویت اول رئیس دولت تبدیل و سپس حل شود.

ضرورت تغییر ماهیت فرابخشی معاونت امور زنان و خانواده!

کلهر گفت: مسئله اصلی که در ساختار معاونت امور زنان و خانواده ریاست جمهوری مطرح می شود، تغییر ماهیت فرابخشی این معاونت است و باید مسئولانی که در این مجموعه کاری را بر عهده می گیرند باید توانایی انجام کار میان بخشی را داشته باشند.

وی شرح داد: نقطه مفقوده و خلأ اصلی دو نهاد معاونت امور زنان و خانواده ریاست جمهوری و همچنین وزارت ورزش و جوانان طی سالهای اخیر در رأس کار نبودن افراد سرشناس و مشهور در جهت ارتباط گیری برای رفع مسائل بوده است.

عضو هیات علمی مرکز پژوهش های مجلس شورای اسلامی اضافه نمود: رئیس جمهور منتخب مردم باید اولویت بودن ازدواج جوانان را به مسئولان نهادهای مختلف ابلاغ کند و افرادی را در این رابطه در دستگاههای مربوطه به کارگیری کند که فرد مورد نظر بتواند ارتباط خوب و موثری با سایر مسئولان برقرار کند.

کلهر گفت: ازدواج با اشباع سایتی و مطالبه گری روبرو شده و یک نوع کرختی ذهنی ایجاد شده و ما در حال حاضر تنها نیازمند اقدام جهت رفع موانع ازدواج جوانان هستیم.

منبع: خبرگزاری دانشجو
انتشار: 28 تیر 1400 بروزرسانی: 28 تیر 1400 گردآورنده: romantizm.ir شناسه مطلب: 1351

به "شرایط ازدواج در کشور بحرانی است ، ضرورت تغییر ماهیت فرابخشی معاونت امور زنان دولت نو" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "شرایط ازدواج در کشور بحرانی است ، ضرورت تغییر ماهیت فرابخشی معاونت امور زنان دولت نو"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید