معرفی انواع قطارهای رجا، از ارزان ترین تا لوکس ترین واگن ها

به گزارش وبلاگ داستان نویسی، اولین ریل راه آهن ایران در دوران ناصرالدین شاه قاجار میان تهران و شهر ری زده شد. انواع قطارهای رجا با واگن های متنوع، گردشگران و مسافران را به گوشه و کنار کشورمان می برند. امروزه ایران، بیش از 13000 کیلومتر راه آهن و شبکه ریلی استاندارد دارد. اینکه چرا واژه استاندارد برای ریل های راه آهن استفاده می شود خود، موضوع سوال برانگیزی است. در واقع، پهنای ریل راه آهن، نشان دهنده استاندارد بودن جهانی ریل هاست. حدود 96 کیلومتر از راه آهن جمهوری اسلامی که از میرجاوه تا زاهدان کشیده شده، از نوع خطوط ریلی عریض است.

معرفی انواع قطارهای رجا، از ارزان ترین تا لوکس ترین واگن ها

رجا نامی است که به طور مختصر به راه آهن جمهوری اسلامی گفته می گردد. اولین خط ریلی ایران پهن را کمپانی بلژیکی به دستور ناصرالدین شاه تاسیس کرد تا گردشگران را به شاه عبدالعظیم برساند. راستای که در سال 1888 میلادی یا 1261 شمسی راه اندازی شد.

در این مقاله مجله گردشگری خبرنگاران، نه تنها راجع به تاریخچه راه آهن صحبت می کنیم؛ بلکه انواع قطارهای رجا را که امروزه به سرتاسر ایران حرکت می کنند، نام می بریم. با قطار اتوبوسی رجا و دلایل قیمت بلیط قطار رجا آشنا خواهید شد. امکانات قطارهای رجا مانند سیمرغ، قطار سبز، قطار پلور سبز، خیام و بسکمک دیگر برای رزرو آنلاین بلیط مناسبند.

تاریخچه شرکت حمل و نقل ریلی رجا

احداث اولین خط راه آهن در ایران به سال 1848 بازمی گردد که از رشت تا بندر انزلی امتداد می یافت. با این حال، این خط ریلی استفاده نشد تا اینکه در سال 1886، خط آهنی بین آمل و محمودآباد احداث شد. پروژه ریل آمل به محمود آباد هم با شکست روبرو شد که در نهایت برای احداث تلگراف از آن استفاده کردند! در سال 1882 میلادی، خط آهنی بین تهران و عبدالعظیم به طول 8700 متر کشیدند، خطی که در سال 1888 افتتاح شد.

از سال 1890 تا 1910 میلادی، پادشاهان قاجاری پیمانی را با روسیه امضا کردند. پیمانی که ایران را از ساخت راه آهن برای 2 دوره 10 ساله منع می کرد. پس از آن، اولین خطوط ریلی که ساخته شد، راستا تبریز به جلفا با طول 149 کیلومتر بود. راستای متعلق به سال 1295 شمسی که هنوز هم استفاده می گردد. راه آهن میرجاوه به زاهدان هم که از نوع ریل عریض است، در سال 1299 شمسی احداث شد.

اولین خط راه آهن سراسری ایران از بندر شاهپور (بندر امام خمینی) در سربندر (جنوب خوزستان) تا بندر شاه (بندر ترکمن امروز) در شمال راه افتاد. ساخت آن، در سال 1306 شمسی در دوره سلطنت رضاشاه شروع شد و در سال 1317 به خاتمه رسید. دو قطاری که همزمان از شمال و جنوب، روی این ریل راه افتادند، در ایستگاه سمیه به یکدیگر رسیدند. ایستگاه فرعی سمیه با نام قدیم فوزیه، در لرستان قرار گرفته است و امروزه انواع قطارهای رجا از آن می گذرند.

جدیدترین افتتاح ریل راه آهن مربوط به راه آهن قزوین و رشت است که در اواخر سال 97 افتتاح شد. امروزه با تنوع در انواع قطارها، شاهد راه اندازی قطارهای گردشگری همانند قطار گردشگری لرستان در ایران هستیم. اتفاقی که نشان دهنده پیشرفت صنعت حمل و نقل ریلی ایران است.

قطارهای 4 ستاره رجا با واگن های 4 تخته

برای قطارهای 4 ستاره، واگن های مختلفی ساخته اند و نام های متفاوتی به آن ها گفته می گردد. قطارهای چهار ستاره ای را که واگن های 4 تخته دارند، از جمله قطارهای درجه یک به شما معرفی می کنیم. اگر به دنبال سریع ترین سایت خرید بلیط قطار رجا هستید، بر روی نام آن کلیک کنید. انواع قطارهای رجا در این لیست را نام می بریم:

  • سیمرغ
  • سبز
  • پلور

امکانات تمام قطارهای 4 ستاره 4 تخته رجا

هنگامی که خرید بلیط قطار خود را انجام می دهید، تنها به سراغ ارزان ترین قیمت بلیط قطار رجا نروید. به امکانات قطار و کوپه ها دقت داشته باشید. قطارهای 6 تخته با کوپه های 4 تخته امکانات متفاوتی دارند. نبود هر یک از این امکانات گر چه ابتدا، کوچک به نظر می رسند، اما در سفرهای طولانی یا سفر شبانه با قطار می توانند آزاردهنده باشند. در زیر جدولی از امکانات واگنهای 4 تخته در قطار چهار ستاره رجا را آماده کرده ایم.

قطار سیمرغ، اولین قطار ویژه ایران

قطار سیمرغ که از واگن های درجه یک لوکس آلمان غربی است، پس از بازسازی به عنوان بخشی از انواع قطارهای رجا استفاده شد. واگن های قطار سیمرغ دارای 8 کوپه 4 نفره، یک کوپه سرویس مهماندار و 2 سرویس بهداشتی هستند. این واگن ها امکانات شیشه های دو جداره، بدنه دو جداره بین کوپه ها، راهرو و همچنین تهویه مطبوع دارند.

امکان دسترسی به شبکه های تلویزیون جمهوری اسلامی در داخل کوپه های آن فراهم بوده و پریز برق 220 ولت نیز جهت استفاده از لوازم برقی موجود است. در قطارهای سیمرغ، وعده های غذایی با دریافت هزینه اضافی ارائه می شوند؛ در نتیجه، می توانید نوع بلیط خود را با پذیرایی یا بدون پذیرایی انتخاب نمایید. درون واگن های قطار رجا سیمرغ پزشک و کمک های اولیه برای خدمات بهتر وجود دارد.

  • این قطار در راستا تهران مشهد حرکت می نماید و راستا 10 ساعته دارد. این قطار از تهران همه روزه ساعت 21:35 حرکت کرده و ساعت 08:15 دقیقه صبح به مشهد می رسد.
  • قطار سیمرغ تهران یزد هم راستا دیگر این نوع قطار رجا است.
  • قیمت بلیط قطار سیمرغ از 130 هزار تومان به بالاست.

قطار سبز رجا محبوب ترین قطار در حمل و نقل ریلی

یکی دیگر از انواع قطارهای رجا سبز نام دارد. این قطار که دارای واگن های درجه یک لوکس اتریشی است، دوباره بازسازی شد و هم اکنون 8 کوپه 4 نفره دارد. ساختار این واگن ها همانند قطارهای سیمرغ با بدنه و شیشه های دو جداره است. امکانات درون آن نیز، همان امکاناتی است که برای قطارهای 4 ستاره و 4 تخته بیان کردیم. به طور مثال، خدمات صوتی تصویری و پریز برق 220 ولت را ارائه می نماید. خدمات پذیرایی شام در واگن های سبز با دریافت هزینه اضافی بوده و رستوران این قطار منوی متنوعی از غذاهای گرم با انواع نوشیدنی ارائه می نماید.

قطار پلور سبز، ارزانترین قطار شرکت رجا

از دیگر انواع قطارهای رجا می توان به قطار پلور سبز اشاره کرد که در هر واگن 10 کوپه 4 نفره دارد. واگن های لوکس درجه یک رومانیایی این قطار، دارای بدنه و شیشه های دوجداره برای جلوگیری از ورود صدای بیرون و راهرو به داخل کوپه هاست. همچنین دارای سیستم صوتی و تصویری با قابلیت پخش فیلم های سینمایی است که از نیم کوپه مهماندار پخش می گردد. علاوه بر این، کوپه ها دارای پریز برق 220 ولت برای شارژ و استفاده از وسایل الکترونیکی هستند.

انواع قطارهای 3 ستاره رجا با کوپه های 4 نفره

در میان انواع قطارهای رجا می توانید نام قطارهای سه ستاره را ببینید که هر یک به دلیل نوع واگن ها و امکانات ویژه ای که دارند، دسته بندی می شوند. به طور مثال، قطارهای 3 ستاره رجا با کوپه های 4 تخته، سیستم سرمایشی و گرمایشی دارند؛ اما نوع پنجره ها و شکل صندلی های درون کوپه ها، با هم متفاوت است. اینکه چگونه از میان قطار درجه یک یا قطار 3 ستاره، قطار کوپه ای 4 تخته یا 6 تخته و اتوبوسی کدام را انتخاب کنید، در راهنمای انتخاب قطار مناسب برای سفر توضیح داده شده است.

قطارهای طوس یا خیام، ارزان ترین قطار راستا تبریز-تهران-مشهد

قطارهای طوس یا خیام، یکی دیگر از انواع قطارهای رجا بوده که دارای 9 کوپه 4 نفره هستند. هر کدام از واگن ها، دارای 2 سرویس بهداشتی و یک کوپه برای خدمات مهمانداران دارند. این واگن ها که ابتدا متعلق به آلمان شرقی بودند، دوباره بازسازی شد و وارد سیستم حمل و نقل ریلی ایران شدند. این نوع از قطارهای رجا دارای بدنه های 2 جداره عایق به سر و صدا و شیشه های دو جداره شده اند. سیستم های صوتی و تصویری و قابلیت دریافت شبکه های تلویزیونی جمهوری اسلامی ایران را دارند. همچنین پریز 220 ولت برای استفاده از وسایل الکترونیکی وجود دارد. پذیرایی شام به صورت یک غذای کنسروی سبک بوده که هزینه آن روی بلیط محاسبه می گردد.

قطارهای دلیجان، قطاری فرانسوی اما در ایران

یکی دیگر از انواع قطارهای رجا از نوع واگن های دلیجان است. این قطارها که به واگن های فرانسوی نیز مشهور اند، دارای 11 کوپه 4 نفره هستند. هر واگن نیز دارای یک کوپه مخصوص مهماندار و 2 سرویس بهداشتی در دو سمت است. واگن ها دارای ساختار بدنه و شیشه های دوجداره بوده و مجهز به سیستم تهویه مطبوع هستند. از دیگر امکانات قطارهای دلیجان، تجهیزات صوتی و تصویری برای پخش فیلم است.

قطارهای خلیج فارس با بهترین بسته های پذیرایی

قطارهایی که با نام خلیج فارس و صبا شناخته می شوند، قطارهای آلمان شرقی بوده که در ابتدا به صورت واگن های 66 نفره بودند. این قطارهای آلمان شرقی، پس از بازسازی های اجرا شده به واگن هایی با 11 کوپه 4 نفره تبدیل شدند. همچنین دارای 2 سرویس بهداشتی و یک کوپه برای خدمات مهاندار هستند. علاوه بر عایق بندی های اجرا شده برای جلوگیری از انتقال صدا، امکانات صوتی و تصویری برای پخش فیلم هم قابل دسترس است.

قطارهای لوکس درجه یک چینی

دسته ای دیگر از انواع قطارهای رجا به نام لوکس درجه یک چینی بوده که واگن های آن دارای 10 کوپه 4 نفره هستند. در این واگن ها، سرویس بهداشتی ایرانی و فرنگی در یک سوی واگن و کوپه خدمات مهماندار در سوی دیگر واگن قرار گرفته است. علاوه بر ساختار دو جداره بدنه و شیشه ها، سیستم تهویه مطبوع، سیستم های صوتی و تصویری با قابلیت پخش شبکه های جمهوری اسلامی با کیفیت بالا را دارد. همچنین پریز برق 220 ولت از جمله دیگر امکانات این نوع از قطارهاست. خدمات پذیرایی برای وعده های غذایی با دریافت هزینه اضافی بر روی بلیط از دیگر امکانات منحصر به فرد این قطار است.

قطار سهند از قطارهای سریع السیر رجا

قطار سهند راه آهن جمهوری اسلامی از واگن های درجه یک اسپانیایی است. دارای 8 کوپه 4 نفره در هر واگن، یک کوپه برای خدمات مهماندار و 2 سرویس بهداشتی هستند. واگن های سهند همانند سایر انواع قطارهای رجا دارای بدنه و شیشه دو جداره برای جلوگیری از ورود صدا به داخل است. در ضمنً، سیستم صوتی-تصویری در داخل واگن ها، برای پخش فیلم خواهید داشت.

انواع قطارهای رجا 3 ستاره با واگن های 6 تخته

قرار نیست که حجم عظیم مسافران تنها با قطارهای لوکس و درجه یک جا به جا شوند. برای خدمات رسانی بهتر و البته ارائه ارزان ترین بلیط قطار رجا، نیاز به قطارهای 3 ستاره خواهد بود. باز در میان قطارهای سه ستاره رجا، قطارهایی که واگن های 6 تخته دارند، از بلیط ارزانتری برخوردارند. بسته به راستا و مقصدی که دارید و مدت زمان سفر با قطار خود، به سراغ این نوع از قطارهای رجا بروید.

قطارهای درجه یک اسپانیایی

در این واگن ها، 10 کوپه 6 نفره به همراه کوپه مخصوص مهماندار و 2 سرویس بهداشتی وجود دارد. واگن ها به بدنه، شیشه دو جداره و سیستم تهویه مطبوع تجهیز شده اند. در واگن های لوکس درجه یک اسپانیایی، کوپه مخصوص مهماندار مابین کوپه های 5 و 6 قرار گرفته است.

قطارهای درجه دو آلمان غربی

این قطار یکی از انواع قطارهای رجا با واگن هایی دارای 11 کوپه 6 نفره بوده و 2 سرویس بهداشتی و کوپه مخصوص مهماندار دارند. این واگن های درجه دو آلمان غربی، سیستم تهویه مطبوع نداشته اما پنجره های به روش کشویی باز می شوند. سیستم گرمایش آن ها هم، از طریق بخار تامین می گردد.

قطارهای درجه یک آلمان شرقی

واگن ها، دارای 10 کوپه 6 نفره بوده که 2 سرویس بهداشتی (ایرانی و فرنگی) و یک کوپه برای مهماندار در آن اختصاص یافته است. این واگن ها، دارای سیستم تهویه مطبوع هستند اما گرمایش واگن از طریق سیستم بخار تامین می گردد. در ایران جدای از قطار رجا، شرکت های دیگری هم هستند که خدمات ریلی ارائه می دهند. برای آشنایی با قطارهای آن ها، مطلب شرکت های مسافربری قطارهای ایران را بخوانید.

قطارهای پارسی، قطاری 3 ستاره با پذیرایی

از دیگر انواع قطارهای رجا می توان به واگن های پارسی اشاره کرد که 10 کوپه با ظرفیت 6 نفر دارند. این واگن ها در دو سمت خود دارای دو سرویس بهداشتی و همچنین یک کوپه برای خدمات مخصوص مهماندار هستند. ساختارهای بدنه و شیشه های دو جداره، مانع ورود سر و صدا به داخل شده و واگن ها با سیستم تهویه مطبوع تجهیز شده اند. سیستم صوتی مرکزی برای کوپه ها وجود دارد و در هر کدام، 2 پریز برق 220 ولت برای استفاده از وسایل الکترونیکی در دسترس است.

انواع قطارهای اتوبوسی اما سریع السیر

در میان قطارهای 3 ستاره و دو ستاره رجا، می توان قطارهای سریع السیر اما اتوبوسی پیدا کرد که اتفاقا طرفداران بسکمک دارند. این قطارها، به دلیل هزینه و قیمت بلیط قطار ارزان زود فروش می فرایند. پس اگر به دنبال بلیط قطار اتوبوسی هستید، چند هفته زودتر از حرکت و سفر خود، برای خرید بلیط آنلاین قطار اقدام کنید. با خواندن مطلب مزایای بلیط قطار رجا بیشتر با این قطارها آشنا شوید.

قطارهای 2 طبقه چینی از قطارهای لوکس درجه یک

این یکی دیگر از انواع قطارهای رجا بوده که به صورت اتوبوسی در 2 طبقه ساخته شده است. این واگن های چینی دو طبقه، از 3 قسمت تشکیل شده اند. بخش پایینی و بالایی میانی قسمت مسافران را تشکیل می دهد. بخش خاتمهیی در یک سمت هر واگن، سرویس های بهداشتی و انبار هستند. در سوی دیگر هم، اتاق ماموران و تجهیزات برق قرار گرفته است. علاوه بر دو جداره بودن بدنه و شیشه ها، سیستم صوتی متمرکز برای پخش فیلم و موسیقی وجود دارد. گرمایش واگن ها نیز از طریق المنت صورت می گیرد. این نوع واگن های دو طبقه چینی، مجهز به قلاب اتوماتیک بوده که از میزان ضربه در هنگام حرکت و ایستادن قطار می کاهد.

قطار درجه یک مارال یا قطارهای فرانسوی

قطارهای درجه یک لوکس مارال از واگن هایی با 11 کوپه 4 نفره تشکیل شده که دارای یک سرویس بهداشتی و یک کوپه خدمات مهماندار هستند. تهویه مطبوع واگن های مارال علاوه بر سیستم بخار، از طریق الکتریکی نیز تامین می گردد.

قطارهای اتوبوسی بنیاد با امکان خرید آنلاین

قطار درجه یک لوکس اتوبوسی بنیاد که به سفیر نیز شناخته می گردد، دارای 10 واگن بوده که در 2 رام 5 واگنی تقسیم بندی شده است. در هر کدام از رام ها یک رستوران و محلی برای استقرار مامورین قطار در نظر گرفته شده است. بنیاد یکی دیگر از انواع قطارهای رجا است که سیستم تهویه مطبوع داشته و ظرفیت واگن های آن 24، 60، 66 یا 72 عدد است. امکانات صوتی و تصویری برای پخش فیلم نیز، در دسترس مهمانان گذاشته می گردد.

قطارهای معمولی اتوبوسی

این نوع از قطارهای رجا که دارای واگن های درجه 2 اتوبوسی از آلمان غربی است، دارای ظرفیت 72 نفره است. فاقد سیستم تهویه مطبوع بوده و گرمایش سالن ها از طریق بخار تامین می گردد. نوع دیگری از قطارهای اتوبوسی معمولی نیز وجود داشته که ظرفیت آن ها تا 78 نفر می رسد.

قطارهای ریل باس یا ارم همان قطارهای گردشگری

قطارهای ریل باس یا ارم از نوع واگن های اتوبوسی بوده اما دارای فضاسازی داخلی بسیار مدرن، نورپردازی زیبا و سیستم تهویه مطبوع اتوماتیک با گرمایش پیشرفته است. این نوع از قطارها که با سرعت 120 کیلومتر در ساعت حرکت می نماید، بیشتر در راستاهای کوتاهی مانند تهران به قم، تهران به سمنان و گرگان به پل سفید مورد استفاده قرار می گیرد.

قطار پردیس پر سرعت ترین قطار اتوبوسی

قطارهای پردیس یا ترن ست یکی دیگر از انواع قطارهای رجا بوده که صندلی های آن به صورت اتوبوسی قرار گرفته است. این نوع از قطار، دارای صندلی هایی مشابه هواپیما و سرعت حرکتی معادل 160 کیلومتر در ساعت است. خدمات پذیرایی وعده های غذایی در این قطارها ارائه می گردد. واگن ها کاملا ایزوله بوده و سیستم تهویه مطبوع اتوماتیک در تمامی آن ها وجود دارد. سیستم صوتی و تصویری برای استفاده مسافرین وجود داشته که امکان استفاده از هدفون نیز برای آن ها مقدور شده است. سرویس بهداشتی ایرانی و فرنگی مجهز قطارهای پردیس در تمامی واگن ها برای استفاده مهمانان قابل دسترس است. برای رزرو قطار اتوبوسی رجا و قطارهای فدک به صفحه خرید بلیط قطار بروید.

راحتی استفاده از واگن قطار درجه یک سیمرغ یا امکانات قطار رجا باعث شده تا بیشتر مسافران برای خرید آنلاین به این قطارها مراجعه کنند. البته راستا هر یک از این قطارها متفاوت بوده و انواع قطارهای رجا را در یک راستا نخواهید دید. اکنون که با مدل های مختلف قطار رجا آشنا شده اید، تجربه سفر خود یا عکس قطار رجا را با ما به اشتراک بگذارید. برای ما از امکانات و ویژگی های ارزان ترین قطار و لوکس ترین قطاری که سوار شده اید، در کامنت ها بنویسید.

منبع: الی گشت
انتشار: 25 خرداد 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: romantizm.ir شناسه مطلب: 614

به "معرفی انواع قطارهای رجا، از ارزان ترین تا لوکس ترین واگن ها" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "معرفی انواع قطارهای رجا، از ارزان ترین تا لوکس ترین واگن ها"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید