عمران خان: به آمریکا پایگاه هم بدهیم، در جنگ افغانستان پیروز نمی گردد

به گزارش وبلاگ داستان نویسی، نخست وزیر پاکستان تاکید نمود، حتی اگر اسلام آباد با تامین پایگاه برای واشنگتن به منظور اجرای عملیات های مبارزه با تروریسم موافقت کند، آمریکا نمی تواند در جنگ افغانستان در همسایگی آن پیروز گردد.

عمران خان: به آمریکا پایگاه هم بدهیم، در جنگ افغانستان پیروز نمی گردد

عمران خان، نخست وزیر پاکستان روز دوشنبه در مطلبی برای واشنگتن پست نوشت، اگر کشورش مقابل درخواست آمریکا سر خم کند و اگر به جای سازش سیاسی در کشور جنگ زده افغانستان جنگ داخلی رخ دهد، بار دیگر پاکستان هدف حملات انتقام جویانه تروریست ها قرار میگیرد.

او گفت: پاکستان پس از پیوستن به جنگ علیه ترور آمریکا، به اسم همدست، هدف حمله نهاده شد و این به تروریسم علیه کشورمان از طرف تحریک طالبان پاکستان و دیگر گروه ها منجر شد. حملات پهپادی آمریکا که من درباره آنها هشدار دادم، در این جنگ پیروز نشد اما تنفر از آمریکایی ها را ایجاد کرد و صفوف گروه های تروریست علیه این دو کشور را افزایش داد.

رهبر پاکستان استدلال کرد: ما به راحتی نمیتوانیم از پس این هزینه برآییم. ما در حال حاضر هم هزینه هنگفتی پرداخت نموده ایم. در همین حال، اگر آمریکا با قدرتمندترین ارتش خود در تاریخ نتوانسته پس از 20 سال در جنگ داخل افغانستان پیروز گردد، چطور آمریکا قصد دارد این کار را از پایگاه های کشور ما انجام دهد؟

عمران خان گفت: پاکستان آمادگی دارد تا شریکی برای صلح در افغانستان با آمریکا باشد. اما با خروج نیروهای آمریکایی، ما از خطر درگیری بیشتر دوری خواهیم کرد.

نخست وزیر پاکستان با اذعان به اینکه اسلام آباد با انتخاب میان گروه های درگیر مرتکب اشتباه شد، گفت کشورش از اینها درس گرفته و هیچ طرف محبوبی در افغانستان ندارد. او گفت: ما با هرگونه تصرف نظامی افغانستان که تنها به دهه ها جنگ داخلی منجر می گردد، مخالفیم زیرا طالبان نمی توانند کل کشور را به دست آورد و با این وجود، باید در هر دولتی به منظور موفقیت آن گنجانده گردد.

عمران خان با مقایسه خسارتهای اسلام آباد در جریان جنگ علیه تروریسم و جبران خسارت از سوی آمریکا گفت: بیش از 70 هزار پاکستانی کشته شده اند. در حالیکه آمریکا یاری 20 میلیارد دلاری تامین کرد، خسارتهای وارد آمده به اقتصاد پاکستان فراتر از 150 میلیارد دلار است. گردشگری و سرمایه گذاری نابود شده است.

او اذعان کرد که ارتش پاکستان سال 2004 تحت فشار آمریکا به کمربند قبیله ای واقع در شمال غربی این کشور که هم مرز افغانستان است، نیرو اعزام کرد و همین موجی از بمبگذاری های انتحاری و حملات علیه نیروهای مسلح و غیرنظامیان پاکستانی را به همراه داشت.

نخست وزیر پاکستان گفت: انتظار غلطی وجود داشت که این حرکت به انتها تحرکات شبه نظامی می انجامد. اما اینطور نشد. آسیب و خسارت جانبی ناشی از این حمله بیش از یک میلیون سکنه قبیله نشین را از وزیرستان شمالی آواره کرد و بیش از تعداد سربازانی که آمریکا در جنگهای عراق و افغانستان از دست داده است، کشته شدند. علاوه بر این، میلیاردها دلار به اقتصاد و زیرساخت ما خسارت وارد شد.

او با تاکید دوباره بر اینکه مشکل افغانستان راه چاره نظامی ندارد، خواهان حل و فصل سیاسی و انتها یافتن چند دهه جنگ در این کشور شد. عمران خان برای واشنگتن پست نوشت: ما یک صلح مذاکره شده میخواهیم نه جنگ داخلی. ما به ثبات و انتها یافتن تروریسم علیه این دو کشور احتیاج داریم. ما از توافقی که دستاوردهای حاصل شده در دو دهه گذشته در افغانستان را حفظ میکند، حمایت میکنیم. ما خواهان توسعه مالی و افزایش تجارت و ارتباط در آسیای میانه برای رشد مالی خودمان هستیم. چنانچه جنگ داخلی ادامه داشته باشد، همه ما پایین کشیده میشویم.

عمران خان ابراز امیدواری کرد که کابل انعطاف بیشتری نشان دهد و گفت این پاکستان بود که اول طالبان را به پای میز مذاکره با آمریکا و بعد دولت افغان کشاند. او گفت: ما میدانیم که اگر طالبان برای اعلام یک پیروزی نظامی کوشش کند، این به خونریزی بی انتها ختم خواهد شد.، ایسنا

منبع: ایران آنلاین
انتشار: 18 مرداد 1400 بروزرسانی: 18 مرداد 1400 گردآورنده: romantizm.ir شناسه مطلب: 1389

به "عمران خان: به آمریکا پایگاه هم بدهیم، در جنگ افغانستان پیروز نمی گردد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "عمران خان: به آمریکا پایگاه هم بدهیم، در جنگ افغانستان پیروز نمی گردد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید