چرا سفر رییسی به نیویورک اهمیت دارد؟ ، 2 مانع مهم شکل گرفته درمقابل رویکرد یکجانبه گرایانه آمریکا ، مهم ترین علت افول قدرت آمریکا

به گزارش وبلاگ داستان نویسی، نایب رییس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس گفت: مهم ترین علت برای اثبات روند رو به افول قدرت آمریکا، شکست این کشور در بهره گیری مؤثر از ابزار تحریم ها، به ویژه در مواجهه با جمهوری اسلامی است.

چرا سفر رییسی به نیویورک اهمیت دارد؟ ، 2 مانع مهم شکل گرفته درمقابل رویکرد یکجانبه گرایانه آمریکا ، مهم ترین علت افول قدرت آمریکا

به گزارش خبرنگاران، نایب رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس درباره اهمیت سفر رئیس جمهور کشورمان به نیویورک، گفت: حضور رئیس جمهور در اجلاس مجمع عمومی سازمان ملل متحد که براساس سنت سالانه، سپتامبر هرسال در نیویورک برگزار می گردد، امسال با توجه به تحولات دنیای جاری، از اهمیت ویژه ای برخوردار است.

عباس مقتدایی با اشاره به دلایل چنین اهمیت ویژه ای اضافه نمود: یکی از اصلی ترین دلایل اهمیت ویژه مجمع عمومی سازمان ملل متحد در امسال، تغییرات و تحولاتی است که در ساختار نظام دنیای شاهد آن هستیم. در شرایط کنونی شاهد شکل گیری روندهایی در عرصه بین المللی هستیم که یکجانبه گرایی آمریکا را زیرسؤال برده و ظهور و بروز آن در مجمع عمومی و در میان نمایندگان همه کشورهای دنیا از اهمیت راهبردی برخوردار است.

وی ادامه داد: آمریکایی ها سال ها بود که کوشش می کردند رویکرد هژمونیک و یکجانبه گرایانه خود را بر ساختارهای نظام دنیای، با استفاده از ابزارها و حربه های مختلف حفظ نمایند، اما اکنون چنین رویکردی با چالش ها و موانع بنیادی مهمی روبرو شده و واشنگتن دیگر قادر به پیشبرد راهبردهای هژمونیک خود دراین عرصه نیست.

رئیس کمیته دیپلماسی مالی مجلس با اشاره به 2 مانع مهم شکل گرفته درمقابل رویکرد یکجانبه گرایانه آمریکا در عرصه بین المللی، مطرح کرد: اکنون به خوبی شاهدیم آمریکایی ها برای پیشبرد راهبردهای سلطه گرایانه خود در عرصه دنیای با 2 چالش و مانع مهم روبرو شده اند؛ از یک سو ائتلاف های آسیایی و قدرت های نوظهور مانند ایران، چین و روسیه درمقابل هژمونی آمریکا قد برافراشته اند و ازسوی دیگر بعضی تشکل ها یا نهادهای مالی بین المللی به عنوان رویکردی که می تواند حاکم گردد درحال فعالیت هستند. این دو جریان شکل گرفته یکجانبه گرایی آمریکایی را به وضوح زیرسؤال برده و زمینه ساز احساس خطر واشنگتن شده است.

مقتدایی اضافه نمود: سازمان ها و نهادهایی مانند سازمان همکاری شانگهای و پیمان بریکس به عنوان 2 ساختار همگرایی منطقه ای، ازجمله نهادهایی هستند که تفوق و سلطه آمریکا را نپذیرفته اند و به گونه ای درحال فعالیت هستند که دنیا از سایه سنگین سلطه نظام دست ساخت آمریکا خلاص گردد.

وی بعلاوه با بیان اینکه سیدابراهیم رئیسی اکنون به عنوان رئیس جمهور کشوری به شمار میرود که توانسته دربرابر سلطه و فشارهای آمریکا مقاومت کند و کمر خم نکند، ادامه داد: این موضوع اهمیت حضور رئیسی در مجمع عمومی سازمان ملل متحد را دوچندان نموده است.

نایب رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس گفت: رئیس جمهور کشورمان در مجمع عمومی و درمیان نمایندگان همه کشورهای دنیا علاوه بر اینکه می تواند پیغام صریح و شفاف پیروزی مقاومت ملت ایران در برابر تحریم ها و فشارهای حداکثری آمریکا را به دنیایان ارسال کند، تبیین خواهد نمود که آمریکا در سراشیبی افول قرار گرفته و نظم نوینی در ساختار نظام بین الملل درحال شکل گیری است.

مقتدایی با اشاره به دلایل افول قدرت هژمونیک آمریکا ادامه داد: مهم ترین علت برای اثبات روند رو به افول قدرت آمریکا، شکست این کشور در بهره گیری مؤثر از ابزار تحریم ها، به ویژه در روبروه با جمهوری اسلامی است. تحولات اخیر نشان می دهد که دنیا دیگر استفاده از ابزار تحریم ازسوی آمریکا علیه سایر کشورها را نمی پذیرد و اثرگذاری آن، در پرتو توسعه همکاری های دوجانبه یا چندجانبه، به صورت چشمگیری کاهش یافته است.

او ادامه داد: ازسوی دیگر باید توجه داشت که درجریان سفر رئیس جمهور به نیویورک، علاوه بر ملاقات با نخبگان سیاسی و بعلاوه همتایان رئیسی از سایر کشورها، باید از همه ظرفیت های موجود برای تبیین دیدگاه های روشن و حق طلبانه جمهوری اسلامی استفاده کرد.

مقتدایی بعلاوه با اشاره به اهمیت رایزنی های دوجانبه در جریان این سفر افزود: معتقدم ملاقات و گفت وگوی رئیس جمهور کشورمان با همتایان خود دراین سفر، از اهمیت راهبردی ویژه ای برخوردار است و می تواند از دستاوردهای مهم حضور در نیویورک به حساب آید. این گفت وگوها به تعمیق مناسبات دوجانبه با کشورهای مختلف منجر خواهد شد که در زمینه تقویت بنیه مالی کشور و بعلاوه بی اثرسازی هرچه بیشتر تحریم ها نقش قابل توجهی دارد.

منبع: همشهری آنلاین
انتشار: 30 شهریور 1401 بروزرسانی: 30 شهریور 1401 گردآورنده: romantizm.ir شناسه مطلب: 1789

به "چرا سفر رییسی به نیویورک اهمیت دارد؟ ، 2 مانع مهم شکل گرفته درمقابل رویکرد یکجانبه گرایانه آمریکا ، مهم ترین علت افول قدرت آمریکا" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "چرا سفر رییسی به نیویورک اهمیت دارد؟ ، 2 مانع مهم شکل گرفته درمقابل رویکرد یکجانبه گرایانه آمریکا ، مهم ترین علت افول قدرت آمریکا"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید