طرز تهیه پلو شوشتری با فیله مرغ؛ خوشمزه و مجلسی

به گزارش وبلاگ داستان نویسی، شاید شما هم از آن دسته افرادی هستید که هر روز با سوال امروز چه غذایی درست کنم؟ رو به رو می شوید. البته باتوجه به تنوع بالای غذا های سنتی و بین المللی این سوال کمی عجیب است.

طرز تهیه پلو شوشتری با فیله مرغ؛ خوشمزه و مجلسی

به گزارش خبرنگاران؛ همه ما حداقل هفته ای یک بار با این سوال روبرو می شویم. شاید دلیل این باشد که از تکراری بودن برنامه غذایی خود خسته شده ایم. اگر شما هم جزء این دسته از افراد هستید، تا انتها این مطلب با ما همراه باشید تا با طرز تهیه پلوی شوشتری خوشمزه آشنا شوید.

مواد اولیه پلو شوشتری برای 4 نفر

برنج: 3 پیمانه

لوبیا چشم بلبلی: 1 پیمانه

شوید تازه: 300 گرم

سیر: 3 حبه

کره سرد: 50 گرم

فیله مرغ: 16 عدد

پیاز میانه: 2 عدد

زعفران دم نموده غلیظ: 4 قاشق غذاخوری

زردچوبه: 1 قاشق مرباخوری

آب لیمو تازه: 2 قاشق غذاخوری

فلفل قرمز: 1 قاشق چایخوری

نمک: به مقدار لازم

کره یا روغن مایع: به مقدار لازم

نکات مربوط به مواد اولیه پلو شوشتری

1- نکات مربوط به برنج

بعد از اینکه برنج را شستید، به آن آب گرم و نمک اضافه کنید. نمک را به مقدار ای اضافه کنید که کمی شور تر از حد معمول باشد. بگذارید برنج چند ساعت خیس بخورد. بهتر است برنج حداقل 3 ساعت با نمک خیس بخورد تا کیفیت بهتری داشته باشد. اگر وقت دارید، حتماً از شب قبل برنج را خیس کنید.

برای آب کش کردن برنج قابلمه را تا دو سوم از آب پر کنید و روی حرارت بگذارید. نمک را به آن اضافه کنید. وقتی آب به جوش آمد، باید برنج را اضافه کنید. آبی را که به برنج اضافه شده بود و برنج با آن خیس خورده بود، خالی کنید و برنج خیس خورده را داخل آب درحال جوش بریزید.

حرارت برنج درحال جوش نباید کم باشد و شعله گاز باید میانه رو به زیاد باشد. درب قابلمه را نگذارید و صبر کنید تا آب برنج جوش بیاید. وقتی آب دوباره به جوش آمد، چندبار با فاصله و البته با دقت برنج را هم بزنید تا دانه ها از هم باز گردد. دقت کنید برنج را خرد نکنید. تقریباً برنج حدود ده تا چهارده دقیقه باید بجوشد. البته زمان جوشیدن برنج به نوع آن بستگی دارد. زمانی برنج برای آب کش کردن مناسب است که دانه های آن نرم گردد؛ ولی هنوز مغز آن سفت باشد.

بعد از اینکه برنج را آب کش کردید، اجازه بدهید آب برنج کاملاً گرفته گردد. سپس روی برنج آب سرد بریزید تا پخت دانه ها متوقف گردد و همین طور نمک اضافی بین دانه های برنج بیرون رود تا برنج شور نگردد. اگر خواستید برنج بیشتر قد بکشد، وقتی برنج آغاز به جوشیدن کرد، یک استکان آب سرد به آن اضافه کنید. این کار باعث می گردد به برنج شوک وارد گردد و بیش تر قد بکشد. دقت داشته باشید که آب سرد را از وسط برنج اضافه نکنید؛ بلکه خیلی آرام از اطراف برنج اضافه کنید.

2- نکات مربوط به شوید

بهتر است برای تهیه این غذا سبزی را با دست خرد کنید؛ چون وقتی سبزی با سبزی خردکن خرد می گردد، آب سبزی از آن خارج می گردد. در نتیجه وقتی سبزی را به برنج اضافه می کنید، رنگ سبزی به برنج پس داده می گردد.

3- نکات مربوط به پیاز

وقتی برای خریدن پیاز به بازار های میوه و تره بار می رویم، رنگ های مختلفی از پیاز ها را می بینیم. بدون توجه به اینکه هرکدام از این پیاز ها مصارف مشخصی دارند، آن ها را می خریم. درواقع دم دست ترین پیاز را انتخاب می کنیم. غافل از اینکه ممکن است پیاز انتخاب شده برای مصرفی که در نظر داریم، مناسب نباشد. اگر بخواهیم به طور مختصر در خصوص کاربرد انواع پیاز ها شرح بدهیم، باید از پیاز زرد که معروف ترین عضو خانواده پیازهاست، آغاز کنیم. این پیاز برترین گزینه برای پخت و پز است.

پیاز سفید از پیاز زرد طعم ملایم تری دارد. از نظر کاربرد تقریباً مثل پیاز قرمز است و می گردد آن را خام خورد و یا در سالاد ها و دیپ ها از آن استفاده کرد. این پیاز برای غذا های مکزیکی هم برترین گزینه است. پیاز قرمز نسبت به پیاز سفید و زرد فیبر بیشتری دارد و به خاطر رنگ زیبایش می توان از آن برای تزئین بشقاب غذا هم استفاده کرد. علاوه بر این برای کبابی کردن، سالاد و ساندویچ ها هم انتخاب مناسبی است. پیاز های قرمز به مقدار کافی عطر و طعم به غذا نمی دهند؛ بنابراین معمولاً برای پخت و پز مورد استفاده قرار نمی گیرند.

4- نکات مربوط به زعفران

همواره سعی کنید از زعفران دم نموده غلیظ بهره ببرید؛ زیرا هرقدر زعفران را با آب بیشتری دم کنید، کم رنگ تر می گردد و مجبور می شوید برای به دست آوردن رنگ دلخواه تان از زعفران بیشتری بهره ببرید؛ بنابراین نحوه دم کردن زعفران بسیار مهم است. من زعفران را همواره به روش خانم گل آور که در یک برنامه تلویزیونی آموزش دادند، دم می کنم. برای دم کردن زعفران به این روش ابتدا زعفران را بدون اضافه کردن شکر یا قند کاملاً پودر کنید. بعد به ازای 1 قاشق چای خوری زعفران 2 قاشق سوپ خوری آب جوش و 2 تکه یخ به آن اضافه کنید.

افزودن یخ باعث می گردد به زعفران شوک وارد گردد و رنگ بیش تری پس بدهد. زعفران را در ظرف دردار در فریزر نگهداری کنید و موقع استفاده اجازه دهید در دمای محیط یخ زدایی گردد. پس از هر بار استفاده دوباره زعفران به جای مانده را داخل فریزر قرار دهید. حواس تان باشد، زعفرانی که استفاده می کنید تقلبی نباشد. برای اینکه بفهمید زعفران تقلبی یا خالص است، زعفران را بین انگشتتان بگذارید و فشار دهید. اگر روغن پس نداد؛ یعنی خالص است. زعفران های تقلبی معمولاً براق هستند.

طرز تهیه پلو شوشتری

1- لوبیا چشم بلبلی را پاک کنید و روی آب آب بریزید تا خیس بخورد. سپس آبی را که لوبیا با آن خیس خورده بود، خالی کنید. دوباره آب بریزید و بپزید. فیله های مرغ را در مقدار مناسب برش بدهید با پیاز + نمک + فلفل قرمز + زعفران و زردچوبه + آب لیمو + روغن مزه دار کنید و اجازه دهید چند ساعت در یخچال بماند. سپس داخل تابه چند قاشق روغن بریزید. فیله ها را در آن قرار دهید و اجازه بدهید با آب خودش بپزد. برای اینکه آب بیندازد، در ظرف را ببندید و روی حرارت میانه قرار دهید. هرازگاهی فیله ها را زیر و رو کنید تا تمام قسمت های آن به صورت یک نواخت سرخ گردد. اگر طعم کره را دوست دارید، می توانید به جای روغن از کره بهره ببرید.

2- مرغ که پخته شد، آن را سرخ کنید. درحین سرخ شدن سیر رنده شده + شوید خرد شده و لوبیای پخته را به آن اضافه کنید. مواد را با هم تفت دهید. اجازه دهید به مقدار ای روی حرارت بماند که آب آن کشیده گردد، در غیر این صورت باعث نرم شدن برنج می گردد.

3- در یک قابلمه متناسب کمی روغن بریزید. روی حرارت ملایم قرار بدهید و اجازه دهید روغن داغ گردد. بعد ته دیگ دلخواه تان را قرار بدهید (بهتر است از ته دیگ سیب زمینی بهره ببرید) سپس سه کفگیر برنج بریزید. بعد 1 کفگیر از موادی را که با هم مخلوط نموده اید، وسط برنج بریزید. درنهایت کمی زعفران اضافه کنید و دوباره برنج و بقیه مواد را به ترتیب بریزید.

وقتی کل برنج را داخل قابلمه ریختید، در این مرحله معمولاً به برنج آب و روغن اضافه می نمایند که اضافه کردن آب و روغن باعث می گردد ته دیگ شما خیلی روغنی گردد؛ چون آب و روغن سریع به کف قابلمه می رود. پس بهتر است به جای آب و روغن از کره سرد بهره ببرید. به این صورت که بسته به حجم برنج یک قالب کره را به صورت نازک خرد کنید و به برنج اضافه کنید. اگر طعم کره را دوست ندارید، می توانید از همان آب و روغن بهره ببرید. درنهایت نصف استکان آب از دور برنج اضافه کنید. حدود 5 دقیقه روی حرارت میانه قرار بدهید تا بخار برنج بلند گردد. بعد حدود 20 دقیقه روی حرارت کم قرار بدهید تا برنج دم بکشد.

منبع: فرارو
انتشار: 26 شهریور 1400 بروزرسانی: 26 شهریور 1400 گردآورنده: romantizm.ir شناسه مطلب: 1432

به "طرز تهیه پلو شوشتری با فیله مرغ؛ خوشمزه و مجلسی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "طرز تهیه پلو شوشتری با فیله مرغ؛ خوشمزه و مجلسی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید