طرز تهیه لواشک آلبالو با هسته در خانه و به سادگی

به گزارش وبلاگ داستان نویسی، در اعماق خاطرات شیرین کودکی بیشتر ما، طعمی دلنشین و نوستالژیک نهفته است؛ طعم بی نظیر لواشک آلبالو که مادربزرگ های مهربان با دستان پر مهرشان آن را می پختند. گویی با هر لقمه از آن، دنیایی از خاطرات شاد و بی دغدغه در ذهنمان زنده می شد. اما چه نیازی به حسرت گذشته است، وقتی می توانیم با دستان خود طعم لواشک آلبالو را در خانه تجربه کنیم؟ قبلا در کتاب کاله روش تهیه لواشک آلبالو بدون هسته را مرور نموده بودیم و در ادامه برای سریع تر تهیه کردن این لواشک طرز تهیه لواشک آلبالو با هسته را آنالیز خواهیم کرد.

طرز تهیه لواشک آلبالو با هسته در خانه و به سادگی

مواد لازم برای تهیه لواشک آلبالو با هسته

  • آلبالو 1 کیلو
  • نمک به اندازه لازم
  • آب 1 لیوان

طرز تهیه لواشک آلبالو با هسته

1. مخلوط کردن نمک و آلبالو

اولین مرحله از طرز تهیه لواشک آلبالو با هسته بعد از شستن آلبالو این است که دم و برگش را بگیرید سپس آن را در قابلمه مدنظرتان بریزید و بعد روی آن ها نمک بریزید در نهایت هم اندازهی آب به قابلمه اضافه کنید و اجازه دهید با دمای نسبتا زیاد به جوش آید بعد حرارت را کم کنید و هم بزنید تا رفته رفته مخلوط نرم گردد.

2. له و از صافی رد کردن پوره آلبالو

وقتی آلبالوها بر اثر پخت نرم شدندُ بهتر است همان طور که مخلوط را هم می زنید با پشت قاشق آن ها را له کنید تا رفته رفته شربتی غلیظ از مخلوط داشته باشید. بعد گاز را خاموش کنید و مخلوط را داخل یک صافی تمیز که زیرش یک قابلمه قرار داده اید بریزید و خوب با دست فشار دهید تا در صافی فقط هسته و پوست آلبالو بماند و باقی مواد از صافی خارج گردد.

3. خشک کردن لواشک آلبالو

اکنون در این مرحله از طرز تهیه لواشک آلبالو با هسته در یک سینی مناسب یک لایه سلفون قرار دهید و رویش را با فرچه آشپزی کمی با روغن چرب کنید سپس مخلوط آلبالو آماده را روی سینی بریزید و کاملا کف آن پهن کنید. در نهایت روی سینی را با فاصله با یک توری بپوشانید و سینی را در معرض آفتاب قرار دهید تا لواشک خشک گردد. پس از این که لواشک خشک شد، آن را از سینی جدا نموده و به صورت دلخواه برش بزنید.

لواشک آلبالو با هسته را در ظرف دربسته و در یخچال نگهداری کنید تا از طعم و مزه بی نظیر آن برای مدت طولانی لذت ببرید.

نکات تکمیلی برای تهیه لواشک آلبالو

تهیه لواشک آلبالو با هسته در خانه، تجربه ای لذت بخش و نوستالژیک است که به شما امکان می دهد طعم اصیل و طبیعی این خوراکی خوشمزه را در سریع ترین حالت بچشید و از آن به عنوان یک میان وعده سالم و مقوی با خواص آلبالو برای خود و عزیزانتان لذت ببرید. اما خوب است برای تهیه بهتر آن به نکات و فوت وفن های آن هم آشنا شوید.

مدت زمان خشک شدن لواشک آلبالو در آفتاب

زمان خشک شدن لواشک در آفتاب به ضخامت آن، شدت نور خورشید و مقدار رطوبت هوا بستگی دارد. معمولا 2 تا 4 روز طول می کشد تا لواشک به طور کامل خشک گردد. برای اطمینان از خشک شدن کامل لواشک، لبه آن را با انگشت خود فشار دهید. اگر لواشک سفت و چرمی مانند بود، خشک شده است.

خشک کردن لواشک در نور آفتاب یا فر

برای این که لواشک آلبالو با هسته شما سریع تر خشک گردد، می توانید از فر با حرارت کم بهره ببرید. سپس فر را با حرارت کم مثلا 50 سانتی گراد روشن کنید بعد پوره آلبالوی آماده را که در سینی ریخته اید در طبقه وسط فر بگذارید. فقط حتما در فر را کمی باز بگذارید تا بخار آب از فر خارج گردد. هر چند ساعت هم لواشک را چک کنید و سینی را بچرخانید تا کاملا خشک گردد. یادتان باشد مدت زمان خشک شدن در فر به ضحامت و نوع فر شما بستگی دارد. می توانید از فن فر برای یاری به خشک شدن سریع تر لواشک بهره ببرید. دقت داشته باشید که با خشک کردن لواشک در فر شما لواشک فوری خواهید داشت.

تهیه انواع لواشک با انواع میوه ها

به طور کلی تهیه لواشک برای همه میوه ها یکسان است فقط شاید زمان پخت بعضی از میوه ها برای تهیه پوره بیشتر باشد و بعضی کمتر. بنابراین اگر دوست دارید طرز تهیه لواشک زردآلو، طرز تهیه لواشک زرشک و طرز تهیه لواشک آلو را هم با جزییات بیشتر بدانید به کتاب کاله مراجعه کنید.

افزایش طعم یا شیرین کردن لواشک

برای طعم دار کردن لواشک آلبالو با هسته می توانید از زعفران، گلاب، پودر نارگیل و… بهره ببرید. البته اگر میوه هایی که برای تهیه لواشک استفاده می کنید خیلی ترش هستند می توانید در حین تهیه پوره اندازهی شکر هم به پوره اضافه کنید تا طعم لواشک شما متعادل تر گردد.

استفاده از آلبالو به روش های مختلف

اگر از آن دسته افراد هستید که عاشق آلبالو هستند پس تا زمانش است آن را به اشکال مختلف از جمله مربا، ترشی، لواشک، غذا، مارمالاد و شربت حتی آلبالو خشکه و کمپوت بهره ببرید. بعضی از برترین روش های تجربه طعم های مختلف با آلبالو را می توانید در لینک های زیر در کتاب کاله مطالعه کنید:

  • طرز تهیه مربای آلبالو با هسته
  • طرز تهیه مارمالاد آلبالو با و بدون هسته و ژلاتین
  • طرز تهیه کمپوت آلبالو
  • طرز تهیه ترشی آلبالو خانگی به 4 روش
  • طرز تهیه آلبالو پلو ساده
  • طرز تهیه ترشک آلبالو
  • طرز تهیه آلبالو خشکه
منبع: کتاب کاله
انتشار: 30 اردیبهشت 1403 بروزرسانی: 30 اردیبهشت 1403 گردآورنده: romantizm.ir شناسه مطلب: 1956

به "طرز تهیه لواشک آلبالو با هسته در خانه و به سادگی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "طرز تهیه لواشک آلبالو با هسته در خانه و به سادگی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید