خبرنگاران موج خشم و انزجار جهانیان در اعتراض به قتل شهروند سیاهپوست آمریکایی

به گزارش وبلاگ داستان نویسی، تهران- خبرنگاران- قتل جرج فلوید شهروند سیاهپوست آمریکایی به دست پلیس سفیدپوست این کشور، واکنش هایی مختلفی در دنیا از آمریکای شمالی گرفته تا آمریکای جنوبی، آسیا و قاره اروپا به دنبال داشته و با موجی از انزجار و اعتراض عمومی همراه شده است.

خبرنگاران موج خشم و انزجار جهانیان در اعتراض به قتل شهروند سیاهپوست آمریکایی

اعتراض ها در خصوص مرگ جورج فلوید که با رفتار غیرانسانی پلیس سفیدپوست شهر مینیاپولیس جان باخت، ابعاد گسترده تری یافته و نه فقط سراسر ایالات متحده را در برگرفته بلکه به دیگر نقاط دنیا نیز کشیده شده است.

باراک اوباما رئیس جمهوری سیاه پوست پیشین آمریکا در واکنش به قتل جورج فلوید توسط پلیس سفیدپوست مینیاپولیس در ایالت مینه سوتا، گفت: این مرگ در آمریکای 2020 نباید عادی انگاشته گردد؛ من و میلیون ها نفر دیگر، اندوه ناشی از مرگ فلوید را به اشتراک گذاشتیم.

به گفته اوباما، مقام های ایالت مینه سوتا باید اطمینان دهند مرگ فلوید به طور کامل آنالیز می گردد و در نهایت، عدالت اجرا خواهد شد.

وی اضافه کرد: باید برای ایجاد هنجار جدید همکاری کنیم که در آن میراث رفتارهای متعصبانه و نابرابر، دیگر به نهادها یا قلب ما صدمه نمی زند.

جو بایدن نامزد دموکرات انتخابات ریاست جمهوری 2020 نیز با انتقاد از از اقدام دونالد ترامپ در تهدید معترضان به شلیک به آنها به تبعیض نژادی نظام مند در این کشور اذعان کرد و خواستار کوشش برای ریشه کن کردن تبعیض و خشونت های نژادپرستانه در آمریکا شد.

همچنین رادیو مونترال کانادا به نقل از جاستین ترودو نخست وزیر این کشور خاطرنشان کرد، بسیاری از کانادایی ها با نگرانی، بهت و وحشت اخبار ناآرامی ها در آمریکا، نژادپرستی و خشونت پلیس ایالات متحده را دنبال می نمایند. نژادپرستی واقعیتی است که نه فقط در آمریکا بلکه در کانادا نیز وجود دارد.

جاستین ترودو با انتقاد از نژادپرستی در آمریکا از شهروندان این کشور خواست با اتحاد و همبستگی با نژادپرستی مقابله نمایند.

به گزارش خبرگزاری پرنسالاتینا، برونو رودریگز وزیر امور خارجه کوبا، کشته شدن وحشیانه شهروند سیاهپوست آمریکایی توسط پلیس این کشور را محکوم کرد.

وی در صفحه توئیترش نوشت: جورج فلوید نمُرده، او به طور وحشیانه کشته شد. متاسفانه این روایتی است که آفریقایی-آمریکایی ها می دانند.

در همین حال خورخه آرئاسا وزیر خارجه ونزوئلا نیز پیغام خشونت آمیز دونالد ترامپ به دنبال مرگ شهروند سیاهپوست آمریکایی توسط پلیس این کشور را محکوم کرد و آن را نتیجه پیروی از فلسفه خشونت دانست.

آرئاسا به موضع گیری ترامپ مبنی بر اینکه معترضان به قتل یک سیاهپوست را در شهر مینیاپولیس اوباش دانست و تهدید کرد، هدف تیراندازی نیروهای پلیس و ارتش قرار خواهند گرفت، واکنش نشان داد.

ترامپ دو روز پیش در توئیتی از کشته شدن جرج فلوید در هنگام بازداشت توسط نیروهای پلیس مینیاپولیس ابراز تاسف نموده بود. در حالی که ترامپ پیش از این در خصوص خشونت سفیدپوستان علیه رنگین پوستان، یا از پلیس دفاع و حمایت و در غیر این صورت سکوت اختیار می کرد.

جمعی از نمایندگان مجلس انگلیس با صدور بیانیه ای، آنچه رفتار نژادپرستانه دولت ها در دنیا با اقلیت های نژادی خواندند را به باد انتقاد گرفته و توضیح دادند که از مرگ شهروند سیاهپوست آمریکایی، به دست پلیس سفید پوست، چشم پوشی نخواهند کرد.

در این بیانیه آمده است: ما در کنار خانواده، دوستان و هم محله ای های جورج فلوید در مینیاپولیس ایستاده و نمی توانیم از مرگ او به عنوان یک سیاه پوست غیرمسلح چشم پوشی کنیم.

امضانمایندگان این بیانیه، مرگ فلوید را در بخشی از تاریخ محرومیت اجتماعی و استثمار مالی آفریقایی های آمریکا تعبیر و تاکید نمودند: ما به عنوان جنبش ضد امپریالیستی تصدیق می کنیم که آمریکا بر پایه سلطه گری و برده داری از آفریقایی ها بنا شده و از این منظر، شانه به شانه همه آن هایی که در این کشور و سراسر دنیا از خشونت تبعیض امیز دولتی به ستوه آمده اند، ایستاده ایم.

نمایندگان مجلس انگلیس که خود را عضو پویش سوسیالیست می نامند خاطرنشان کردند: اینک مهم است که ما در انگلیس درک کنیم، از آفت رفتار تبعیض آمیز دولتی مبرا نیستیم. سیاهپوستان انگلیسی نیز به طور نامتناسب از رفتار خشن پلیس رنج می برند و تعداد آنها نسبت به دیگر اقلیت های نژادی بیشتر است.

سازمان ملل نیز به کشتار سیاهپوستان در آمریکا واکنش نشان داد. به نوشته تارنمای خبری این نهاد، میشل باشله رئیس کمیساریای عالی حقوق بشر با صدور بیانیه ای ضمن محکوم کردن مرگ جرج فلوید سیاهپوست آفریقایی-آمریکایی به دست پلیس آمریکا، خواستار انتها دادن به کشتار سیاهپوستان در ایالات متحده شد.

وی با ابراز تاسف از اضافه کردن نام جرج فلوید به سلسله قتل های آمریکایی های آفریقایی تبار به دست نیروهای پلیس آمریکا توضیح داد: برونا تیلور، اریک گارنر، مایکل براون و بسیاری دیگر از آفریقایی-آمریکایی های غیر مسلح در طول سالیان گذشته به دست پلیس آمریکا جان خود را از دست داده اند.

کمیسر عالی حقوق بشر سازمان ملل با تاکید بر آنالیز تبعیض نژادی گسترده در قتل سیاهپوستان در آمریکا گفت: مقام های آمریکایی باید اقدامات جدی را برای انتها دادن به این قتل ها اتخاذ نمایند و از اجرای عدالت در هنگام وقوع چنین حوادثی اطمینان یابند.

وی تاکید نمود: رویه ها باید تغییر نمایند، سیستم های پیشگیری باید به کار گرفته گردد و مهمتر از همه، افسران پلیس که از زور بیش از حد استفاده می نمایند باید به جرایمی که مرتکب شده اند متهم و محکوم شوند.

نمایندگان روسیه و چین نیز در نشست غیررسمی و مجازی شورای امنیت سازمان ملل به سرکوب اعتراض های روزهای اخیر در آمریکا پیرامون قتل فلوید اشاره و از اعمال خشونت علیه معترضان و توسل بیش از حد به زور علیه سیاه پوستان این کشور انتقاد کردند.

دیمیتری پولیانسکی معاون نمایندگی دائم روسیه در سازمان ملل گفت: چرا آمریکا مانع از حق چین در برقراری صلح و نظم در هنگ کنگ می گردد و همزمان تجمع های معترضان به قتل فلوید را به طور وحشیانه پراکنده می نماید؟

همچنین وزارت امور خارجه روسیه در بیانیه ای خواستار تحقیقات دقیق پیرامون قتل جورج فلوید شهروند سیاهپوست آمریکایی به دست پلیس این کشور شد و خاطرنشان کرد: نقض پی درپی حقوق بشر در آمریکا نگران نماینده و باعث تاسف است.

براساس این بیانیه، این حادثه، نخستین مورد در سلسله اعمال غیرقانونی و غیرقابل توجیه سازمان های امنیتی و انتظامی آمریکاست. این گونه جنایات پر سر و صدا غالبا توسط ماموران پلیس آمریکا رخ می دهد و نمونه آن قتل نوجوانی توسط مامور پلیس این کشور در سال 2016 بود که با وجود اینکه مقتول هیچ اقدامی برای تعرض به مامور پلیس ننموده بود، به قتل رسید.

در بیانیه وزارت خارجه روسیه تاکید شده، در آمریکا مسائل زیادی در عرصه حقوق بشر انباشته شده است که شامل تبعیض نژادی قومی و مذهبی، خودسری های پلیس، رفتار مغرضانه مقام های دستگاه قضایی و پر شدن زندان ها و بکارگیری کنترل نشده سلاح گرم توسط صاحبان این گونه وسایل می گردد.

در این بیانیه، ابراز تاسف شده که در این شرایط ناگوار، واشنگتن سال به سال از افزایش تعهدهای بین المللی خود در عرصه انسانی خودداری می نماید، توصیه های سازمان های حقوق بشری را نادیده می گیرد و حضور خود را در سازمان های بین المللی مربوطه کاهش می دهد.

رجب طیب اردوغان رئیس جمهوری ترکیه نیز با انتشار پیغامی به زبان انگلیسی در حساب توئیتر خود، رویکرد نژادپرستانه و فاشیستی پلیس آمریکا در قتل جورج فلوید را محکوم کرد.

وی با یادآوری حدیث پیغامبر گرامی اسلام مبنی بر اینکه، سفید و سیاه نسبت به یکدیگر فزونی ندارند، خاطرنشان کرد: ما به مبارزه برای حراست از حقوق همه بشریت بدون قائل شدن هرگونه تبعیض بر مبنای نژاد، رنگ، مذهب و زبان ادامه می دهیم.

همچنین سیدعباس موسوی سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان در حساب توئیتر خود نوشت: دولت کنونی آمریکا از نژادپرستی و سفیدبرترپنداری سیستماتیک قدردانی هم می نماید.

موسوی اضافه کرد: قتل وحشیانه و در کمال خونسردی جورج فلوید توسط مرد سفیدی که یونیفرم پلیس به تن دارد، به صورت وحشتناکی نشان دهنده نژادپرستی نظام مند و برتر پنداری نژاد سفید است؛ امری که توسط هیات حاکمه کنونی، تکریم و تجلیل می گردد.

2023

منبع: ایرنا
انتشار: 5 شهریور 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: romantizm.ir شناسه مطلب: 727

به "خبرنگاران موج خشم و انزجار جهانیان در اعتراض به قتل شهروند سیاهپوست آمریکایی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خبرنگاران موج خشم و انزجار جهانیان در اعتراض به قتل شهروند سیاهپوست آمریکایی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید