خالق استالین مخوف درگذشت

به گزارش وبلاگ داستان نویسی، به گزارش خبرنگاران به نقل از گاردین، آمیس جزو گروه رمان نویسان مشهوری از جمله ایان مک ایوانز و جولیان بارنز بود که آثارشان صحنه ادبی بریتانیا را در دهه 1980 تعریف می کرد. رمان پول او که در سال 1984 منتشر شد، به وسیله رابرت مک کرام در گاردین به عنوان یکی از 100 رمان برتر نوشته شده به زبان انگلیسی معرفی گردید.

خالق استالین مخوف درگذشت

آمیس در سال 1949 در آکسفورد به جهان آمد و قبل از رفتن به آکسفورد، در مدارسی در بریتانیا، اسپانیا و آمریکل تحصیل کرد و در آنجا با درجه یک در زبان انگلیسی فارغ التحصیل شد.

نخستین رمان او، مقالات راشل، در سال 1973 منتشر شد، زمانی که او به عنوان دستیار سردبیر در ضمیمه ادبی تایمز کار می کرد. در سال 1974 برنده جایزه سامرست موام شد و سال بعد کمیک سیاهی با عنوان بچه های مرده منتشر کرد. او بین سال های 1977 تا 1979 به عنوان دبیر ادبی نیو استیتسمن کار کرد و در این مدت سومین رمان خود را با نام موفقیت منتشر کرد.

آمیس اغلب با پدرش، کینگزلی آمیس که در سال 1986 برای رمان شیاطین پیر برنده جایزه بوکر شده بود، مقایسه می شد. اگرچه آمیس پسر، هرگز برنده جایزه بوکر نشد، اما در سال 1991 برای رمان پیکان زمان، پرتره ای از یک جنایتکار جنگی نازی که به ترتیب زمانی معکوس روایت می گردد، در لیست نهایی بوکر و در سال 2003 برای رمان سگ زرد در لیست نهایی این جایزه نهاده شد.

در سال 2002 آمیس کوبای ترسیده: خنده و بیست میلیون- اثری غیرداستانی درباره وحشت بزرگ استالین- را منتشر کرد. این کتاب در ایران با عنوان استالین مخوف به فارسی ترجمه و منتشر شده است.

جدیدترین کتاب آمیس، داستان درون(2020) بود که در لیست نهایی جایزه حلقه منتقدان ملی کتاب داستانی نهاده شد. این اثر، زندگی نامه ای خودنوشت داستانی است که دو دهه صرف نگارش آن شده است.

جهانی غرق شده، منطقه مجذوب کننده، قطار شبانه و خانه دیدار از دیگر آثار این نویسنده است. از این نویسنده پیکان زمان و استالین مخوف: خنده و بیست میلیون به فارسی منتشر شده است.

منبع: ایبنا - خبرگزاری کتاب ایران
انتشار: 1 خرداد 1402 بروزرسانی: 1 خرداد 1402 گردآورنده: romantizm.ir شناسه مطلب: 1895

به "خالق استالین مخوف درگذشت" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خالق استالین مخوف درگذشت"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید