این خانواده رکورددار جایزه نوبل است

به گزارش وبلاگ داستان نویسی، روزنامه همشهری: ماریا سالومیا اسلودوسکا، ملقب به ماری کوری یکی از بنام ترین فیزیک دانان و شیمی دانان دنیا است که به طور حتم درباره کشفیات و خدماتش بسیار شنیده و خوانده اید. حتما می دانید که همسرش، پیر کوری نیز یک فیزیک دان برجسته بود که او هم برنده نوبل فیزیک به صورت مشترک با همسرش شد.

این خانواده رکورددار جایزه نوبل است

اما شاید کمتر کسی بداند که دختر این زوج دانشمند هم راه آن ها را ادامه داد و توانست در رشته شیمی، جایزه نوبل را فتح کند.

نوبلیست مشهور

ماری کوری و داستان نوبل دریافتش در جهان مشهور است. او در ورشو- پایتخت لهستان- به جهان آمد و با اینکه شهروند فرانسه بود، هرگز ملیت اصلی خود را فراموش نکرد. کشف 2 عنصر پلونیوم و رادیوم و همچنین روش هایی برای جداسازی ایزوتوپ ازجمله مهم ترین فعالیت های این دانشمند لهستانی - فرانسوی است.

او همچنین نظریه ای را ارائه کرد که طبق آن می شد به تومور ها از طریق تابش پرتو های رادیواکتیو حمله کرد. درحالی که ماری نخستین عنصری که کشف کرد را به افتخار نام کشورش، پلونیوم گذاشت، کشف رادیوم انقلابی درباره خواص و ساخت ماده بود.

این کشف بزرگ منجر به شناخت و دستیابی به انرژی اتمی شد. ماری کوری، تنها فردی است که 2 جایزه نوبل را در 2 رشته مختلف کسب نموده است. او ابتدا در سال 1903 در رشته فیزیک و سپس در سال 1911 در رشته شیمی پیروز به دریافت جایزه نوبل شد.

ژن خوب

ایرن ژولیو - کوری، فرزند ماری و پیر کوری، روز دوازدهم سپتامبر 1897 (21 شهریور 1276) در پاریس به دنیا آمد. در 9 سالگی پدرش را به دلیل تصادف با درشکه از دست داد و بین سال های 1914 تا 1918 به عنوان تکنیسین رادیولوژی مشغول به کار شد. او به دانشگاه پاریس رفت و در رشته شیمی تحصیل کرد.

ایرن بیشتر اوقات در آزمایشگاه به مادر خود یاری می کرد، اما در سال 1924 زمانی که مدرک دکتری شیمی گرفت، از او خواسته شد به مهندس جوانی به نام ژان فردریک ژولیو تکنیک های دقیق آزمایشگاهی مورد احتیاج برای تحقیقات رادیوشیمیایی را آموزش دهد. این موضوع زمینه آشنایی و ازدواج ایرن و فردریک در سال 1926 شد.

آن ها در ادامه به صورت مشترک روی هسته های اتمی تحقیق کردند. این زوج دانشمند نام خانوادگی ژولیو - کوری را برای خود برگزیدند.

دریافت نوبل مثل خانواده

به گزارش همشهری، در سال 1933 آن ها برای نخستین بار در جهان پیروز به کشف اندازه گیری وزن دقیق نوترون شدند. در سال 1934 بود که ایرن و فردریک در یک آزمایش خارق العاده و بدیع، با پرتو آلفا، آلومینیوم را بمباران کردند. آن ها با این آزمایش نشان دادند که هسته آلومینیوم با انتشار یک نوترون به هسته فسفر تبدیل می گردد، اما در کمال تعجب، فسفر به دست آمده رادیواکتیو بود و به انتشار پوزیترون ادامه می داد.

آن ها با این آزمایش پیروز به کشف رادیواکتیویته مصنوعی شده بودند. در همان سال، ماری کوری بر اثر سرطان خون از جهان رفت، اما یک سال بعد و در سال 1935 ایرن و فردریک به خاطر کشف رادیواکتیویته مصنوعی، جایزه نوبل شیمی را دریافت کردند.

نخستین وزیر زن در دولت فرانسه

با قدرت دریافت جناج چپ در فرانسه، جبهه خلق در انتخابات سال 1936 به پیروزی رسید و لئون بلوم به سمت رئیس جمهوری فرانسه برگزیده شد. او از ایرن درخواست کرد که پست وزارت آموزش و پرورش را در کابینه اش بپذیرد و بدین ترتیب نخستین زن در تاریخ فرانسه به عضویت هیأت دولت این کشور درآمد.

ساخت پیل اتمی

در سال 1946 ژولیو- کوری ها، برنامه تشکیل مرکز انرژی اتمی را ارائه کردند. کوشش های ایرن و فردریک منجر به ساخت نخستین پیل اتمی فرانسه در سال 1948 شد. در سال 1950 و پس از سرانجام جنگ جهانی دوم، چپ ها در فرانسه تضعیف شده بودند و به همین دلیل و همچنین اتهام تمایلات کمونیستی، ایرن و فردریک ژولیو - کوری از مرکز انرژی اتمی فرانسه اخراج شدند.

ایرن ژولیو - کوری همچون مادرش بر اثر قرار دریافت در معرض پرتو های رادیو اکتیو دچار سرطان خون شد و در 17 مارس سال 1956 و در 59 سالگی از جهان رفت. همسرش که 3 سال از خودش کوچک تر بود نیز 3 سال بعدتر درگذشت.

ادامه داستان ژن خوب

ایرن و فردریک صاحب 2 فرزند شدند. دخترشان، هلن لانگوین - ژولیو یکی از دانشمندان فیزیک اتمی فرانسه است که اکنون 91 سال دارد. همچنین پیر ژولیو، پسرشان اکنون 87 ساله و یکی از نامدارترین زیست شناسان فرانسوی است.

پیدایش رادیواکتیویته مصنوعی در سال 1934

ایرن و فردریک در یک آزمایش خارق العاده و بدیع، با پرتو آلفا، آلومینیوم را بمباران کردند. آن ها با این آزمایش نشان دادند که هسته آلومینیوم با انتشار یک نوترون به هسته فسفر تبدیل می گردد، اما در کمال تعجب، فسفر به دست آمده رادیواکتیو بود و به انتشار پوزیترون ادامه می داد.

منبع: برترین ها
انتشار: 23 آبان 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: romantizm.ir شناسه مطلب: 142

به "این خانواده رکورددار جایزه نوبل است" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "این خانواده رکورددار جایزه نوبل است"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید