اوجی: روایت فیلم 2888 از جنگ فرق دارد

به گزارش وبلاگ داستان نویسی، تهران (پانا) - در نشست خبری فیلم سینمایی 2888 که با حضور علی اوجی تهیه کننده و دیگر عوامل این فیلم برگزار گردید، پیشکسوتان نیروی هوایی به نمایندگی از نیروی هوایی ارتش از سازندگان این فیلم تشکر کردند.

اوجی: روایت فیلم 2888 از جنگ فرق دارد

نشست خبری فیلم سینمایی 2888 در نهمین روز از جشنواره فیلم فجر با حضور علی اوجی تهیه نماینده، کیوان علی محمدی نویسنده و کارگردان، علی اکبر حیدری کارگردان، مهدی اصلانی فیلم بردار، نعیم مسچیان صداگذار، سامان احتشامی آهنگساز، کامران خلج طراح گریم، نرگس محمدی، کامبیز دیرباز، سیاوش مفیدی و شیرین اسماعیلی بازیگران این فیلم سینمایی در مرکز همایش های برج میلاد برگزار گردید.

برای اکران فیلم سینمایی 2888 پیشکسوتان نیروی هوایی چون عبدالله نیک فرجام و خانواده های عتیقه چی، نعمت اللهی، براتی، زمانی، کاظمیان، پیروان، نمکی، زارع نژاد، آلابا محققی، تیمسار اسکندری و سایر خانواده شهدا حضور داشتند که در این نشست نیز حاضر بودند و به درخواست علی اوجی مورد تشویق حضار قرار گرفتند. اوجی بعلاوه با اشاره به شهدای نیروی هوایی ارتش جمهوری اسلامی ایران، از خاناوده های شهدا و جاویدالاثرهای نیروی هوایی و خلبان های آزاده تشکر کرد.

علی اکبر حیدری یکی از کارگردان های فیلم سینمایی 2888 درباره آن گفت: امیدوارم عشقی که در 2888 داشتیم را منعکس نموده باشیم. در نشست خبری امروز قهرمانانی حضور دارند که صحبت کردن در حضور ایشان واقعا سخت است.

سیاوش مفیدی بازیگر این فیلم درباره حضور خود در این فیلم اظهار کرد: خیلی دوست داشتم بدانم نظرتان درباره این فیلم چیست. برای من افتخاری بزرگ است که در فیلمی بازی کردم که در آن از قهرمانانی حرف زده می شود که کمتر به آنها پرداخته شده است. از کیوان علی محمدی و علی اکبر حیدری بابت انتخابم ممنونم.

نرگس محمدی دیگر بازیگر فیلم 2888 درباره نقش خود در این فیلم گفت: من 2 یا 3 روز سر صحنه بودم و واقعا از کار لذت بردم. از علی محمدی تشکر می کنم که به من اعتماد کرد و این نقش را به من داد. تا امروز برای تماشا این فیلم لحظه شماری می کردم.

سامان احتشامی آهنگساز این فیلم در ابتدای صحبت های خود مطرح نمود: این فیلم ادای دینی به عزیزانی است که برای این مرز و بوم خدمت نموده اند. از علیمحمدی سپاس گزارم که موسیقی این کار را به من سپرد. یک موسیقی مینیمالی ساختم که تا به حال آن را انجام نداده بودم و امیدوارم مورد رضایت قرار گرفته باشد.

نعیم مسچیان صداگذار این فیلم درباره نقش صداگذاری در فیلم سینمایی 2888 اعلام کرد: این فیلم یکی از برترین تجربه های من بوده است . بعلاوه این فیلم رویای هر صداگذاری است چون بیشترا با صدا کار شده است.

مهدی اصلانی فیلمبردار 2888 درباره سختی کار خلبانان اعلام کرد: برای تمام صحنه ها در این فیلم فکر شده است. شادم که علیمحمدی را می شناسم. بعد از اینکه با خلبانان آشنا شدم نگاهم به زندگی شان عوض شد. 80 کیلو تی ان تی زیر جایگاه خلبان وجود دارد و من در این چند روز فهمیدم زندگی خلبانی چیست و باید دست آنها را بوسید. درباره فیلم نیز باید بگویم هیچ پلانی آرشیوی نیست و همه سکانس ها را فیلمبرداری نموده ایم.

شیرین اسماعیلی بازیگر فیلم درباره احتمال دریافت سیمرغ بلورین اعلام کرد: ما آن قدر فضا را حس کردیم که از ما دور نیست و این حزن و شادی در ما تنیده شده است و من خودم را در آن فضا دیده ام. شاد می شوم سیمرغ بگیرم اما فکر می کنم پیشینه ای احتیاج دارد. با این حال بی رویا هم نیستم و آرزو بر جوانان عیب نیست!

علی اوجی تهیه نماینده فیلم درباره شانس 3 فیلمی که در جشنواره فجر سال جاری برای دریافت سیمرغ بلورین تدارک دیده است، گفت: کار ما فیلمسازی است و از خوش اقبالی من این است که 3 فیلمم در جشنواره سال جاری حضور دارد. اینکه کدام فیلم دیده شود به هیات داوران بستگی دارد ولی هر فیلمی سختی خودش را دارد.

وی اضافه نمود: علی اکبر حیدری و کیوان علیمحمدی با کمترین امکانات کوشششان را برای 2888 کردند. آنها واقعا پژوهش کردند و مستند هایی را دیده اند تا فیلم را به جشنواره برسانند. نباید فراموش کنیم اینکه ما الان اینجا راحت نشستیم و حرف می زنیم به خاطر کوشش این قهرمانان است. امیدوارم کوشش های تیممان جواب داده باشد.

حیدری دیگر کارگردان فیلم سینمایی 2888 درباره موضوع جنگ تحمیلی در این فیلم گفت: ما درباره شرایط جنگ تحمیلی صحبت کردیم که هیچ کجا درباره آن صحبت نشده است. درباره آدمی که در یک اتاق تاریک نشسته و آسمان را رصد می نماید. 2 سال تحقیق کردیم و فهمیدیم که این برترین وجه از جنگ است که به آن پرداخته نشده است.

کیوان علیمحمدی کارگردان این فیلم در ادامه این بحث گفت: من ششمین فیلمم را ساختم و هیچ نشست مطبوعاتی به من بد نگذشته است اما الان حالم بد است. این تیم 3 سال زحمت کشید تا این فیلم ساخته شود. من را وارد بازی خود نکنید و اجازه دهید دیگران صحبت نمایند. در ادامه کیوان علیمحمدی با اجازه حضار نشست خبری را ترک کرد و ادامه بحث را به همکاران خود واگذار کرد.

حیدری کارگردان فیلم سینمایی 2888 درباره الگوبرداری از اثری دیگر مطرح نمود: از هیچ اثری الگو نگرفته ایم. ما از ابتدا فیلمنامه را خودمان نوشتیم. درباره انتخاب بازیگران باید بگویم با کسانی که لطف کردند و بازی کردند بسیار راحت بودیم. همه همراه بودند و فضایی که در کار وجود داشت باعث راحت بودن کار شده بود.

وی درباره سوژه نیروی هوایی ارتش جمهوری اسلامی و مواجهه با جنگ گفت: ما کار ساده ای نداشتیم؛ یعنی کلی مدرک داشتیم و توانستیم یک موضوع را انتخاب کنیم. ما به حالت کلی عملیات های مهم در طول 8 سال جنگ تحمیلی را پردازش کردیم. کار سخت تر را انتخاب کردیم و امیدواریم پیروز بوده باشیم.

اوجی درباره به تصویر کشیدن تصویر جنگ در این فیلم توضیح داد: کارگردانان تصمیم گرفتند از ابتدا تا انتهای جنگ را به تصویر بکشند. خیلی راحت بود اگر یک قهرمان را سوژه قرار می دادند اما کار سخت را انتخاب کردند و سعی کردند داستان را به این شکل روایت نمایند. از پژوهش هایی که انجام دادیم حدود 10 سوژه به جای مانده است که همه از آن ها قابلیت فیلم شدن را دارند.

حیدری درباره ساخت فیلم با صدای بیشتر بازیگران نسبت به حضور فیزیکی شان در فیلم سینمایی 2888 اعلام کرد: هر کارگردانی آرزو دارد فیلمی بسازد که درباره صدا باشد. در فیلم های جنگی ما همه چیز را می بینیم. ما خواستیم مخاطب تخیل کند و فکر کردیم این صداست که می تواند تخیل مخاطب را پرواز بدهد. ما سختی کشیدیم تا این فیلم را ساختیم. این دوستان یک ریال پول نگرفتند. کدام از شما دوستان حاضرید پول نگیرید و کار کنید؟

پرسش او با پاسخ های مثبت خبرنگاران حاضر همراه شد.

اوجی در ادامه این بحث گفت: باید صدای بازیگر در فیلمی که تماما صدا است، شنیده می شد. فرض کنید قرار است صدای عباس دوران را بشنویم پس باید یک بازیگر توانا آن را می گفت. ما هیچ سوءاستفاده ای از این کار نکردیم و پشت صحنه صداپیشگی ها را هم در فضای مجازی پخش کردیم و هیچ قصد سوءاستفاده ای نداشتیم. بیشتر زحمات را کیوان علیمحمدی کشیده است. من عضو خیلی کوچکی از این کار هستم. شما در جشنواره فجر پشت سر هم فیلم می بیند.

وی در سرانجام تاکید نمود: روایت این فیلم از جنگ فرق دارد. من تا سرانجام فیلم دیدم شاید نهایت 10 نفر بیرون رفتند. شما در فجر فیلم می بینید و ممکن است فیلمی شما را خسته کند ولی این روایت به مدل فیلمسازی سازندگان برمی شود و من این را می پسندم و افتخار می کنم در کنارشان هستم.

در سرانجام این نشست دو تن از پیشکسوتان نیروی هوایی به نمایندگی از نیرو هوایی ارتش از سازندگان فیلم تقدیر و تشکر کردند که بعد از 42 سال آنها را دیده اند.

منبع: خبرگزاری پانا
انتشار: 14 تیر 1401 بروزرسانی: 14 تیر 1401 گردآورنده: romantizm.ir شناسه مطلب: 1732

به "اوجی: روایت فیلم 2888 از جنگ فرق دارد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "اوجی: روایت فیلم 2888 از جنگ فرق دارد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید