آیا دوری از محیط کار، زوال شناختی را تسریع می نماید؟

به گزارش وبلاگ داستان نویسی، در کشور های در حال توسعه، امید به زندگی افزایش و باروری کاهش یافته است، سالمندان به مهم ترین منبع جمعیتی در آسیا و آمریکای لاتین تبدیل شده اند و احتیاج مبرمی به سامانه های بازنشستگی تازه و پایدار ایجاد شده است. با این حال، یک پژوهش تازه نشان می دهد که این برنامه های بازنشستگی ممکن است تاثیرات غیرمنتظره ای در پی داشته باشد.

آیا دوری از محیط کار، زوال شناختی را تسریع می نماید؟

پژوهش ها نشان می دهد کاهش فعالیت ذهنی منجر به ضعف مهارت های شناختی می گردد. بر این اساس دانشمندان این موضوع را آنالیز می نمایند که آیا دوری از محیط کار نیز زوال شناختی افراد را سرعت می بخشد.

به نقل از وبگاه سای تِک دِیلی، در کشور های در حال توسعه، امید به زندگی افزایش و باروری کاهش یافته است، سالمندان به مهم ترین منبع جمعیتی در آسیا و آمریکای لاتین تبدیل شده اند و احتیاج مبرمی به سامانه های بازنشستگی نو و پایدار ایجاد شده است. با این حال، یک پژوهش نو نشان می دهد که این برنامه های بازنشستگی ممکن است تاثیرات غیرمنتظره ای در پی داشته باشد.

پلَمِن نیکولوف (Plamen Nikolov)، استادیار اقتصاد و شهادت حسین (Shahadath Hossain) دانشجوی دکترای اقتصاد، هر دو از دانشگاه بینگهمتون در آمریکا، طرح بازنشستگی روستایی نو چین (NRPS) را آنالیز کردند تا تعیین نمایند برنامه های بازنشستگی چه تأثیری بر ادراک می گذارد.

چین یک برنامه رسمی بازنشستگی (به نام NRPS، طرح نو بازنشستگی روستایی) در منطقه ها روستایی این کشور ارائه نموده است. نیکولوف می گوید: این برنامه به علت افزایش سریع جمعیت سالخورده چین و در کوشش برای کاهش فقر در دوران سالمندی معرفی شده است. در بخش های روستایی چین، مراقبت های سنتی خانواده ها از سالمندان تا حد زیادی از بین رفته بود، بدون اینکه سازوکار های رسمی کافی جای آن را بگیرد.

تیم پژوهشی دانشگاه بینگهمتون در آمریکا دریافتند که برنامه نو منجر به اثرات نامطلوب چشمگیری بر عملکرد شناختی در میان سالمندان شده است. مهم ترین شاخص زوال شناختی، تأخیر در یادآوری بود؛ معیاری که به طور گسترده در تحقیقات عصبی زیستی به عنوان یک پیش بینی نماینده مهم زوال عقل نقش دارد. تأثیرات منفی برنامه بازنشستگی بر زنان بیشتر بود و نیکولوف می گوید: نتایج پژوهش نشان می دهد که کاهش فعالیت ذهنی منجر به بدتر شدن مهارت های شناختی می گردد.

نیکولوف گفت: امیدواریم یافته های ما باعث گردد بازنشستگان به فعالیت های بازنشستگی خود از منظری جامع تر نگاه نمایند و به مشارکت اجتماعی و شرکت در فعالیت هایی بپردازند که هوش ذهنی آن ها را تقویت می نمایند.

او اضافه کرد: امیدواریم که بر سیاستگذاران نیز تأثیر بگذاریم. بازنشستگی مزایای مهمی دارد؛ اما هزینه های چشمگیری نیز دارد. اختلالات شناختی در میان سالمندان، حتی اگر به شدت ناتوان نماینده نباشد، کیفیت زندگی را کاهش می دهد. سیاستگذاران می توانند برنامه هایی برای بازنشستگان درنظربگیرند که اثرات مثبتی بر سلامتی آن ها بگذارد، بدون اینکه بر ادراک آن ها تأثیر منفی داشته باشد.

منبع: فرادید
انتشار: 11 بهمن 1401 بروزرسانی: 11 بهمن 1401 گردآورنده: romantizm.ir شناسه مطلب: 1851

به "آیا دوری از محیط کار، زوال شناختی را تسریع می نماید؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "آیا دوری از محیط کار، زوال شناختی را تسریع می نماید؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید