آشپزی در قرنطینه

به گزارش وبلاگ داستان نویسی، کرونا و قرنطینه خانگی هزار و یک بدی دارد، اما عکس ها و فیلم های منتشرشده در شبکه های مجازی گواه آن است که برای علاقه مندان آشپزی فرصت خوبی بوده، برای کسانی که همواره به دنبال تجربه طعم های جدید هستند و البته برای کسانی که با آشپزخانه قهر بودند.

آشپزی در قرنطینه

به گزارش خبرنگاران، این روزها صفحه های مجازی دوستان و آشنایان را که ورق می زنی، از هر 10 تا پست حداقل یکی دو تا عکسی از غذا، کیک، شیرینی یا حتی نان است که از صفر تا صدش در خانه عمل آمده است. هیچ کس شک ندارد که کرونا و قرنطینه خانگی یک رویداد منحصربه فرد است که در تاریخ تجربه نشده و شاید هرگز تکرار نگردد، برای همین ثبت وقایعی که بر این بستر زمانی و مکانی سوار است، اهمیت بسیاری دارد. شاید سال ها و قرن ها بعد، باورش سخت باشد که آشپزی، کرونا را رنگ و لعاب بخشیده، چاشنی قرنطینه اجباری خانگی شده و روزهای به یادماندنی و تجربه های نو و از همه مهم تر امید به زندگی را رقم زده است.

آشپزی بخش مهمی از فرهنگ هر منطقه و کشوری است و اساساً غذا یک مفهوم فرهنگی است که قرنطینه خانگی ناشی از کرونا باعث توجه به آن و البته شکوفا شدن استعداد آشپزی تعدادی از زنان و مردان ایرانی شده است.

با دو سه نفر از اطرافیان درباره پخت و پز در روزهای قرنطینه حرف زدم. ژیلا زن 31 ساله ای است که با همسر و دخترش در قروه استان کردستان زندگی می نماید. او از قرنطینه استفاده نموده و غذاهای جدید به ویژه غذاهای غیرایرانی را امتحان می نماید. ژیلا که خانه دار و دانشجوست، می گوید: به دلیل شیوع کرونا، همسرم برخلاف گذشته، بیشتر اوقات در کنار من و دخترم در خانه است، برای همین رغبت بیشتری برای درست کردن غذا، آن هم غذاهای جدید دارم. ضمن این که در این روزهای قرنطینه که از خانه بیرون نمی رویم، با آشپزی سر خودم را گرم می کنم.

او با بیان این که برای آشپزی معمولاً از دستورغذاهای موجود در صفحه های آشپزی اینستاگرام استفاده می نماید، می گوید: بورک گوشت و قل قلی پاشا دو غذای ترکیه ای است که در این روزها برای اولین بار پختم. دو نوع ساندویچ مرغ جدید را هم امتحان کردم که خیلی خوشمزه بودند. کیک هویج و گردو هم از دستاوردهای جدید قرنطینه برای من و خانواده ام بود. در مجموع مطمئنم که در آینده، روزهای قرنطینه برای من روزهای به یادماندنی ای خواهد بود.

قرنطینه برای ندا، همکار خبرنگارم هم فرصت مناسبی شده تا جشنواره طعم و مزه ها را در خانه راه بیاندارد. او که علاوه بر کتاب، به آشپزی هم علاقه بسیاری دارد و حتی دوره دیده آشپزی هم هست، در روزهای قرنطینه فراغت خود را با پخت و پز کیک و غذاهای جدید می گذراند. شرح می دهد: یکی از کارهایی که برای فرار از روزمرگی های قرنطینه می توان انجام داد، آشپزی است. البته آشپزی برای من فراتر از درست کردن غذا و خوردن آن است، اما به دلیل مشغله زیادی که در روزهای معمولی دارم، کمتر فرصتی دست می دهد تا بتوانم ساعت های طولانی آشپزی کنم و یا ریسک ترکیب مواد غذایی را بپذیرم. خوشبختانه در روزهای اخیر، وقت بیشتری دارم، برای همین مواد غذایی مختلف را با هم ترکیب می کنم و ادویه های متنوع را امتحان می کنم. اگر هم خوب نشد خودم جورش را می کشم و برای خانواده غذای دیگری دست و پا می کنم.

او می افزاید: راستش من همواره از پختن کیک واهمه داشتم اما در این چند روز بارها کیک پزی را امتحان کردم و حالا می دانم که چه چیزی را چه زمانی اضافه کنم، چقدر هم بزنم، درجه فر را روی چند بگذارم و ... . در این مدت توانستم سراغ غذاهایی که پختن آن ها سخت است بروم، مثل کوفته، آش شله قلمکار و حلیم. فست فود هم گزینه دیگری برای آشپزی ام بود که این بار فرق بزرگی با قبل داشت، چون قبلاً خمیر پیتزا را از فروشگاه تهیه می کردم، اما در این روزها خمیر را هم درست می کنم.

در این روزهای قرنطینه خانگی، تنور پخت نان هم حسابی داغ شده است. بعد از شیوع کرونا در ایران، درباره احتمال آلوده بودن نان های غیربسته بندی هشدارهایی داده شد، برای همین عده ای به این فکر افتادند که شاطر خانه خود بشوند. آن ها دست به کار پخت نان روی اجاق گاز یا فر شدند. گرچه همه تجربه ها هم موفقیت آمیز نبوده است. نان بعضی خمیر شد، خشک شد، سوخت و جزغاله شد، اما دست شان آمد که برای دفعه بعد چه نمایند.

در میان آشپزی ها و دستورپخت های متنوع، کیک و شیرینی پرطرفدارترین تجربه این روزهاست. خیلی ها توانستند اولین تجربه کیک پزی زندگی خود را در همین روزهای کرونازده داشته باشند.

عطیه زن جوان اهل خمین که به تازگی کار شیرینی پزی را به شکل حرفه ای آغاز نموده، از تاثیر آشپزی در کاهش اضطراب ناشی از اخبار کرونا حرف می زند. او چند ماهی است که در اینستاگرام عکس کیک ها و شیرینی هایش را پست می نماید و مدت کوتاهی است که سفارش کیک و شیرینی می گیرد. می گوید: کوشش برای پخت شیرینیِ تازه همه دقت و تمرکز مرا مشغول خود می نماید و دیگر فرصتی برای فکر کردن به اخبار منفی، ویروس، بیماری و ... باقی نمی گذارد، برای همین این روزها آشپزی برای من راهی است برای ریلکس کردن و به آرامش رسیدن. روزهایی که کیک و شیرینی درست می کنم، بسیار سرحالم و حال روحی بهتری دارم و بقیه کارهایم را هم با عشق و علاقه انجام می دهم.

به گفته عطیه، استقبال برای پخت نان و شیرینی عید نوروز و کیک خانگی در شهرش، خمین، به حد قابل توجهی بیشتر شده، به طوری که گاه برای پیدا کردن مواد و لوازم مورد احتیاج کیک و شیرینی و مایه خمیر مجبور است به چند مغازه سر بزند، چون بیشتر جنس ها قبلا فروخته اند.

در روزهای قرنطینه مراجعه به سایت ها و صفحه های مجازی آشپزی به حد قابل توجهی بالا رفته است. گپ و گفت با یکی دو مدرس آشپزی تایید می نماید که در این روزها، تعدادی از زنان و مردان ترجیح می دهند فراغت اجباری خود را با آشپزی پر نمایند، برای همین تعداد لایک ها و کامنت ها در صفحه های آشپزی نیز بیش از پیش شده است.

کرونا اگر هزار و یک بدی داشته باشد، باعث گرمی تنور و اجاق های خیلی از خانه ها شده است. نان تازه خانگی بر سفره ها می آید و کام ها با کیک و شیرینی های خانگی شیرین می گردد. زنان با فراغت بیشتر و سر صبر غذاهای جدید می پزند و آن را با سیزبجات مختلف آرایش می نمایند. مردان هم بیش از پیش با آشپزخانه آشتی نموده و استعداد خود را در زمینه پخت و پز و خلق طعم های جدید محک می زنند.

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 21 خرداد 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: romantizm.ir شناسه مطلب: 607

به "آشپزی در قرنطینه" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "آشپزی در قرنطینه"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید