آباژور چیست؟ تمام اطلاعات درباره شید آباژور، کاربرد و مزایا

به گزارش وبلاگ داستان نویسی، آباژور(Lampshade)، وسیله ای است که از طریق یک شید (کلاهک)، لامپی را می پوشاند تا نوری که از آن ساطع می شود را پخش کند. آباژور ها می توانند از طیف گسترده ای از مواد مانند کاغذ، شیشه یا پارچه ساخته شوند. معمولاً مخروطی یا استوانه ای شکل هستند. در آباژورها علاوه بر اینکه هدف روشنایی محسوس محیط است، معمولاً تأکید قابل توجهی نیز به ویژگی های تزیینی و زیبایی شناختی آن ها می شود.

آباژور چیست؟ تمام اطلاعات درباره شید آباژور، کاربرد و مزایا

شید موجود در آن، همچنین برای سایه افکندن و جلوگیری از تابش مستقیم نور لامپ ها به چشم انسان تعبیه می شود. برخی از این کلاهک ها اغلب با روکش مات دوخته شده اند که معمولا سفید یا طلایی هستند، تا بتوانند تا حد امکان نور را به وسیله بالا و پایین شید منعکس کنند. برای شناخت بیشتر این وسیله زیبا و در عین حال قدیمی با مقاله دیگری از ویکی ساختمون همراه باشید.

آباژور چیست؟

آباژور از سه قسمت پایه، منبع روشنایی (لامپ) و شید یا همان کلاهک تشکیل شده است. این وسیله دو کاربرد عمده دارد، یکی اینکه می تواند نور محسوسی را در فضا ساطع کند، دوم اینکه به عنوان یک عنصر تزیینی در دکوراسیون خانه در نظر گرفته می شود. برای مطالعه، کسب آرامش و انجام هر نوع فعالیتی که به نور غیرمستقیم نیاز باشد، آباژور می تواند انتخابی عالی باشد. به ویژه احساس آرامشی که از این وسیله ساطع می شود، می تواند به خواب بهتر افراد کمک کند.

انواع مختلف آباژور چیست؟

شکل های اصلی آباژور شامل درام، امپراتور و مربع است، اما همچنین آباژورهای بیضی، مستطیلی و مخروطی شکل نیز وجود دارند تا لامپ هایی با اندازه نامتعارف را در خود جای دهند. باید بدانید که آباژور امپراتور، همان آباژور کلاسیک یا مخروطی شکل است که با برداشتن قسمت بالای قیف به وسیله یک برش موازی، با پایه هم سطح می شود. آباژورهای درام امروزی تر به نظر می رسند و از نظر ظاهری استوانه ای شکل هستند (شبیه یک طبل موسیقی). سرانجام، آباژورهای مربعی شکل، از نیم رخ شبیه به هرم هستند، اما تیزی نوک هرم را ندارند!

چه شکل آباژوری برای ما مناسب است؟

این موضوع بستگی به شکل شید دارد. شیدهای مربعی برای فضاهای مدرن و اتاق های کار انتخابی مناسب هستند. اما اگر به سمت دکوراسیون کلاسیک و سنتی می روید، انتخاب شید امپراطور بهترین گزینه خواهد بود. شیدهای مستطیلی برای لامپ های باریک مناسب هستند و اگر طرحی مدرن و معاصر را دنبال می کنید، شیدهای درام گزینه مناسبی برای این طرح هستند. شیدهای بیضی و مخروطی شکل، برای اتاق های خواب عالی هستند؛ آن ها اغلب برای نور حمام و راهروها نیز انتخاب می شوند.

بهترین متریال برای آباژور چیست؟

بیشتر آباژورها از پارچه کتان، پنبه یا ورق کاغذی تهیه می شوند. شیدهای پارچه ای توسط قاب های فلزی پشتیبانی می شوند، در حالی که شیدهای ورق مانند، شکل خود را به تنهایی حفظ می کنند. اگر می خواهید بین این دو، یکی را انتخاب کنید، در نظر بگیرید چه نوع فضایی را می خواهید با آباژور نورانی کنید.

آباژورهایی از جنس ورق، ظاهر زیبایی دارند و در طیف رنگی سفید، فوراً یک اتاق را روشن می کنند و باعث می شوند فضا جادارتر به نظر بیاید. اگر طرفدار دکوراسیونی تیره و مرموز هستید یا می خواهید با استفاده از یک لامپ پُرنور، کنتراست ایجاد کنید، شیدهایی از جنس کتان و به رنگ تیره را انتخاب کنید. شیدهای پارچه ای پلیسه دار، کاملاً سنتی هستند و دیدن آن ها ما را یاد دکوراسیون خانه های روستایی فرانسوی می اندازند.

چگونه می توانم آباژوری با سایز مناسب انتخاب کنم؟

در اصل، باید پایه لامپ را با یک خط کش یا متر اندازه گیری کنید. سپس به این فکر کنید که آباژور را باید در چه فضایی قرار دهید، به این شکل می توانید ابعاد آن را معین کنید. اگر می خواهید آباژور نور زیادی را ساطع کند، شید باید بزرگ باشد، اگر هم دوست دارید فضا کم نور باشد، یقیناً باید شید با سایز کوچکی را خریداری کنید.

اهمیت استفاده از آباژور

جدای از محل کار، خانه به عنوان مکانی در نظر گرفته می شود که بیشتر مردم زمان خود را در آن سپری می کنند. خانه از اتاق های مختلفی مانند اتاق نشیمن، اتاق خواب، آشپزخانه و سایر فضاها تشکیل شده است. فرقی نمی کند که آباژور کجا قرار بگیرد. شما می خواهید چیزی متناسب با اتاق خود داشته باشید و آن را با به گونه ای زیبا در معرض دید قرار دهید.

بسکمک از صاحبان خانه تمایل دارند این واقعیت را نادیده بگیرند که یک آباژور باکیفیت بالا می تواند زیبایی و احساس خوبی را به یک اتاق منتقل کند. بعد از گذراندن فعالیت های شدید در طول روز و بازگشت به خانه، واقعاً نیاز دارید که در خانه خود احساس راحتی کنید و یک آباژور عالی و مناسب همان چیزی است که نیاز دارید. بهترین آباژورها، به اندازه ای نور را بازتاب می دهند که خیلی روشن و آزاردهنده نباشد و هنوز هم بتواند اتاق را روشن نگه دارد.

آباژورها گزینه بسیار خوبی برای ایجاد سایه روشن ها در فضا هستند. آن ها نیازهای مربوط به روشنایی را برطرف می کنند و خیلی هم گران نیستند! شاید مدل هایی که از چوب طبیعی برای پایه و از پارچۀ باکیفیت برای شید ساخته شده باشند، کمی پُرهزینه تر از آباژورهای معمولی باشند، اما ارزش خرید بالایی دارند. آباژورها در پخش نور و اطمینان از عدم روشن بودن بیش از حد محیط، بسیار کارآمد هستند و نور ملایم و دلنشینی را به فضا منتقل می کنند.

با استفاده از انواع مدل های آباژور، می توانید چشم انداز هر اتاق را به میزان قابل توجهی تغییر دهید. بسیار مهم است که آباژورهایی را برای خانه خود انتخاب کنید که ظاهر زیبایی را نشان دهند و مطابق با سبک دکوراسیون منزل باشند.

فواید استفاده از آباژور

درحال حاضر، معایب برای آباژورها وجود ندارد، ولی در زیر به برخی از مزایای این وسایل تزیینی اشاره می کنیم:

اقتصادی: یکی از مزایای مهم استفاده از آباژورها اقتصادی بودن آن ها است، زیرا استفاده از آباژورها موجب مصرف بهینه برق می شود. این مهم در کاهش میزان صورت حساب برق تأثیر مستقیم دارد. به عبارتی، شما نیازی ندارید بخواهید برای انجام یک فعالیت ساده مانند مطالعه کردن، تمام اتاق را روشن نگه دارید، نور یک آباژور کفایت می کند.

سلامتی: یکی دیگر از مزایای استفاده از آباژورها، تاثیر تابش سالم نور آن بر بینایی است. تابش نورهای مستقیم موجب آسیب به بینایی می شود، اما نور تابیده شده از آباژورها به دلیل غیرمستقیم بودنشان ضرری بر سلامتی افراد نخواهند داشت.

سخن آخر

اگر یک آباژور ساده ای در خانه خود دارید، ممکن است بخواهید نگاهی به آباژورهای منحصربه فرد دیگری نیز بیاندازید. از تصاویر و الگوهای رنگارنگ الهام بگیرید؛ اگر تنها نگران شید هستید، انتخاب شیدهای رنگی و در متریال های گوناکون می توانند گزینه ای عالی باشند. حتی به طرح و الگوی روی شید توجه کنید، طرح ساده رنگی دوست دارید یا الگوهای گُل دار و راه راه! هر مدل را که انتخاب می کنید، باید مطابق با سبک دکوراسیون فضای شما باشد تا به عنوان یک عنصر تکمیل کننده قلمداد شود.

منبع: ویکی ساختمان
انتشار: 4 مهر 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: romantizm.ir شناسه مطلب: 788

به "آباژور چیست؟ تمام اطلاعات درباره شید آباژور، کاربرد و مزایا" امتیاز دهید

1 کاربر به "آباژور چیست؟ تمام اطلاعات درباره شید آباژور، کاربرد و مزایا" امتیاز داده است | 5 از 5
امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "آباژور چیست؟ تمام اطلاعات درباره شید آباژور، کاربرد و مزایا"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید