5 تفاوت اکسل با گوگل شیت که باید بدانید

به گزارش وبلاگ داستان نویسی، انتخاب بین گوگل شیت و اکسل برای بسیاری از افراد تصمیمی چالشی محسوب می گردد. افراد معمولا اکسل را با ویژگی های پیشرفته آن می شناسند در حالیکه گوگل شیت در دسترس تر است. با این مقاله از خبرنگاران مگ همراه باشید تا با تفاوت اکسل با گوگل شیت آشنا شوید. در نظر داشته باشید شما با خرید گوشی هوشمند می توانید از هر دو این برنامه ها روی گوشی بهره ببرید.

5 تفاوت اکسل با گوگل شیت که باید بدانید

تفاوت اکسل با گوگل شیت: تحلیل داده

اولین تفاوت اکسل با گوگل شیت مربوط به تحلیل داده ها است. صفحات اکسل برای محاسبه و تجزیه و تحلیل سریع داده ها طراحی شده اند. مهم نیست دو ستون داده داشته باشید یا دویست ستون، در نهایت همیشه می توانید از اکسل برای انجام محاسبات ریاضی بهره ببرید. اگر تازه کار هستید، هر دو برنامه ابزارهای ایجاد فرمول دارند که شما را هدایت می نمایند. در اکسل، روی نماد fx کلیک کنید و در Sheets، نماد ∑ را انتخاب کنید تا دستورالعمل ایجاد فرمول را مشاهده کنید.

هر دو برنامه فرمول های زیادی دارند، اما اکسل در این زمینه قوی تر است. اکسل، چه برای وب و چه برای دسکتاپ، یک تب مخصوص فرمول ها دارد که می توانید عملکردهای مختلف را بر اساس احتیاجتان مرور کنید. بعلاوه، اکسل توابع پیشرفته ای دارد که هنوز در گوگل شیت وجود ندارند، توابعی نظیر TAKE ، GROUPBY و PIVOTBY و STOCKHISTORY بخشی از این فرمول ها هستند.

در نظر داشته باشید اگر از گوگل شیت در سازمان یا مدرسه استفاده می کنید، ابزارهای پیشرفته تجزیه و تحلیل داده ها مانند Google Connected Sheets را در اختیار دارید که امکان تجزیه و تحلیل داده ها به وسیله BigQuery را بدون احتیاج به ارسال فایل های با فرمت CSV فراهم می نماید، اما برای استفاده از آن به آموزش دقیق احتیاج دارید. شما با خرید گوشی سامسونگ یا خرید گوشی اندروید از هر برند دیگری می توانید از گوگل شیت و اکسل در هر زمانی بهره ببرید و با تفاوت انها بیشتر آشنا شوید.

تجسم داده ها در قالب نمودار

یکی دیگر از تفاوت های دو برنامه، در ایجاد و ساخت نمودار است. در واقع ممکن است پس از تحلیل داده ها، بخواهید آن ها را در قالب نمودار ارائه دهید. در هر دو برنامه می توانید از گزینه Chart در تب Insert بهره ببرید تا یک نمودار ایجاد کنید و به این ترتیب نمودارهای حرفه ای تری ایجاد کنید.

در اکسل، ویژگی نمودارهای ساخته شده (pivote) بسیار مفید است؛ این برنامه داده ها را آنالیز و در ادامه نمودارهای مناسب را پیشنهاد می دهد. نتیجه این امر صرفه جویی در زمان است. اگر از نمودار بهره ببرید، هر دو برنامه امکانات مشابهی برای نمایش داده ها، اعمال فیلترها و افزودن مجموع های کلی دارند. با این حال، برای استفاده کامل از نمودارها، بهتر است از نسخه دسکتاپ اکسل بهره ببرید. در این نسخه می توانید نمودارهای مرتبط با داده های خود ایجاد کنید و از تب اختصاصی تحلیل PivotTable نیز بهره ببرید.

تفاوت اکسل با گوگل شیت: استفاده آنلاین

کاربران گوگل شیت به علت دسترسی به جیمیل هر لحظه می توانند از این برنامه استفاده نمایند. شما می توانید یک صفحه گوگل شیت را با دیگران به اشتراک بگذارید و به آنها اجازه ویرایش نیز بدهید. علاوه بر آن، در گوشه بالا سمت راست، می توانید ببینید چه کسانی در حال مشاهده یا ویرایش برگه هستند و حتی می توانید هم زمان باهم چت نیز داشته باشید.

تغییرات ایجاد شده به وسیله دیگران بلافاصله در گوگل شیت به روز می شوند و در نتیجه شما می توانید در لحظه از هر تغییری باخبر شوید. علاوه بر این اکسل نیز امکان آنالیز سریع و آنلاین دارد اما موضوعاتی مثل این یا چت در درون برنامه تنها در صورتی که از Microsoft 365 Business بهره ببرید، ممکن است. خرید گوشی آیفون یا هر برندی دیگر به شما امکان استفاده از این برنامه ها در هر شرایطی را می دهد.

سادگی در مقابل ابزارهای پیشرفته

تفاوت دیگر بین اکسب و گوگل شیت، مربوط به سادگی و پیشرفتگی است. در واقع اینکه اکسل یا گوگل شیت برای استفاده عمومی بهتر است بستگی به احتیاجهای شما دارد. اکسل با منوها و قابلیت های پیشرفته اش امکان انجام کارهای بیشتری را فراهم می نماید. اما برای استفاده کامل از این ویژگی ها، باید متخصص باشید و ممکن است زمان زیادی طول بکشد تا به رابط کاربری آن مسلط شوید. در مقابل، گوگل شیت برای سادگی و کاربری راحت تر طراحی شده است. رابط کاربری آن بسیار ساده تر است و با منوها و گزینه های کمتر، سریع تر می توانید با آن کار کنید.

تفاوت گوگل شیت با اکسل: سرعت

سرعت اکسل و گوگل شیت به دستگاه مورد استفاده شما نیز بستگی دارد. برای مثال برنامه دسکتاپ اکسل به علت استفاده از پردازنده رایانه شما بسیار سریع تر از نسخه وب اکسل وگوگل شیت است. برنامه های مبتنی بر وب ممکن است با حجم داده های زیاد یا تعداد زیادی عملکرد کندتر عمل نمایند.

سایر تفاوت های دیگر

اجازه دهید به بعضی تفاوت های دیگر بین این دو برنامه بپردازیم:

  • ذخیره اتوماتیک: هر دو برنامه به محض ایجاد یک صفحه نو، به صورت اتوماتیک کار اطلاعات شما را در فضای ابری ذخیره می نمایند. در نسخه دسکتاپ اکسل، برای ذخیره اتوماتیک ابتدا باید وارد OneDrive شوید تا ذخیره اتوماتیک فعال گردد.
  • کار آفلاین: در صورت قطع اتصال اینترنت، صفحه ها به محض آنلاین شدن مجدداً آپدیت می شوند. برنامه دسکتاپ اکسل احتیاجی به اتصال به اینترنت ندارد، اما به یاد داشته باشید که کار خود را به صورت دستی ذخیره کنید.

تمام این موارد از تفاوت های مجذوب کننده بین این دو نرم افزار هستند.

سخن پایانی

پس از آنالیز تفاوت گوگل شیت و اکسل، در نهایت انتخاب بین این دو به شما و احتیاجهای تان بستگی دارد. ما کوشش کردیم این دو برنامه را از جهات مختلف آنالیز کنیم. امیدواریم این مطلب برای شما مفید بوده باشد. خواهشمندیم تجربیات خود در استفاده از این برنامه ها را به وسیله کامنت با ما به اشتراک بگذارید.

منبع: howtogeek

منبع: دیجیکالا مگ
انتشار: 24 خرداد 1403 بروزرسانی: 24 خرداد 1403 گردآورنده: romantizm.ir شناسه مطلب: 1959

به "5 تفاوت اکسل با گوگل شیت که باید بدانید" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "5 تفاوت اکسل با گوگل شیت که باید بدانید"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید