4 استراتژی برای به دست آوردن صندلی های پرواز فرست کلاس
به گزارش وبلاگ داستان نویسی، کارمندانی که در باجه های چک کردن بلیط مسافران یا درهای ورودی هواپیما هستند، اختیارات کمی برای عوض کردن نوع کلاس صندلی هایمشتریان دارند. تنها زمانی امکان ارتقا وجود دارد که پرواز به کف فروش رسیده باشد یعنی به دلیل تعداد کم مسافرین، بلیط ها زیر قیمت به فروش رفته باشند یا زمانی که مسافرین ویژه و همیشگی آن شرکت هواپیمایی مشمول ترفیع به قسمت کابین پرمیوم (کابین های بین کلاس اکونومیک و بیزینس) شوند، اما بیشترین احتمال مربوط به زمانی است که پروازی دیرتر از موعد مقرر انجام گردد.در باقی موارد، ارتقا نه بر مبنای شخصیت یا ظاهر افراد یا درخواستی که دارند، بلکه براساس معیارهای مشخصی است. این روزها ارتقا کلاس پرواز بسیار سخت تر از گذشته شده است. پیش از این فرست کلاس شرکت های هواپیمایی، چندبرابر قیمت صندلی های معمولی بود و تنها ده درصد صندلی های فرست کلاس به فروش می رسید و مابقی برای ارتقا باقی می ماند. اما این روزها شرکت های هواپیمایی حتی خطوط هوایی دلتا ( Delta ) در راستای درآمدزایی از کابین فرست کلاس شان، هفتاد درصد صندلی های این بخش را برای ترغیب مسافران به خرید این نوع بلیط ها در نظر می گیرند.
اگر در پی ارتقا به فرست کلاس هستید، باید زمانی اقدام کنید که کمترین میزان رقابت برای به دست آوردن صندلی های کمیاب و راحت فرست کلاس وجود دارد.
- مسیرهای پروازی را که قیمت بلیط شان معمولا بالاست و ظرفیت محدودی دارند، برای پرواز انتخاب نکنید. به عنوان مثال مسیر پرواز بین ایالات متحده و سیدنی استرالیا معمولا بیشترین میزان مسافران بیزینس کلاس را دارد. لندن هم جزو مسیرهایی است که هزینه پروازهایش بالا است، اما چون از نیویورک پروازهای بیشماری به آنجا وجود دارد، نرخ بلیط در این مسیر مقرون به صرفه تر است. هرچند که زمان بندی در این زمینه مهم است با این حال پروازهای نیویورک به لندن نسبت به سیدنی صندلی های بیشتری دارد.
- اوج پرواز مسافرین بیزینس کلاس، اولین پرواز دوشنبه صبح یا سه شنبه و پروازهای آدینه بعدازظهر بین ساعت 5 تا 7:30 است و احتمال ارتقا در این بازه زمانی بسیار کم است. اگر می خواهید شانس بیشتری برای ارتقا بلیط خود داشته باشید از این پروازها دوری نموده و پروازهای سه شنبه، چهارشنبه و شنبه و پروازهایی را که وسط روز انجام می شوند، انتخاب کنید.
- تعطیلات، برترین زمان برای ارتقا بلیط هستند چرا که مسافران بیزینس کلاس کمتری در این ایام مسافرت می نمایند.
ارتقا الزاما نصیب آنهایی که متقاضی آن هستند، نمی گردد (شاید به جز ارتقاهایی که مربوط به موارد عملیاتی باشد و در این موارد هم اغلب نصیب آنهایی می گردد که شرایط ویژه دارند). اینکه شانس ارتقا نصیب چه کسی گردد، ربطی به پوشش افراد ندارد و حتی کسانی که از شرایط شاکی هستند نیز مشمول ارتقا بلیط نمی شوند. به عبارت دیگر هر آنچه شما در مطبوعات در این زمینه خوانده اید، اشتباه است. در ادامه به پنج استراتژی برای به دست آوردن صندلی های جلو اشاره خواهیم کرد که بیشتر به واقعیت نزدیک است.
1 - براساس مسافت پیموده درخواست ارتقا به فرست کلاس نمایید تا از سایرین پیشی بگیرید
بسیاری از شرکت های هواپیمایی، مثل یونایتد( United ) و امریکن( American ) به مسافرین خود اجازه می دهند تا براساس میزان مسافتی که طی می نمایند، فارغ از نوع پروازشان، مشمول ارتقا شوند. اگر شما عضو ویژه خط هوایی یونایتد باشید (40000 کیلومتر یا بیشتر با خط هوایی یونایتد پرواز نموده باشید)، می توانید از کیلومترهایی که دارید، خرج کنید. اعضای عمومی سیستم مایل ایج پلاس - سیستمی که براساس مسافت طی شده مسافرین سنجیده می گردد - خط هوایی یونایتد ( Uniteds MileagePlus ) و تمام اعضای امریکنای ادونتیج ( American AAdvantage ) باید برای استفاده از این امکان ارتقا، حق اشتراک پرداخت نمایند.
قیمت های خطوط هواپیمایی یونایتد براساس هزینه هایی که شما پرداخت نموده اید، فرق دارد درحالی که قیمت های امریکن ثابت است، به جزبلیط های full fare (بلیت هایی که شامل تخفیف نمی شوند و در عوض مزایای خاصی دارند از قبیل کنسل کردن، تغییر مسیر یا ساعت و تاریخ پرواز در ازای جریمه ناچیز و یا بدون جریمه). امریکن در ازای ارتقای کلاس بلیط، حدود 274هزار تومان و 24000 کیلومتر از مجموع مسافت های طی شده، از شما هزینه می گیرد. بنابراین مسافت هایی که برای یک کارت اعتباری ثبت می گردد، برای ارتقا بلیط سه مسیر یک طرفه یا بیشتر کافی خواهد بود.
2- فقط صندلی فرست کلاس خریداری کنید
پیش از این خطوط هوایی بهای کامل فرست کلاس را دریافت می کردند و تخفیفی وجود نداشت. به همین علت صندلی های کمی فروخته شده و میزان بیشتری برای ارتقا باقی می ماند. این روزها مرتبا صندلی ها با تخفیف به فروش می رسند، بنابراین نگاه به قیمت های فرست کلاس پروازهای مختلف به هنگام خرید بلیط، خالی از لطف نیست. در بعضی پرواز ها خریدن بلیط فرست کلاس به جای ارتقا کلاس پرواز( با هزینه کردن پول و امتیازهایی که به وسیله طی مسافت های گوناگون به دست آورده اید) برای شما به صرفه تر خواهد بود و بهتر است امتیاز های خود برای ارتقا کلاس پرواز را برای سفرهای طولانی تر نگه دارید. برای مثال در پروازهای با مسیر کوتاه تر، هزینه اغلب بلیط های فرست کلاس امریکن حدود 438 هزار تومان گران تر از صندلی های معمولی است. شخصا ترجیح می دهم به میزان این مبلغ بیشتر هزینه کنم تا اینکه 274 هزار تومان به علاوه 24000 کیلومتر از امتیازاتم را برای ارتقا از دست بدهم. البته اگر کار ارتقا کلاس بلیطم به هر علت انجام نگردد، معمولا در پی ارتقا های رایگان و یا صندلی های با فضای بیشتر برای پاها خواهم بود.
3 - از رقابت برای ارتقا به فرست کلاس پرهیز کنید
اگر شما واجد شرایط برای ارتقا هستید یا به وسیله برگه های اینترنتی، ارتقا به فرست کلاس را انجام می دهید، شانس شما افزایش می یابد. مسافری که 160 هزار کیلومتر پرواز دارد معمولا مشمول ارتقا خواهد شد اما مسافری که 40 هزار کیلومتر پرواز دارد چنین شانسی نخواهد داشت. اما این شرایط ممکن است با تغییر زمان پرواز عوض گردد. معمولا مسافرینی که برای سفر کاری، بلیط هواپیما تهیه می نمایند، موقعیت و شانس بیشتری دارند. بنابراین پروازهایی که برای مسافرت های تجاری رایج هستند، بیشترین رقابت را برای به دست آوردن ارتقا دارند. یعنی باید هنگامی که مسافرین تجاری پرواز می نمایند از مسافرت اجتناب کنید. صبح روز دوشنبه، سه شنبه و عصر آدینه بدترین زمان برای پروازهای از این دست است. بعلاوه آمار دقیقی از مسافرین تجاری که پرواز خود را اغلب، شب یکشنبه انجام می دهند، در دست نیست. پیشنهاد می کنیم که در اواسط روز و هفته یا شنبه ها پرواز کنید.
پروازهایی که در اواسط روز سه شنبه، چهارشنبه و شنبه انجام می شوند، مسافران تجاری زیادی ندارند بنابراین شما برای انجام ارتقا رقابت چندانی پیش رو نخواهید داشت .
4 - پروازها و خطوط هوایی را انتخاب کنید که شانس شما را برای ارتقا به فرست کلاس افزایش می دهند
تعداد زیاد صندلی های فرست کلاس به معنای فرصت های ارتقا بیشتر است، بنابراین هواپیماهایی که بیشترین صندلی های از این دست را دارند یا درصد انتخاب صندلی های پرمیوم در آنها زیاد است، انتخاب کنید. شاید شما جزو 6 درصد افراد ویژه ای که در پی ارتقا های فرست کلاس هستند، نباشید اما احتمالا جزو 12 درصدی خواهید بود که در کابین کلاس پرمیوم هستند. در نتیجه شانس بیشتری برای ارتقا خواهید داشت.
منبع: view from the wing
منبع: کجارو