260 هزار قطعه تاریخی در آتش سوزی موزه برزیلی سوخت!

به گزارش وبلاگ داستان نویسی، بعد از گذشت سه سال از آتش سوزی گسترده در موزه ملی برزیل واقع در ریودوژانیرو که بیش از 20 میلیون اثر تاریخی ارزشمند را سوزاند، یک موزه دولتی دیگر در این کشور نیز طعمه حریق شد. موزه تاریخ طبیعی و باغ گیاه شناسی دانشگاه میناس گرایس (UFMG) که سال ها با کمبود اعتبار روبرو بود، هفته گذشته دچار آتش سوزی شد؛ آتشی که به سه انبار این موزه و محل نگهداری بخشی از 260 هزار قطعه تاریخی ارزشمند آن، خسارت سنگینی وارد کرد.

260 هزار قطعه تاریخی در آتش سوزی موزه برزیلی سوخت!

با تور برزیل ارزان از کشور زیبای فوتبالیست ها دیدن کنید و شهرهای زیبای ریو و برازیلیا را ببینید.

این موزه که در سال 1927 میلادی تاسیس شد یکی از قدیمی ترین موزه دانشگاه های برزیل و میزبان مجموعه مهمی از هنر فولکلور، اشیا باستانی و قومی، اسناد آرشیوی و منابع کتابشناختی و گونه های کمیاب از گیاهان برزیلی است. هنوز ابعاد کامل خسارت وارده به موزه معین نشده است. اگرچه در این آتش سوزی آسیب جانی به کسی وارد نشد به گفته کارکنان، بخش عمده کلکسیون موزه قابل بازیابی نخواهد بود. براساس ارزیابی های اولیه، متولیان موزه پیش بینی می نمایند هزاران شی عتیقه از جمله اسکلت های باستانی موجود در این مجموعه از بین رفته است که نه تنها بر بخش علمی بلکه بر تاریخ اجدادمان اثر می گذارد.

ماریانا لاسردا (Mariana Lacerda)، رئیس موزه تاریخ طبیعی برزیل با انتشار بیانیه ای درباره آتش سوزی اظهار داشت سیم کشی برق این ساختمان در سال 2013 به روز شد و آخرین بازرسی فنی سازمان آتش نشانی در اکتبر 2018 صورت گرفت. یک ماه قبل از این بازرسی، کارگروهی مستقل از این ساختمان بازدید نموده و به مشکلاتی از قبیل نداشتن گزارش ارزیابی ریسک حریق و نبود شیوه نامه های ایمنی در مورد آتش سوزی اشاره نموده بود.

در گزارش سال 2015، متولیان موزه ضمن اذعان به آن که از ارزیابی های سازمان آتش نشانی پیروز بیرون نیامده، به بعضی نقاط ضعف این بنا از جمله احتمال ریزش سقف اشاره نموده اند. این گزارش نشان می دهد موزه برنامه ای برای حفاظت از مجموعه در برابر حریق یا دیگر بلایا نداشته است.

آنتونیو گیلبرتو کوستا (Antonio Gilberto Costa) که از سال 2013 تا اوت 2019 مدیر این موزه بود در گفت وگو با رسانه های محلی اظهار داشت در زمان کناره گیری از مقام خود 600 هزار دلار برای بازسازی و ترمیم این بنا اختصاص داده شده بود که هیچگاه استفاده نشد. به گفته وی، سال گذشته همچنین برنامه ای برای تضمین امنیت بنا در برخورد با شرایط فوق العاده و اضطراری تدوین شد اما اجرا نشد.

کوستا در بیانیه خود دانشگاه میناس گرایس را به سهل انگاری متهم نموده و می گوید قبلا به این دانشگاه درباره خطرهای موجود هشدار داده بود.

به گزارش روزنامه هنر، اعضا موسسه موزه های برزیل (Ibram) اخیرا از این موزه دانشگاه بازدید کردند تا درباره آثار از میان رفته اطلاعات جمع آوری نموده و درباره قدم های بعدی تصمیم گیری نمایند.

منبع: گردشبان
انتشار: 12 تیر 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: romantizm.ir شناسه مطلب: 651

به "260 هزار قطعه تاریخی در آتش سوزی موزه برزیلی سوخت!" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "260 هزار قطعه تاریخی در آتش سوزی موزه برزیلی سوخت!"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید