چرا ضدعفونی کننده دست زیاد هم مفید نیست؟

به گزارش وبلاگ داستان نویسی، یکی از محصولات بهداشتی که اخیراً محبوبیت زیادی به دست آورده، ضدعفونی کننده دست است؛ اما متخصصین معتقدند نباید زیاد از این ضدعفونی کننده ها استفاده کرد.

چرا ضدعفونی کننده دست زیاد هم مفید نیست؟

از آنجا که مردم به اهمیت شستن دست ها در کاهش انتقال میکروب ها پی برده اند، ضدعفونی نماینده های فراوانی در بازار رونق گرفته است. مردم اغلب این دستمال یا پنبه های ضدعفونی نماینده را به دست خود می مالند تا هرگونه میکروب چسبیده به پوست دست را از بین ببرند.

ضدعفونی نماینده عمدتاً زمان هایی استفاده می گردد که دسترسی به صابون و آب نباشد یا زمان کافی برای شستن کامل دست ها نداشته باشیم.

با این حال، متخصصین معتقدند نباید زیاد از این ضدعفونی نماینده ها استفاده کرد. در ادامه 8 علت این توصیه آورده شده است.

1- تریکلوزان دارند؛ یک ماده شیمیایی مضر

در اغلب ضدعفونی نماینده های تجاری، یک ماده شیمیایی به نام تریکلوزان وجود دارد. تریکلوزان به علت خواص ضد باکتری اش در ضدعفونی نماینده ها یافت می گردد؛ اما ممکن است ضرر هایش بیشتر از منافعش باشد. این ماده شیمیایی ممکن است باکتری ها را نسبت به آنتی بیوتیک مقاوم تر کند.

2- منجر به مسمومیت الکلی می شوند

حتی اگر ضدعفونی نماینده دست حاوی تریکلوزان نباشد، به این معنا نیست که کاملاً بی خطر است.

یکی دیگر از مواد تشکیل دهنده فعال در بیشتر ضدعفونی نماینده های دست، الکل است که به عنوان یک داروی ضد میکروب برای کشتن باکتری ها عمل می نماید.

ضدعفونی نماینده دستی که حاوی حدود 65 درصد الکل اتیل است، ممکن است به صورت خواسته یا ناخواسته بلعیده شوند که برای بدن بسیار مضر است. متیل الکل باعث اختلال عملکرد ایمنی بدن و افزایش حساسیت می گردد و می تواند منجر به آسم و ورم مزمن پوست گردد.

3- در برابر نوروویروس ها مؤثر نیستند

نوروویروس ها، ویروس هایی هستند که باعث اسهال و استفراغ می شوند و بسیار مسری هستند. ضدعفونی نماینده های دست قادر به از بین بردن این ویروس ها نیستند.

4- اثر مهمی بر روی دست های آلوده ندارد

بعد از استفاده از ضدعفونی نماینده دست، همه ما فکر می کنیم که دست ما کاملاً تمیز شده است؛ اما در واقعیت، اگر دست ما بیش ازحد کثیف باشد، ضدعفونی دست قادر به از بین بردن تمام میکروب ها نیست؛ بنابراین ضدعفونی نماینده دست تنها باید زمانی مصرف گردد که صابون و آب در دسترس نیست.

5- باعث خشک شدن پوست می گردد

هم الکل و هم مواد آنتی باکتریال این ضدعفونی نماینده برای پوست مضر هستند. محتوای بالای الکل در بعضی ضدعفونی نماینده ها روغن طبیعی پوست را از بین می برند و باعث خشکی، قرمزی و حتی پوسته پوسته شدن دست می شوند.

بعلاوه مواد آنتی باکتریال آن نیز باعث حساسیت های پوستی به شکل خارش، احساس سوزش یا خشکی پوست می گردد. در واقع، بچه ها نباید بیش ازحد از ضدعفونی دست استفاده نمایند، زیرا بچه ها بیشتر مستعد ابتلا به سوزش پوست هستند.

6- از مواد شیمیایی ناشناخته برای عطر و بوی آن ها استفاده می گردد

بسیاری از ضدعفونی نماینده های دست شامل عطرهای شیمیایی هستند که می تواند تحریک نماینده باشد و منجر به آلرژی و اختلال هورمونی گردد.

بنابراین سعی کنید از ضدعفونی نماینده های بی بو به جای معطر بهره ببرید.

7- منجر به آلرژی می شوند

تحقیقات نشان می دهد بچه ها زیر سن 18 سال که در معرض تریکلوزان قرار گرفتند و به طور مکرر از ضدعفونی نماینده های دست استفاده می نمایند، بیشتر مستعد ابتلا به آلرژی فصلی هستند. بعلاوه استفاده زیاد از این محصولات باعث می گردد میکروب ها پادتن بسازند و نسبت به آنتی باکتری ها مقاوم تر شوند.

8- قابل اشتعال هستند

از آنجا که این محصولات حاوی میزان زیادی الکل هستند، قابل اشتعال محسوب می شوند. ضدعفونی نماینده های دست به شدت مشتعل می شوند و باعث فراوری مونوکسید و دی اکسید کربن می شوند؛ بنابراین سعی کنید این محصولات را دور از هرگونه شعله و آتش نگه دارید.

و در آخر توجه داشته باشید که برترین روش برای از بین بردن میکروب های دست استفاده از آب و صابون است.

منبع: فوت و فن
انتشار: 17 مرداد 1401 بروزرسانی: 17 مرداد 1401 گردآورنده: romantizm.ir شناسه مطلب: 1763

به "چرا ضدعفونی کننده دست زیاد هم مفید نیست؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "چرا ضدعفونی کننده دست زیاد هم مفید نیست؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید