پیدا کنید پرتقال فروش را؛ چه کسی جوابگوی فاسد شدن چندین هزارتن میوه است؟

به گزارش وبلاگ داستان نویسی، چندین هزار تن میوه تنظیم بازاری شب عید به دلیل عرضه نشدن به بازار در انبارها فاسد شده اند و با وجود اینکه رئیس نظام صنفی کشاورزی معتقد است همه مسئولیت های بعد از فراوری یعنی عرضه و فروش و ... با وزارت صمت است اما رئیس اتاق اصناف می گوید دپوی مقداری میوه در انبارها و سردخانه ها ربطی به وزارت صمت و تنظیم بازار میوه شب عید ندارد.

پیدا کنید پرتقال فروش را؛ چه کسی جوابگوی فاسد شدن چندین هزارتن میوه است؟

به گزارش خبرنگاران، چندی پیش رئیس اتحادیه بارفروشان تهران در گفت وگو با یکی از رسانه ها از فاسد شدن هزاران تن پرتقال و سیب تنظیم بازاری شب عید که در انبارها دپو شده اند اطلاع داد و اعلام نمود با وجود اینکه شب عید به دولت هشدار دادیم تا میوه های تنظیم بازاری را ارزان تر وارد بازار کند اما هشدارها جدی گرفته نشد و برای اینکه این میوه ها با نرخ بالاتری عرضه گردد آنها را وارد بازار نکردند و حالا این پرتقال ها فاسد شده اند.

موضوعی که رئیس اتاق اصناف تهران به آن واکنش نشان داد و اعلام نمود که وزارت صمت مسئولیت فروش میوه فراوری شده را ندارد و موضوعی که به ستاد تنظیم بازار در این خصوص مربوط است بحث خرید و تامین بعضی اقلام، از جمله میوه برای تنظیم بازار و جلوگیری از افزایش نامتعارف قیمت هاست.

قاسم نوده فراهانی با اشاره به اینکه دپوی مقداری میوه در انبارها و سردخانه ها ربطی به وزارت صمت و تنظیم بازار میوه شب عید ندارد، اظهار نموده است که دپوی میوه در سردخانه ها با تنظیم بازار میوه شب عید مربوط نیست. این دو موضوع کاملا جدا از یکدیگر هستند. ستاد تنظیم بازار برای جلوگیری از سواستفاده سودجویان و دلالان با تامین بعضی کالاها و اقلام، وظیفه دارد تا این اقلام را با قیمت مناسب به بازار عرضه کند که این هدف در ایام عید حاصل شد و شاهد عرضه میوه های شب عید به میزان کافی و با قیمت مناسب در بازار بودیم و این موضوع ربطی به دپو میوه های موجود در سردخانه ها و انبارها ندارد. مقصر این اتفاق خریدارانی هستند که میوه را در انبارها و سردخانه ها دپو کردند و حاضر نبودند در زمانی که تقاضا در بازار وجود داشت، میوه را با قیمت مناسب و پایین عرضه نمایند و حالا که تقاضای این اقلام کاهش پیدا نموده است، با تهدید فساد میوه روبرو شدند.

دراین راستا محمد شفیع ملک زاده- رئیس نظام صنفی کشاورزی در پاسخ به این سوال که مقصر اصلی فاسد شدن چندین هزارتن سیب و پرتقال چه کسانی هستند؟ به خبرنگاران گفت: در سال 1391 قانون گذاران در مجلس قانون تمرکز وظایف بخش کشاورزی را مصوب کردند و طبق این قانون مقرر شد که کلیه وظایف بخش کشاورزی در دستگاه متولی یعنی وزارت جهاد کشاورزی باشد. از سال 1393 تا اوایل سال 1398 تمام وظایف مربوط به بخش کشاورزی با وزارت جهاد کشاورزی بود ولی متاسفانه عده ای به بهانه های مختلف کوشش بر این کردند که وظایف و اختیارات را به وزارت صمت منتقل نمایند.

وی ادامه داد:حدود 2 سال که وظایف عرضه و بازرگانی محصولات کشاورزی به وزارت صمت واگذار شده است.

رئیس نظام صنفی کشاورزی اضافه نمود: قانون به صراحت تعیین نموده بود که کلیه وظایف بازرگانی بایستی بر عهده وزارت جهاد کشاورزی باشد و تا زمانی این وظایف با وزارت جهاد بود هرچند کند اما مسائل رو به مرتفع شدن بودند. متاسفانه از زمانی که وظایف بازرگانی به وزارت صمت واگذار شده نه تنها مسائل این بخش حل نشده بلکه شرایط عرضه و بازرگانی محصولات کشاورزی بدتر هم شده است.

وی در ادامه توضیح داد: قبل از عید سیب و پرتقال و میوه های شب عید با قیمت های بالایی وارد بازار شد و مردم هم که توان خرید نداشتند از آن استقبال نکردند. از طرفی وزارت صمت نتوانست میوه هایی را که خریداری نموده به اندازه کافی در اختیار استان ها قرار دهد و بخش عظیمی از میوه ها در انبار ها و سردخانه ها ماند و زمان مصرف این میوه ها نیز تمام شد.

وی با بیان اینکه فراوری با وزارت جهاد کشاورزی و عرضه، نگهداری، فروش و صادرات محصولات کشاورزی با وزارت صمت است، گفت: کلیه بازارچه ها، میادین میوه و تره بار و خرده فروشی ها در اختیار وزارت صمت است و هیچ اهرم قانونی در اختیار وزارت جهاد نیست که مسئولیت اینکار را برعهده بگیرد. ولی متاسفانه وزارت صمت توپ را در میدان وزارت جهاد کشاورزی می اندازد. وزارت جهاد فقط وظیفه فراوری دارد که بیش از احتیاج مردم هم فراوریات انجام شده است.

ملک زاده به صادرات محصولات کشاورزی نیز اشاره نمود و گفت: متاسفانه یا صادرات به طور کلی قطع شده یا به حداقل رسیده است. محصولات بیش از احتیاج در کشور فراوری می گردد و بازار داخل هم کشش ندارد از آن طرف صادرات هم صورت نمی گیرد. مسئولان باید در امر صادرات تسهیل گری انجام دهند تا بتوانیم به کشورهای عراق، افغانستان، پاکستان و کشورهای خلیج فارس صادرات انجام دهیم ولی متاسفانه چون برای صادرات برنامه درستی نداریم محصولات در انبارها باقی می ماند.

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 3 خرداد 1400 بروزرسانی: 3 خرداد 1400 گردآورنده: romantizm.ir شناسه مطلب: 1262

به "پیدا کنید پرتقال فروش را؛ چه کسی جوابگوی فاسد شدن چندین هزارتن میوه است؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "پیدا کنید پرتقال فروش را؛ چه کسی جوابگوی فاسد شدن چندین هزارتن میوه است؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید