شرایط فوتبالمان فاجعه بار می گردد، به جام جهانی صعود نمی کنیم

به گزارش وبلاگ داستان نویسی، به گزارش خبرنگاران، سعید آذری با اشاره به شرایط فدراسیون فوتبال بعد از استعفای مهدی تاج از ریاست این فدراسیون و چشم انداز فوتبال تا برگزاری مجمع فدراسیون تا اردیبهشت ماه، گفت: باتوجه به شرایط خاصی که این روزها بر فوتبالمان حاکم است، شاهد به هم ریختگی تاریخی و بی نظیری هستیم. مربیان باشگاهی و سرمربی تیم ملی باتوجه به مفاد قراردادشان راحت جدا می شوند. باشگاه ها دچار به هم ریختگی و بی سامانی مثال زدنی هستند. نباید منتظر بمانیم مجمع اردیبهشت ماه برگزار گردد.

شرایط فوتبالمان فاجعه بار می گردد، به جام جهانی صعود نمی کنیم

ریاست مجمع نمی تواند درخواست برگزاری انتخابات را رد کند

عضو مجمع فدراسیون فوتبال درباره حضور حیدر بهاروند به جای مهدی تاج در فدراسیون به عنوان سرپرست، تاکید نمود: درست است بهاروند خودش مدیر باشگاه بوده و از سازمان لیگ تجربیات گرانبهایی دارد ولی باتوجه به اساسنامه هر یک از اعضای مجمع اگر حس کرد این شرایط لطمه بیشتری به فوتبال می زند، می تواند با درخواست کتبی از ریاست مجمع نسبت به انجام انتخابات اقدام کند و ریاست مجمع هم نمی تواند آنرا رد کند.

اولین کسی که ضرر می نماید بهاروند است

آذری اضافه نمود: این شرایط می تواند تبعات وحشتناکی برای بهاروند داشته باشد چون هم باید سازمان لیگ و هم فدراسیون فوتبال را اداره کند. باتوجه به برنامه های بین المللی پیش رو و این مسئولیت وحشتناک قاعدتا شخصیت مدیریتی خود آقای بهاروند را هم تحت الشعاع قرار می دهد. فکر می کنم اولین کسی که ضرر می نماید خود بهاروند است.

تا استاندارد نشویم همین آش و همین کاسه است

وی توضیح داد: مسابقات زیر 23 سال قهرمانی قاره آسیا و انتخابی المپیک را در پیش داریم و اگر تیممان به المپیک صعود نکند، حسرتمان 46 ساله می گردد. در آستانه این رویداد رئیس فدراسیونمان را از دست می دهیم. شرایط باشگاه استقلال با چالش های جدی روبرو بوده که خوشبختانه با آمدن فرهاد مجیدی این تیم تا حدی ساماندهی شده است. پرسپولیس دوباره بحث جدایی سرمربی اش مطرح شده است. اینها به این خاطر است که فوتبال ما خارج از استاندارد مدیریت و سازماندهی می گردد. تا این قطار روی ریل استاندارد بین المللی قرار نگیرد همین آش و همین کاسه است.

این فوتبال با این شرایط راه به جایی نمی برد

عضو مجمع فدراسیون فوتبال یادآور شد: اگر فردا درخواستی را به رئیس مجمع بدهیم و ایشان نسبت به برگزاری انتخابات تصمیم بگیرد، تا وقتی استانداردهای بین المللی را در ورزش حاکم نکنیم، تا وقتی باشگاه ها به تعهداتشان پایبند نباشند، تا وقتی مدیران باشگاه ها با زد و بند و اتصال به منابع قدرت جایگزین بشوند این فوتبال راه به جایی نخواهد برد.

برخی از اعضای فدراسیون فوتبال شرایط حضور در این فدراسیون را ندارند

آذری که با رادیو ورزش تبادل نظر می کرد، در پاسخ به این سئوال که آیا استانداردها در فدراسیون فوتبال ما رعایت شده است؟ گفت: فکر می کنم عزیزانی که در حال حاضر در فدراسیون فوتبال در سمت های مختلف هستند، بعضا شرایط استاندارد حضور در یک سازمان ورزشی را ندارند. ما ابراهیم شکوری را به عنوان دبیر موقت داریم. ایشان شخصی تحصیل نموده و فوتبالی بوده و چه عیبی دارد در این کار بماند و به کارش ادامه بدهد ولی در خیلی از ساختارهای مدیریتی فوتبال احتیاج به بازنگری داریم. به رغم اینکه کوشش مهدی تاج رعایت استانداردهای بین المللی بود ولی نقاط بهبود هنوز وجود دارد.

باید برای ابراهیم شکوری حکم قطعی می زدند

وی درباره اینکه شکوری برای مدت زیادی سرپرست دبیر کلی بوده که این سرپرستی طولانی مدت استاندارد نیست، یادآور شد: قلب تپنده سازمان های ورزشی از جمله فدراسیون ها و کمیته المپیک، دبیر کل است. فکر می کنم اداره این بخش از فدراسیون به شکل سرپرست جای تامل دارد ولی اگر به کسی مثل ابراهیم شکوری اعتقاد داریم، باید سریعتر از حالت سرپرستی خارج می شد و حکم قطعی می زدند.

آیا اعضای هیات رئیسه خودشان استاندارد هستند؟

عضو مجمع فدراسیون فوتبال درباره اینکه این کار را باید هیات رئیسه فدراسیون انجام می داد، گفت: باید دید آیا خود اعضای هیات رئیسه استانداردهای حضور در هیات رئیسه را دارند؟

ویژگی های یک عضو هیات رئیسه

حضور در هیات رئیسه چه ویژگی هایی را می طلبد؟ آذری در پاسخ به این سئوال اظهار کرد: هیات رئیسه باید تلفیقی از مسائل فنی و مالی باشد و حتی اعضایش به مسائل سیاسی و جغرافیایی و منطقه ای اشراف داشته باشند. اساسی ترین عنصر برای یک عضو هیات رئیسه، تحصیلات عالی ورزشی است.

اگر هیات رئیسه استاندارد بود اینطور نابسامان نبودیم

وی در مورد اینکه آیا هیات رئیسه فعلی فدراسیون فوتبال با این تفاسیر استاندارد است؟ اعلام کرد: رنگ رخساره می دهد خبر از سِر درون. اگر استانداردهای خاص رعایت می شد فوتبالمان دچار این شرایط نابسامان بخصوص بعد از رفتن مهدی تاج نمی شد. وقتی تاج از فدراسیون رفت، اگر توانمندی خاصی در این سطح مدیریت در فدراسیون وجود داشت، الان نباید دچار سردرگمی می شدیم؛ مثلا مسابقات لیگ را برای یک تیم سه هفته جلوتر آغاز می نمایند و سه هفته جلوتر تمام می نمایند. این نابسامانی نشان می دهد نتوانستیم از استانداردهای بین المللی در مدیریتمان استفاده کنیم.

80 درصد اهداف باشگاهی تاج محقق شد

عضو مجمع فدراسیون فوتبال و مدیرعامل باشگاه فولاد خوزستان در پاسخ به سئوالی مبنی بر میزان تحقق اهداف مهدی تاج در بخش باشگاه ها، گفت: فکر می کنم حدود 80 درصد از چشم اندازی که مهدی تاج برای باشگاه ها متصور بود، محقق شده است.

مراکز قدرت نیروهایشان را در ورزش جایگزین می نمایند

آذری ادامه داد: اگر در سطوح باشگاهی هم دچار چالش های وحشتناک هستیم، به این دلیل است که مراکز قدرت دارند نیروهای خودشان را در باشگاه های مهم ورزشی جایگزین می نمایند. حضور افراد غیر تخصصی در هیات مدیره باشگاه ها باتوجه به ارتباطات خاص و عدم توجه به استانداردها تقصیر فدراسیون نیست.

فدراسیون باید دست از سر باشگاه ها بردارد

وی گفت: من از سال 1383 که مدیر شدم از فدراسیون فوتبال کشورمان خواستم وظایف فدراسیون های فوتبال جهان را آنالیز کند. توسعه فوتبال ملی، ایجاد زیرساخت های لازم چه در بخش سخت افزار و چه در بخش نرم افزار و واگذاری فوتبال باشگاهی به سازمان خاصی به نام اتحادیه که اینجا شکل ظاهری دارد باید پیگیری می شد. اگر فدراسیون می خواهد مستقل باشد و خودش را از این قید و بند رها کند و در سطح باشگاهی سازماندهی شویم، باید در یک برنامه کوتاه مدت دست از سر باشگاه ها بردارد.

مراکز قدرت اجازه خصوصی سازی باشگاه ها را نمی دهند

مدیرعامل باشگاه فولاد توضیح داد: فدراسیون فوتبال احساس می نماید پولی که می گیرد از سازمان لیگ است در حالی که باید اجازه بدهد اتحادیه لیگ، واقعی در قالب یک شرکت سهامی خاص تشکیل گردد و آن وقت ببینیم آیا بازهم این حالات و چالش ها وجود دارد یا خیر. بزرگترین معضلی که با آن روبرو هستیم این است که یکسری عزیزان در کانون قدرت اجازه خصوصی شدن باشگاه ها به ویژه به دو باشگاه بزرگ ما (استقلال و پرسپولیس) را نمی دهند.

شرایط فاجعه باری پیش رو داریم و به جام جهانی نمی رویم

آذری در سرانجام صحبت هایش در پاسخ به این سئوال که با تمام این حرف ها چشم انداز فدراسیون فوتبال تا اردیبهشت ماه چطور می بیند؟ گفت: یک شرایط فاجعه بار تا اردیبهشت خواهد بود یعنی عدم صعود به جام جهانی، عدم موفقیت نمایندگان ایران در پلی آف و لیگ قهرمانان آسیا و به هم ریختگی بیشتر در فوتبال.

منبع: خبرگزاری مهر
انتشار: 8 اسفند 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: romantizm.ir شناسه مطلب: 390

به "شرایط فوتبالمان فاجعه بار می گردد، به جام جهانی صعود نمی کنیم" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "شرایط فوتبالمان فاجعه بار می گردد، به جام جهانی صعود نمی کنیم"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید