نقشمایه های ایرانی به چاپ دوازدهم رسید

به گزارش وبلاگ داستان نویسی، به گزارش خبرنگاران، نقشمایه، مایه اصلی و شاخص در هر اثر هنری است. نقشمایه ها عناصر یا ترکیبی از عناصر بصری اند که در ترکیب بندی (کمپوزیسیون) ها تکرار می شوند و در بیان هنرمند برجستگی و ویژگی دارند. نقشمایه نه به معنای جزئی از کل بلکه به معنای از کل به جزء رسیدن است؛ جرئی که تمام صفات و خصوصیات کل را دارد.

نقشمایه های ایرانی به چاپ دوازدهم رسید

در این کتاب کوشش بر آن بوده تا در حد امکان گوشه ای از دقت و توجّه هنرمندان ایرانی در دوره های مختلف تاریخی بازسازی و سامان دهی گردد، و سعی آنان در ساده کردن مفاهیم والا، و حاصل ذوق و هنر و سلیقه آنان در شکل های ساده و پرمایه مسجّل گردد.

با مطالعه هزاران نقش که متاسفانه در ادوار مختلف به دلایل گوناگون دچار ضایعات و درهم ریختگی های متعدد شده اند، تعدادی بازسازی، دوباره سازی و یا عیناً آورده شده است.

این کتاب با توجه به تاریخ ترسیم نقش و نگارها و رعایت تقدم و تأخر زمانی در سه بخش موضوعی نقشمایه های تزئینی با فرم بسته، نقشمایه های ملهم از جانداران، و نقشمایه های تزئینی گسترش پذیر، طبقه بندی شده اند.

در تهیه و تنظیم کتاب حاضر سعی بر آن شده تا حد امکان هر یک از نقشمایه های ترسیم شده با ذکر منبع و مأخذ موثق بیاید و در ترسیم دوباره آنها اصل امانت داری و برابری با اصل رعایت گردد.

چاپ دوازدهم این کتاب، در 102 صفحه مصور، 2 هزار نسخه و قیمت 5 هزار تومان عرضه شده است.

منبع: خبرگزاری مهر
انتشار: 31 خرداد 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: romantizm.ir شناسه مطلب: 625

به "نقشمایه های ایرانی به چاپ دوازدهم رسید" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "نقشمایه های ایرانی به چاپ دوازدهم رسید"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید