آشنایی با نحوه قلمه زدن شفلرا و نگهداری آن

به گزارش وبلاگ داستان نویسی، برای قلمه زدن شفلرا، قلمه هایی از ساقه گیاه به طول 8 تا 10 سانتیمتر جدا کنید. قلمه ها را بعد از فرو بردن در هورمون ریشه زایی در ماسه بکارید. تکثیر شفلرا از سه روش کاشت بذر، قلمه انتهای ساقه و قلمه ساقه امکانپذیر است.

آشنایی با نحوه قلمه زدن شفلرا و نگهداری آن

خبرنگاران | سرویس گیاهان و حیوانات - شفلرا یا گل پنجه ای (پنجه گربه ای، پنجه کلاغی) یکی از انواع گلهای مقاوم و زیبای آپارتمانی است که در صورت شرایط مساعد نگهداری، رشد مطلوبی خواهد داشت. با این وجود، پس از مدتی برگهای آن آغاز به ریختن می نماید و به شکل تنک و پراکنده در میآید که این زمان بهترین موقع برای تکثیر شفلرا به شمار می رود. گل شفلرا به سه روش کاشت به وسیله بذر، قلمه زدن انتهای ساقه و قلمه ساقه ای، قابل تکثیر است. در ادامه این مطلب نحوه قلمه زدن شفلرا و شرایط نگهداری آن گردآوری شده است.

نحوه قلمه زدن شفلرا

به منظور قلمه گیری گیاه شفلرا مراحل زیر را انجام دهید

  • ابتدا از ساقه های سالم و بدون آفت گیاه، قلمه های ساقه ای و یا انتهایی را به طول 8 تا 10 سانتیمتر، با قیچی باغبانی جدا کنید.
  • برگ های اضافی و زائد قسمت پائین قلمه ها را جدا کنید.
  • ضروری است برای ریشهدهی آسانتر و سریعتر گیاه، انتهای قلمه ها را در پودر هورمون ریشه زایی قرار دهید.
  • هر کدام از قلمهها را در گلدانی با قطر دهانه 6-9 سانتیمتر، حاوی ماسه بکارید. (قلمه زدن شفلرا در آب نیز امکانپذیر است اما در خاک گلدان بهتر ریشه می دهد.)
  • روی گلدانها را جهت حفظ رطوبت و ایجاد شرایط گلخانهای با کیسه پلاستیکی شفاف بپوشانید.
  • دمای محیط نگهداری گیاه را روی 21 تا 24 درجه سانتیگراد تنظیم نموده و قلمه ها را دور از تابش مستقیم نور خورشید بگذارید.
  • در زمان قلمه زدن شفلرا، ضروری است، خاک مرطوب باشد، البته توجه داشته باشید، خیس بودن زیاد از حد خاک و ایجاد حالت غرقابی، باعث فساد ریشه می گردد.
  • تا زمانیکه در بالای قلمه انتهایی ساقه یا زاویه بین برگ و ساقه در قلمه ساقه ای رویش جدید ظاهر گردد، شرایط محیطی ذکر شده در بالا را حفظ کنید.
  • بعد از گذشت یک ماه از قلمه زدن شفلرا، ساقهها آغاز به ریشهدهی می نمایند.
  • پس از یک ماه که ریشه دهی انجام شد، کیسه پلاستیکی را از روی قلمه بردارید.
  • گیاه را به گلدانی با خاک مناسب و قطر دهانه 13 سانتیمتر منتقل کنید . در هنگام انتقال توجه داشته باشید، ریشههای گیاه آسیب نبیند.
  • بهترین زمان برای قلمه زدن شفلرا اواسط بهار تا اوایل فصل تابستان می باشد.

شرایط محیطی مورد احتیاج گل شفلرا

شرایط اکولوژیکی و احتیاجهای محیطی برای پرورش و نگهداری گل شفلرا به توضیح زیر می باشد:

خاک: مناسبترین خاک برای رشد گیاه شفلرا، خاک لیمونی با پیت است .

نور: گیاه شفلرا برای رشد احتیاج به نور غیر مستقیم داشته وبه سایه نسبتاً مقاوم است، ولی توصیه میگردد، هر چند وقت یکبار گلدان را به آفتاب صبح منتقل نمایید.

دما: دمای مناسب برای رشد این گیاه بین 18 تا 27 درجه سانتیگراد است. چنانچه درجه حرارت بالاتر از معمول باشد به جریان هوای ملایم احتیاج دارد .

آبیاری: احتیاج آبی گل شفلرا نسبتا بالا بوده، ضروری است خاک را در هر حال مرطوب نگه داشته گردد، میزان آبیاری لازم برای این گیاه در تابستان هفته ای 3-2 بار و در زمستان هفته ای یکبار است .

رطوبت: بهتر است در تمام طول سال هفته ای دوبار بر روی برگ ها گیاه مهپاشی کنید .

کوددهی: گلدان را با کودهای مایع یا جامد محلول در آب مخصوص گیاهان زینتی و موجود در بازار، طبق دستور و نصف میزان توصیه شده، هر دو هفته یکبار تغذیه نمایید .

آفات و بیماریها: کنه های عنکبوتی و شته ها از آفات مهم این گیاه است. برای مبارزه با این آفات، شستن برگ های گیاه با آب و صابون به طور معمول موثر است و با هجوم سنگین تر، شما می توانید با یک حشره کش مانند دیازینون یا مالاتیون یا … مشکل را بر طرف کنید.

هرس: گل شفلرا ممکن است گاهی اوقات احتیاج به هرس داشته باشند. به خصوص زمانی که نور کاملا کافی نیست. هرس شفلرا بسیار ساده است. فقط کافیست برگ ها را از انتهای چسبیده به ساقه با دست جدا کنید .

منابع: کتاب پرورش گیاهان آپارتمانی در منزل، سایت بوستان، سایت جامع گل و گیاه

منبع: setare.com
انتشار: 30 دی 1399 بروزرسانی: 30 دی 1399 گردآورنده: romantizm.ir شناسه مطلب: 1018

به "آشنایی با نحوه قلمه زدن شفلرا و نگهداری آن" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "آشنایی با نحوه قلمه زدن شفلرا و نگهداری آن"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید