مکاتبات آقا ابراهیم امین السلطان با ناصرالدین شاه منتشر می گردد

به گزارش وبلاگ داستان نویسی، به گزارش خبرنگاران، کتاب مکاتبات آقا ابراهیم امین السلطان با ناصرالدین شاه به تلاش مجید عبدامین و بهمن بیانی از سوی انتشارات بنیاد موقوفات محمود افشار به زودی به چاپ می رسد.

مکاتبات آقا ابراهیم امین السلطان با ناصرالدین شاه منتشر می گردد

کتاب مکاتبات آقاابراهیم امین السلطان با ناصرالدین شاه، مشتمل بر 301 برگ سند، شامل مجموعه ای از فرامین، مسودات فرامین، دستخط های اعطای مزایا، دستورالعمل ها، عرایض، گزارش ها، روزنامه وقایع، صورت مخارج، صورت ملتزمین رکاب و تلگراف ها و صورت حساب های جمع و خرج بنائی و غیره است که به وسیله طیف گسترده ای از اعضای خانواده سلطنتی از جمله همسران، اقوام، وزراء و صاحب منصبان لشکری و کشوری، به جهات مختلفه، از جمله تقاضای مساعدت اقتصادی، تقاضای خلعت و غیره، با موضوع آقاابراهیم امین السلطان به ناصرالدین شاه نوشته شده است و شاه، در حاشیه یا ظهر این اسناد، دستورات لازم جهت رسیدگی به آن موارد را صادر نموده است. در این اسناد می توان به وضع طبقات اجتماع و اصناف، نکات جغرافیایی، تطور و تکامل خط و فن نویسندگی و انشاء نامه ها پی برد.

آقامحمدابراهیم ملقب به امین السلطان از درباریان گرجی ایران در دوران ناصرالدین شاه، وزیر داخله دربار و پدر میرزاعلی اصغر اتابک بود. امین السلطان وزارت دربار، گمرگ، خزانه، ریاست در اندرونی همایونی، ریاست دواب دولتی ضرابخانه، قراولان مخصوص وزارت ابنیه، ریاست صندوق مبارکه و بیست شغل دیگر را تدریجا و به استحقاق ضبط کرد.

او در هنگام مسافرت ناصرالدین شاه به خراسان همراه شاه بود، چون بیمار بود با اجازه ناصرالدین شاه از اردوی شاهی جدا و از جهت دیگری رهسپار خراسان شد و در نزدیکی سبزوار درگذشت و پیکرش در حرم امام رضا(ع) دفن شد. پس از مرگش تمام مقام و مناسبش به پسرش میرزاعلی اصغرخان اتابک رسید، که قبل از آن ملقب به امین الملک بود.

منبع: ایبنا - خبرگزاری کتاب ایران
انتشار: 15 بهمن 1400 بروزرسانی: 15 بهمن 1400 گردآورنده: romantizm.ir شناسه مطلب: 1595

به "مکاتبات آقا ابراهیم امین السلطان با ناصرالدین شاه منتشر می گردد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "مکاتبات آقا ابراهیم امین السلطان با ناصرالدین شاه منتشر می گردد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید