موزه لباس و منسوجات سنتی در بیرجند افتتاح شد

به گزارش وبلاگ داستان نویسی، ایرنا/ براساس آخرین خبرهای منتشر شده، موزه لباس و منسوجات سنتی در بیرجند افتتاح شد.

موزه لباس و منسوجات سنتی در بیرجند افتتاح شد

این موزه که با هدف گردآوری لباس های محلی به وسیله خریداری یا به امانت دریافت راه اندازی شد، به بازآفرینی و احیای انواع لباس های محلی استان خراسان جنوبی نیز می پردازد.

موزه لباس و منسوجات سنتی از این پس میزبان گردشگرانی خواهد بود که علاقمند به شناخت فرهنگ غنی جنوب خراسان هستند.

این بنا به روش درونگرا ساخته شده و عناصری همچون سردر، ورودی هشتی، دالان، حیاط مرکزی و ایوان ستون دار معماری بنا را شکل داده و یادگاری از دوران قاجار است.

تالار نمایش، کارگاه پارچه بافی سنتی، پوشش های مناطق مختلف خراسان جنوبی، عکاسخانه و خیاط خانه از بخش های این موزه است و انواع لباس های ابریشمی دستباف، اطلس، کرباس، برک، قارت و عروس همچنین پارچه های سنتی برک، کرباس و مله به نمایش گذاشته شده است.

استاندار خراسان جنوبی از موزه تاریخ طبیعی و خانه بی بی مرادی در بافت قدیم شهر بیرجند بازدید کرد.

ساخت این خانه مانند سایر خانه های قدیمی براساس شیوه خانه سازی سنتی ایرانی صورت گرفته و در این بنا که اتاق هایی کوچک اطراف آن را فرا گرفته، تاریخ طبیعی این خطه با نمایش انواع فسیل به نمایش گذاشته شده است.

خانه فروتنی و موزه عروسک از دیگر مکانهایی بود که مورد بازدید استاندار و هیات همراه نهاده شد که در مرکز بافت تاریخی شهر بیرجند و از بناهای فاخر با ویژگی های معماری مناطق گرم و خشک ایران است.

این خانه دارای عناصر معماری همچون سردر ورودی، هشتی حیاط مرکزی و اتاق های در اطراف حیاط بوده که به موزه صنایع دستی با موضوع عروسک سازی تبدیل شده است.

عروسکهای قابل بازدید در این فضای تاریخی بیانگر آداب و رسوم سالیان دراز مردم این خطه بوده که در قالب عروسک نحوه پوشش لباس نیز معرفی می شوند.

منبع: همگردی
انتشار: 20 تیر 1400 بروزرسانی: 20 تیر 1400 گردآورنده: romantizm.ir شناسه مطلب: 1337

به "موزه لباس و منسوجات سنتی در بیرجند افتتاح شد" امتیاز دهید

1 کاربر به "موزه لباس و منسوجات سنتی در بیرجند افتتاح شد" امتیاز داده است | 1 از 5
امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "موزه لباس و منسوجات سنتی در بیرجند افتتاح شد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید