ایران؛ رتبه نخست ثبت جهانی شهرها و روستاها در جهان

به گزارش وبلاگ داستان نویسی، ایران با ثبت جهانی هفت شهر و روستا، رتبه نخست جهان را در ثبت جهانی شهرها به خود اختصاص داده است.

ایران؛ رتبه نخست ثبت جهانی شهرها و روستاها در جهان

ویدا توحیدی، مشاور معاون صنایع و هنرهای دستی سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری بیرجند، درباره ثبت جهانی شهرها و روستاها گفته است:

28 شهر و روستای جهانی در جهان ثبت شده است که ایران با هفت نمونه آن، در رتبه نخست و کشور چین با 6 منطقه جهانی در رتبه دوم واقع شده است. بعلاوه، پس از آنالیز پرونده های توبافی روستای خراشاد در خراسان جنوبی، زیلوبافی در میبد یزد و هنر منبت چوب در شهر آباده استان فارس، تعداد شهر و روستاهای جهانی ایران به 10 مورد خواهد رسید.

او در ادامه اضافه نمود:

گزارش ارزیابی ها پس از تنظیم به شورای جهانی صنایع دستی مستقر در کشور انگلیس ارسال می گردد. از آنجا پنج قاره که اعضای این شورا در منطقه ها دیگر هستند، نظر می دهند و رای نهایی مجدد در شورای جهانی صنایع دستی صادر می گردد. انتخاب خراشاد در استان خراسان جنوبی به عنوان روستای جهانی پارچه بافی در صادرات این محصول به عنوان یک برند، بسیار موثر است.

توحدی معتقد است نمونه تاثیر ثبت جهانی در روستای کلپورگان سیستان و بلوچستان قابل مشاهده است؛ که پس از برندسازی اندازه فروش و فراوری صنایع دستی در آن منطقه بسیار افزایش داشته است. به گفته او، یکی از شاخص های شورای جهانی برای انتخاب شهرهای ملی و جهانی، تاثیر این هنرها در شرایط مالی مردم به خصوص هنرمندان است.

روستای خراشاد، در 25 کیلومتری جنوب شرقی بیرجند واقع شده و منطقه ها خوش آب و هوای خراسان جنوبی است. پارجه بافی در این روستا ریشه ای تاریخی دارد و توبافی خراشاد در سال 95 به ثبت ملی رسیده است. هم اکنون 170 کارگاه توبافی در این روستا فعال است و بعضی از کارگاه ها بیش از یک قرن قدمت دارند.

عکس: ایرنا

منبع: کجارو / ایرنا
انتشار: 20 اردیبهشت 1401 بروزرسانی: 20 اردیبهشت 1401 گردآورنده: romantizm.ir شناسه مطلب: 1686

به "ایران؛ رتبه نخست ثبت جهانی شهرها و روستاها در جهان" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "ایران؛ رتبه نخست ثبت جهانی شهرها و روستاها در جهان"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید