قانون جدید چک و افزایش امنیت مالی

به گزارش وبلاگ داستان نویسی، قانون جدید صدور چک در آبان سال1397 به تصویب مجلس شورای اسلامی رسید و طبق قانون به علت آماده نبودن همه زیرساخت ها و ضوابط و آیین نامه های اجرایی مربوط به بعضی قسمت های قانون، اجرای آن به سه بازه زمانی تقسیم و به بانک مرکزی فرصت داده شد از تاریخ آذر سال 97 تا آذر سال 99 قانون جدید چک را به صورت کامل اجرایی کند.

قانون جدید چک و افزایش امنیت مالی

طبق این زمان بندی، مهلت قانونی اجرای ثبت اطلاعات برگه چک شامل هویت صادرنماینده و گیرنده، مبلغ و تاریخ صدور چک در سامانه یکپارچه بانک مرکزی تا آذر سال99 بوده است. اما در نهایت ثبت اطلاعات چک های جدید صیادی از تاریخ پنجم فروردین 1400 الزامی شد. به طوری که اگر چکی در سامانه صیاد ثبت نشده باشد، قابل وصول در شعب بانکی نخواهد بود.

استفاده از سامانه صیاد، موجب کاهش صدور چک بلامحل می گردد. زیرا به وسیله تجمیع اطلاعاتی که در سامانه صیاد می گردد، بانک مرکزی از تعداد و ارزش چک های برگشتی هر فرد و میزان تعهدات جاری او آگاه می گردد و در صورتی که فرد صادرنماینده چک دارای چک برگشتی بدون برطرف سوءاثر بوده باشد، سامانه صیاد اجازه صدور چک جدید را به وی نمی دهد.

این امر باعث می گردد افراد بتوانند به چک هایی که توسط سامانه تایید می گردد، اعتماد نمایند. همچنین با ثبت اطلاعات در سامانه صیاد در آینده، سابقه سه سال گذشته صادرنماینده چک برای افراد گیرنده چک نیز قابل استعلام است.

بر این اساس، شرایطی در سامانه صیاد مهیا شده است تا فرد گیرنده چک بتواند از روش های در نظر گرفته شده مثل استعلام به وسیله ارسال کد یکتای 16رقمی چک به سرشماره 701701 یا به وسیله اپلیکیشن ها و موبایل بانک ها، شرایط صادرنماینده چک را آنالیز کند و از تعهدات قبلی شخص صادرنماینده چک آگاه شده و بسنجد آیا از صادرنماینده چک، آن را دریافت کند یا نه.

تا قبل از قانون جدید صدور چک، شرایط برای جعل چک مهیا بود و بانک مرکزی نیز تنها در صورتی از صدور چک اطلاع می یافت که چک برای دریافت وجه به شعب بانکی بازگردانده می شد.

در قانون جدید صدور چک، با استفاده از ثبت اطلاعات در سامانه صیاد، صدور چک در وجه حامل ممکن نخواهد بود.

در حال حاضر اگر افراد از کسی چک دریافت نمایند و بخواهند آن را به شخص دیگری بدهند باید انتقال چک را در سامانه صیاد ثبت نمایند و گیرنده جدید نیز باید اطلاعات چک را در سامانه تایید کند.

علاوه بر این، تا قبل از تصویب قانون جدید صدور چک، صدور دسته چک در اختیار شعب بانک ها بود. همین امر موجب می شد افراد فاقد صلاحیت، ورشکسته یا دارای سوءسابقه نیز بتوانند به وسیله رابطه ناسالم با متصدیان شعب بانکی بر خلاف قانون دسته چک دریافت و چک صادر نمایند اما اکنون متصدی بانک ها موظف هستند به وسیله سامانه هویت سنجی الکترونیکی بانکی، شرایط متقاضی دسته چک را آنالیز نمایند و اگر متقاضی بدحساب باشد، سامانه های بانک مرکزی اجازه صدور دسته چک و چک را نخواهند داد.

در سرانجام انتظار می رود با به کارگیری سامانه صیاد و استفاده صادرنمایندگان و گیرندگان چک از این سامانه، آمار چک های برگشتی در امسال باز هم کاهش یابد و اعتبار و اعتماد مردم به چک افزایش پیدا کند.

امیرحسین خواجوندصالحی - پژوهشگر اقتصاد / روزنامه خبرنگاران

منبع: جام جم آنلاین
انتشار: 3 تیر 1400 بروزرسانی: 3 تیر 1400 گردآورنده: romantizm.ir شناسه مطلب: 1306

به "قانون جدید چک و افزایش امنیت مالی" امتیاز دهید

2 کاربر به "قانون جدید چک و افزایش امنیت مالی" امتیاز داده اند | 5 از 5
امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "قانون جدید چک و افزایش امنیت مالی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید